תפריט עמוד

דרום בוהמיה, צ'כיה – חופשה משפחתית

תיירים רבים מגיעים בכל שנה לפראג, בירת צ'כיה, אבל רק מעטים ממשיכים משם דרומה, לאזור דרום בוהמיה. פחות מ-150 ק"מ מדרום לפראג תגלו חבל ארץ יפהפה, ירוק מאוד, משובץ בעיירות וכפרים עתיקים, טירות מרשימות ואפשרויות רבות לטיולים ברגל ובאופניים, שייט באגמים ואטרקציות בחיק הטבע.

בין אם אתם רוצים לבלות ברוגע על שפת אגם גדול, מוקפים בטבע הירוק, או מעדיפים חופשה אקטיבית מלאה בריגושים – תמצאו את מבוקשכם בדרום בוהמיה. משפחות יגלו, שבנוסף ליופי הטבעי ולאתרים המעניינים, יש כאן כפר נופש מצוין, ממש על גדות אגם גדול, ואפשר להתמקם בו ולצאת ממנו לטיולים ובילויים ברחבי האזור. הנה כמה מקומות שלא כדאי להחמיץ במהלך חופשה משפחתית בדרום בוהמיה:

צ'סקה בודיוביצה
צ'סקה בודיוביצה (České Budějovice), בירת דרום בוהמיה, היא עיר עתיקה ויפהפייה, שהוקמה על ידי מלך בוהמיה, אוטוקר השני, במאה ה-13. לתצפית על העיר תוכלו לעלות למגדל השחור, שנבנה במאה ה-16 כמגדל שמירה. הוא ממוקם בכיכר המרכזית, מקום שבעבר היה מוקד הוצאות להורג בגיליוטינה, גובהו הוא 72 מטר והנוף הנשקף ממנו שווה את העלייה המפרכת. סביב הכיכר תמצאו גם את המגדל הלבן, כנסיות רבות ומנזר דומיניקני. וכשהילדים ילכו לישון, תוכלו לקפוץ למבשלת הבירה המפורסמת pivovar budejovicky שאחראית על בירת הבאדוויזר המוכרת.

צ'סקה בודיוביצה, בירת דרום בוהמיה, היא עיר עתיקה יפהפייה

צ'סקי קרומולוב
העיירה צ'סקי קרומולוב (Český Krumlov), אתר מורשת עולמית של אונסק"ו, היא בגדר עצירת חובה בכל טיול בדרום בוהמיה. באווירה רומנטית משרטטת עבורכם צ'סקי קרומולוב מסלול טיול בלתי נשכח: נהר ולטאבה, הבתים הציוריים, המסעדות הממוקמות מעל הנהר, וזוהי רק ההתחלה.

גולת הכותרת היא טירת צ'סקי קרומולוב, הטירה השנייה בגודלה בצ'כיה אחרי מצודת פראג, הניצבת על סלע מעל הנהר. המתחם כולל מבנים רבים מהמאות ה-13 עד ה-17, גנים מטופחים, תיאטרון מרשים להפליא ועוד. כדי לראות את חדרי הטירה צריך להצטרף לסיור מאורגן, דבר שעלול להתיש ילדים צעירים שאינם מבינים אנגלית, אבל מה שנגלה לאורך הסיור בהחלט ילהיב כל משתתף – בין השאר, חולפים על פני כרכרה מצופה זהב טהור (24 קראט). גם הסיפור על רוח הרפאים המרחפת בטירה מרתק: מספרים שנערה צעירה שאולצה להינשא בניגוד לרצונה לבן משפחת אצילים שגרה בטירה. הנישואין היו אומללים ומלאי סבל, וכשהבעל התנצל לפני מותו על ההתעללות שהתעלל באשתו, היא סירבה לסלוח לו. הוא הטיל עליה קללה ומאז רוחה מסתובבת במסדרונות הטירה…

הטירה המרשימה החולשת על העיירה צ'סקי קרומולוב

טיפוס ארוך במדרגות אל ראש מגדל הפעמונים מוביל לתצפית נהדרת על העיירה והנהר וגם המפגש עם דובים, המהווים את סמלה של הטירה, לצד בריכת מים, ישמח כל ילד.

עוד בצ'סקי – מוזיאון מריונטות עמוס בובות על חוטים של דמויות מסיפורי עם צ'כיים מהמאה ה-19, שהכינו המקומיים ומוזיאון שעווה קטן. ברחוב Leincka בעיר העתיקה נמצא בית הכנסת של הקהילה היהודית שחייתה פה בעבר. בבית הכנסת מוצגת תערוכת צילומים קבועה המגוללת את סיפורה של הקהילה.

כרכרה מצופה בזהב 24 קראט, אחת ההפתעות המצפות למסיירים בטירת צ'סקי קרומולוב

הכפר הולשוביצה
כ-20 ק"מ מצפון לצ'סקי קרומולוב נמצא הכפר הולשוביצה (Holašovice), עוד עצירת חובה במהלך טיול בדרום בוהמיה. הכפר, שהוכרז כאתר מורשת עולמית, לא השתנה כלל לאורך מאות שנים. 17 בתי חווה עם אסמים ואורוות, נפחייה, שני פונדקים וכנסייה קטנה – כולם נותרו ממש כמו בעבר. אבל אל תטעו: זהו אינו מוזיאון פתוח שנועד להדגים איך חיו כאן פעם, הבתים מאוכלסים על ידי אנשים, שחיים כאן את חיי היום יום הרגילים שלהם. ואם אתם רוצים לראות כיצד עבדו החקלאים בעבר, בקרו בבית מספר 6, שם יש תצוגה מעניינת של כלי משק מראשית המאה הקודמת. לפני שאתם עוזבים עצרו בחנות הקרמיקה הקטנה, שם תוכלו לרכוש כלי אוכל או שלט לבית בסגנון בוהמי מסורתי.

הכפר הולשוביצה. זהו אינו מוזיאון פתוח המדגים כיצד חיו בעבר, הבתים העתיקים משמשים למגורים גם כיום

באחד הבתים בהולשוביצה תמצאו תצוגה של כלי חקלאות ומשק מראשית המאה הקודמת

טירת הלובוקה
קשה להישאר אדישים למראה טירת הלובוקה (Hluboká), שנבנתה במאה ה-15 על חורבות של טירה מהמאה ה-13. 140 חדרים ו-11 מגדלים רבי רושם שבהם אפשר לסייר בסיור מודרך (יש כמה מסלולי סיור שונים) ולהתרשם מהרהיטים האלגנטיים, נברשות הקריסטל, יצירות האמנות, כלי נשק התקופתיים ואפילו כלי המטבח ששימשו את דיירי הטירה. גם אם ביקרתם בטירה של פראג ובזו של צ'סקי קרומולוב, אל תחמיצו את הביקור במה שיש המכנים "הטירה הכי יפה בצ'כיה". אתר אינטרנט

שמורת שומבה
הפארק הלאומי שומבה (Šumava) מהווה, ביחד עם היער מעבר לגבול בגרמניה, את האזור המיוער הנרחב ביותר באירופה. בשמורה יש אזורים הרריים, גבעות ומישורים רחבי ידיים, יש כאן יערות, אגמים ופלגי מים – או במילים אחרות: כל מה שצריך לטיול נפלא בטבע. בנוסף, אם יתמזל מזלכם תוכלו לפגוש בדיירי המקום הקבועים – איילים, צבאים, שועלים וזאבים. מראשי הגבעות ובעיקר מפסגת הר Poledník נשקף נוף נפלא שנמתח עד קצה האופק.

טיול רגלי מהנה בין פלגי המים בשמורת שומבה

אל תוותרו על טיול לצד אחד האגמים המרובים שבשמורה. שניים מהם, Černé (האגם השחור) ו- Čertovo (אגם השטן) יפים במיוחד, והעובדה שהגישה אליהם קשה מעט יותר מבטיחה שתוכלו ליהנות כאן בשלווה ורוגע. יער Boubínský שבשמורה הוא יער עתיק יומין, שעציו בני מאות שנים, עם ענפים מתפתלים, גזעים עבותים ושורשים חשופים – ממש יער מכושף מהאגדות. מידע נוסף באתר האינטרנט


אגם Cerne (האגם השחור), אחד האגמים היפים בשמורת שומבה

אגם ליפנו
ליפנו (Lipno), אגם הנמצא מדרום-מזרח לשמורת שומבה, נוצר על ידי סכר ליפנו, הגדול מסוגו בצ'כיה. הוא מוקף בטבע מקסים ולאורך חופיו יש מגוון של אתרי נופש, מסעדות ובתי קפה. בקיץ זהו המקום המושלם לבילוי משפחתי פעיל: אפשר לשחות באגם, לשוט עליו בקנו, בסירת מפרש או בסירת פדלים, לדוג, להתנסות בגלישת רוח או במצנחי רחיפה. אפשר כמובן לטייל לאורך הגדה או לשכור אופניים ולצאת לטיול רכיבה בסביבת האגם, בשמורת שומבה או אל אחד הכפרים היפים הממוקמים לצדו – הורני פלנה (Horni Plana) בצפון וליפנו בדרום.

אגם ליפנו. מקום נפלא לבילויים אקטיביים לכל המשפחה

באזור האגם יש עוד אפשרויות מצוינות לבילויים משפחתיים. אפשר, למשל, לצאת לטיול רגלי מעל צמרות העצים על שביל עץ באורך 700 מ' הנמצא בפסגת ההר מעל אגם ליפנו, שבסופו יש מגדל ייחודי אשר מראשו יש תצפית נפלאה על היער (בקיץ אפשר להגיע לכאן ברגל, ברכבל או באוטובוס; בחורף ישירות מאתר הסקי שבמקום). עוד באזור ליפנו: פארק חבלים, פארק פריזבי, מגלשת הרים מסחררת, פארק מים, מסלולי אופניים ומסלול במורד ההר בקורקינט חשמלי. מידע על השביל מעל צמרות העצים תמצאו באתר האינטרנט ואם תסתכלו בלשונית "Options in the neighborhood" תגלו שפע של פעילויות משפחתיות מהנות בסביבה.

פארק חבלים ליד ליפנו

איפה ישנים?
אחד המקומות המומלצים למשפחות הרוצות לטייל באזור דרום בוהמיה הוא כפר הנופש מרינה ליפנו מרשת לנדל (המיוצגת בארץ על ידי נויה הולידייז). הכפר ממוקם על שפת אגם ליפנו, באזור מיוער סמוך לשמורת שומבה הנהדרת. בכפר יש דירות בגדלים שונים – מדירה עם חדר שינה אחד המתאימה לשניים עד ארבעה אנשים ועד דירה עם שלושה חדרי שינה לשישה עד שמונה אנשים. בכל דירה יש סלון נפרד עם ספה נפתחת, מטבח מאובזר עם תנור, מיקרו ומדיח כלים, שירותים ומקלחת ועוד.


כפר הנופש מרינה ליפנו, אידיאלי לחופשה משפחתית בדרום בוהמיה

המיקום של כפר הנופש, על גדת האגם, מאפשר ליהנות כאן מכל הטוב שהאגם מציע – שייט, גלשני רוח, טיולים ברגל ובאופניים, ביקורים בעיירות העתיקות ובטירות המרשימות. וכשחוזרים מיום טיול עמוס בחוויות, אפשר ליהנות מהבריכה והמסעדה שבכפר הנופש. במקום יש גם בדמינגטון, מיני גולף, אפשרות להשכרת אופניים, סירות פדלים וסירות מנוע.

בתמונה הפותחת: העיירה צ'סקי קרומולוב, עצירת חובה במהלך טיול בדרום בוהמיה | הצילומים בכתבה באדיבות לשכת התיירות הצ'כית Czech Tourism

 

מוזיקת רחוב בפראג

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.