תפריט עמוד

מינכן – חופשה קצרה מסביב לשעון

מינכן, בירתה התוססת של מדינת בוואריה, היא היעד הפופולרי ביותר בגרמניה אחרי ברלין, ויש לה מה להציע לכולם. תרבות ואמנות, ארכיטקטורה מרשימה, פארקים וגני בירה, קניות וחיי לילה סוערים - תמיד תמצאו בה מה לעשות

גיחה קצרה לחו"ל היא אחת ההנאות הגדולות ביותר שאנחנו יכולים לפרגן לעצמנו. תמיד כיף להתחדש בבגד יפה או בגאדג'ט היסטרי שנחשב לצעקה האחרונה בתחום, אבל אין כמו סופשבוע עתיר בילויים ובירה, או שלושה ימים באמצע החיים (בהנחה שזכיתם בבוס רחום ומתחשב), כדי לשנות אווירה, להיטען באנרגיות חדשות, לייצר זכרונות נפלאים, ואם כבר הגענו עד כאן – לחדש את המלתחה ואת קולקציית האביזרים הטכנולוגיים שאנחנו כה מכורים להם.

ערים רבות בעולם, בעיקר באירופה הקרובה יחסית, מציעות תמהיל מדויק המשלב טיסה קצרה, שפע של אטרקציות תיירותיות, שממש לא חייבים לפקוד את כולן, אזורי בילוי ושופינג, וכמעט תמיד חוויה ייחודית המזוהה עם העיר עצמה. מינכן (Munich), בירת מדינת בוואריה שבגרמניה, היא ללא ספק אחת הערים היפות והמיוחדות באירופה, שמתאימה בדיוק לחופשה קצרה ומענגת מסביב לשעון. העיר הגדולה השוכנת על גדותיו של נהר איזר (Isar), שגשרים עתיקים יפהפיים חוצים אותו, ידועה בעיקר בזכות פסטיבל הבירה המסורתי אוקטוברפסט, שהיא מארחת מדי שנה.


מינכן, הרבה יתר מבירה ונקניקיות 

אבל מינכן היא הרבה יותר מבירה ונקניקיות עסיסיות, והיא מציעה גם שפע של מוזיאונים, ארמונות בארוקיים מפוארים, פארקים ירוקים ורחבי ידיים, לצד גני בירה מקסימים בהם תוכלו לשבת על כוס בירה צוננת וליהנות מהנוף המקומי, בתי קפה ומסעדות נהדרות, חווית שופינג מסחררת ועוד המון אטרקציות ואפשרויות בילוי שיגרמו לכם להתאהב בעיר התוססת ומלאת הקסם בתוך זמן קצר. הנה כמה דברים שכדאי לראות ולעשות במינכן בשלושה ימים של אסקפיזם משכר ומשחרר. אם לא תספיקו הכל, תמיד תוכלו לחזור אליה שוב. מי יודע, אולי אפילו לחופשה ארוכה יותר.

מחול הפעמונים בכיכר העיר
מינכן היא עיר קלה להתמצאות והדרך הטובה ביותר לטייל בה ולהתחבר לאווירה המיוחדת שלה היא בשיטוט רגלי. כדאי להתחיל בכיכר מריאן (Marienplatz) השוכנת בלב הישן והפועם של העיר, שבמרכזה ניצב פסלה של הבתולה מרי שהעניקה לכיכר את שמה. משני צדיה של הכיכר היפה ושוקקת החיים ניצבים שני בתי העירייה של מינכן – בית העירייה הישן שמזכיר במראהו טירה עתיקה, ובניין העירייה החדש (Neues Rathaus) הבנוי בסגנון נאו גותי. בראש הבניין הגדול והמרשים מתנוסס מגדל הפעמונים והשעון המפורסם של העיר (Glockenspiel), שנפתח מספר פעמים ביום ומשעשע את העוברים ושבים במופע מקסים של בובות צבעוניות בבגדי אבירים, מלכים, נסיכות ופשוטי העם, המתארים סצנות מעברה ההיסטורי של מינכן, תוך כדי ריקודים לצלילי מוסיקת פעמונים.


פסל הבתולה בכיכר מריאן

בתוך בניין העירייה שוכן מוזיאון צעצועים חמוד להפליא, שמציג אוסף מרתק של צעצועים ישנים מתקופות קדומות. עוד בכיכר נמצאת הקתדרלה של מינכן (Frauenkirche), שנקראת גם "הקתדרלה של גבירתנו" והשוכנת במבנה גותי יפהפה מהמאה ה-15. זוהי הקתדרלה המרכזית והחשובה ביותר במינכן ומקום מושבו של ארכיבישופ העיר. את קירותיה של הכנסייה מפארות יצירות אמנות מרשימות המתפרשות על פני יותר מ-500 שנים. צמד המגדלים בעלי כיפות הבצל, שעוצבו בהשראת כיפת הסלע בירושלים, הם מסמליה הבולטים של מינכן. כנסיה מעניינת נוספת בכיכר היא כנסיית פטר (Peterskirche), הכנסיה העתיקה ביותר בגרמניה. טיפוס קליל לראש המגדל של הכנסייה יוביל אתכם לנקודת תצפית ממנה תוכלו להשקיף על הנוף היפה של העיר.

טיול מהנה במיוחד צפוי לכם לאורך ארבע השדרות המלכותיות של מינכן – בריינר שטראסה (Brienner Strasse), לודוויגשטראסה (Ludwigstrasse), מקסימיליאנשטראסה (Maximilianstrasse) ופרינצרגנטנשטראסה (Prinzregentenstrasse). כל שדרה מאופיינת בסגנונות בנייה שונים ומרהיבים ביופיים, ובאינספור אתרים מעניינים כמו ארמונות, כנסיות, מוזיאונים, תיאטראות, בתי ממשל ואנדרטאות.

מקסימיליאנשטראסה, אחת השדרות המלכותיות של מינכן | צילום: Katy Spichal

קפה וקניות במדרחוב הראשי
שיטוט בין החנויות והשווקים של עיר זרה, מלבד היותו אחת החוויות הכי מהנות בטיול, מעניק גם הצצה לסגנון החיים של המקומיים ואפשרות לספוג את האווירה האמיתית של העיר. בין מריאנפלאץ לכיכר קארלספלאץ הסמוכה, משתרע רחוב קאופינגר (kaufinger), מדרחוב ססגוני והומה שפתוח להולכי רגל בלבד. הליכה במעלה ובמורד המדרחוב המטופח ורחב הידיים יפגיש אתכם עם חנויות רבות, בתי כלבו, מסעדות ובתי קפה מקסימים, שנעים לשבת בהם על כוס קפה ועוגת "שטולן" רכה ומתובלת בפירות יבשים, להתבונן בנהרות האדם החולפים על פניכם וליהנות ממופעי הרחוב.


בבתי הקפה המקומיים אפשר לספוג את אווירת העיר

לא הרחק מכנסיית פטר, דרומית למריאנפלאץ, נמצא השוק המפורסם של העיר, ויקטואליינמרקט (Viktualienmarkt). השוק הגדול והצבעוני מציע דוכני פירות וירקות טריים, מיצים סחוטים, גבינות, דגים, בשרים ועוד המון מצרכי מזון ומטעמים מהמטבח הבווארי, לצד דוכני פרחים ודוכני בירה, שמגישים סוגים שונים של בירה בווארית. כדאי לקחת את הזמן ולטייל בנחת בשוק הגדול והנקי להפליא, להתעכב בין הדוכנים המעוצבים, שמציגים את מרכולתם בצורה אמנותית ממש, לעצור לארוחת צהריים באחת ממסעדות השוק, שמגישות את מיטב המאכלים המקומיים – מאכלי ים, נקניקיות שמנמנות, כרוב כבוש ותפוחי אדמה, ולשטוף את כל הטוב הזה עם בירה מקומית מצוינת.


דוכן פירות בשוק ויקטואליינמרקט

המוזיאונים של מינכן – לא רק לחובבי האמנות
מינכן שופעת מוזיאונים גדולים וחשובים. בין המוזיאונים המובילים נמצא ארמון רזידנץ (Munich Residenz), שנחשב לאחד המוזיאונים המרשימים באירופה. הארמון שימש בעבר כמקום משכנם של מלכי בוואריה, והיום פועלים במתחם רחב הידיים ארבעה מוזיאונים, שמומלץ לבקר בהם ולו רק כדי להתרשם מהיופי והפאר שלהם. המוזיאון הגדול והחשוב ביותר בנוי בסגנון הרוקוקו ומכיל ציורים עתיקים ואוספי פורצלן יפהפיים. אבל גולת הכותרת של המוזיאון הוא ה-Antiquarium, אולם הרנסנס המרשים, שבנוי בצורת מערכה מהמאה ה-16 ובו מוצגים האוצרות המדהימים של משפחת המלוכה.


אלברכט דירר, דיוקן עצמי, בסביבות 1500. מוצג במוזיאון פינאקוטק הישן | Pinakothek Alte ©

מוזיאונים נוספים שכדאי להוסיף לרשימה – מוזיאון פינאקוטק הישן (Pinakothek Alte), שנחשב לאחד הטובים בעולם ומכיל למעלה מ-800 יצירות מופת של אמנים אירופאים דגולים מימי הביניים ועד תקופת הרוקוקו, בהם רמברנט, רובנס, ליאונרדו דה וינצ'י וברויגל. חובבי המדע והטכנולוגיה יהנו מאוצרותיו של המוזיאון הגרמני (Deutsches Museum) , שהוא אחד ממוזיאוני המדע והטכנולוגיה הגדולים בעולם. במוזיאון שנפרש על פני שמונה קומות ומכיל 300 חדרי תצוגה, IMAX, פלנטריום ותיאטרון, מוצגים אלפי פריטים שונים ומרתקים החל מאלמנטים הקשורים לפיסיקה גרעינית ועד מודלים מוגדלים של תאים אנושיים.

במינכן חיתה עד מלחמת העולם השנייה קהילה יהודית גדולה ומשגשגת. גם היום ניכרת בעיר נוכחות יהודית. אם מעניין אתכם ללמוד על חיי הקהילה ומורשתה בימים יפים יותר, המוזיאון היהודי של מינכן (Jüdisches Museum) יעניק לכם חוויה מיוחדת ומעצימה. במוזיאון השוכן במתחם ג'ייקובספלאץ (Jakobs Platz) בעיר, שיש בו גם בית כנסת ומרכז קהילתי יהודי, מוצגים אוספי יודאיקה מרשימים, כתבי יד נדירים, וחפצי קרמיקה וכסף מתקופת הרנסנס.


המוזיאון היהודי (מימין) לצד המרכז הקהילתי היהודי של מינכן

גנים ירוקים, אולמות בירה ובילוי לילי
בשלב הזה אתם כבר בטח מבינים שחופשה קצרה במינכן היא הפרומו לחופשה הבאה, שתהיה ארוכה ומקיפה יותר. אחרי שחרשנו את העיר על רחובותיה, שווקיה והמוזיאונים היפים להפליא שלה, כדאי לנצל גם את הפארקים והגנים הירוקים שהעיר מציעה. בגנים האנגליים (Englischer Garten) – פארק ענק ויפהפה השוכן במרכז מינכן, תוכלו לטייל להנאתכם בין מסלולי הליכה מוצלים, אגמים וברבורים, לרכב על אופניים ולשבת על כוס בירה באחד מגני הבירה הפופולריים הפזורים בו, כמו זה שבאגם Paulaner Seehaus או בגן שלרגלי המגדל הסיני שבמרכז הפארק. 


סירות להשכרה באגם Kleinhesseloher שבגנים האנגליים

הספורטאים שביניכם ישמחו לטייל, לרכב ולשוט בין שביליו ואגמיו היפים של הפארק האולימפי (Olympiapark), שנבנה לרגל המשחקים האולימפיים בשנת 1972, במהלכם בוצע הטבח בספורטאים הישראלים. מלבד האיצטדיון הגדול והמרשים שיש בו, הפארק משמש כמרכז אירועים וספורט, ונערכים בו מופעי מוסיקה, תערוכות, ירידים ותחרויות ספורט. בסמוך לפארק שוכן מוזיאון BMW של יצרנית הרכב הגרמנית היוקרתית – ביקור חובה לחובבי מכוניות וחולי הגה.

גם אם דגמתם את אחד מגני הבירה בגנים האנגליים, ביקור במינכן לא יהיה שלם בלי ביקור אחד לפחות במבשלת הבירה Hofbräuhaus, אחד מבתי הבירה המפורסמים והוותיקים ביותר במינכן, שמציע חוויה בווארית אותנטית, אם כי תיירותית למדי, עם בירה בקנקני ענק, אוכל בווארי, מקומיים בתלבושות מסורתיות ומוסיקה כפרית. מסעדה נוספת שכדאי לפקוד היא אאוגוסטינר (Augustiner), שמציעה מבחר גדול של מאכלים בוואריים נפלאים – מיני בשרים צלויים ומבושלים, מרקים, דגים, תבשילי תפוחי אדמה וקינוחים מייסרי מצפון כמו ה"דאמפפנודל", מעין לחם מתוק עם תפוחים המבושל ברוטב חלב-וניל.


ביקור במינכן אינו שלם בלי כוס בירה במבשלת Hofbräuhaus הוותיקה | צילום: warrenfish, cc-by 3.0

הבליינים וציפורי הלילה יופתעו לגלות שמינכן מציעה חיי לילה תוססים, שלא מביישים את מלכת חיי הלילה – ברלין. מתחם הבילויים העיקרי בעיר מתרכז באזור Kunstpark Ost ליד רחוב גראפינגר (Grafinger Strasse) הידוע בכינוי "הארלם הקטנה". ברובע שוובינג (Schwabing), הלא הוא רובע האמנים של העיר, מרוכזים רוב הברים, בתי הבירה, אולמות המופעים ומועדוני הריקודים הגדולים, בהם מועדון ה- Backstage שנחשב למוסד במינכן, עם שתי רחבות ריקודים גדולות שמארחות הופעות חיות ודי.ג'יי מובילים מכל העולם.

אפשר להמשיך ולתאר את נפלאותיה של מינכן, אבל נשאיר לכם לחשוף את השאר בעצמכם. רק נציין שמינכן היא עיר ידידותית ומסבירת פנים לתיירים, והמוטו של העיר בהחלט מעיד על כך: "מינכן מחבבת אותך" (München mag Dich). גם אנחנו.

צילומים: שאטרקסטוק

 

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.