תפריט עמוד

ערים יפהפיות מוקפות חומה

אם בעבר חומות נועדו להגן על ערים מפני פולשים, הרי שכיום הן עושות בדיוק את ההפך ומושכות את המטיילים והתיירים לערים הללו. לפניכם כמה ערים מוקפות חומות יפות במיוחד ברחבי העולם, ויש גם נציגות ישראלית

במהלך ההיסטוריה נבנו חומות אבן מסיביות מסביב לערים חשובות כדי להגן על תושביהן מפני פולשים מבחוץ. רבות מהחומות האלה התפוררו ונהרסו עם השנים, אבל יש כמה מקומות ברחבי העולם, וגם אצלנו בישראל, שבהם חומות המקיפות ערים נותרו כמעט ללא שינוי, גבוהות ומרשימות, מקיפות רבעים עתיקים שנותרו, מסיבה זו, שמורים היטב. ואם בעבר החומות נועדו להרחיק פולשים זרים, הרי שכיום הן עושות בדיוק את ההפך – מושכות אליהן ולערים שהן מקיפות תיירים ומטיילים מרחבי העולם. לפניכם כמה ערים מוקפות חומה יפות במיוחד ובעלות חשיבות היסטורית ותרבותית, שבאופן לגמרי לא מפתיע כולן נמצאות ברשימת אתרי מורשת עולמית של אונסק"ו.


דוברובניק המוקפת חומה התברכה במיקום נפלא על חוף הים האדריאטי

דוברובניק, קרואטיה
לא רק שדוברובניק התברכה במיקום נפלא על חוף הים האדריאטי, היא גם מוקפת בחומה מרהיבה, אחת השמורות ביותר באירופה. החומה המסיבית, שבנייתה הסתיימה במאה ה-16, מתנשאת לגובה של 25 מ', היקפה כשני קילומטרים, בצד הפונה ליבשה היא עבה יותר – כשישה מטרים, בעוד שבצד הפונה לים עובייה כמטר וחצי. מומלץ מאוד לטייל על חומות דוברובניק, מהן נשקף נוף נפלא של הים והגגות אדומי הרעפים של הרובע העתיק. החומה המרשימה והרחובות הצרים והבתים העתיקים שעליהם היא מגוננת הופכים את הביקור כאן לחוויה נפלאה, ואם התפאורה היפהפייה נראית לכם מוכרת, אולי זה כי דוברובניק מככבת בתור "מעלה מלך", בירת הממלכות בסדרת הטלוויזיה המצליחה "משחקי הכס".


דוברובניק מוקפת באחת החומות השמורות באירופה

אווילה, ספרד
החומות האדירות הן הדבר הראשון שרואה המטייל המגיע לעיר הספרדית אווילה, כ-100 ק"מ מצפון-מזרח למדריד. בניית החומה החלה בתחילת המאה ה-11 והסתיימה במאה ה-12. לא צריך הרבה דמיון כדי להבין כיצד נראתה העיר היפה בימי הביניים, שכן החומות נותרו בשלמותן, כולל 82 צריחים מעוגלים למחצה ותשעה שערים.


החומות האדירות של אווילה נשתמרו בשלמותן

כשנכנסים פנימה דרך החומות מגלים שגם העיר עצמה שמורה היטב, עם שלל כנסיות המהוות דוגמאות מופת לאדריכלות רומנסקית ואדריכלות גותית. כל ההיסטוריה הזאת משפיעה, כך נראה, גם על התושבים, שמתנהלים בשלווה ובנחת ברחובות הצרים ומרוצפי האבן, כאילו המאה ה-21 טרם הגיעה לכאן.


אווילה. נראה שהמאה ה-21 טרם הגיעה לכאן

קרקסון, צרפת
בחבל לנגדוק-רוסיון שבדרום צרפת נמצאת אחת הערים המבוצרות המרהיבות באירופה. העיר העתיקה של קרקסון, La Cité de Carcassonne, שוכנת על גבעה מעל נהר אוד. העיר עצמה נבנתה בתקופה הגאלית ואת החומה בנו הרומאים במאה השלישית לספירה. זוהי חומה כפולה, עם שביל הליכה המפריד בין שני חלקיה, שמעליה מתנשאים 53 צריחים מחודדי גגות ויש בה שערים מבוצרים.


החומה הכפולה של קרקסון, ששביל הליכה מפריד בין חלקיה

קשה להאמין, אבל החומה הזאת, שנראית כאילו יצאה מספרי אגדות, כמעט נהרסה במחצית המאה ה-19, כשממשלת צרפת החליטה שאין בה צורך יותר. מחאה עזה שהובילו התושבים נשאה פרי וב-1853 החלו עבודות לשיקומה של העיר המבוצרת. כארבעה מיליון תיירים מבקרים בכל שנה בין החומות של La Cité , הרבה יותר ממספר התושבים החיים כאן דרך קבע, והעובדה שאין כניסה לרכבים אל העיר העתיקה מחזקת אף היא את התחושה של טיול בזמן.


רחוב בקרקסון. העובדה שאין כניסת רכבים לעיר העתיקה מחזקת את התחושה של מסע בזמן

טאלין, אסטוניה
בירת אסטוניה והעיר הגדולה בה שוכנת לחוף הים הבלטי בצפון המדינה. החומה המקיפה את העיר העתיקה נבנתה במחצית המאה ה-13 וחוזקה והוגבהה במאה ה-14. מעניין לציין, כי בתקופה ההיא נדרשו תושבי טאלין להתייצב לתורנויות שמירה בשערי העיר, כשהם לובשים שריון ומצוידים בנשק. בשיאה, החומה של טאלין נמתחה לאורך ארבעה קילומטרים והיו לה 46 מגדלי שמירה. כיום נותרו כשני קילומטרים מהחומה המקורית ו-20 מגדלי שמירה עם גגות רעפים, המעניקים לעיר העתיקה מראה קסום במיוחד. בכמה ממגדלי השמירה יש מוזיאונים עם תצוגות מעניינות. המקום הטוב ביותר לראות את החומות מבחוץ הוא ממצודת טומפיאה (Toompea) הניצבת על גבעה במרכז טאלין.


טאלין.כיום נותרו כשני קילומטרים מהחומה המקורית ו-20 מגדלי שמירה עם גגות רעפים

סן ג'ימיניאנו, איטליה
מחוז טוסקנה האיטלקי משופע בעיירות מוקפות חומה, הבנויות על ראשי גבעות, משם הן חולשות על הנוף (ועל דרכי הגעתם של אויבים בזמנים רחוקים). הערים והעיירות המבוצרות הללו הן חלק מהקסם הרב של טוסקנה, ורבות מהן ראויות מאוד לביקור. אחת היפות שבהן היא סן גימיניאנו (San Gimignano), עיירה מוקפת חומה כ-50 ק"מ מדרום לפירנצה.


סן ג'מיניאנו חולשת על הנוף המרהיב

ייחודה של סן ג'ימיניאנו הוא לא רק בחומה המקיפה אותה, אלא בעיקר בזכות בנייני מגדלים מימי הביניים, גרסה קדומה למגדלי המגורים של ימינו. 72 מגדלי אבן נבנו בעיירה, והם העידו על מעמדם ועל עושרם של הגרים בהם. מתוכם נותרו כיום 14 מגדלים, אשר ביחד עם החומות, סמטאות האבן והכיכרות היפות נותנים תחושה של מסע אחורה בזמן.


14 המגדלים של סן ג'ימיניאנו

קרטחנה, קולומביה
יותר מ-200 שנה הקדישו הספרדים, שהקימו את העיר קרטחנה (Cartagena) בצפון קולומביה, על חוף הים הקריבי, לבנייתה של חומה מבוצרת. התוצאה – 11 ק"מ של חומה ומצודה אדירה הניצבת בנקודה אסטרטגית בראש גבעה, Castillo San Felipe de Barajas. הביצורים האלה נבנו במהלך המאה ה-17 בעקבות תקיפות חוזרות ונשנות על העיר מצד ספינות צרפתיות ואנגליות וכן מצד פיראטים.


החומות שמקיפות את קרטחנה | צילום: Jasperdo, flickr

כיום, החומות המרשימות מקיפות את המרכז ההיסטורי של העיר, הכולל את רובע סן פרדו, שבו התגוררו עשירי העיר, ואת רובע סן דייגו, שבו חיו הסוחרים ובני מעמד הביניים. המטיילים בין החומות יתקלו בכמה ארמונות, בכנסיות יפות ובבניינים קולוניאליים ססגוניים.


בניינים קולוניאליים ססגוניים בין חומות קרטחנה

הרר, אתיופיה
הרר (Harar), עיר במזרח אתיופיה ובירתה של מדינת הררי, כ-500 ק"מ מאדיס אבבה, שימשה לאורך מאות שנים כמרכז מסחרי חשוב, על דרכי המסחר של אתיופיה עם קרן אפריקה וחצי האי ערב. הרובע העתיק, הרר ג'וגול, מוקף בחומה שבתוכה יש מבוך אינסופי של סמטאות ובתים בנויים בצפיפות.


בין חומות הרר יש מבוך אינסופי של סמטאות ובתים בנויים בצפיפות

אחת ההשערות לגבי החומה, שנבנתה בין המאות ה-13 וה-16, שהיא נועדה לעצור את כניסת הנצרות אל העיר הקדושה למוסלמים (בהרר יש לא פחות מ-82 מסגדים לצד 102 בתי תפילה אחרים). החומה של הרר בנויה מאבנים לא מסותתות וקטנות יותר מאלו המוכרות לנו מהחומות האירופאיות, היא מתנשאת לגובה של ארבעה מטרים ויש בה חמישה שערים שנותרו שלמים.



החומה של הרר בנויה מאבנים לא מסותתות


חיווה, אוזבקיסטן
כחצי קילומטר מדרום לעיר המודרנית חיווה, השוכנת במערב אוזבקיסטן, נמצא הרובע העתיק, איצ'אן קלה (Itchan Kala), המכיל עשרות מונומנטים היסטוריים: מדרסות, ארמנות, מאוזוליאומים ועוד. הרובע, הבנוי בצורת מלבן, מוקף בחומת לבנים ובוץ אדירה, בגובה של 10 מטרים, עם ארבעה שערים – אחד בכל צד. החומה המקורית נבנתה ככל הנראה במאה ה-10, אולם היא נהרסה ועל בסיסה נבנתה בסוף המאה ה-17 החומה הנוכחית. כל המתחם העתיק של חיווה מרהיב ביופיו, והחומות המרשימות, הנראות כאילו יצאו מסיפורי אלף לילה ולילה, תורמות לקסם המקום.


הרובע העתיק של חיווה מוקף בחומת לבנים ובוץ אדירה

פינגיאו, סין
החומה המפורסמת ביותר בסין היא כמובן החומה הגדולה, המשתרעת לאורך של 8,851 ק"מ ואשר נבנתה כדי להגן על המדינה מפני פלישות ממונגוליה ומנצ'וריה. אבל כיוון שהיא לא מקיפה עיר, נסתפק בחומה אחרת, קצרה בהרבה אבל בהחלט מרשימה מאוד – החומה המקיפה את פינגיאו (Pingyao), הנמצאת כ-750 ק"מ מדרום-מערב לבייג'ינג. פינגיאו נבנתה לפני יותר מ-2,500 שנה והיא נחשבת לאחת הערים העתיקות השמורות בעולם.


החומה שמקיפה את פינגיאו. 72 מגדלי שמירה

החומה המקיפה את העיר נבנתה במאה ה-14, בתקופת שושלת מינג. גובהה נע בין שישה לעשרה מטרים, היקפה שישה קילומטרים ויש בה כ-72 מגדלים שמירה וארבעה מגדלים גבוהים בכל אחת מפינותיה. ואם לא די בכך כדי להגן על העיר, לפני החומה נחפר חפיר רחב בעומק של ארבעה מטרים. ועוד פרט מעניין קשור לחומה הזאת: אם מסתכלים עליה מלמעלה מגלים שצורתה מזכירה צורת צב, עם ראש מחודד, ארבע רגליים וזנב קטן.


רחוב בפינגיאו, אחת הערים העתיקות השמורות בעולם

ומה אצלנו? ערים מוקפות חומה בישראל
שתי ערים מוקפות חומה בישראל זכו להיכלל ברשימה היוקרתית של אתרי מורשת עולמית, ירושלים ועכו. בשתיהן חומות האבן המרשימות אוצרות בתוכן אלפי שנות היסטוריה.


החומה הנוכחית של ירושלים. טיול רגלי על החומות מגלה תצפיות נפלאות

ירושלים, הקדושה לשלוש הדתות המונואיסטיות – יהדות, נצרות ואסלאם, נכבשה פעמים רבות לאורך אלפי שנות קיומה והחומה המקיפה אותה נהרסה שוב ושוב. בכל פעם נבנו חומות העיר מחדש, ושוב נהרסו. החומה הנוכחית נבנתה על ידי העות'מאנים במחצית המאה ה-16. אורכה כארבעה וחצי קילומטרים והיא סוגרת על העיר העתיקה, ששטחה כקילומטר רבוע אחד. שמונה שערים עיקריים יש בחומת ירושלים, אחד מהם (שער הרחמים) סגור, האחרים – השער החדש, שער שכם, שער הפרחים, שער האריות, שער האשפתות, שער ציון ושער יפו – פתוחים. בחומה יש שערים נוספים אשר נאטמו במהלך השנים. מרבית השערים מצוידים באמצעים שנועדו להקשות על פולשים את הכניסה לעיר, חרכים מהם אפשר היה לשפוך שמן רותח על האויב או מסדרונות כניסה מפותלים שגרמו להאטת הפלישה פנימה. טיול רגלי על חומות ירושלים מגלה תצפיות נפלאות על העיר העתיקה, על ההרים המקיפים אותה, על מדבר יהודה ועל השכונות שמחוץ לחומה.



חומות עכו. נבנו בתקופה העות'מאנית

גם חומות עכו נבנו בתקופה העות'מאנית (החומה הצלבנית עברה בתוואי צפוני יותר והקיפה שטח גדול מזה של העיר העתיקה של עכו כיום). החומות הוקמו במשך 90 שנה ובנייתן הסתיימה ב-1840. החומה בצד היבשה השתמרה לכל אורכה, כולל החפיר, בצד הפונה לים נקטע רצף החומה כמה פעמים, בין השאר בנמל. מבין מגדלי החומה, המרשים ביותר הוא בורג' אל קומנדר ("מגדל המפקד"), עם עשרות חרכי ירי בשני מפלסים.

בתמונה הפותחת: החומות של קרקסון, אחת הערים המבוצרות המרהיבות באירופה


 

 

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.