תפריט עמוד

בילוי משפחתי במוזיאון

מחפשים מקום נעים, מואר, מעניין ומלא הפתעות לבלות בו עם הילדים? לכו למוזיאון! במוזיאונים הגדולים בארץ יש אגפים מיוחדים לילדים ולנוער וגם חלק מהתערוכות למבוגרים ילהיבו את הקטנטנים

בכל עונות השנה, ובמיוחד בחורף כשקר וגשום ובקיץ הלוהט, כדאי מאוד לקחת את הילדים למוזיאון. וזה לא חייב להיות מוזיאון מיוחד לילדים – בכל המוזיאונים הגדולים יש אגפים המיועדים לילדים ותערוכות שילהיבו גם את הצעירים שבחבורה. זו הזדמנות נהדרת ליום מלא תרבות ואמנות שהקטנים והגדולים ייהנו ממנו במידה שווה.

מוזיאון תל אביב
מוזיאון תל אביב הוא המוזיאון הגדול והמוביל בארץ לאמנות מודרנית ואמנות בת זמננו. הביקור פה מהווה הזדמנות מצוינת לחשוף את הילדים לאמנות, לעשות להם סיור בין סגנונות שונים, מהאימפרסיוניזם, דרך הקוביזם והסוריאליזם ועד לפופ ארט ולאמנות פוסט מודרנית. זוהי גם הזדמנות להכיר להם יצירות של אמנים כמו ואן גוך, שאגאל, פיקאסו, קנדינסקי, קלימט, פיקאסו ועוד. בביקור משפחתי שערכנו במקום, האוסף שגרם לבת השש שלנו את ההתפעלות הרבה ביותר היה אוסף המיניאטורות של הלנה רובינשטיין, שנמצא באזור המוקדש לאמנות המאות ה-19-16. באולם התצוגה החשוך יש 17 חדרי תקופה מיניאטוריים, שכל אחד מהם הוא עולם ומלואו. החדרים עשויים לפרטי פרטים, עם חפצים משנהב, כסף, בדולח, בדיל ועוד. יש שם, למשל, מטבח אוסטרי כפרי מהמאה ה-19, סטודיו במונמרטר מראשית המאה ה-20, בית ממכר עתיקות מאנגליה של המאה ה-19, חדר אוכל בסגנון המלכה אן מהמאה ה-18 ועוד. ההצצה לכל אחד מן החדרים מסעירה את הדמיון, וגורמת אושר גם להורים חובבי נוסטלגיה.

מופע אלומיניום 2.0 במוזיאון תל אביב. לצד התערוכות יש כאן גם הצגות ומופעים לילדים | צילום: פטריסיה גראנדה

בנוסף, במוזיאון מתקיימות תערוכות מתחלפות, כאשר אחת מהן מוקדשת באופן קבוע למשפחות. התערוכה הנוכחית, "אני והסלפי שלי", היא תערוכה אינטראקטיבית המוקדשת לצילום עצמי, ובמסגרתה המבקרים מצלמים ומצטלמים, מרכיבים פזל מדמותם, מככבים ביצירות אמנות מפורסמות, מביטים על השתקפותם במראות שונות ועוד. בשבתות ובחופשים מתקיימים במוזיאון מופעים והצגות לילדים וגם זו סיבה טובה להגיע לכאן עם כל המשפחה.
אתר אינטרנט

מוזיאון ישראל
מוזיאון ישראל בירושלים מציע את אוסף האמנות והארכיאולוגיה הגדול בארץ. אפשר להעביר שעות ארוכות בסיור בין אגפי המוזיאון, שרבים מהם מציעים מוצגים אשר ישבו גם את ליבם של הילדים. עניין מיוחד לילדים מציעות תערוכות הקבע המוקדשות לתרבויות העולם. בתצוגות המוקדשות לאמנות אפריקה, אמריקה ואוקיאניה יש מסכות, תכשיטים, כלי נשק ופריטים שונים ששימשו לחיי היום יום, כמו בגדים, נעליים וכלי אוכל. זו הזדמנות מצוינת לבחון את הדומה והשונה בין התרבויות השונות ובין פעם להיום. בתצוגה של אמנויות אמריקה, למשל, יש כמה פריטים שמסעירים את דמיונם של הילדים, כמו פרטי לבוש של אסקימוסים, דגם של סירת קיאק אסקימוסית, בובות קצ'ינה צבעוניות שנועדו כדי ללמד את ילדי ההופי באריזונה על תכונות הרוחות ועוד.


מי אמר שילדים לא מתעניינים באמנות? מבקרים צעירים במוזיאון ישראל

גם באגף לאמנות אירופה הילדים יגלו עניין, גם אם ציורים קלאסיים לא מדברים אליהם. באגף זה יש שלושה חדרי תקופה שייקחו את הילדים לזמנים רחוקים – טרקלין צרפתי מהמאה ה-18 המעוצב בסגנון הרוקוקו, ושאליו מוביל חדר כניסה עם ריהוט ומערכות קפה מסוף המאה ה-18; חדר הסבה ונציאני מהמאה ה-18 וחדר אוכל אנגלי בסגנון בתי הכפר של האצולה מסוף המאה ה-19. אבל לא חייבים ללכת רחוק בשביל ללמד את הילדים על החיים בימים עברו. באגף לאמנות ותרבות יהודית אפשר להתרשם מפריטי לבוש מתקופות שונות (לבוש חסידי, שמלות כלה, בגדי נשים יהודיות ממרוקו, אתיופיה ועוד) וכן מארבעה בתי כנסת מתקופות שונות.

באגף הנוער של מוזיאון ישראל יש תערוכות מיוחדות לילדים לצד מגוון הפעלות מיוחדות 

כל אלה מספקים שפע של עניין עוד לפני שמבקרים באגף הנוער, שבו הרבה הפעלות מיוחדות לילדים לצד תערוכות מתחלפות המוקדשות במיוחד להם. נכון לכתיבת שורות אלו מוצגת תערוכה העוסקת בנושא שחביב על כל ילד – יום הולדת. בנוסף, באגף זה נפתח לאחרונה חדר צעצועים נדירים ובו אוסף צעצועים מרשים שניתן לבקר בו רק במסגרת סיור מודרך. כשרוצים קצת מנוחה אפשר להיכנס לספריית האיור, אשר נותנת מקום של כבוד למאיירים, עם ספרים המסודרים לפי שמות המאיירים ולא הכותבים. כאן אפשר לבחור ספר, להשתרע בנחת על הפופים ולנוח.

הפסל של אניש קאפור בגן האמנות של מוזיאון ישראל. אין ילד שיישאר אדיש למראה העולם ההפוך המשתקף בו

אם מזג האוויר מאפשר זאת כדאי לצאת לשיטוט בגן האמנות של המוזיאון, שם הילדים יוכלו להוציא מרץ בזמן שההורים נהנים מהפסלים של רודן, הנרי מור, טינגלי, פיקאסו ואחרים. בחורף, מי שיעמיק את הטיול בגן יזכה לראות רקפות, כלניות ושקדיה פורחת. אחד הפסלים שאף ילד לא נשאר אדיש אליו הוא היפוך העולם של אניש קאפור, אשר משקף ישר ובהיפוך את שמי ירושלים ואת שטח המוזיאון. מוקד עניין נוסף שנמצא בחוץ הוא דגם ירושלים בימי בית שני, דגם משוחזר המציג את ירושלים בשנת 66 לספירה.
אתר אינטרנט 

מוזיאון ארץ ישראל
מוזיאון ארץ ישראל, שבו מגוון גדול של תצוגות העוסקות בארכיאולוגיה, אתנוגרפיה ואמנות, הוא מוזיאון ידידותי במיוחד לילדים, ולא רק בזכות הפלנטריום הנמצא בשטחו. במוזיאון יש כמה תצוגות שמצליחות לרתק גם את הצעירים שבחבורה, ובהן ראוי לציין במיוחד את מרכז אדם ועמלו. המתחם מוקדש לתרבות החומרית המסורתית בארץ ישראל, בעיקר למזון ולמלאכות מסורתיות, וגולת הכותרת שלו היא כיפות היוצרים – שחזור של רחוב שוק עם בעלי מלאכה מסורתיים: חרש ברזל, חרש עץ, צורף, סנדלר, אורג, קדר, נפח זכוכית ועוד. לא תמיד יש פעילת במקום, אבל כאשר יש פעילות, אפשר לחזות בבעלי המלאכה בעבודתם, דבר מלהיב במיוחד עבור ילדים. בנוסף, יש במוזיאון בית בד, טחנת קמח וגתות יין, אשר כולם מאפשרים להתרשם מתהליך ייצור המזון בימי קדם.

מרכז אדם ופועלו במוזיאון ארץ ישראל. להכיר את עולמם של בעלי המלאכה מפעם

אטרקציה נוספת שמשמחת ילדים היא ביתן הדואר והבולאות. התצוגה מאפשרת למבקרים להתרשם מתולדות הדואר והבולאות בארץ ישראל, דרך מעטפות, מכתבים, תצלומים, כרזות, תיבות דואר, מכשירי טלפון שונים ומשונים, מכונית דואר מ-1949 ועוד. באגף זה יש גם עמדות ממוחשבות ובהן אוסף מקיף של בולים שאפשר לסקור בזכוכית מגדלת. תצוגות נוספות במוזיאון מוקדשות ליודאיקה, זכוכית, קרמיקה, מטבעות, נחושת ועוד.

הדואר בא היום באוטו האדום… ביתן הדואר והבולאות במוזיאון ארץ ישראל | צילום: ליאוניד פדרול

אחד ממוקדי המשיכה הבולטים למשפחות הוא הפלנטריום, שעל כיפתו העגולה מקרינים סרטי תלת ממד העוסקים בכוכבים, בשמש, באסטרונאוטים ועוד.

בשבתות מתקיימת פעילות מיוחדת למשפחות תחת השם ילדותי השנייה. הפעילות מיועדת לסבים/סבתות והנכדים, והיא כוללת סיור מודרך במוזיאון במסגרתו הילדים פוגשים את עולם הילדות של סבא וסבתא ולומדים איך חיו פעם, בלי טלפון נייד, מחשבים או כרטיסי אשראי. הפעילות כוללת סיור בין כיפות היוצרים והשוואה בין בעלי מלאכה וחפצים של פעם להיום, סיור בביתן הדואר והבולאות, כתיבת גלויות ושליחתן להורים המחכים בבית וסדנה של עיצוב ויצירת בול משותף.
אתר אינטרנט 

הפלטריום במוזיאון ארץ ישראל. ללמוד על השמש והכוכבים  | צילום: ליאוניד פדרול

מוזיאון העיצוב
מוזיאון העיצוב בחולון, אשר מציג פריטים ייחודיים, רהיטים, פריטי אופנה, פריטי תקשורת חזותית וחפצים מעוצבים נוספים הוא, לכאורה, לא הבחירה הראשונה לבילוי משפחתי. יחד עם זאת, גם כאן הבינו שיום שבת, היום החופשי שלנו לביקור במוזיאונים, הוא גם יום משפחתי, ולכן יצרו במקום פעילות משפחתית בהתאם לתערוכה המוצגת באותו זמן. למשל, בצמוד לתערוכה פאנטסטיקו, עם יצירותיו הפנטסטיות והמשעשעות של המעצב הספרדי חיימה חיון, מתקיימת בשבתות פעילות משפחתית הכוללת ביקור בתערוכה, סיור בלשי בהנחיית מדריכי המוזיאון בעקבות שפת העיצוב הייחודית לחיימה חיון וסדנת יצירה של בובת מטריושקה.
אתר אינטרנט 


פעילות לכל המשפחה במוזיאון העיצוב בחולון | צילום: גלית עוז

בתמונה הפותחת: ילדים מתבוננים בפסל במוזיאון ישראל בירושלים

 

צמחי המדבר - הצמחים הכי מתוחכמים בארץ

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מישראל

חוזרים לאילת: להירגע מול הים
חוזרים לאילת: להירגע מול הים

אחרי שאירחה מפונים בכמות הזהה למספר תושביה, אילת מנסה לחזור לשגרה ומייחלת לשובם של הנופשים. עם מיזם תיירותי חדש, שנקרא לוקאלס, ומקומות מושלמים להירגע, לאכול טוב ולמלא מצברים, העיר הדרומית היא המקום הנכון בימים אלו

מבוא לנדודים 64: הגברת של הטאבון
מבוא לנדודים 64: הגברת של הטאבון

רונן רז חונה על הכרמל הגשום והסוער, ומרגיש בבית. הוא מזדהה עם הקדמונים הפרהיסטוריים שאהבו לחיות בהר ובחוף הכרמל, אשר להם שפע מכל טוב - אדמה פוריה וגשם רב שהניבו צמחי מאכל, פירות ופטריות, יערות שהזינו את האש, ...

עין קינייא: כפר המעיינות הנסתר
עין קינייא: כפר המעיינות הנסתר

מבין ארבעת הכפרים הדרוזיים בגולן, עין קנייא הוא הפחות מוכר. יואב יעקובי ממליץ לא לוותר, ולהתרשם מזרימת נחל סער (בחורף), מהטראסות החקלאיות (בזמן הפריחה), מהגראפיטי הצבעוניים ופסלי האבן, ומהאתרים הרבים סביב הכפר. בתכנון בקרוב: שביל המעיינות, בין התצפיות ...