תפריט עמוד

פטריות אחרי הגשם – טיול ליקוט

אחרי גשם חזק וטוב, צאו לטיול ביער, רצוי מצוידים במקל, סכין או מספריים, כדי "לצוד" פטריות מאכל. ילדים יתלהבו מהטיול ומחוויית החיפוש, האוויר הצח והאווירה השלווה שביער ירגיעו את כולם. ויש גם מתכון

הסתיו והחורף הן התקופות הטובות לאיסוף פטריות בארץ. התנאי ההכרחי לצמיחת פטריות הוא קרקע רטובה, ולכן הימים המומלצים הם אחרי גשמים טובים – טפטופים קלים לא תמיד מספיקים כדי להרטיב היטב את הקרקע מתחת לעצים. העלייה הרוסית הביאה אתה ידע רב ואהבה לליקוט פטריות, ולא פעם מוקדשים ימים שלמים לנושא הזה.


ליקוט פטריות מוצלח מחייב להגיע ליער זמן קצר אחרי הגשם ולחפש במקומות מבודדים | צילומים: אלה בורמן

ביערות בישראל יש מספר סוגים של פטריות המתאימות לאכילה, בהן אזניית הכלך ופקועה מצויה, אבל הסוג הנפוץ והמוכר ביותר הוא אורניה מצויה. האורניה, כשמה כן היא – גדלה ביערות אורנים. אז נכון שלפי הספר היא אמורה לגדול אך ורק מתחת לעצי אורן, אבל בפועל אפשר למצוא אורניות גם בעשב עמוק סמוך לעצים. הסוד הגדול הוא להגיע ליער לא מאוחר מדי אחרי הגשם ולחפש במקומות מבודדים ולא מרכזיים, כי הרי על כל פטריה יש "ציידים" רבים.

אל תשכחו להביא איתכם סלסלה, חלק מהציוד הנדרש לטיול פטריות אחרי הגשם

האורניה מאופיינת בצבע חום בהיר ובתחתית צהובה דמוית ספוג. פעמים רבות היא גדלה בקבוצות, וליד פטרייה אחת אפשר למצוא בדרך כלל עוד "קרובי משפחה". סכין או מספריים עוזרים לחתוך את הפטרייה בתחתית הרגל.


יש משהו מרגש לאסוף פטריות בחברת ילדים

ביערות הכרמל וביער בן שמן מצאנו שפע של פטריות. יש משהו מרגש ומהנה לאסוף פטריות עם ילדים. הם לומדים, נהנים, מתלהבים. אין יותר כיף מאשר לקום מוקדם בבוקר, לנעול נעליים גבוהות ולצאת לדרך. ואם יש מקל ביד, אז אנחנו ממש מלקטי פטריות מדופלמים. הערך המוסף של הטיול הזה הוא אוויר נקי, אווירה פסטורלית, טבע קסום מסביבנו. וגם אם לא הצלחנו לקטוף פטריות או קטפנו מעט, לא להתייאש. הביאו אתכם מחצלת, פירות וירקות, תמצאו מקום ביער או בפינות פיקניק מסודרות ותיהנו מהשקט שמסביב. בהחלט ממלא אנרגיות חיוביות להמשך. בילוי נעים ופטריות רבות.

לפעמים הפטריות מסתתרות בעשב, ואז השמחה שבגילוי גדולה אף יותר

ומה תעשו עם הפטריות שאספתם? אפשר להכין מפטריות מנות שונות ומגוונות, אבל לפני הכל, חשוב לדעת כיצד להכין את האורניות לבישול. בפטריות יש לטפל מהר ככל האפשר לאחר הליקוט. ראש של כל פטריה מכוסה בקליפה חומה דקיקה אותה יש להסיר עם סכין. חשוב לעשות זאת לפני ששוטפים את הפטריה, כדי שלא תחליק מהידיים. אפשר לבשל את הפטריות עם הקליפה, אחרי שטיפה יסודית,  אך אז תורגש מרירות קלילה. לאחר שמסירים את הקליפה, יש לשטוף את הפטריות היטב – אפשר גם להניח בסיר עם מים לכחצי שעה לצורך ניקיון יסודי. 

טיול רומנטי ביער

כדי למנוע את השחרת הפטריות, מומלץ לבשל אותן במים עם טיפה של חומץ ומעט מלח: מרתיחים, מנמיכים את הלהבה ומבשלים למשך כרבע שעה. מסננים את הפטריות וכעת יש לנו חומר גלם מעולה להכנת תבשילים. אחת המנות הבסיסיות אך טעימות ביותר היא תפוחי אדמה מטוגנים עם פטריות (המתכון בהמשך).

לא חייבים להרחיק לאירופה כדי לטייל ביער. גם אצלנו יש יערות, כמו יער בן שמן שבצילום

טיול ביער מניב לא רק פטריות אלא גם הרבה רגעים של יופי ושלווה

תבשיל אורניות ותפוחי אדמה

 מחממים מחבת עם שמן זית או שמן קנולה ומטגנים את הפטריות עד השחמה קלה, מערבבים קלות תוך כדי טיגון.

 קולפים תפוחי אדמה וחותכים אותם לרצועות כמו לצ'יפס.

 מטגנים את תפוחי האדמה בשמן לא עמוק (בשונה מצ'יפס) עם בצל קצוץ עד שתפוחי האדמה מתרככים. מוסיפים את הפטריות שטיגנו קודם, מערבבים היטב וממשיכים לטגן עוד מספר דקות. מתבלים במלח ופלפל שחור ומגישים. בתיאבון!

 

טיול ביער – כיף עם הילדים, רומנטי בשניים

 

אביב בישראל - ממעוף הציפור

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מישראל

טעם מקומי – חופשה קולינרית בהרי ירושלים
טעם מקומי – חופשה קולינרית בהרי ירושלים

החופשה הקולינרית "טעם מקומי" מתקיימת בסוף השבוע האחרון של כל חודש (ימי רביעי וחמישי). היא מתחילה בארוחת שף מופלאה בערב רביעי, ששמה על הבמה חומרי גלם של היצרנים המקומיים, בכל ארוחה במה ליצרן אחר, ולמחרת ממשיכה בבראנץ' עשיר ...

חוזרים לאילת: להירגע מול הים
חוזרים לאילת: להירגע מול הים

אחרי שאירחה מפונים בכמות הזהה למספר תושביה, אילת מנסה לחזור לשגרה ומייחלת לשובם של הנופשים. עם מיזם תיירותי חדש, שנקרא לוקאלס, ומקומות מושלמים להירגע, לאכול טוב ולמלא מצברים, העיר הדרומית היא המקום הנכון בימים אלו

מבוא לנדודים 64: הגברת של הטאבון
מבוא לנדודים 64: הגברת של הטאבון

רונן רז חונה על הכרמל הגשום והסוער, ומרגיש בבית. הוא מזדהה עם הקדמונים הפרהיסטוריים שאהבו לחיות בהר ובחוף הכרמל, אשר להם שפע מכל טוב - אדמה פוריה וגשם רב שהניבו צמחי מאכל, פירות ופטריות, יערות שהזינו את האש, ...