תפריט עמוד

פארקים ביוטה: ממלכת הטבע

ביוטה יש לא פחות מחמישה פארקים לאומיים, המציעים נופים מגוונים של מדבר צחיח, הרים מושלגים, קניונים דרמטיים, סלעים בשלל תצורות וצבעים ושקיעות מרהיבות. כל אלה הופכים את יוטה לגן עדן לאוהבי טבע ולצלמים

יוטה, ששוכנת בדרום-מערב ארצות הברית, היא ממלכת הטבע. יש בה לא פחות מחמישה פארקים לאומיים (רק אלסקה וקליפורניה עולות עליה במספר הפארקים) עם עולם חי וצומח עשיר ושלל תצורות נוף: קניונים דרמטיים, סלעים מרשימים בשלל צבעים וצורות, יערות, מדבר צחיח, הרים מושלגים ונהרות שוצפים, בהם נהר הקולורדו. המגוון הנופי הזה הופך את יוטה לאחת מהמדינות היפות ביותר בארצות הברית ולחביבת הצלמים ואוהבי הטבע.

פארק ציון
פארק ציון (Zion National Park) הוא הפופולרי מבין הפארקים של יוטה והגדול שבהם. ציון, שנמצא בדרום-מערב יוטה, משתרע
על שטח של 593 קמ"ר, ובמרכזו יש קניון שבו זורם נהר וירג'ין (Virgin). יש כאן מגוון נופי רחב: צוקי אבן חול בשלל צבעים, קניונים צרים ועמוקים, נהר שוצף, בריכות ומפלים ויערות מחטניים. גם עולם החי כאן עשיר במיוחד, עם איילים, שועלים, פומות, סנאים וקרוב ל-300 מינים של ציפורים.

השלג הראשון השנה ירד בפארק ציון בתחילת חודש נובמבר | צילום: NPS

מרבית המבקרים בפארק נוסעים לאורך הדרך הנופית של פארק ציון (Zion Canyon Scenic Drive), אשר עוברת דרך נקודות תצפית מרהיבות. בין היתר, ניתן לראות ממנה את הסלע העצום המוכנה הכס הלבן הגדול (The Great White Throne), המזדקר לגובה 720 מטר מעל קרקעית הקניון ונחשב לסמל הפארק.


קשת קולוב בפארק ציון נחשבת לאחת הקשתות הטבעיות הגדולות בעולם | צילום: NPS/Rendall Seely

מקומות נוספים שכדאי לראות בפארק הם קשת קולוב (Kolob), אחת הקשתות הטבעיות הגדולות בעולם; הסלע הבוכה (Weeping Rock) – קיר סלע שממנו נופלים מפלים רבים; בריכות אמרלד (Emerald Pools), המספקות זווית נוספת על הצד הירוק והרטוב של יוטה, עם בריכות, מפלים ושפע של צמחייה, ומקדש סינאוואווה (Temple of Sinawava) – קניון יפהפה המוקף בקירות סלע גבוהים ותלולים, אשר מהקיר המערבי שלו נופל מפל אל הנהר. בפארק יש שבילי הליכה רבים, אחד הקלים והפופולריים שבהם נקרא Riverside Walk, שמתחיל בסמוך למקדש סינאוואווה ומתקדם לאורך נהר וירג'ין.

אחד המפלים הנופלים לאורך "הסלע הבוכה" בפארק ציון | צילום: שאטרסטוק

ברייס קניון
הפארק הלאומי ברייס קניון (Bryce Canyon) אמנם לא גדול כמו הפארקים השכנים, אבל זהו אחד מהפארקים הפופולריים בארצות הברית הודות למראה המהפנט של תצורות הסלע הייחודיות שהרוח והמים פיסלו. המאפיין הבולט של ברייס קניון הוא הודוס (Hoodoos) – עמודי סלע שנוצרו בעקבות שחיקה של הרוח, המים והקרח. בפארק נמצא הריכוז הגבוה בעולם של הודוס, בצורות המסעירות את הדמיון, והם שהופכים את המקום לחביב כל כך על צלמים.

בחורף, כשהסלעים האדמדמים מכוסים בשלג, הפארק נראה כמו ארץ פלאות חורפית והמראה מהפנט. לצד תצורות הסלע, המשוות לפארק מראה מדברי, יש כאן גם יערות מכמה סוגים – אשוחים ואשוחיות, אורנים וערער. הפארק הוא ביתם של בעלי חיים רבים, בהם פומות, איילים שחורי זנב ויותר ממאה מינים של ציפורים.


פארק ברייס קניון מפורסם בשלל תצורות הטבע הייחודיות שפיסלו בו הרוח והמים | צילום: שאטרסטוק

כביש הקצה (Rim Drive) נמתח לאורך 54 ק"מ ומציע נקודות תצפית נפלאות. אחת היפות שבהן נקראת נקודת ההשראה (Inspiration Point) והיא מספקת תצפית מדהימה על העיר הדוממת (Silent City), אחד מריכוזי הסלעים המרשימים ביותר בפארק. כדי לחוות באמת את עצמתו של המקום, כדאי לצאת מהמכונית להליכה בין הסלעים. אחד מהמסלולים היפים בפארק, בדרגת קושי קלה, מכונה מסלול גן המלכה (Queen's Garden Trail) ומוביל את המטיילים לתצורות סלע יפהפיות. בברייס קניון אפשר להתנסות בפעילויות רבות מעבר לטיולי הליכה, בהם טיולי רכיבה על סוסים, טיולים בנעלי שלג (בחורף), טיולים לאור ירח מלא ועוד.


בחורף, כשהסלעים האדמדמים מכוסים בלבן, ברייס קניון נראה כמו ארץ פלאות חורפית | צילום: שאטרסטוק

קפיטול ריף
קפיטול ריף (Capitol Reef) אמנם אינו מפורסם כמו שכניו ציון וברייס קניון, אבל הוא מציע כמה מהנופים הנפלאים הטיפוסיים לאזור: סלעים בשלל צורות סוריאליסטיות, קשתות טבעיות, קניונים צרים וצבעוניים ועוד. לא במקרה הילידים האמריקאים (אינדיאנים) העניקו לאזור את השם "ארץ הקשת בענן הנמה". את שמו הנוכחי קיבל הפארק בשל כיפות האבן האופייניות, שצורתן מזכירה את בניין הקפיטול, מקום מושבו של הקונגרס האמריקאי. פארק קפיטול ריף מפורסם גם בקמט גיאולוגי, הנקרא Waterpocket Fold, אשר נמתח לאורך 160 ק"מ.


מנופיו המהפנטים של קפיטול ריף | צילום: שאטרסטוק

אחד המראות הכי לא צפויים בנוף המדברי בפארק הם מטעים עם אלפי עצי פרי – דובדבנים, משמשים, תפוחים, אגסים ועוד. המטעים הם שריד להתיישבות מורמונית (המורמונים עזבו את האזור לאחר הכרזת הפארק כשמורת טבע), ובעונה מותר לקטוף מהפירות. בפארק יש מסלולי הליכה רבים, שנעים ללכת בהם באביב ובסתיו (בקיץ חם מדי), דוגמת מסלול נקודת השקיעה (Sunset Point Trail), מסלול קל באורך של כקילומטר עם תצפיות מרהיבות אל עבר השקיעה, ומסלול ערוץ קפיטול (Capitol Gorge Trail), שרובו בקרקעית הקניון.


מטעי הפרי בקפיטול ריף הם שריד להתיישבות המורמונית שהיתה כאן בעבר | צילום: שאטרסטוק

פארק ארצ'ס
פארק ארצ'ס (Arches National Park), שנמצא במזרח יוטה, הוא דוגמה נוספת למגוון הגיאולוגי המדהים שיש למדינה הזו להציע. גם פה יש תצורות אבן ייחודיות, כשגולת הכותרת היא מעל אלפיים קשתות טבעיות בצבע אדמדם המעטרות את הפארק והן שהעניקו לו את שמו (ארצ'ס באנגלית פירושו "קשתות").


יותר מאלפיים קשתות טבעיות נמצאות בשטחו של פארק ארצ'ס  | צילום: NPS/Neal Herbert

יש כמה מקומות שלא כדאי להחמיץ, כמו אזור החלונות (The Windows Section), עם כמה קשתות גדולות ומרשימות במיוחד, גן השטן (The Devil's Garden), שם נמצאת הקשת המכונה Landscape Arch שהיא אחת הארוכות ביותר שקיימות בטבע, והקשת העדינה (Delicate Arch) שאליה אפשר להגיע במסלול הליכה יפהפה. התפאורה המדברית והסלעים האדמדמים אחראים לשקיעות יפות במיוחד. תנאי מזג האוויר כאן לא פשוטים: בקיץ חם מאוד ובחורף קר ויבש, עם מעט מאוד משקעים, אבל בעלי החיים והצמחים ערוכים להתמודד עם התנאים האלה ויש בו מגוון ביולוגי רחב. מרבית המבקרים בפארק נוסעים בדרך הנופית, שנמתחת לאורך 18 מייל, וממנה יש נקודות תצפית נפלאות.


ירח מלא מעל "קשת הצריח" (Turret Arch)  בפארק ארצ'ס | צילום:
NPS/Jacob W. Frank

קניונלנדס
הפארק הלאומי קניונלנדס (Canyonlands), שנמצא בדרום-מזרח יוטה, הוא אחד הפארקים הגדולים ביוטה ואחד המיוחדים והפראיים שבהם, עם מגוון נופי אדיר שכולל קניונים, הרי שולחן, תצורות סלע ונהרות. למרות זאת, הוא נותר פחות מתויר בהשוואה לכוכבים הגדולים, ברייס קניון וציון.

צריחים של אבן חול באזור המחטים (Needles) בקניונלנדס | צילום: NPS/Neal Herbert

בנופים המדבריים של הפארק מתחתרים שני נהרות גדולים, נהר קולורדו ונהר גרין, שמחלקים את הפארק לארבעה אזורים, כשבין הנהרות נמצאת הרמה המכונה אי בשמיים (Island in the sky), המציעה נקודות תצפית נהדרות. עוד בפארק: אזור המכונה המחטים (Needles), שבמרחביו העצומים יש צריחי אבן חול, קניונים ססגוניים וציורי קיר עתיקים של הילידים האמריקאים; המבוך (Maze), אזור פראי ומבודד עם צוקי אבן חול אדמדמה וקניונים שופעי מים, ואזור הנהרות, שבו הגרין נשפך אל הקולורדו.


תצפית על הנהר גרין בקניונלנדס | צילום: NPS/Neal Herbert

בתמונה הפותחת: פארק ציון, אחד מהפארקים הכי פופולריים בארצות הברית

מפת יוטה:

לחצו להגדלה

 

לקריאה נוספת:

קניונלנדס: ארץ הקניונים של דרום יוטה
קניונלנדס: ארץ הקניונים של דרום יוטה
בין הפארקים המדבריים של דרום מערב ארצות הברית, אחד הנידחים והמעניינים ביותר הוא פארק קניונלנדס שבמדינת יוטה. מגדותיו הגבוהות יש תצפיות נפלאות ויש בו גם מישורים מלאים במחטים ומגדלים עשויים סלע חשוף

לאן נעלמו הכוכבים?

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מפארקים בארצות הברית

חשיפה כפולה 1: דיאלוג בהרי הסמוקי
חשיפה כפולה 1: דיאלוג בהרי הסמוקי

מדור חדש: אנחנו אורית ורפי, בני זוג מכרכור, בני חמישים וקצת. שנינו מצלמים, והצילום הוא חלק בלתי נפרד, ואפילו משמעותי, מהטיול שלנו. בטיול המתואר להרי הסמוקי בארה"ב היינו עוד לפני גיל 50, והוא היה אחד מהטיולים הרבים למדי ...

טיול מהבית: סיורים וירטואליים בפארקים לאומיים
טיול מהבית: סיורים וירטואליים בפארקים לאומיים

גם בתקופות שבהן אין מגבלות על טיולים, טיול בשמורות הטבע האמריקאיות מצריך תכנון רב, במיוחד בשמורות המרוחקות והפחות מוכרות. אז עד שאפשר יהיה לחזור ולטייל בחופשיות, וגם לאחר מכן, כדאי לצאת לסיורים וירטואליים בכמה מהפארקים הלאומיים הכי מיוחדים ...

טרקים בארצות הברית
טרקים בארצות הברית

הדרך הטובה ביותר להכיר את נופיה המגוונים של ארצות הברית היא בטרק רגלי. בין אם אתם בוחרים בטרק יומי או רוצים לצאת למסע ארוך ומאתגר, יש לנו כמה הצעות מצוינות עבורכם. רק אל תשכחו להתכונן מראש