תפריט עמוד

הערבה התיכונה – מה כדאי לראות ולעשות

הערבה מציעה כל מה שצריך לחופשה נהדרת: מסלולי טיול ברגל, ברכב או באופניים דרך נופי מדבר מופלאים, תיירות חקלאית משגשגת, אטרקציות לכל המשפחה, אפשרויות לינה מגוונות ומסעדות מצוינות. בסתיו ובחורף מזג האוויר הנעים מוסיף אף הוא לקסם המיוחד

פעם, לפני שנים לא כל כך רבות, הערבה היתה המקום החם הזה שעוברים בו בדרך לאילת. אבל בשנים האחרונות משהו השתנה. יותר ויותר אנשים מגלים את הקסם של הערבה, ומבינים שמדובר באחד האזורים המיוחדים בארץ. רבים מתושבי המרכז והצפון מאסו בלחץ ובקצב החיים המהיר והחליטו להוריד הילוך, להגשים חלום ולעבור לגור בערבה, והיום הם נהנים משקט מדברי, מאוויר נקי, מנוף פתוח ומאיכות חיים שמי שגר במרכז יכול רק לחלום עליה. ועם האנשים שהגיעו לערבה קמו גם שלל יזמות תיירותיות נפלאות – צימרים מפנקים, מסעדות מיוחדות והמון אטרקציות נהדרות לכל המשפחה, אשר חלקן מבססות את הערבה כיעד מצוין לתיירות חקלאית. כשמוסיפים לאלה את מסלולי הטיולים בערבה מתגלה חבל ארץ מזמין שכל מי שמבקר בו מתאהב.
פארק ספיר. נווה מדבר מקסים עם אגם, מדשאות ועצים | צילום: גלעד לבני

לאן מטיילים?

הערבה מציעה מסלולי טיול רבים ומגוונים, ברגל, ברכב ובאופניים. חלקם מתאימים לכל המשפחה, אחרים – למטיבי לכת, וכל אחד מהם נותן טעימה מהיופי האינסופי של הערבה. הנה, ממש על קצה המזלג, כמה אפשרויות טיול:

פיקניק בנופים הנהדרים של הערבה | צילום: דורון הורוביץ

דרך השלום
דרך השלום היא דרך נופית, שנמתחת לאורך 25 ק"מ בין מושב עידן למושב עין יהב, לאורך גבול ישראל עם ירדן. הדרך מתאימה לכל כלי רכב והנופים הנשקפים ממנה הם מהיפים בארץ – השדות החקלאיים של המושבים עידן, חצבה ועין יהב, מאגרי המים המשקים את השדות והנופים הקסומים של נחל הערבה והרי אדום הם חלק ממה שתראו לאורך הדרך. ישנם כמה מוקדי עניין ששווה לעצור בהם, כמו עתיקות עין חצבה ומאגר חצבה, אבל גולת הכותרת היא מצפור השלום, מרפסת תצפית שמשקיפה לנוף עוצר נשימה של נחל ערבה, הרי אדום וחווארי הלשון – אותם סלעים רכים האופייניים לאזור. ניתן לצאת גם לסיור רגלי קצר בין החווארים.


החממות של מושב חצבה על רקע הרי אדום – מהנופים המופלאים הנשקפים מדרך השלום | צילום: סטפני גרומן

נחל ברק
נחל ברק הוא ערוץ קניוני בלב הערבה, שמציע טיול מהנה במיוחד למשפחות חובבות אתגרים. המסלול ההרפתקני כולל ירידה בעזרת סולמות וחבלים וטבילה בגבי מים. תחילת הטיול בנסיעה על כביש הערבה, כשמונה קילומטרים מדרום לישוב צוקים לכיוון מושב פארן. בק"מ ה-115 פונים מערבה, לפי השילוט לנחל ברק, וממשיכים בדרך עפר המתאימה לכל רכב (מסומנת בסימון שבילים כחול). ממשיכים בנסיעה עד השלט המורה על ציר המעיינות, ולאחר תשעה קילומטרים מגיעים לחניה. משאירים את הרכב ומתחילים ללכת בנוף המדברי הקסום.


נקיק בנחל ברק. טיול נהדר למשפחות חובבות אתגרים | צילום: יובל קלם

45 דקות הליכה יביאו אותנו לתחילת המסלול המעגלי של הקניון. מומלץ להתחיל בעלייה על המצוק (שביל מסומן בירוק). לאחר כרבע שעה הליכה מגיעים לפיצול שבילים, שם פונים ימינה לאורך המצוק, עם תצפיות נפלאות אל הקניון. עוד כמה דקות הליכה יביאו אותנו אל הקניון. בירידה יש להיעזר בסולמות, חבלים ויתדות הקבועים בקיר. עם סיום הירידה הולכים במסלול המעגלי המסומן עד למקום בו השארנו את הרכב. עוד על טיול בנחל ברק כאן >>.
שימו לב: יש לנעול נעלי הליכה נוחות ולהצטייד בכמות מספקת של מים. המסלול אינו מתאים לילדים קטנים ואסור ללכת בו בימים בהם יש חשש לשיטפונות.

פארן או-פאן

המרחבים העצומים של הערבה מזמינים לרכיבת אופניים מדברית, במיוחד בתקופת הסתיו והחורף, כשמזג האוויר נעים. יובל סרט, מדריך רכיבה, הקים במושב פארן את פארן או-פאן, מרכז שבו אפשר לשכור אופניים המתאימים לרכיבת שטח, לקבל מפה של האזור וייעוץ על טיולי רכיבה. המסלולים מתאימים לרוכבים ברמות שונות – ממשפחות עם ילדים ועד לרוכבים מנוסים שמחפשים סינגלים מאתגרים. אפשר לצאת מכאן לטיול אופניים עצמאי, מצוידים בעצות המקצועיות שקיבלתם בפארן או-פאן, או להצטרף לטיול מודרך בלווי של מדריך מוסמך. אחד המסלולים המעניינים שיוצא מפארן, הוא מסלול הכולל רכיבה בתלם עשת עד למפלי יהושע, טיול רגלי במפלי יהושע ורכיבה דרך נחל פארן בחזרה למושב. זהו מסלול קל, שמתאים למשפחות עם ילדים מגיל 9 ואורכו 15 ק"מ.
איפה? פארן
טלפון: 052-3929862


פארן או-פאן. מרחבי הערבה מזמינים לרכיבה מדברית | צילום: יובל סרט

איפה מבקרים?
מרכז מבקרים ויידור
החקלאות בערבה משגשגת ופורחת, והאדמה מניבה ירקות עסיסיים וטעימים להפליא, שלא תמצאו כמותם בשום מקום אחר. חקלאים מכל העולם מגיעים לערבה כדי ללמוד על הפיתוחים החקלאיים הייחודיים ולהבין איך לגדל ירקות בתנאי אקלים קשים ובאזורים יבשים וצחיחים. מרכז המבקרים ויידור – חלון לערבה, בצומת חצבה, חושף בפני המבקרים את הפיתוחים החקלאיים המיוחדים לערבה ואת סיפור ההתיישבות המרתק באזור. הסיור מתאים לכל המשפחה והוא כולל מיצג בתלת-מימד, ביקור חווייתי באולם אינטראקטיבי וסיור בחממות בהן גדלים מיטב גידולי הערבה. באולם האינטראקטיבי יש שלל אטרקציות, ובהן אקווריום מרשים של דגי נוי, שולחן חול בו אפשר לעצב את פני השטח בערבה, משחקים אינטראקטיביים שמאפשרים להתנסות בעבודת החקלאי ועוד. כל אלה מאפשרים להיחשף לחקלאות המדברית ולזני הירקות, הפירות והפרחים שצומחים בערבה, להתרשם מאורח החיים הייחודי במקום, ללמוד על ההתמודדות עם אתגרי המים והקרקע במדבר ולגלות את עולם החי והצומח במדבר. בכל סופ"ש יוצאים ממרכז ויידור טיולים מודרכים למשפחות ובודדים, מסלולי הטיול מגוונים ומודרכים על ידי מיטב מדריכי הערבה והחברה להגנת הטבע. בין המסלולים: נחל גוב, סיורי שמורה וזנבנים וסיור עששיות לילי במדבר. כל המידע על המסלולים ושעות היציאה נמצא באתר האינטרנט של מרכז ויידור.
איפה? סמוך לצומת חצבה, בתחנת המו"פ "יאיר"
טלפון: 077-5681608, אתר אינטרנט


פעילות אינטראקטיבית במרכז מבקרים ויידור – חלון לערבה | צילום: פרדי נפתלי

קרוקולוקו – חוות התנינים
אחד האתרים המפתיעים בערבה הוא חוות התנינים קרוקולוקו שבעיר אובות בעין חצבה. בחווה, בין בריכות המים, יש לא פחות מ-2,000 תנינים שהגיעו לפה מדרום אפריקה, מתנינים צעירים ועד לתנינים בוגרים שאורכם מגיע לכמה מטרים. ניתן לבקר בחווה רק במסגרת סיור מודרך, אשר כולל תצפית על ביצי תנין באינקובטור, מפגש עם תנינים שזה עתה בקעו, הסברים מרתקים על חיי התנינים, תצפית על התנינים הבוגרים ולסיום – מפגש אינטימי במיוחד עם תנין קטן, שאפשר ללטף אותו וכמובן להצטלם בצילום משותף… הסיור בחווה נמשך כ-45 דקות ומתאים לכל הגילאים.
איפה? צומת עיר אובות
טלפון: 052-8991088


בחוות התנינים קרוקולוקו אפשר ללטף תנין קטן | צילום: ניצן שורר

מלוא הטנא
החקלאות היא אחד ממוקדי הגאווה הבולטים של הערבה, ואחד המקומות שמאפשר להתרשם מקרוב מהחקלאות הייחודית, להתנסות וגם לטעום את הירקות העסיסיים שהערבה מפורסמת בהם, הוא החממות של תומר ורונית טנא, שעם שם משפחה רק מתבקש שהם יעסקו בחקלאות… בחממות האורגניות גדלים כ-40 זנים של עגבניות שרי ו-20 זנים של פלפלים בצבעים שונים, כולם מצטיינים בטעם משובח. בחממות מתקיים סיור מודרך, מלווה בהסברים על ההתיישבות והחקלאות בערבה והסברים על הפריית העגבניות והפלפלים באמצעות דבורים. במהלך הסיור אפשר לקטוף ולטעום את הירקות הגדלים במקום, למלא סלסילה קטנה ולקחת הביתה. זוהי דרך מצוינת לחבב את טעם הירקות על הילדים ולהמחיש להם שעגבניות לא גדלות בסופר.
איפה? עין יהב
טלפון: 052-3666606


קטיף עצמי במלוא הטנא | צילום: אלונה שמואל

מכוורת פורת
למכוורת פורת במושב עין יהב צמוד מרכז מבקרים מרתק שמאפשר הצצה אל חייהן הסודיים של הדבורים. זהו מוזיאון קטן ולא שגרתי המוקדש לדבורים, עם אלפי דבורי מתכת צבעוניות התלויות מן התקרה, צילומי תקריב ענקיים מעולם הדבורים שצולמו על ידי הצלמים דן בלילטי וגלעד לבני וגולת הכותרת – כוורות דבורים שקופות שבהן רוחשות עשרות אלפי דבורים העסוקות במלאכתן. הסיור כאן נפתח בצפייה בסרט מרתק על חיי הדבורה ועל הפקת הדבש, ממשיך בסיור במוזיאון בלווית הסברים ולאחר מכן ביקור בגן הפסלים של האמנית צ'צ'ה פורת. בעונת הרדייה ניתן לצפות מקרוב בתהליך רדיית הדבש. במקום יש חנות בה ניתן לטעום ולרכוש את מוצרי הדבש מתוצרת המכוורת. הביקור בתיאום מראש בלבד.
איפה? עין יהב
טלפון: 058-5666032, אתר אינטרנט


מכוורת פורת. הצצה אל חייהן הסודיים של הדבורים | צילום: רן פורת

כפר האומנים צוקים
היישוב צוקים שוכן בלב הערבה, מדרום למושב צופר, ומציע נופים מדבריים מרהיבים בכל כיוון אליו תפנו את ראשכם. בתי היישוב בנויים מאבן וחומרים טבעיים כמו בוץ, ומשתלבים היטב עם נופי המדבר והטבע שמסביב. הנופים והשקט משכו ליישוב אמנים ויוצרים רבים, והיום ניתן לפגוש אותם במתחם האמנים של היישוב, שבו יש, בשלב הזה, 24 יחידות של אמנים, מטפלים ויוצרים. אפשר, למשל, לבקר בסטודיו טלפלא של אילנית ברונשטיין שמעצבת בגדי ילדים ייחודיים ויוצרת פיות צמר, בסטודיו בשתי ידיים של חנה ואייל שחם שיוצרים צעצועים מעץ מלא, אצל נחמה חרך שיש לה סטודיו לקדרות, אצל לולה קדם שיש לה סטודיו לתכשיטים או בסטודיו אלת הערבה שם רוקחים סבונים ומוצרי טיפוח טבעיים. כמעט בכל אחד מהמקומות מציעים גם סדנאות יצירה, מה שיכול להיות פעילות משפחתית מגבשת ולתת ערך מוסף לחופשה. כפר האמנים פתוח בכל יום שישי בין השעות 11:00-14:00, כל חללי האמנים פתוחים ובמקום פועלים דוכני מזון ושתייה.
איפה? במרכז היישוב צוקים
טלפון: 1800-225-007

בית האלוורה
במושב עין יהב נמצא מטע האלוורה המסחרי היחידי במזרח התיכון, ומהאלוורה שגדלה כאן מפיקים מוצרים קוסמטיים שמכילים את כל הסגולות הנפלאות של הצמח: ויטמינים ומינרלים, נוגדי חמצון, חומצות אמינו, אנזימים מזרזי צמיחת תאים, חומצות שומן חיוניות ואלסטין הממצק את העור. תהליך ההפקה הייחודי משמר את מרכיבי הצמח הפעילים והופך את המוצרים לאיכותיים במיוחד. מרכז המבקרים של בית האלוורה מציע, לצד חנות לממכר המוצרים, סיורים חקלאיים מאורגנים לקבוצות, ללא תשלום. הסיורים מספרים את סיפור ההתיישבות והחקלאות בערבה וכוללים תצפית מרהיבה על הערבה הישראלית והירדנית.
איפה? עין יהב
טלפון: 08-6581018


מטע אלוורה. בבית האלוורה נמצא מטע האלוורה המסחרי הגדול במזרח התיכון

איפה ישנים?
אזור הערבה מציע שלל אפשרויות לינה לכל כיס ולכל טעם. מי שרוצה להתמקד בטיולים ולא מחפש פינוקים, ימצא בערבה חניוני לילה מסודרים שמציעים לינת שטח בקרבת מסלולי הטיול השונים. אפשרות לינה נוספת, שמתאימה במיוחד לקבוצות ולמשפחות שרוצות לחוות את אווירת המדבר הייחודית, היא לינה בחאנים המדבריים. מדובר במתחמי אירוח שמציעים לינה על מזרנים ומחצלות באוהלים גדולים או בסוכות משפחתיות.


חאן מורגן בפארן. מטופח וידידותי למשפחות | צילום: פרדי נפתלי

התנאים בחאנים נוחים, מעין קמפינג משודרג, וכוללים גם מקלחות עם מים חמים, מטבח משותף, חלל אירוח משותף ועוד. ברחבי הערבה יש תשעה חאנים שונים, מעניינים במיוחד הם חאן אבירן שבפארן, שמציע פינוקים כמו ערסלים, ג'קוזי המשותף לאורחי המתחם וארוחות בוקר וערב, וחאן נחל ערבה ששוכן על דרך השלום ומציע לינה בחושות אירוח משפחתיות או אוהלי אירוח גדולים לקבוצות מול נופים מדבריים עוצרי נשימה של נחל הערבה, הרי מואב וירדן. יש לציין גם את חאן מורגן המטופח שבפארן, המתאים במיוחד למשפחות' עם עשרה אוהלים משפחתיים ממוזגים ופינות משחק לילדים, ואת חאן שירת הערבה בצופר שבו אוהלי אירוח משודרגים.


חאן נחל ערבה

מי שמעדיף דווקא צימרים מפנקים – גם מאלה יש בערבה, והאירוח בהם לרוב זול בהרבה ממקביליהם בצפון. ביישובי הערבה יש מבחר של בקתות עץ וחדרי אירוח מטופחים לזוגות ולמשפחות, אשר כוללים לרוב פינוקים כמו ג'קוזי, מטבח מצויד, חצר ירוקה ופורחת ועוד. יש גם צימרים מדבריים מבודדים, בעיקר ביישוב צוקים, אשר בנויים מחומרים טבעיים, משתלבים היטב בסביבה המדברית ובנוף שמסביב, ומציעים תנאי לינה מפנקים במיוחד, עיצוב ייחודי וגבי מים לחווית רחצה מרעננת בלב המדבר.
טלפון מרכז מידע תיירות ערבה: 1800-225007
אתר תיירות ערבה


ביישוב צוקים יש צימרים מדבריים מבודדים עם גב מים פרטי | צילום: גלית דויטש

מה אוכלים בערבה התיכונה?

אם בעבר היה קשה למצוא מקום טוב לאכול בערבה, כיום המצב השתנה מן הקצה אל הקצה. השגשוג שעובר על הערבה לא פסח גם על תחום האוכל, ויש כאן היצע רחב של מסעדות נהדרות המתאימות לכל טעם – מסעדות בשרים, מסעדות חלביות, אסייתיות, פיצריות, אוכל ביתי, בתי קפה וגלידריות. ומי שלא רוצה לנסוע רחוק, יכול ליהנות מארוחות טעימות שמגיעות עד לפתח הצימר.

מופה פאב
פאב Moofa שבמושב חצבה הוא מקום שאפשר ליהנות בו מבירה טובה עם חברים וגם מארוחה משפחתית. זהו לא פאב אפל ואפוף עשן, כי אם מקום נעים ומרווח, עם חצר גדולה שבה במה להופעות, ותפריט מגוון שמשתנה בהתאם לימות השבוע. ימי שישי בצהריים מוקדשים לאוכל ביתי עם חריימה, מרקים ותבשילי קדרה, בימי רביעי ושבת אופים פיצות ואילו בימי שלישי מתקיים ערב פירות ים שמלווה בהקרנות על מסכי הענק.
איפה? חצבה
טלפון: 08-6581119

גרטרוד יוגורטרייה
אחרי טיול בחום המדברי, הגוף צמא לגלידה מרעננת. וזה בדיוק מה שתמצאו ביוגורטרייה של גרטרוד שכבר הפכה לשם דבר בערבה ומושכת אליה מבקרים רבים מכל הארץ בזמן שהם מטיילים באזור. היוגורטריה המשפחתית מפרסמת בגלידת היוגורט המשובחת שלה שמוגשת עם שלל תוספות מפנקות כמו פירות, אגוזים, ריבות, רטבים תוצרת בית, גרנולה ופרלינים. בנוסף, מגישים במקום קינוחים מופלאים נוספים, ובחורף יש גם מרקים, סחלב ושוקו חם.
איפה? עין יהב ופארן
טלפון: 08-6528126


יוגורטים עם מגוון תוספות מפנקות בגרטרוד יוגורטריה | כרמית משיח

הפיצרייה בעין יהב
הפיצרייה של עין יהב שוכנת במתחם הצימרים אואזיס גדיש, ומציעה פיצות דקיקות משובחות עם מגוון תוספות מפתיעות, כמו ירקות שנקטפו זמן קצר לפני ההכנה, ארטישוק, חצילים קלויים ואפילו ריבת בצל.
איפה? עין יהב
טלפון: 052-3666811

דק בר
מסעדת הדק בר שוכנת על דק עץ על שפת הבריכה בעין יהב.  המסעדה המשפחתית מגישה תפריט ישראלי, ומתגאה במיוחד בקבב ובהמבורגר שנטחנים במקום.
איפה? עין יהב
טלפון: 052-3666638

גמלייה
חוות האירוח הוותיקה שנמצאת בסמוך ליישוב ספיר מציעה אירוח מדברי עם שטיחים, מזרנים ונרגילות. התפריט העשיר כולל סלטים עם ירקות טריים הגדלים בערבה, ניגובים ביתיים, מאפים ותבשילים. לאלה יש לצרף את מנות הילדים ואת הקינוחים הטובים.
איפה? ספיר
טלפון: 052-3666240


גמלייה, אירוח מדברי נינוח ואוכל ממוצאים מקומיים | צילום: ארי בלטינשטר

גן ירק
בגינת הירק האורגנית של רונית ומוטי אלעזרי במושב צופר גדלים ירקות ועשבי תיבול נפלאים, כמו שרק בערבה יודעים לגדל. המבקרים משתתפים בקטיפת הירקות, ולאחר מכן הם מוצאים את דרכם לסלט ביחד עם הפרחים שגדלים בגינה. במקום מגישים ארוחות בוקר ובראנץ' אשר כוללות, בנוסף לסלטים הנפלאים, גם לחמים טריים, מאפים ביתיים ותה ריחני.  יש גם פינת חי קטנה, מה שהופך אותו למושלם לארוחה משפחתית.
איפה? מושב צופר
טלפון: 052-3666819

שולחן מלא כל טוב בגן ירק | צילום: פרדי נפתלי

אורסולה
בכניסה ליישוב צוקים נמצא אחד המקומות המפתיעים ביותר לארוחה במדבר – בית קפה מסבאה בסגנון גרמני המעוצב כפונדק דרכים שקרוי על שמה של בעלת המקום, אורסולה. התפריט מבוסס על המטבח הגרמני, עם הרבה בשר, תפוחי אדמה וכרוב מבושל. התפריט כולל מנות כמו נתחי מטיאס בבצל ושמנת, נקניקיות, שפצלה גבינה ופלמקוכן – מאפה שמנת, בצל ונקניק (יש גם גרסה צמחונית וטבעונית). את הכל אפשר ללוות בבירה (יש גם בירה מקומית שמיוצרת במבשלת בוטיק סמוכה).
איפה? צוקים

טלפון: 08-6444421, אתר אינטרנט


אורסולה. אוכל גרמני מסורתי באמצע המדבר

ארץ ערבה
מסעדת ארץ ערבה, השוכנת במבנה מרשים המעוטר בקשתות בראש גבעה ביישוב צוקים, היא אחת מהפנינים הקולינריות של הערבה. במסעדה, שמשקיפה לנוף מדברי מרהיב, מוגשות ארוחות בוקר וערב, המבוססות על רכיבים טריים ועונתיים, חלקם גדלים בבוסתן שבמקום. ארוחות הערב מוגשות בימים חמישי-שבת במסגרת ארוחת טעימות שכוללת סלטים, חמש מנות המוגשות בזו אחר זו וקינוח, כשהדגש של הארוחה משנה מדי ערב. בערבי חמישי מגישים ארוחת גריל בשרים או מקלובה, בימי שישי מגישים ארוחה על טהרת המטבח הישראלי ערבי, עם מנות כמו לחמה בעג'ין ומוסקה סינייה, ובימי שבת יש ארוחה של דגים ופירות ים, עם מנות כמו פאייה פירות ים באורז זעפרן או פילה דניס אפוי בירקות ועשבי תיבול.
איפה? צוקים
טלפון: 052-6060954

למפת הערבה התיכונה לחצו כאן>>

לקריאה נוספת:

ערבה תיכונה: מסע לאורכה ולעומקה
במבט ראשון נראית הערבה חדגונית, אבל הרושם הזה מטעה. שיטפון שמגיע פתאום, שטחי חקלאות מוריקים, קניונים, מצוקים וערוצי נחלים הם חלק מתמונת הנוף. מסע לאורכה ולעומקה של הערבה התיכונה

 

 


נחל ורדית ונחל ברק – זמן מדבר
טיול מדברי נהדר דרך שני נחלים סמוכים, נחל ורדית ונחל ברק. בדרך עוברים בקניונים מרשימים, עולים ויורדים בסולמות וחבלים ומשכשכים בבריכות ששבו והתמלאו במי הגשמים האחרונים

 

 

צמחי המדבר - הצמחים הכי מתוחכמים בארץ

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

  1. אילה סיגר הגיב:

    שלום 🙂
    אנו משפחה ממושב עין יהב המגדלת תמרי מג'הול, לאחרונה פתחנו חנות במרכז הצרכנייה כדי למכור את התמרים שלנו ישירות לצרכן ובנוסף להנגיש עוד מגוון מוצרים מקומיים של הערבה.
    רצינו לדעת האם קיימת האפשרות להוסיף את החנות שלנו לרשימת ההמלצות שלכם!
    לחנות קוראים "מרכז התמרים – בא לי טוב", יש לנו אתר בפיתוח וניתן למצוא אותנו גם בפייסבוק ובאינסטגרם.
    נשמח לשתף פעולה
    תודה והמשך שבוע נפלא
    אילה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.