תפריט עמוד

טיולים בעקבות ספרי ילדים

היערות של האחים גרים בגרמניה, נופי האלפים השוויצריים של היידי בת ההרים, הגשר ממנו זרקו פו הדב וחבריו כפיסי עץ אל הנחל - הצעות לטיולים ברחבי העולם בעקבות ספרי ילדים קלאסיים

על אף שהם מציגים עולם דמיוני, ספרי ילדים רבים קשורים למקום מסוים, לרוב כזה שנתן השראה לכותב בזמן כתיבת הסיפור. הדבר מאפשר לצאת למסע בעקבות ספרי ילדים אהובים, בין אם זה טיול ביערות גרמניה בעקבות האגדות של האחים גרים, סיור ביער שבו התרחשו עלילותיהם של פו הדב וחבריו או מסע להרי האלפים היפהפיים שם היידי דילגה בין כרי העשב הירוקים. כל אחד מהמסלולים המוזכרים יכול להיות יעד מצוין לטיול משפחתי, ומהווה הזדמנות טובה להקריא לילדים צעירים את הספר לפני הנסיעה או במהלכה ולתת אותו לקריאה לילדים מבוגרים יותר. חלק מגיבורי הספרים הללו כיכבו לאורך השנים בסרטים מצוירים או בסדרות טלוויזיה וכך גם ילדים של ימינו, כולל סרבני קריאה, מכירים את רוב הסיפורים הללו. וכיוון שמדובר בספרים קלאסיים, גם מבוגרים שמטיילים ללא ילדים ייהנו מאוד במסלולים המוצעים כאן.

גרמניה: טיול בדרך האגדות 
אין ילד או מבוגר שלא מכיר את מעשיות העם הגרמניות שקיבצו במאה ה-19 האחים ווילהלם ויעקב גרין. בין הסיפורים של האחים גרים תמצאו את היפהפייה הנרדמת, שלגיה, עמי ותמי, כיפה אדומה, החלילן מהמלין, נגני העיר ברמן וסיפורים רבים נוספים. דרך האגדות, אשר משתרעת לאורך 600 קילומטר במערב גרמניה, מאפשרת להתחקות אחר חייהם של האחים ואחר המקומות בהם ליקטו את הסיפורים ואשר שימשו השראה לסיפורים אלה: יערות, כפרים, עיירות וטירות עתיקות. לא חייבים לטייל לכל אורכו של המסלול, אפשר בהחלט לבחור חלקים ממנו או אפילו להתמקד במקום אחד או שניים. הנופים הגרמניים הטיפוסיים לאורך הדרך, הכוללים יערות, נחלים, כרמי מרעה וכפרים מלאי קסם, הופכים את הטיול למהנה במיוחד. 


בית ילדותם של האחים גרים בשטיינהו

הדרך מתחילה בהנו (Hanau), הסמוכה לפרנקפורט, שם נולדו האחים ברבע האחרון של המאה ה-18, ושם ניצב פסל ברונזה בדמותם. משם ממשיכים דרך הנופים הפסטורליים של עמק הנהר קינציג המיוער, אל הכפר שטיינהו אן דר שטרסה (Steinau an der Straße), שם בילו האחים את ילדותם. בכפר העתיק ניתן לבקר בבית ילדותם של האחים, אשר הפך למוזיאון המוקדש לחייהם ולעבודתם. הדרך עוברת בתחנות נוספות בחיי האחים, אבל מעניינים יותר הם דווקא המקומות ששימשו השראה לסיפורים השונים.

אחד המקומות האלה הוא כפר הכורים ברגפרייהייט (Bergfreiheit), שהיווה השראה לסיפורה של שלגיה. הסברה היא שדמותה של שלגיה מבוססת על דמותה של הנסיכה היפהפייה מרגרט פון וולדק, אשר נפטרה בגיל 21 מהרעלה, ואילו הגמדים הם למעשה כורים במכרה שהיו נמוכי קומה וחבשו כובעים שהזכירו בצורתם מצנפות של גמדים. בכפר יש פסל גדול של שלגיה ושבעת הגמדים, ובנוסף, ניתן לבקר בבית של שלגיה, הניצב במרכז הכפר, ולראות את שבע מיטות העץ הקטנות של הגמדים. 

טירת טרנדלבורג (Trendelburg) הימי ביניימית, אשר שימשה השראה לסיפור של רפונזל, היא תחנה מעניינת נוספת לאורך הדרך. לטירה יש מגדל אבן שמתנשא לגובה 40 מטר, ובכל יום ראשון בשעה 15:00 ניתן לראות את רפונזל משלשלת את צמתה הארוכה מהחלון הקטן שבראש המגדל.


טירת טרנדלבורג. המגדל שלה שימש השראה לסיפור של רפונזל

מעניין לבקר גם בעיירה המלין (Hamlen), אשר בה התרחשה האגדה "החלילן מהמלין" (שהמקור לה הוא ככל הנראה בסיפור היעלמותם של 130 מילדי העיירה ב-26 ביוני 1284). אזכורים לאגדה אפשר למצוא במקומות שונים בעיר, כמו מזרקה עם דמותו של החלילן ברחוב הראשי או בית החתונות שבכיכר העיר אשר בשעון המנגן שלו מופיעות הדמויות של החלילן, העכברים והילדים. בכל יום ראשון מוצגת בכיכר העירייה ההצגה החלילן מהמלין בהשתתפות תושבי העיר.

התחנה האחרונה בדרך האגדות היא העיר ברמן (Bremen), אשר בסיפור נגני העיר ברמן הגיעו אליה חתול, כלב, חמור ותרנגול שמאסו בחייהם כחיות בית משועבדות והחליטו להקים להקה ולהגיע לעיר הגדולה. במרכז העיר יש פסל של החיות עומדות זו על זו, ממש כמו בסצנה בסיפור בה החיות נעמדו זו על זו כדי להבריח שודדים. בנוסף, ברמן היא עיר יפה ומעניינת, שנעים לטייל ברובע העתיק שלה.


הפסל של רביעיית הנגנים מברמן

שווייץ: בעקבות היידי בת ההרים
כשמטיילים בנופים האלפיניים של מזרח שווייץ, באזור העיירה מיינפלד (Mainfeld), אפשר להבין בנקל למה היידי היתה ילדה אופטימית ומלאת שמחת חיים. נופי האזור, שכוללים כרי מרעה ירוקים, עזים ופרות רועות באחו, פלגי מים, כרמים והרים מושלגים בחורף, עושים נפלאות למצב הרוח. הנופים היפים של הכפר היוו השראה לסופרת יוהנה ספירי בבואה לתאר את הכפר דורפלי, אליו נשלחה היידי על מנת להתגורר עם סבה המתבודד ובו בילתה רגעים רבים של אושר עם חברה פטר רועה העזים. אפשר לטייל ברגל בשביל היידי היפהפה, אשר הסיור בו מהנה מאוד גם למי שלא קרא את הספר, הודות לנופים הנפלאים שלאורכו. הסיור מתחיל בתחנת הרכבת של מיינפלד, וממשיך דרך הסמטאות הצרות של הכפר ההיסטורי, הגדושות בחנויות עם מזכרות היידי ובמסעדות ובתי מלון שנושאים את השם היידי.


נוף טיפוסי במיינפלד, שם מתרחשת עלילת היידי | צילום: swiss-image.ch/Christof Sonderegger

משם מטפס השביל לכיוון הכפר הקטן רופלס (Rofels), כשאת בתי הכפר מחליפים כרמים שמהגפנים שלהם מייצרים את היין המפורסם של מיינפלד. מכאן קצרה הדרך אל הכפר של היידי אליו מטפס השביל. כאן אפשר לנשום נשימה עמוקה, להתבונן בהרים שמסביב ולהשתעשע עם העזים הרועות באחו, ממש כפי שעשתה היידי. בכפר עצמו אפשר לבקר בבית שבו התגוררה, כביכול, היידי. הבית משמש כמוזיאון ובו תצוגות שממחישות כיצד היידי חיה לפני יותר ממאה שנה. מכאן אפשר לצעוד דרך נופים של שדות ויערות, אל מזרקת היידי, המוקדשת לזכרה של הסופרת יוהנה ספירי. המסלול כולו נמשך כחצי שעה (לא כולל את הביקור בבית של היידי), אבל מי שרוצה להמשיך, יכול לצעוד בשביל ההרפתקאות ובו 12 תחנות אשר מובילות לבקתה בה התגורר סבא של היידי בהרים. הצעידה בשביל נמשכת קרוב לשעתיים ועוברת דרך נופים נפלאים של יערות וכרי מרעה, לאורך הדרך יש שילוט והסברים בתחנות השונות.


"הבית של היידי" נמצא על מסלול ההליכה היפה שעוקב אחרי עלילותיה של היידי בת ההרים | צילום: Roland Zumbühl

אנגליה: בעקבות פו הדב 
עלילותיו של הדב השמנמן וחבריו, איה, חזרזיר, טיגר, ארנב, קנגה ורו, וכמובן הילד כריסטופר רובין, שבו את ליבם של מיליוני ילדים ברחבי העולם. כל החבורה התגוררה במחוז ססקס באנגליה, ביער אשדאון (Ashdown), אשר היה היער הסמוך לחוות קוצ'פורד בה התגורר א.א. מילן, מחבר ספרי פו הדב (פו הדב והבית בקרן פו), עם משפחתו. מעריצי פו יכולים להגיע ליער, אשר משתרע על גבעות עגולות במרחק כ-65 ק"מ מלונדון, ולראות את המקומות האהובים מהספר, כמו גשר כפיסי פו, שממנו נהגה החבורה להשליך כפיסי עץ אל הנחל מתחת. היער הוא למעשה חורש דליל למדי, אך למרות זאת הוא מלא מסתורין וקסם.


יער אשדאון. מה שנראה כיער עבות בעיני פו הדב וחבריו הוא למעשה חורשה ירוקה ונאה

לשכת התיירות של יער אשדאון מציעה שני מסלולי טיול בעקבות פו וחבריו, היוצאים מגילס לאפ (Gills Lap), "המקום הקסום אשר בראש היער":  מסלול קצר באורך של קילומטר ומסלול ארוך יותר, שאורכו 3.25 ק"מ. שני המסלולים עוברים בין עצי החורש ומגיעים לחלל גדול שבו גדל עץ אורן בודד, מקום בו הניחו פו וחזרזיר את המלכודת לפיל נפיל. משם הדרך ממשיכה לאנדרטה לזכרם של א.א. מילן ושל ארנסט ה. שפרד, המאייר המופלא של ספרי פו וספרים נוספים של מילן. לאחר מכן מגיעים לתחנות נוספות מספרי פו הדב,  כמו הבור החולי של רו, ומי שימשיך במסלול הארוך יגיע גם ליער מאת האקרים.

גשר כפיסי פו. ילדים יכולים להשליך מכאן כפיסי עץ אל הנחל, ממש כפי שעשתה החבורה של פו הדב

קנדה: בעקבות האסופית באי הנסיך אדוארד
אי הנסיך אדוארד (Prince Edward Island), אשר שוכן במפרץ סיינט לורנס במזרח קנדה, מהווה את הרקע לעלילותיה של אן שרלי, הידועה לקהל הקוראים בעברית בשם האסופית. סדרת הספרים של לוסי מוד מונטגומרי מביאה את סיפורה של הילדה הג'ינג'ית שהתייתמה מהוריה ונשלחה לאימוץ אצל אח ואחות מבוגרים בחווה הירוקה שבכפר אבונלי. העיירה הציורית קוונדיש (Cavendish), בה גדלה מונטגומרי, היוותה את ההשראה לנופים עליהם כתבה, ובסמוך לה ניתן לבקר בבית Green Gables, בית חווה מוקף גנים המרוהט בסגנון ויקטוריאני ומשמש כמוזיאון. מסביב לבית אפשר למצוא את המקומות הקסומים בהם אן נהגה לטייל, כמו יער הרוחות ושביל האוהבים.


הנופים הפסטורליים של אי הנסיך אדוארד, בו התרחשה עלילת האסופית | צילום: Tourism PEI / John Sylvester ©

הבית בו נולדה מונטגומרי נמצא בכפר ניו לונדון. בבית, המרוהט בסגנון ויקטוריאני ומשקיף לנמל, מוצגות תצוגות מיוחדות כמו העתק של שמלת הכלה שלה. כדאי לבקר גם במוזיאון האסופית ששוכן בסילבר בוש ומוקדש לחייה ולספריה של הסופרת; לצאת לסיור בכרכרה סביב אגם המים המזהירים ולבקר בבית הספר Lower Bedeque Schoolhouse בו לימדה מונטגומרי. גם בבירת אי הנסיך אדוארד, שרלוט טאון, הפכו את סדרת הספרים למכרה זהב, עם חנויות מזכרות רבות שמוקדשות לסדרת הספרים ואפילו מחזמר על האסופית. 


בית הולדתה של לוסי מוד מונטגומרי, מחברת האסופית | צילום: Tourism PEI / John Sylvester
 ©

שוודיה: בעקבות בילבי 
ספריה של סופרת הילדים השוודית אסטריד לינדגרן, שהידועים בהם שייכים לסדרת הספרים "בילבי", מתרחשים בנופים כפריים פסטורליים, עם פלגי מים ויערות. בחורף גיבורי הספרים שלה נוהגים לגלוש במזחלות בשלג ובקיץ הם מלקטים גרגרי יער ושוחים באגם – ילדות אידיאלית בטבע. למעשה, אסטריד לינדגרן הרבתה לתאר בספריה את נופי ילדותה בחווה ליד הכפר וימרבי (Vimmerby) בחבל סמולנד בשוודיה, אזור כפרי המשופע באגמים ויערות.


בית העץ האדום בווימרבי, בו נולדה אסטריד לינדגרן 

הכפר וימרבי הוא בסיס מצוין לטיולים בעקבות ספריה של אסטריד לינדגרן. הכפר משובץ בבתי עץ אדומי גגות והרחוב הראשי שלו לא השתנה הרבה במראהו מאז כתבה לינדגרן את ספריה. אפשר לבקר בחוות נאס (Nas), שם נולדה לינדגרן ב-1907. בית העץ האדום הפך למרכז תרבות ולמוזיאון שמוקדש לחייה ויצירתה. בווימרבי יש  גם פארק הנקרא "עולמה של אסטריד לינדגרן" (Astrid Lindgrens Värld), המוקדש לספריה, ובו אפשר לפגוש את הדמויות מהספרים, לצפות בהצגות, לבקר בווילה וילקולה, בחוות קטהולט, בגג של קרלסון המעופף ועוד, כשהכל נבנה בדיוק לפי התיאורים בספרים.

מופע של בילבי ליד וילה וילקולה בפארק עולמה של אסטריד לינדגרן



כ-25 ק"מ מווימרבי נמצא הכפר רומסקולה (Rumskulla), שם נמצאת חוות קטהולט מסדרת ספרי אמיל של לינדגרן, וכאן צולמו הסרטים בסדרה. לא רחוק מווימרבי אפשר לבקר בסוודסטורפ (Sevedstorp), המקום בו גדל אביה של לינדגרן. שלוש החוות הקטנות הן הרקע לסדרת ספרי כפר המהומה, המתארת את חייהם של שישה ילדים אשר חיים עם משפחותיהם בשלוש חוות בכפר זעיר ומבודד בסוף שנות השלושים. 

לקריאה נוספת:  

אפריקה בעקבות ספרי ילדים 
אפריקה בעקבות ספרי ילדים
היבשת השחורה מככבת בספרות הילדים במלוא הדרה: ג'ונגלים, אגמים, מפלים ומדבריות, הרפתקאות מסמרות שיער של חוקרים ומגלי ארצות, "שבטים צמאי דם" ו"פראים". על טרזן, דוקטור דוליטל, צ'יפופו הקוף ובבר הפיל ועל האופן שבו מוכרים את אפריקה למטיילים עד עצם היום הזה

 

 

אוסטריה - צלילי המוזיקה בזלצבורג 
צלילי המוזיקה בזלצבורג
כאשר הופק בעיר זלצבורג שבאוסטריה הסרט ההוליוודי "צלילי המוזיקה", האמינו תושבי העיר כי מדובר בכישלון בטוח. עשרות שנים אחר כך, גלי המעריצים של אחד מהסרטים הפופולריים בתולדות הקולנוע אינם מפסיקים לשטוף את העיר. נפתלי הילגר יצא בעקבות המיוזיקל שניצח אפילו את מוצרט

 

לונדון של מרי פופינס - הכינו את המטריות 
לונדון של מרי פופינס – הכינו את המטריות
עלילות מרי פופינס, האומנת האהובה בכל הזמנים, מתרחשות בלונדון, אבל הסרט צולם כולו באולפנים בהוליווד. זה לא הפריע לאירית וריצ'רד קולינס למצוא בלונדון את הבית בסמטת עצי הדובדבן, לצעוד בעקבות מנקה הארובות, לבקר בבנק של מר בנקס ואפילו לרחף בשמי העיר (אבל בלי מטרייה)

צילומים: שאטרסטוק, פליקר – Fred DawsonPatrick StrandbergPierre Gorissen

 

 

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.