תפריט עמוד

טיול סתווי בפוקונוס, פנסילבניה

במרחק נסיעה קצר מניו יורק או מפילדלפיה מצוי אזור הררי ומיוער, שמציע תענוגות כפריים, טבע מקסים, שפע של אגמים ומפלים וגם עוגות גבינה משובחות. הצעה לטיול סתווי בהרי הפוקונו בצפון פנסילבניה, עם שלכת מרהיבה והרבה פחות מטיילים מאשר בניו אינגלנד

השלכת המרהיבה של ניו אינגלנד מושכת מטיילים רבים לאזור בתקופת הסתיו, אבל רק מעטים יודעים שבמרחק נסיעה קצר מניו יורק, מפילדלפיה ומניו ג'רזי תמצאו שלכת יפהפייה והרבה פחות מיוחצנת, מה שאומר שאפשר לטייל ברכב וברגל באזור של טבע מקסים, מבלי לעמוד שעות בפקקים או לחכות בתורים ארוכים באתרים השונים. את השלכת הזאת תוכלו לראות בהרי פוקונו (Pocono Mountains), הנקראים בפשטות הפוקונוס ואשר נמצאים בצפון-מזרח מדינת פנסילבניה, סמוך לגבול עם מדינת ניו יורק. אל תצפו להרים נישאים ולפסגות דרמטיות, זהו אזור של הרים נמוכים ומתונים, עם שפע של יערות והרבה מאוד אגמים, נהרות ומפלים, עיירות קטנות ומרחבים שלווים. האמריקאים, בעיקר תושבי הערים הגדולות הנמצאות במרחק לא רב מכאן – ניו יורק ופילדלפיה, נוהגים לנפוש דרך קבע בפוקונוס, אבל רק מעט תיירים מבחוץ מכירים את האזור ומגיעים אליו.

בפוקונוס יפה כל השנה: בקיץ היערות הירוקים והאגמים הכחולים משמחים את העין, בחורף השלג מכסה את הנוף בשמיכה לבנה ויש כאן כמה אתרי סקי שמתאימים גם למשפחות ולגולשים מתחילים, באביב הכל מלבלב ופורח, ובסתיו העצים נצבעים בצבעי שלכת קסומים, מתקיימים פסטיבלי סתיו שונים ובשווקים הכפריים מככבים הדלועים, הסמל הכתום של העונה.


בסתיו אפשר ליהנות באזור הפוקונוס מצבעי שלכת בשלווה מבורכת

אפשר לטייל בפוקונוס במסלול מעגלי, שיוצא מניו יורק או מפילדלפיה וחוזר לנקודת ההתחלה, או לצאת מעיר אחת ולסיים את הטיול בשנייה. המסלול שמוצע כאן מאפשר את שתי האופציות, אבל בכל מקרה לא חייבים לדבוק בו באדיקות: אם תתאהבו בדרך בפונדק כפרי חמים ונעים, כדאי להתמקם בו לכמה ימים. בערבים תוכלו לשבת לצד האח עם ספר טוב – תענוג שרובנו זנחנו מזמן בשגרה הלחוצה. בימים אפשר לטייל ברגל, באופניים או על גב סוס, לשוט בקאנו בנהר או באגם, לבקר בשוק מקומי, להכיר את טעמי העונה (לפחות פעם אחת במהלך הטיול נסו פרוסה נדיבה של פאי דלעת). ואם אתם מרגישים הרפתקנים, תוכלו לצאת לגלישת אומגה (זיפ ליין) או להתנסות בצניחה חופשית – דרך מצוינת להשקיף על השלכת מלמעלה.

בפוקונוס תיתקלו במים בכל אשר תפנו – באגמים, במפלים ובנהר הדלוואר הגדול שחוצה את האזור

יוצאים לדרך: מניו יורק למילפורד
יוצאים ממנהטן דרך Holland Tunnel לכביש המהיר 78 וממשיכים כ-10 ק"מ עד שהוא משתלב בכביש 280. נוסעים כ-45 דקות בכיוון צפון-מערב בכביש 280, שמתמזג עם כביש W80. יוצאים ביציאה B34 לכביש NJ-15 שהופך בהמשך לכביש 206 שייקח אותנו עד למילפורד. מילפורד (Milford) היא עיירה קטנה ומתוקה, טיפוסית לעיירות של הפוקונוס, ולמרות שהיא זעירה למדי, רק מעט יותר מאלף תושבים, יש כאן מספר מרשים של בניינים היסטוריים, שרובם מרוכזים בלב ההיסטורי של העיירה. כאן שולטת אדריכלות ויקטוריאנית מאוחרת, מסוף המאה ה-19 וראשית המאה ה-20, עם בניינים בעלי מידות עם חלונות בולטים. סגנון שונה לגמרי תמצאו בשולי העיירה, על גבעה המשקיפה על נהר הדלוואר הזורם כאן. זהו האתר ההיסטורי הלאומי גריי טאוורס (Grey Towers National Historic Site). הבניין המרשים מזכיר במראהו טירה צרפתית וכולל שני מגדלים עגולים עם גגות מחודדים. אפשר לסייר בגנים היפים ולהשקיף על הנוף הנפלא של עמק הדלוואר הנשקף מהם. אם הבניין פתוח בזמן שהגעתם, תוכלו לסייר גם בתוכו (בתשלום סמלי) בלוויית מדריך.

האתר ההיסטורי הלאומי גרי טאוורס, מבנה רב רושם בסגנון הטירות הצרפתיות, בפאתי העיירה מילפורד

עכשיו הגיע הזמן לצאת אל הטבע. מפלי ריימונדסקיל (Raymondskill Falls) הם המפלים הראשונים שנפגוש לאורך הדרך, ובהחלט לא האחרונים. המפלים, שנופלים בכמה מדרגות, הם הגבוהים בפנסילבניה – 46 מ'. המפלים נמצאים באזור מיוער בצפיפות – זהו הקצה הצפוני של השמורה המקסימה דלוואר ווטר גאפ (Delaware Water Gap National Recreation Area), שאפשר לבלות בה כמה ימים מוצלחים בחיק הטבע. אל המפלים מגיעים ממילפורד בתום נסיעה קצרצרה דרומה בכביש 209.

טבע מכל עבר: דלוואר ווטר גאפ
דלוואר ווטר גאפ הוכרז על ידי הקונגרס כאזור בילוי בטבע ב-1965 במטרה לשמר את הטבע, התרבות וההיסטוריה של עמק נהר הדלוואר. יש כאן עשרות שבילי ההליכה העוברים דרך יערות, מטפסים על גבעות, משקיפים על נהר הדלוואר וחולפים על פני כמה וכמה מפלים. כל אחד ימצא כאן את מבוקשו: יש מסלולי הליכה קלילים וקצרים, מסלולים בינוניים ואפילו מסלול שאורכו 45 ק"מ, קטע משביל האפלצ'ים המפורסם, שאורכו המלא הוא 3,500 ק"מ. למי שבא ממדינה דלת יערות, ההליכה בלבו של יער מרשים, שבסתיו קרקעיתו מרופדת בעלי שלכת כתומים וחומים ופלגי מים זורמים בו – מובטחת חוויה מיוחדת במינה.

מפלי בושקיל בדלוואר ווטר גאפ, אזור המשמר את הטבע, התרבות וההיסטוריה המקומית

מלבד מפלי ריימונדסקיל, שהנמצאים בצפון השמורה, יש כאן עוד כמה מפלים יפים מאוד, שכדאי לבקר בהם – מפלי דינגמנס (Dingman's Falls) ומפלי בושקיל (Bushkill Falls). אבל לא רק מפלים יש בדלוואר ווטר גאפ. תמצאו כאן לא פחות מ-200 אגמים ובריכות מים טבעיות, מקום נהדר לצפות בציפורים ובעופות מים. וכמובן לא שכחנו את מקור המים המרשים מכולם, נהר הדלוואר, אחד הנהרות הגדולים האחרונים בארצות הברית שעדיין זורם חופשי לכל אורכו, ללא סכרים או הפרעות מלאכותיות אחרות. בנהר יש איים קטנים, על גדותיו אפשר לטייל או לערוך פיקניק, בקיץ אפשר לשחות במימיו, ובשאר השנה לשוט עליו בסירות או בקיאקים. בנהר שוחים יותר מ-60 מיני דגים וביערות שמסביב חיים שועלים, זאבים, רקונים, ינשופים ועטלפים, ואם יתמזל מזלכם תבחינו בדוב חומק בין העצים, אחד מכמה מאות דובים שחורים שזהו אזור מחייתם.

נהר דלוואר, אחד הנהרות הגדולים האחרונים בארה"ב שזורם חופשי, ללא סכרים 

אפשר לנסוע בכיוון דרום-מערב, לאורך שמורת דלוואר ווטר גאפ, בכביש 209, היוצא מהעיירה מילפורד, עובר במפלי ריימונדסקיל ומשם ממשיך למפלי בושקיל, אבל מומלץ לבחור בדרך עתיקה בהרבה, ששימשה את חקלאי האזור והכורים במכרות של פנסילבניה. Old Mine Road נבנתה במחצית המאה ה-18 והיא מקבילה לנהר וחוצה את השמורה לכל אורכה (כביש 209 לא מגיע עד הקצה הדרומי-מערבי ביותר). הדרך צרה מאוד, אך היא סלולה ומתאימה למעבר כל כלי רכב. היא עוברת בלב האזורים המיוערים ובכמה מהאתרים היפים בשמורה, כולל עיירות זעירות, בתים קולוניאליים מרשימים ומרכזי מבקרים. אם מזג האוויר נוח, תוכלו להישאר ללון בשטח השמורה באחד מארבעה אתרי קמפינג בשמורה או ב- Mohican Outdoor Center שם אפשר ללון בבקתות עץ פשוטות על שפת אגם.

תענוגות עירוניים ואאוטלטים
פחות מ-10 ק"מ מהקצה הדרומי של דלוואר ווטר גאפ, על כביש 80 נמצאת העיירה סטרודסבורג (Stroudsburg), שמרכזה, הדאון טאון, הוא המרכז העירוני האמיתי היחיד שתמצאו בפוקונוס. הרחוב הראשי הנאה מעוטר בעצים ויש בו שפע של חנויות, מסעדות, בתי קפה וגלריות. חובבי אדריכלות אמריקאית מהמאה ה-19 ימצאו דוגמאות משובחות באזור אקדמי היל (Academy Hill Historic District), אזור מגורים שליו עם יותר מ-150 בתים בני 100 שנה ומעלה, בסגנונות שונים שמאפיינים את התקופה.

הרחוב הראשי של סטרודסבורג, אחד המרכזים העירוניים היחידים באזור

מסטרודסבורג המשיכו צפונה בכביש 80. אם אתם חובבי קניות, נסיעה של כעשר דקות בכביש המהיר (יוצאים ביציאה 299) תביא אתכם למרכז אאוטלטים, The Crossings Premium Outlets, עם לא פחות מ-100 חנויות מותגים, בהם קלווין קליין, בננה רפבליק, ראלף לורן, ריבוק ועוד. להשלמת החוויה האמריקאית הטיפוסית תוכלו לאכול בדיינר הסמוך, אבל דלגו על קינוח – תכף תגלו למה. פרטים נוספים על החנויות, שעות פתיחה וכדומה תמצאו באתר האינטרנט

ועכשיו לסיבה שכדאי לדלג על הקינוח ולחכות ליעד הבא שלנו – מפעל עוגות הגבינה של פוקונו (Pocono Cheesecakes Factory). צאו מאזור האאוטלטים בכביש 611 וסעו בכיוון צפון עד לסוויפט ווטר (Swiftwater). זהו עסק משפחתי שפועל כבר שלושה עשורים ומנפיק עוגות גבינה דחוסות, עשירות וקרמיות, כמיטב המסורת של פנסילבניה. עוגה שלמה (16 פרוסות) עולה 40 דולר ואפשר לבחור ציפויים וטעמים שונים, בהם דובדבנים, שוקולד, סלסולי חמאת בוטנים, אמרטו, פקנים מקורמלים ועוד ועוד. ואם אתם לא מצליחים להחליט באיזה טעם לבחור, תמיד אפשר לנסות 16 פרוסות שכל אחת מהן בטעם שונה, המסודרות בצורת עוגה שלמה… פתוח בין 10:00 ל-18:00, טלפון: 570-839-6844, אתר אינטרנט.

אחת היצירות של מפעל עוגות הגבינה של פוקונו. עוגות גבינה עשירות וקרמיות עם מבחר ציפויים משתנים

איך משחקים גולף עם פריזבי
פוקונו סמיט מכאן ממשיכים בכביש 611 עד לפוקונו סמיט (Pocono Summit), עיירה המשמשת מרכז לפעילות באזור. יש כאן אינספור אפשרויות טיול ובילוי – טיולים בטבע בפארקים סמוכים, שייט ודייג באגמים המרובים שבאזור, טיולי רכיבה על סוסים היוצאים מהחווה Pocono Manor Riding Stables ופארק מים מקורה, Camelback Waterpark. גם כאן אפשר לבלות בין כמה שעות לכמה ימים.

אם נותר לכם זמן, כשעה נסיעה מערבה על כביש 80 תביא אתכם לפארק מקסים, היקורי ראן (Hickory Run State Park), ובו מסלולי הליכה יפים, שדה ענק של סלעים עתיקים (Boulder Field), אפשרות להתנסות בענף ספורט פופולרי באזור – דיסק גולף, שילוב של גולף ופריזבי. בחורף אפשר לצאת לטיולי הליכה בשלג ולהתנסות בקרוס קאונטרי סקי.

שדה הסלעים, בולדר פילד, בפארק היקורי ראן

מהיקורי ראן נסיעה של שעה ו-45 דקות בכביש 476 לכיוון דרום תביא אתכם לפילדלפיה. אם תרצו לחזור לניו יורק – סעו בכביש 80 מזרחה, ובתוך כשעתיים ורבע תהיו חזרה בכרך הגדול.

מפת המסלול:

לחצו להגדלה

 

לקריאה נוספת:

 

מקומות מפתיעים לצפייה בשלכת 
מקומות מפתיעים לצפייה בשלכת
לא חייבים להצטופף עם ההמונים בכבישי ניו אינגלנד בשביל ליהנות משלכת צבעונית ומרהיבה ביופייה. כמה מקומות בצפון אמריקה, אירופה ואסיה בהם אפשר ליהנות משלכת יפה במיוחד

 

 

לאן נעלמו הכוכבים?

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מארצות הברית

המסע לאגם מונו – 'אגם האחות' של ים המלח
המסע לאגם מונו – 'אגם האחות' של ים המלח

אגם מונו שבקליפורניה סימן את המסע החמישי של נועם בדין לאגמי-מלח ברחבי העולם ב-17 שנים האחרונות. האגמים הללו, החבויים באגנים סגורים, הם סמלים לחוסן ושבריריות. הם מקבלים מים מתוקים ממקורות שונים אך אין להם מוצא לאוקיינוסים או נהרות. ...

חשיפה כפולה 2: אפסטייט ניו יורק – על התערבות, אכזבות והפתעה לא צפויה
חשיפה כפולה 2: אפסטייט ניו יורק – על התערבות, אכזבות והפתעה לא צפויה

בדרכם לפסטיבל כדורים פורחים בצפון מדינת ניו יורק, אורית ורפי ניפגשו עם להקת אופנועני הארלי דייוידסון מדוגמים להפליא, קשוחים למראה. ליד אגם ג'ורג' הם חיכו וחיכו לבלונים, אך מזג האוויר למרבה האכזבה הפריע ומנע את החגיגה. הם ניסו ...

חשיפה כפולה 1: דיאלוג בהרי הסמוקי
חשיפה כפולה 1: דיאלוג בהרי הסמוקי

מדור חדש: אנחנו אורית ורפי, בני זוג מכרכור, בני חמישים וקצת. שנינו מצלמים, והצילום הוא חלק בלתי נפרד, ואפילו משמעותי, מהטיול שלנו. בטיול המתואר להרי הסמוקי בארה"ב היינו עוד לפני גיל 50, והוא היה אחד מהטיולים הרבים למדי ...