תפריט עמוד

טיול ברומניה – עד חצי המלכות

מה הקשר בין הנסיך הבריטי לרוזן דרקולה? איך זה שכל הירקות ברומניה אורגניים? ומה זה מק-מיץ'? טיול ברומניה מגלה יעד מגוון ומרתק, עם ארמונות ראוותניים, כנסיות מהודרות, שדות ירוקים שנחרשים במחרשת עץ ומלונות מפנקים במחירים סבירים ביותר

במרחק לא רב מישראל, משתרעת ארץ כמעט לא נודעת, מגוונת ומסקרנת, יפה וגם לא יקרה. זוהי רומניה, שנחלצה מציפורני הדיקטטורה ב-1989 ומאז מתפתחת כמדינת תיירות.

טיילנו ברומניה במסלול מעגלי, בשיטת טיול עצמאי-מאורגן, לשני זוגות. הטיול היה בן חמישה ימים, שבדיעבד היה יוצא נשכר לו הוספנו לו עוד יום. עלות טיול בוטיק שכזה לארבעה היא 150-130 אירו לאדם ליום, לא כולל טיסות. הטיול שלנו, שהחל בבוקרשט והסתיים בה, כלל מסע אל ערים עתיקות מגרמניה של ימי הביניים, טיול ברמת טרנסילבניה בלב הרי הקרפטים, את מעבר ההרים הגבוה במיוחד טראנסאגרשאן, טירות וכפרים קטנים, ביקור וארוחה בבית איכרים וטיול בערים סיביו ובראשוב.

כל מה שרצית לדעת על רומניה – כתבות, טיפים המלצות ועוד

הארמון של צ'אושסקו, כיום בניין הפרלמנט | צילום: עירית רוזנבלום

עוד נכללה נסיעה לעיר הימי-ביניימית סיגישוארה, שהוכרה על ידי אונסק"ו כאתר מורשת עולמית ואף ביקור אצל משפחת צוענים והצצה אל אורח חייה, ונסיעה בדרך נופית אל אתר הסקי והנופש פויאנה בראשוב. לא נעדרו ביקורים בטירת בראן, הממותגת כטירתו של הרוזן דרקולה, ובארמון פלש בסיניה, אחד היפים בארמונות אירופה. לפי הערכה יש ברומניה יותר ממאה אלף כנסיות והטיול כלל ביקור באחדות מהן. כן נכללו ביקורים בבתי כנסת, שלימדו על עברה המרשים של הקהילה היהודית ומה עלה בגורלה במלחמת העולם השנייה.

ביקור ראשון ברומניה גילה מדינה מגוונת, שופעת מים, ירק ונופים. העובדה שבוקרשט לא נכתשה בהפצצות במלחמת העולם השניה, הותירה בה אוצרות אמנות מרשימים, עבר מלכותי ובניינים מרהיבים בפארם.


נוף ירוק בטרנסילבניה | צילום: שאטרסטוק

ליעד זה יתרונות נוספים: טיסה קצרה של קצת יותר משעתיים, מחירים נוחים, אתרים היסטוריים, ערים, קניות, טבע וחקלאות כמו פעם. בעידן הגלובלי, שבו הדמיון בין המדינות הולך ומיטשטש, שומרת רומניה על מידה של אותנטיות ועדיין אפשר לראות בה מראות משכבר הימים. הדרך בין בוקרשט לעיר סיביו, למשל, מתפתלת בין כפרים קטנים, חוות, יערות עבותים ושדות קטנים המעובדים ביד.

עם זאת, ברומניה מקבלים תזכורת למחיר השחיתות ארוכת השנים בדמות אוטוסטרדה שמעולם לא הושלמה או אולם אירועים וכנסים שרגל אדם לא דרכה בו כי נבנה באמצע שום מקום, כנראה כדי לצ'פר את בעל הקרקע. אין ספק, ברומניה של היום צריך עדיין לדעת "להסתדר". צפינו בהשתאות במדריך שלנו, אדריאן, חומק בזריזות מצוענים שמנסים למכור לו מקום חניה עירוני חינמי לחלוטין או משכנע את האחראים על האתנאום – אולמה המפואר של התזמורת הפילהרמונית ג'ורג'ה אנסקו בבוקרשט, לפתוח אותו עבורנו בשעת לילה באמצעות כמה שטרות.


האתנאום, אולמה המפואר של התזמורת הפילהרמונית בבוקרשט | צילום: Mihai Petre, cc-by-sa 3.0

בכל מקרה, רומניה עשתה קפיצת דרך והיא כיום מדינה מודרנית למהדרין: שלטי החוצות מבשרים על הדגם החדש של הסמארטפון והמכוניות חדישות כמו בממערב אירופה. כאשר עשתה סדרת הטלוויזיה הבריטית "טופ גיר" מבחני דרך באתרים רומניים למכוניות כמו פורשה, מזראטי ופרארי, התברר שברומניה יש מכוניות חדישות יותר, בבעלות מי שעשו הון אחרי נפילת הקומוניזם.


ארמון פלש בסיניה, מהיפים בארמונות אירופה | צילום: עירית רוזנבלום

לצד עשרות בתי קזינו פועלים שורה של קניונים ענקיים עם מותגים בינלאומיים כמו H&M ו-ZARA. גם רשתות אוכל מהיר כמו מקדונלד'ס תקעו יתד ברומניה ואף כיבדו אותה ביצירה מקומית: מק-מיץ' – קציצה המשלבת את טעם המיטיטיי, הוא הקבב הרומני המפורסם.

המסעדות המגישות אוכל מקומי זולות מאוד ומי שאוהב את הממליגה, המיטיטיי, מרק צ'ורבה חמצמץ וכדומה, יחגוג עם כחמישים שקל לארוחה מלאה. הטענה היחידה שיש לי אל הרומנים בתחום זה היא שבשורת הלחם המלא כמעט לא הגיעה אליהם. לרוב מוגשים לחם לבן או לחמניות חיוורות ורכרוכיות.

מיטיטיי, הקבב הרומני המפורסם | צילום: עירית רוזנבלום

הרוזן והנסיך
רומניה השטוחה והחקלאית מספקת פירות וירקות אורגניים, מכיון שהאיכרים עניים מכדי לקנות חומרי הדברה והם משתמשים בצואת פרות וכדומה לדשן והדברה. רובה של החקלאות עדיין מתבצעת בדרכים המסורתיות, כולל התניידות עם ערמות חציר על סוס ועגלה. זה אולי לא יעיל לחקלאות – אך ציורי עבור התיירים. בטרנסילבניה בעיקר, שמים דגש על תיירות אקולוגית – האקו טוריזם. אזורים שלמים נותרו אותנטיים כשהיו, עם בתים צמודי קרקע צבועים בצבעים עזים.

הנסיך הבריטי צ'ארלס, שאף גילה קשר משפחתי אפשרי בינו לבין הרוזן דרקולה מהמאה ה-15, מגלה עניין רב בטרנסילבניה ואף נותן לכך גיבוי מעשי. הנסיך, שהתאהב בטרנסילבניה בעת ביקור בשנת 1998, רכש בית כפרי בכפר הסכסוני ויסקרי (Viscri), שהוכרז כאתר מורשת עולמית על ידי אונסק"ו. את המבנה השני רכש בשנת 2010 בכפר אחר בעובי היער.


כנסייה מבוצרת בכפר ויסקי. הנסיך הבריטי צ'ארלס רכש כאן בית כפרי | צילום: שאטרסטוק

הנסיך תורם את חלקו לתיירות, כשהוא משכיר את המבנים בני 400 השנה, בהם הוא מבלה כמה ימים בשנה. הנסיך הבריטי, שבשמו פועלות 19 קרנות והוא מחוייב עמוקות לנושאים של שימור ואיכות הסביבה, פועל לשימור הכפרים בצורתם האותנטית ואף השיק אתר אינטרנט הממפה את כל העצים העתיקים בטרנסילבניה.

הכוכבים של רומניה
ברומניה פועלים מלונות במבחר מותגים עולמיים כמו רמדה, רדיסון בלו, מרקיור, גולדן טוליפ ונובוטל וגם מלונות מקומיים. מי שרוצה להרגיש קצת מהעבר המפואר של רומניה, או להתפנק בקטיפה אדומה וקצת קיטש מלכותי, מוזמן להתנסות במלונות המפורטים כאן. המשותף לכולם הוא מחירם הנוח.

למשל, מלון אתינה פאלאס הילטון בוקרשט (Athenee Palace Hilton Bucharest), מלון של 5 כוכבים הממוקם במרכז העיר העתיקה, צופה לארמון המלכותי ולכיכר המהפכה. המלון היה מעוגן בלבה הפוליטי והחברתי של בוקרשט מאז שנבנה ב-1914, כלומר לפני כמאה שנה, והוא נחשב לאחד המפוארים בעולם. במלון 270 חדרים וסוויטות וסמוך ללובי ההיסטורי, הבנוי בסגנון הבל אפוק, משתרע אולם הנשפים המפואר, שהוכרז על ידי אונסק"ו כאתר מורשת לאומית.


אתינה פאלאס הילטון בבוקרשט. שילוב בין עולם ישן לטכנולוגיה של המאה ה-21 | באדיבות Athenee Palace Hilton

בשנים הטובות שאחרי מלחמת העולם הראשונה, בזכות הסכמי השלום, נהפכה רומניה לאבן שואבת למטיילים אירופים ואמריקאים, עד שבמלחמת העולם השנייה התנחלו במלון הנאצים ודגל עם צלב קרס השתלשל ממנו. בימיו של השלטון הקומוניסטי, בניצוחו של הרודן צ'אושסקו, הוא הולאם ועם ההפיכה ב-1989 נדרש לא מעט כדי להחזיר את הפאר למלון שהקומוניסטים הפכו לבניין משרדים. ב-1997 נפתח המלון מחדש, הפעם בניהול חברת הילטון הבינלאומית, כשהוא משלב את היופי והעבר הקוסמופוליטי של העולם הישן עם הטכנולוגיה והחידושים של המאה ה-21. מחיר ללילה: החל מ-175 אירו (ללא ארוחת בוקר).

בפואינה בראשוב, אתר הסקי והנופש, משתרע מלון אאורליוס אימפאראטול רומאנילור (Aurelius Imparatul Romanilor), מלון 5 כוכבים עם נוף מצוין על העיירה והאגם, חדרים מרווחים בצורה יוצאת דופן וריהוט מפואר, חדרי אמבטיה משיש, ספא ובריכה פנימית. במלון 87 חדרים ברמות שונות והמחיר: החל מ-98 אירו ללילה לחדר עם ארוחת בוקר.


מלון אימפאראטול רומאנילור בסיביו. לאורך השנים התארחו כאן אישים ידועי שם | באדיבות Aurelius Imparatul Romanilor

בן דמותו של המלון הזה, הוא מלון אימפאראטול רומאנילור בעיר סיביו הממוקם במדרחוב במבנה מהמאה ה-16, וחרף היותו רק בן 3 כוכבים, הוא מהודר ביותר, מעוצב ושופע פסלים ורהיטים מעניינים. המלון ממוקם במרכז ההיסטורי של סיביו (Sibiu) וכולל בריכה מקורה. המלון אירח אישים רבים וידועים לאורך מאות בשנים, בהם הקיסר יוזף השני, והוא מוקף בחנויות, מסעדות ובתי קפה רבים. במלון 93 חדרים והמחיר ללילה, כולל ארוחת בוקר, החל מ-313 שקל לחדר דה לקס זוגי.

פסטיבלים באוקטובר
חודש אוקטובר הוא ההזדמנות האחרונה השנה לתייר ברומניה לפני החורף ועונת הסקי. מאמצע אוקטובר מתרחשת בטרנסילבניה שלכת מרהיבה. באוקטובר מתקיים גם פסטיבל חקלאי סביב הורדת הכבשים מההר הגבוה לקראת החורף, הכולל תלבושות מסורתיות, אכילה, שתייה, מוסיקה וריקודים למכביר. באוקטובר נחגגת גם ראשית עונת הבציר בהילולה של יין מהשנה החולפת, מוסיקה ושירה.

בתמונה הפותחת: צבעי שלכת ברומניה | צילום: גולן לובנוב

 

חיי הכפר בטרנסילבניה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מרומניה

קלוז' נאפוקה: המקומות והחוויות שלא כדאי להחמיץ
קלוז' נאפוקה: המקומות והחוויות שלא כדאי להחמיץ

עיר עתיקה ויפה, פארקים ירוקים, מוזיאונים מצוינים, חיי לילה תוססים ואפילו מכרה מלח שאפשר לשוט בו - קלוז' נאפוקה. בבירת חבל טרנסילבניה ברומניה, לא ישעמם לכם לרגע. הנה כמה מקומות וחוויות שלא כדאי לוותר עליהם

מפגשים עם צוענים בטרנסילבניה, רומניה
מפגשים עם צוענים בטרנסילבניה, רומניה

ברומניה נמצא המספר הגדול ביותר של הצוענים באירופה, והם מרוכזים בעיקר בטרנסילבניה. כאן עדיין עמלים בשדות עם חרמש, מגל, קלשון ומחרשת שוורים. כאן הנשים עדיין כובסות במתקני עץ בני מאות שנים, שאמה מזרימה אליהם מים בזרם מתערבל. כאן ...

טרק בקרפטים: אל ראש ההר
טרק בקרפטים: אל ראש ההר

ארבעה חברים במועדון הארבעים, מספר המרמז על משבר גילאי מתגבש, יצאו לטרק בקרפטים הדרומיים ברומניה. הם טיפסו בשבילים תלולים ומאתגרים, ישנו בבקתות הרים נידחות, אכלו הרבה צ'ורבה והתקלחו במים קפואים. הפיצוי: נופים מופלאים שכאילו יצאו מכרזה של לשכת ...