תפריט עמוד

מסלול טיול באי כרתים

רוב המטיילים מגיעים לאי כרתים בזכות החופים היפים ואתרי הנופש המוצלחים. אבל לאי היווני הכי גדול יש עוד הרבה מה להציע. לפניכם מסלול טיול הכולל תצפיות נוף מקסימות, כפרים הרריים קטנים, ערים עתיקות, טבע פראי וכמה חופים יפהפיים ופחות מוכרים

כרתים הוא הגדול באיי יוון והמגוון שבהם וככזה הוא מציע הרבה יותר מחופשה עצלה בחופים היפים. מי שיתרחק מעט מאתרי הנופש הפופולריים יגלה ערים עתיקות, כפרים הרריים, אתרים ארכיאולוגיים מרתקים, מנזרים מבודדים, קניונים מרשימים, נחלים ושפע של פינות להתבודד בהן.

את כרתים חוצה כביש מהיר אחד ממזרח למערב, כביש E75, וממנו ניתן לצאת לפינות הנסתרות שבמרכז האי ובדרומו. הדרכים ההרריות צרות ומפותלות, חלקן ללא מספרי כבישים ברורים וכדי לוודא שאתם על הדרך הנכונה – עקבו אחר השילוט והיעזרו בתוכנת ניווט לווייני. חשוב לדעת שמלבד הכביש המהיר, מרבית הכבישים באי הם בעלי נתיב אחד לכל כיוון ובעיקר בהרים חשוב להקפיד על נהיגה זהירה. באזורים כפריים תחנות הדלק נסגרות מוקדם, אז אל תחכו לערב כדי לתדלק. המסלול המוצע כאן מתאים לחמישה עד שבעה ימים ואפשר לשלב בן כמה ימים של נופש בחופי האי היפים.

כפר הררי בכרתים. בנוסף לבילוי בחופים, כדאי לגלות את פינות החמד הרבות של האי

כפר הררי בכרתים. בנוסף לבילוי בחופים, כדאי לגלות את פינות החמד הרבות של האי

בעקבות התרבות המינואית

הטיסות מישראל נוחתות בהרקליון (Heraklion), בירת האי, ולפני שתצאו ממנה, כדאי להקדיש לפחות חצי יום לסיור בעיר ובאתר הארכיאולוגי הסמוך לה, קנוסוס (Knossos). קנוסוס היתה, כך משערים החוקרים, המרכז הפוליטי והמסחרי של התרבות המינואית. ארמון קנוסוס הוא מבוך מורכב ומרובה מעברים עם אולמות, חדרי מגורים, סדנאות ומחסנים, וקירותיו מעוטרים בציורי קיר מרהיבים. רבים מהממצאים שהתגלו בקנוסוס מוצגים במוזיאון הארכיאולגי בהרקליון, ואם סקרנותכם התעוררה, מומלץ לבקר בו. בין האתרים הנוספים של הרקליון: הנמל, המצודה הוונציאנית, השוק העירוני וכיכר וניזלו.

הארמון בקנוסוס, שריד מרשים מהתרבות המינואית

הארמון בקנוסוס, שריד מרשים מהתרבות המינואית | צילומים: שאטרסטק

מהרקליון עולים על  כביש E75 מערבה, לכיוון חאניה. הדרך לחאניה נמשכת כשעתיים, אבל חבל למהר. רדו ביציאה לכיוון גאזי (Gazi) והמשיכו אל הכפר טיליסוס (Tilissos). בכפר החקלאי, המוקף בכרמים, ישנן שלוש וילות מינואיות מרשימות, אחת מהן השתמרה היטב וניתן לסייר בין חדריה.

מעלה מעלה להרים

מטיליסוס ממשיכים בדרך מפותלת לאורך כ-20 קילומטר עד שמגיעים לכפר ההררי אנויה (Anogia). בדרך תיהנו מנופים נפלאים של רכסי הרים ועמקים ירוקים שבהם רועים עדרים של כבשים ועזים. הכפר מפורסם באריגים ובשטיחי הצמר שמכינים בו, וכדאי לעצור בו, לספוג את האווירה ולהתרשם ממלאכות היד של המקומיים.

בכפר ההררי אנויה תמצאו שטיחים ואריגים בעבודת יד

בכפר ההררי אנויה תמצאו שטיחים ואריגים בעבודת יד

מאנויה ממשיכים בדרך הררית מפותלת לאורך כ-46 קילומטר עד שמגיעים למנזר מוני ארקדי (Moni Arkadi ), הממוקם ברמה פורייה למרגלות רכס פסילוריטיס. המנזר שימש כמפקדת ההתקוממות נגד השלטון התורכי, וב-1866 התרחש בו אירוע דרמטי, כשמאות מתושבי האי העדיפו להתאבד ולא ליפול בשבי התורכים אשר כיתרו את המנזר. במתחם יש כנסייה מרשימה ומוזיאון קטן.

מנזר מוני ארקדי, סמל להתקוממות נגד השלטון התורכי

מנזר מוני ארקדי, סמל להתקוממות נגד השלטון התורכי

מים, מים ועוד קצת מים

ממנזר ארקדי ממשיכים לכיוון העיר רתימנון (Rethymno). המרכז ההיסטורי של רתימנון הוא מבוך של סמטאות צרות המעוטרות בבתים ונציאניים ובתים תורכיים ישנים עם מרפסות עץ. בין לבין יש מזרקות (המרשימה מכולן היא מזרקת רימונדי הוונציאנית), חנויות קטנות, מסעדות ובתי קפה. כדאי ליהנות פה מבילוי ערב וללון בעיר, שמציעה מלונות בכל הרמות והסוגים.

שולחן מול הים: טברנה ברתימנון

שולחן מול הים: טברנה ברתימנון

מרתימנון ממשיכים בנסיעה מערבה על כביש E75, כשבדרך מצפות כמה עצירות וסטיות קלות מהמסלול. הסטייה הראשונה היא לכיוון ארגירופולי (Argyroupoli), כ-23 ק"מ מדרום-מערב לרתימנון. הכפר הזה הוא פינת חמד אמתית עם מעיינות, מפלים קטנים וציוריים ועצים מצלים. לצד המעיינות יש כמה מסעדות נחמדות ופסטורליות, בהן אחת הנמצאת בטחנת קמח משוחזרת.

מפלים בכפר ארגירופולי

מפלים בכפר ארגירופולי

מארגירופולי חוזרים באותה דרך בה באנו לכביש E75, פונים שמאלה וממשיכים לכיוון גיאורגיופוליס (Georgioupoli), כפר נעים ושליו עם נהר שנשפך לחוף יפה. במרחק ארבעה קילומטרים משם, בפנים האי, נמצא אגם קורנס (Kournas), אגם המים המתוקים היחיד בכרתים, המוקף בהרים. אפשר לשכור סירת פדלים ולשוט באגם, ואחר כך לאכול ארוחת צהריים באחת הטברנות על שפת האגם.

באגם קורנס מומלץ לשכור סירת פדלים ולשוט במים התכולים

באגם קורנס מומלץ לשכור סירת פדלים ולשוט במים התכולים

מאגם קורנס נוסעים בחזרה לכביש E75 (כחמישה קילומטרים) ושם פונים שמאלה בעקבות השילוט לחאניה (Chania), הנמצאת במרחק כ-38 ק"מ. חאניה היתה נתונה שנים רבות תחת כיבוש ונציאני וכיבוש תורכי, ואלו הותירו את חותמם בשלל מבנים מרשימים, במיוחד בעיר העתיקה. שוטטו בין הסמטאות, של העיר העתיקה, עצרו לקניות בחנויות הקטנות ובשוק המקורה הגדול ושבו לארוחה או קפה בטיילת המשקיפה לנמל הרומנטי, שמגדלור בקצהו. בלילה תוכלו ללון באחד המלונות הרבים של חאניה, בהם מלונות בוטיק מלאי אווירה ברובע העתיק.

רציף עמוס בבתי קפה בחאניה, אחת הערים היפות בכרתים

רציף עמוס בבתי קפה בחאניה, אחת הערים היפות בכרתים

יוגורט, דבש וטבע יפה

מחאניה סעו דרומה לאחד מאתרי הטבע היפים ביותר בכרתים, קניון אימברוס (Imbros). עולים על כביש A90 ונוסעים מזרחה כחצי שעה עד לכפר וריסס (Vrisses). בכפר העתיק ושובה הלב אין אטרקציות מיוחדות, פשוט כדאי לשבת באחד מבתי הקפה שבמרכז הכפר ולהזמין יוגורט עשיר עם הדבש המקומי המשובח. אחרי שסופגים את האווירה המיוחדת ומצטיידים בצנצנת דבש או שתיים (אל תשכחו לארוז את הצנצנות במזוודה, בתיק היד עלולים להחרים לכם אותן בשדה התעופה). מכאן המשיכו דרומה דרומה לכיוון חורה ספקיון, עד הכפר אימברוס. הכפר מהווה נקודת מוצא לטיול בקניון אימברוס היפה שבו יש כמה מעברים צרים ומרשימים במיוחד. אורכו של המסלול שמונה קילומטרים וההליכה בו, המתאימה גם למשפחות, נמשכת כארבע שעות.

שביל הליכה בקניון אימברוס, אחד מאתרי הטבע היפים באי

שביל הליכה בקניון אימברוס, אחד מאתרי הטבע היפים באי

מקניון אימברוס ממשיכים דרומה אל חורה ספקיון (Hora Sfakion), עיירת נמל קטנה בדרום האי, בין ההרים הלבנים לים. מומלץ לשבת באחת הטברנות שבנמל ולהתרענן עם כוס שתייה קלה, חמה או אלכוהולית – תלוי אם אתם הנהג/ת או לא…

חופים יפים במיוחד

מכאן ממשיכים בנסיעה מזרחה לכיוון פלקיאס (Plakias), כשעת נסיעה. הכפר פלקיאס נמצא במיקום נהדר, במפרץ יפהפה מוקף הרים. תשתיות התיירות במקום מפותחות, אבל למרות התיירים הרבים השוהים כאן, הכפר הצליח לשמור על אווירה נעימה ושלווה. אם תישארו ללון באחד המלונות או דירות הנופש שבכפר, תוכלו לבלות את הבוקר שלמחרת בחוף החולי היפה.

חוף פרוולי המדהים. מומלץ לעצור כאן למנוחה והתרעננות במהלך הטיול

חוף פרוולי המדהים. מומלץ לעצור כאן למנוחה והתרעננות במהלך הטיול

מפלקיאס ממשיכים מזרחה בנסיעה של כ-20 דקות לחוף יפה נוסף, פרוולי (Preveli), המכונה חוף הדקלים. כאן נשפך ערוץ קורטליוטיקו (Kourtaliotiko) לים, ויחד עם עצי הדקל והאיקליפטוסים שמסביב נוצרת תמונת נוף יפה במיוחד. מפרוולי ממשיכים מזרחה לאורך החוף. כדאי לעצור בעיירה אגיה גליני (Agia Galini), עיירת נופש תוססת עם נמל קטן הגדוש בטברנות ובתי קפה.

אגיה גליני, עיירת נופש תוססת עם נמל קטן ויפה

אגיה גליני, עיירת נופש תוססת עם נמל קטן ויפה

מאגיה גליני ממשיכים מזרחה על כביש 97 כ-25 ק"מ, קצת אחרי Mires פונים שמאלה לכיוון Moroni. לאחר כ-13 ק"מ מגיעים לכפר זארוס (Zaros). זהו כפר הררי יפה בלב הטבע הירוק, עם  מעיינות, שלצדם אפשר לאכול ארוחת צהריים, בפיקניק או במסעדה נחמדה שנמצאת שם. מהכפר יוצאים מסלולי טיול רגליים בדרגות קושי שונות בהרים ובחורשות באזור, כך שאפשר לצאת לטיול הליכה קצר. לאחר הביקור בזארוס נוסעים צפונה על כביש 97 עד שמגיעים בחזרה להרקליון, שם מסתיים הטיול.

המנזרים התלויים של מטאורה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.