תפריט עמוד

מהשפלה להרי ירושלים – כמה טיולים ובילויים

הצעה לרדת מהכביש המהיר בין תל אביב לירושלים ולצאת לטיולים באזור ירוק, כפרי ושליו שמציע שפע של מסלולי טיול, יקבים, מסעדות ייחודיות ואפשרויות לינה מגוונות. טיולים ובילויים במטה יהודה - חלקם קרובים מאוד לכביש מס' 1, אחרים מעט רחוקים יותר, וכולם מעניינים ומהנים מאוד

כשחולפים במהירות בכביש מס' 1 בין תל אביב לירושלים, או כשעומדים שעות בפקקים באותו הכביש, קשה לתאר את השקט והשלווה הכפרית שנמצאים דקות ספורות מכאן, בלב הירוק של מטה יהודה. מעבר לפסטורליה כפרית, האזור מציע כמות מדהימה ממש של מקומות מרתקים – אתרים היסטוריים, מערות מסתור, פארקים ושמורות טבע, כרמים ומטעי זיתים, מעיינות, יקבי בוטיק, מסעדות נהדרות, מקומות לינה מגוונים שמתאימים לכל טעם וכיס. מתוך שלל אפשרויות הטיול באזור בחרנו שלוש הצעות, ובסיום כל אחת תמצאו רעיונות למקומות אכילה, ביקור באטרקציות קרובות, פעילויות לילדים ועוד.


יקב צפרירים. באזור תמצאו כמה יקבי בוטיק מצוינים, שכדאי לעצור בהם במהלך הטיול | צילום: ענבל רוז

1. הגן התנכ"י – יד השמונה
מושב יד השמונה הוקם על ידי פינים נוצרים אוהבי ישראל בשנת 1974. כמאמינים בתנ"ך ובברית החדשה ביקשו חברי הקבוצה לתרום את חלקם למפעל הבנייה הציוני בארץ ישראל ולהקים כאן ישוב שינציח את זכרם של שמונה פליטים יהודים שנמלטו לפינלנד מאימת הנאצים. בניגוד למגמה השלטת בפינלנד באותם ימים, שבה האזרחים היהודים זכו להגנה, שמונת הפליטים הוסגרו לידי הנאצים, והמעשה הזה העיק על מצפון העם הפיני. בהקמת המושב, הביעו המייסדים חרטה פומבית לא רק בשמם אלא בשם העם הפיני כולו. מאוחר יותר, בסוף שנות השבעים, הצטרפו למושב ישראלים יהודים המאמינים בישוע כמשיח וכן בתנ"ך ובברית החדשה.


בית בד בגן התנ"כי ביד השמונה | צילום: רחל הראל

 
תושבי יד השמונה, פינים וישראלים, חיים במקום חיי קהילה המושתתים על עקרונות אמונתם המשותפת בתנ"ך. בלב המושב, בסמוך לבית ההארחה המטופח, נמצא גן תנכ"י המשתרע על פני שמונה דונמים ובו כרמי ענבים, מטעי זיתים, שדות חיטה ושבילי עיזים וטרסות מעובדות בצמחי מרפא ותבלין. הגן נחנך בשנת 2000 בשיתוף עם אגודת בית שלום בשווייץ ורשות העתיקות, שהעמידה לרשות המושב ממצאים ארכיאולוגיים מתקופת המקרא ובית שני הפזורים בשטח. בגן יכולים המבקרים ליהנות מחוויות תנכ"יות, ללמוד על אורחות חיים ותרבות של אבותינו ולחוות אותם.

הגן התנכ"י מאפשר הצצה לעולמו של בן הכפר היהודי בעת הקדומה ולמרכיבי תפריט הארוחה שעלתה על שולחנו: את הלחם הוציא מהארץ, גידל זיתים לעשיית שמן וענבים להכנת יין, לשתייה הוא השתמש במי מעיין סמוך לכפר או ששאב מי גשמים שנאספו ונאגרו בבור, את התוצרת החקלאית עיבד בבתי מלאכה מקומיים, כמו בית בד וגת ואת בגדיו הכין מצמר הצאן שגידל בחצרו.

הגן התנ"כי ביד השמונה. הצצה לעולמם של בני הכפר ביהודי העת הקדומה | צילום: רחל הראל

באתר גם ניתן לראות שחזור של בית כנסת גלילי מתקופת המשנה והתלמוד, מערת קבורה המשחזרת את שיטות הקבורה היהודית בתקופה הרומית ביזנטית, מקווה טהרה חצוב בסלע, שומרה – מגדל שמירה שנבנה בשדה ובו נשמר היבול, בית בד משוחזר להפקת שמן זית וגת משוחזרת.

מתי פתוח? בימים א' עד ה' בשעות 17:00-9:00, בימי שישי עד השעה 13:00 (בקיץ עד 15:00), בשבתות וחגים האתר סגור. טלפון: 02-5942000

איך מגיעים? לבאים בכביש מס' 1, נוסעים עד מחלף נווה אילן, יוצאים ימינה, נוסעים עד הכיכר ויוצאים ביציאה השנייה, כעבור כ-300 מטר פונים שמאלה ליד השמונה, נוסעים למרכז הישוב, מחנים את הרכב בחניה של מלון יד השמונה וצועדים לכיוון מערב (עוקפים את צריפי העץ הגדולים).

מה עוד כדאי לעשות באזור?
לאכול במטבח של רמה, מסעדה ים תיכונית איכותית, המשלבת טכניקות בישול מתקדמות עם מטבח ביתי מקומי. אופציה אחרת: להתענג על מנות מהמטבח הערבי בבית של סלווה בעין נקובא. אפשר לקנות גבינות משובחות בחוות גבינות הר הרוח ולשלב אותן עם יינות מעולים מיקב יהודה שבמושב שורש. למבקשים להישאר ללון מוצעות לא מעט אופציות, בהן חדרי האירוח במושב יד השמונה ובמלונות בנוה אילן ובמעלה החמישה. מי שמחפש פינוקים מיוחדים, יכול ללון במלון כרמים, מלון איכותי מרשת ישרוטל.

הבית של סלווה בעין נקובא, טעימות מהמטבח הערבי 

2. מנזר אמאוס ניקופוליס ושרידי העיר העתיקה אמאוס בעמק לטרון
אמאוס ניקופליס היתה עיר רומית-ביזנטית עתיקה ששכנה ברכס לטרון, בשוליו המזרחיים של עמק איילון, בקרבת פארק קנדה. כיום נמצא במקום מנזר ומיד כשעוברים את שעריו יוצאים למסע בזמן לתקופות קדומות, בין שרידים מרשימים שנחשפו בחפירות ארכיאולוגיות. כך ניתן לראות את שרידיה של כנסייה צלבנית על שלל פסיפסיה, בזיליקה ביזנטית ששוקמה על ידי הצלבנים, לוח שיש עם כתובת יוונית, אפסיס דרומי, מקווה לטבילה ולרחצה, אגן טבילה בצורת צלב, לוח עם כתובת ביוונית ועוד. מממצא מרתק במיוחד הוא שרידיו של מפעל מים, שכלל מנהרות, תעלות ואמות מים, שהוליכו את המים ממעיינות סמוכים שבתחום מנזר השתקנים אל בית מרחץ גדול שנחשף בשלמותו על תקרותיו המקומרות, חדרי אדים ועוד. עוד התגלו כאן מחצבה ביזנטית וקברים מהתקופה הרומית וכן שרידי ביתו של בישוף העיר ניקופוליס. באחת ממערות הקבורה היהודיות שנחשפו נתגלו שמונה כוכי קבורה ובהם גלוסקמאות מאבן גיר ועליהן חרוטים סממנים יהודים.

אמאוס ניקופליס, מסע מרתק בין שרידי העבר | צילום: רחל הראל

מומלץ להגיע כאשר נערכת התפילה המרכזית או להשתתף בקבלת שבת (כדאי להתקשר ולוודא את השעה המדויקת). בתיאום מראש, קבוצות יכולות לקבל הדרכה באתר.

לאחר סיור במתחם מטפסים בקלילות במעלה הגבעה אל אתר בית השלום. במקום נמצא מוזיאון ובו פסיפסים מהתקופה הביזנטית וכלי חרס מעוטרים. לצדו קפלה של קהילת בני האושר, קומונה שהגיעה לכאן מכל רחבי תבל בשנת 1993, וחבריה, נזירים ונזירות צעירות, עוסקים בתפילות למען אחדות והבנה בין יהודים ונוצרים ומקבלים את המבקרים בחמימות רבה.

המנזר. מומלץ להגיע כאשר נערכת התפילה המרכזית | צילום: רחל הראל

איך מגיעים? לבאים מהמרכז בכביש מס' 1, במחלף לטרון יוצאים ימינה, בצומת פונים שמאלה לכביש מס' 3 ונוסעים ישר כחצי ק"מ. הכנסייה נמצאת בצד ימין (מיד אחרי הרמזורים).

מתי פתוח? שני עד שבת בין השעות 12:00-8:00 ובין 17:00-14:30.

כמה עולה? מבוגר בתשלום סמלי, ילד ללא תשלום. לקבוצות של מבקרים קיימת אפשרות לסייר במקום בהדרכת חברי הקהילה או להיפגש עם אחד מהם (בתיאום מראש). טלפון: 08-9256940, 052-3562071.

מה עוד אפשר לעשות באזור?
בימי שישי אל תחמיצו את הברנץ' הנפלא ביקב נבות שבמושב צלפון. במרפסת המוקפת כרמים מוגשות ארוחות בוקר עשירות, הכוללות מאפים ופיצות מהטאבון, שקשוקה ושלל גבינות וסלטים לצד יינות ובירות המיוצרות במקום. אפשר גם לקנות גבינות, מאפים וממרחים במחלבת טל שחר ולמצוא פינה מבודדת לפיקניק. עם הילדים אפשר לבקר בפארק מיני ישראל ולראות את הארץ בקטן, או לטפס איתם על טנקים אמיתיים באתר ההנצחה יד לשריון בלטרון.

3. חורבת מדרס
חורבת מדרס נמצאת בתחום פארק מערות עדולם. חפירות ארכיאולוגיות שנעשו בגבעה הנישאת חשפו שרידי עתיקות מרתקים, המוכיחים כי במקום ישבה קהילה יהודית מתקופת מרד החשמונאים ועד מרד בר כוכבא, ישוב יהודי גדול שהתפרש על שטח של כ-250 דונם. הישוב דעך לאחר דיכוי מרד בר כוכבא ובתקופה הביזנטית המקום הפך לכפר נוצרי.

פארק מערות עדולם | צילום: ענבל רוז

בחורבת מדרס נחשפה מערה ובה מערכת מחילות מסתור תת קרקעית מסועפת, באורך כולל של כ-100 מטר – זו מערכת אחת מתוך מאות מערות מסתור שנחשפו בשפלת יהודה, שבהן הסתתרו היהודים בתקופת מרד בר כוכבא. בתקופה שקדמה למרד מערות אלו שימשו למרתפים, מקוואות טהרה, אסמים, קולומבריום ובתי בד תת קרקעיים. המסלול בחורבת מדרס מוביל אל ארבעה אתרי ביקור עיקריים: מערכת מחילות מסתור מתקופת מרד בר כוכבא, פירמידה יחידה במינה בארץ, מערכת קבורה יהודית ומערת קולומבריום.

מערת קולומבריום בחורבת מדרס | צילום: רחל הראל

מתוך מערכות מסתור רבות שנחשפו, נפתחה אחת לביקורי קהל, והמעבר במחילותיה הצרות והנמוכות הוא בזחילה על ארבע בלבד, במשך כ-20 דקות. הכניסה למחילה היא דרך פתח רבוע, החצוב בירכתי המערה סמוך למקווה טהרה. מחילה זו מובילה (כאמור, בזחילה) אל חלל הקולומבריום, בו אפשר לראות את הכוכים שצורתם משולשים החצובים בדפנות הקירות. בהמשך מגיעים לחדרון שהוא צומת מחילות, אחת מהן מובילה אל פתח יציאה בדופן מערת בור הפעמון, שגובהו כמטר וחצי והירידה לתחתיתו היא באמצעות סולם. מערה זו שמשה בעבר כמחצבה תת קרקעית גדולה לכריית סלע הקירטון, ששימש כחומר בניה. בתקופת מרד בר כוכבא הסתתרו היהודים במערה זו, פתח המערה נאטם והוסווה ומהדופן שלה חצבו את הכניסה למערכת מסתור ובה רשת מחילות צרות שחיברו אליהן את החדרים השונים אשר הוסבו למחסני מזון, גישה למתקני מים ועוד. עם השנים תקרת מערת הפעמון קרסה והתמוטטה.

יציאה ממערכת המסתור והמשך הליכה בשביל המסומן בסימון שבילים כחול תביא אותנו אל ראש גבעה שבה נמצאים שרידי פירמידה רבועה ומדורגת מתקופת בית שני, הבנויה מאבנים גדולות. המבנה הזה, שנבנה על תקרתה של מערת קבורה יהודית, הוא יחיד מסוגו בארץ, ונראה כי הפירמידה שימשה כמצבת זיכרון לאנשים שנקברו תחתיה. בערבית היא נקראת אלמנטאר, שפירושו תצפית. ואכן, מראש הפירמידה יש תצפית מרהיבה על מרחבי שפלת יהודה, המכוסים חורש ים תיכוני טבעי ויערות נטועים. חזרה בשביל המסומן ירוק, לאורך ממצאים ארכיאולוגיים נוספים מתקופות קדומות, יחזיר אותנו אל רחבת החניה.

הפירמידה בחורבת מדרס, היחידה מסוגה בארץ

איך מגיעים? בכביש 38 (שער הגיא – בית שמש – בית ג'וברין) חולפים על פני צומת האלה, ממשיכים בנסיעה עד צומת שריגים, חולפים על פניה וכעבור כק"מ פונים ימינה, עושים פרסה במקום, חוצים את הכביש בזהירות ונוסעים על פי השילוט לחורבת מדרס וחורבת עתרי. משאירים את הרכב ברחבת החניה.

מתי פתוח וכמה משלמים? הכניסה ללא תשלום, ללא הגבלת שעות.

מידע מעשי
אופי המסלול: מעגלי , כולל זחילה במחילות שגובהן 60-40 ס"מ
אורך המסלול: כ-2 ק"מ
זמן הליכה: כשעתיים
דרגת קושי: קלה מאוד
למי מתאים? לכולם, גם למשפחות. בשל הזחילה, לא מומלץ לילדים מתחת גיל 3, לסובלים מקלסטרופוביה ולאנשים גדולי ממדים. לא מתאים להליכה עם עגלות ילדים.
עונה מומלצת: כל השנה
נקודת התחלה וסיום: רחבת החניה של חורבת מדרס
מפת סימון שבילים: מס' 9, מבואות ירושלים
ציוד מומלץ: פנס ראש (חובה!), נעלי הליכה, כובע, מים, בגדים ארוכים למקטע זחילה

טיול אופניים באזור חורבת מדרס. אם לא באתם מצוידים מהבית, תוכלו לשכור אופניים ב"נקודת מוצא" | צילום: שחר מנחם

מה עוד אפשר לעשות באזור?
לבקר בגלריית קקאדו במושב צפרירים – גלריה לחפצי אמנות ולעבודות עץ המציעה גם סדנאות יצריה מקוריות, לשכור אופניים באתר "נקודת מוצא" שבמתחם ולצאת לטיול אופניים עצמאי בשבילים המסומנים באזור, לשתות בירה מצוינת במבשלת שריגים ולטעום מהיינות של לורי ושי לינדר ביקב הבוטיק צפרירים שבמושב צפרירים. בקפה ליאון שביישוב שריגים אפשר ליהנות מתפריט חלבי עשיר באווירה מיוחדת או להתענג על ארוחה כורדית מסורתית על המרפסת בביתה של צוקית אהרון ביישוב שריגים.

גלריית קאקדו במושב צפרירים | צילום: חיים רוז

מידע נוסף על מסלולי טיול ואטרקציות באזור ניתן למצוא באתר האינטרנט של תיירות מטה יהודה "הלב הירוק" www.tour-yehuda.org.il

בתמונה הפותחת: יד השמונה | צילום: חיים רוז

 

צמחי המדבר - הצמחים הכי מתוחכמים בארץ

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות משפלת יהודה ומישור החוף הדרומי

פסטיבל האוכל הכפרי ה-23 במטה יהודה: המלצות טעימות
פסטיבל האוכל הכפרי ה-23 במטה יהודה: המלצות טעימות

בראנץ' על טהרת הסלואו פוד, יין ומאפים מול נוף כרמים, ארוחה אתיופית צמחונית בחווה חקלאית וארוחה קוצ'ינית בבית במושב - אלו הן רק כמה המלצות טעימות במיוחד לפסטיבל האוכל הכפרי שיתקיים במהלך מרץ בפעם ה-23 במטה יהודה. כל ...

כתובת ארמית בלכיש שנחשבה עתיקה התגלתה כתרגיל לתלמידים
כתובת ארמית בלכיש שנחשבה עתיקה התגלתה כתרגיל לתלמידים

לראשונה בארץ: נחשפה כתובת חשובה ונדירה הנושאת את שמו של המלך הפרסי דריווש הראשון, אביו של אחשוורוש. את החרס בן 2500 השנה שעליו נחרטה הכתובת בכתב ארמי, גילו מטיילים במקרה, בגן לאומי תל לכיש * נראה שמדובר ב"פתק" ...

טיול באשדוד – על המתוק, המלוח ומה שביניהם
טיול באשדוד – על המתוק, המלוח ומה שביניהם

תושבי אשדוד התקבצו אליה מכל קצות תבל והפסיפס האנושי המרתק הזה אחראי, בין השאר, למבחר קולינרי מפתה. אל שלל הטעמים המתוקים והמלוחים מצטרפים מקומות מסקרנים של אמנות ותרבות. קפצנו לביקור באשדוד וחזרנו שמנמנים ומרוצים