תפריט עמוד

טורס דל פיינה – היהלום של צ'ילה

טיול בפטגוניה, חבל הארץ הפראי שבקצה הדרומי של דרום אמריקה, מציע שלל חוויות בלתי נשכחות, וגולת הכותרת היא הטיול בפארק טורס דל פיינה, שיופיו האדיר נצרב לעד בנשמה. ולקינוח - שייט בין קרחוני ענק מרשימים

מעטים המקומות בעולם שיכולים להתחרות ביופיו ובעוצמתו של הפארק הלאומי טורס דל פיינה (Torres Del Paine) , השוכן בחבל הארץ הפראי פטגוניה, בדרומה של צ'ילה. הפארק העצום בגודלו משתרע על פני שטח של כ-2,400 קמ"ר ומשלב בתוכו אוצרות טבע מופלאים המתמזגים זה בזה בתיאום מושלם. הרים מושלגים, קרחוני ענק, אגמי טורקיז, מפלים שוצפים ונקודות תצפית מרהיבות, לצד צמחייה עשירה ומינים רבים של בעלי חיים מאכלסים את הפארק העצום, הנחשב לאחת משמורות הטבע המדהימות ביותר בדרום אמריקה, ויש הטוענים בעולם כולו.

מקור שמו של הפארק בשלושה מגדלי גרניט מרשימים (Torres) ובצבעם הכחול (Paine) של האגמים המקיפים אותם, שהילידים, בני שבטי הטוולצ'ה (Tehuelche), העניקו להם את שמם. הפארק הוקם בשנת 1959, והוכרז כשמורה ביוספרית על ידי אונסק"ו בשנת 1978.


קונדור, המכונה נשר האנדים, מעופף מעל טורס דל פיינה

בפארק, המושך אליו מטיילים רבים מכל העולם, תמצאו מסלולי הליכה מסומנים לטרקים ברמות קושי שונות. המסלולים הפופולריים הם מסלול בן יום אחד למגדלי הטורס, מסלול בן חמישה ימים המכונה מסלול ה-W בשל צורתו, והמסלול המעגלי שנמשך כשבוע, כאשר בשני המסלולים הארוכים נשארים ללון בשמורה, בלודג'ים כפריים ובאתרי קמפינג ייעודיים.

המסע לטורס דל פיינה ולנפלאות פטגוניה, מיועד למטיילים מכל הסוגים ובכל הגילאים, החל מתרמילאים צעירים, דרך חובבי טבע והרפתקאות ועד פנסיונרים צעירים ברוחם המטיבים ללכת.

פטגוניה – בין ים למדבר
בקצה הדרומי של דרום אמריקה שוכן חבל ארץ פראי, שבו הרי האנדים הגבוהים והרי געש אדירים גולשים אל מי האוקיינוס, קרחוני ענק מתנפצים ברעש גדול אל האגמים שלמרגלות ההרים, רכסים מושלגים משקיפים אל מפלים, פיורדים, יערות עד ומרחבים אינסופיים של מדבר צחיח וים סוער. זהו חבל פטגוניה, אחד המחוזות המרהיבים והמסעירים בעולם, המשתרע בין האוקיינוס השקט לאוקיינוס האטלנטי, בתחומיהן של ארגנטינה וצ'ילה.


מנופי פטגוניה, ליד פוארטו נטאלס, שער הכניסה לטורס דל פיינה

מקור השם פטגוניה במילה פטגון (Patagón), שפירושה בעלי כפות רגליים גדולות. הכינוי דבק בה בעקבות סיפוריו של מגלה הארצות פרדיננד מגלן על מפגשיו עם ילידי פטגוניה, שלדבריו היו בעלי כפות רגליים עצומות. בדרום פטגוניה, בין שמורות טבע ופארקים לאומיים, שוכן הפארק הלאומי טורס דל פיינה, שמציע מפגש מרתק עם נופים מרהיבים של טבע פראי ועולם חי עשיר ונדיר.

שמורת מגדלי הפיינה
היציאה לטיולים בפארק מתבצעת מהעיר פוארטו נטאלס (Puerto Natles) השוכנת במרחק כ-150 ק"מ מהפארק. ניתן להגיע לפארק באוטובוסים היוצאים מהעיר מדי יום, בדרך כלל מוקדם בבוקר או בשעות אחר הצהריים. כדאי לקחת בחשבון שחלק ניכר מהדרך אינו סלול והנסיעה אורכת כשלוש שעות. אפשרות הגעה נוספת היא בשייט מקסים היוצא מהמעגן שבפוארטו נטאלס, עובר על פני הפיורדים הצ'יליאנים היפהפיים, דרך נהר הסראנו (Serrano), במסלול המשקיף אל שדות הקרח הדרומיים והיערות הפטגוניים המקומיים, עד לשמורה.


מגדלי הפיינה בזריחה

האתר המרכזי בשמורה הוא מגדלי הפיינה, שלושה מגדלי סלע גרניט ענקיים ומרשימים, בעלי קצוות דמויי שיני מסרק, המוקפים בצוקי גרניט, קרחונים, מפלים ואגמי טורקיז מרהיבים ביופיים. חובבי טיולים רגליים ישמחו לגלות בפארק מסלולי הליכה מסומנים, שיובילו אתכם בין הנופים המופלאים של השמורה, לפינות מקסימות כמו לגונת אמרגה, קרנות פיינה, סלטו גרנדה ואגם גריי .

מסלולי טיול בטורס דל פיינה
קיימות דרכים רבות לטייל בפארק ושבילי ההליכה משתרעים לאורך של כ-250 ק"מ, אם כי מרבית המטיילים בוחרים את הטרק המתאים להם ביותר מתוך שלושה מסלולים קלאסיים.

המסלול הבסיסי (The base of the Torres del Paine) – טיול יום לנקודת התצפית על הטורוס. זהו טרק קצר יחסית, ברמת קושי בינונית, האורך כארבע שעות לכל כיוון. המסלול מתחיל בסמוך ל-Hosteria las Torres וכולל טיפוס לנקודת תצפית מדהימה על המגדלים. מומלץ למטיילים שזמנם מוגבל, אך מעוניינים להוציא את המקסימום מהביקור בפארק.


קרחון גריי בטורס דל פיינה

מסלול W – זהו הטרק המפורסם והפופולרי ביותר, במיוחד בקרב מוצ'ילרים ישראלים. המסלול זכה לשמו בזכות ההליכה במספר מקטעים שניתן לעשות ביחד או בנפרד, כך שהצורה הנוצרת מחיבור המסלולים דומה לאות W.  המסלול עובר באתרים המרכזיים בפארק, בהם נקודת התצפית על הטורוס, העמק הצרפתי, אגם פאואה (Pehoé) וקרחון גריי (Grey) אדיר הממדים. זהו מסלול בן חמישה ימים וניתן לעשותו ללא ציוד מחנאות באמצעות לינה בבקתות ההרים (Refugios) ברחבי הפארק.

המסלול המעגלי (El Circuito) – המסלול, שאורך שבעה ימים, כולל את מסלול ה-W ואזורים יפהפיים נוספים של הפארק, כמו אגם דיקסון, קרחון הפומה וקרחון Los Perros. בדרך כלל המסלול מבוצע כנגד כיוון השעון מלגונה אמרנגה, ונקודת השיא שלו היא הטיפוס התלול לפסגת Paso John Gardner אשר ממנו נשקף נוף עוצר נשימה של קרחון גריי העצום, הלכוד בעמק גדול מוקף הרים מושלגים.

ברחבי שמורת הפיינה יש מסלולי הליכה רבים ואפשר לצאת לטרקים באורכים משתנים, מכמה שעות ועד יותר משבוע

אפשרויות לינה בפארק
הפארק מציע שלוש רמות לינה: בתי מלון, לודג'ים (Refugios) ואתרי קמפינג. ישנם מעט חדרי מלון באזורים שונים בפארק, אך המחירים יקרים אפילו במושגים אירופאים. האפשרות המועדפת על מרבית המטיילים היא לינה בלודג'ים, בקתות הרים המציעות חדרים משותפים לשישה אנשים, ארוחות חמות ומקלחות. חובבי הקמפינג יוכלו לבלות את הלילה במחנות אוהלים מסודרים המופעלים על ידי הפארק והלינה בהם היא ללא תשלום, או להתמקם באתרי הקמפינג בתשלום של הלודג'ים, בהם ניתן לרכוש מוצרי מזון ולהשתמש בשירותים ובמקלחות המסודרים שלהם.

עולם החי
עולם החי הגדול והעשיר בטורס דל פיינה מציע הזדמנות חד פעמית לחזות בבעלי חיים מהיפים והנדירים עלי אדמות. בשמורת הטבע חיים כ-105 מיני עופות, בהם קונדור (נשר האנדים) ופלמינגו. עוף נוסף, מפורסם לא פחות, המתגורר בפארק הוא הניינדו (Ňandu) , יען הבר הדרום אמריקאית. כ-25 סוגי יונקים מאכלסים את השמורה המרהיבה, בהם תמצאו פומות, אלפקות, שועלים אדמונים וארנבת פטגונית. בחלק המזרחי של הפארק, ניתן לחזות בעדרי גואנקו (Guanaco), סוג של למה.

גואנקו, סוג של למה, על רקע התפאורה היפהפייה של פארק הפיינה

אל קלפטה ופארק הקרחונים
אחת החוויות המסעירות בטיול לפטגוניה, מלבד הטרק בטורס דל פיינה, היא שייט קרחונים היוצא מאל קלפטה (El Calafate), עיירת קייט השוכנת בדרום ארגנטינה. את הדרך לעיירה עושים בנסיעה מצ'ילה לכיוון צפון, דרך מעבר הגבול לארגנטינה, בתוך שטחים עצומים של נוף מדברי בתולי, שפה ושם מנקדות אותו חוות מבודדות.


קרחון פריטו מורנו, שגושי קרח עצומים מתנתקים ממנו ונופלים ברעם אדיר למימי האגם

כדי להגיע אל פארק הקרחונים – לוס גלסייארס (Parque Nacional Los Glaciares) עולים על ספינה המפליגה לצפון אגם ארחנטינו לעבר קרחון אופסלה, הגדול בקרחונים של שדה הקרח הפטגוני. הספינה, שעוברת בין גושי קרח ענקיים בצבעי לבן, אפור וכחול, מגיעה עד חזית הקרחון ונעצרת לתצפית מדהימה על שדה הקרח של קרחון האופסלה (Glaciar Upsala), שקירותיו התלולים נישאים גבוה מעל גבול האגם. השייט ממשיך לעבר קרחון ספגציני (Spegazzini), האוחז בתואר הקרחון בעל קיר הקרח הגבוה בעולם. שיאו של השייט בפארק הקרחונים הוא הביקור בקרחון פריטו מורנו, הידוע בכינוי "הקרחון המתנפץ". הקרחון הממוקם בלב הפארק, גולש ממרומי רכס האנדים אל האגם שלמרגלותיו, וחוצה אותו לשניים. גושי קרח עצומים מתנתקים מהקרחון, נשברים בקול רעם אדיר ונופלים אל מי האגם השלווים, כשהם יוצרים גלים גבוהים. זוהי עוד אחת מאינספור החוויות הוויזואליות המופלאות שממתינות לכם בטיול לפטגוניה.

 

הרצאת וידאו: פטגוניה המסעירה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מצ'ילה

אי הפסחא: מסע אל הלא נודע
אי הפסחא: מסע אל הלא נודע

מסע מיוחד במינו אל אי הפסחא המרוחק והמבודד, הידוע בפסלי הענק המסתוריים שבו, כדי להגשים את החלום של תומר בכר ז"ל, תרמילאי מושבע שרצה להגיע אל האי ולא הספיק. בשבילך, תומר, עד קצה העולם, כותבת לו אמו, דליה ...

חגיגות סילבסטר בקרטרה אוסטרל, צ'ילה
חגיגות סילבסטר בקרטרה אוסטרל, צ'ילה

התכנית המקורית לא עלתה יפה, וכך שירלי נדרי מצאה את עצמה מבלה את ערב השנה האזרחית החדשה בכפר נידח בדרך הקרטרה אוסטרל בצ'ילה, בלי מיטה אחת פנויה. את מה שקרה אחר כך היא לא תשכח לעולם, בעיקר לא ...

טורס דל פיינה: המסלול ההיקפי – המדריך לתרמילאי
טורס דל פיינה: המסלול ההיקפי – המדריך לתרמילאי

פארק טורס דל פיינה (מגדלי הפיינה) נמצא בדרום צ'ילה, בפטגוניה הצ'יליאנית. הוא נחשב ליהלום שבכתר ואחת השמורות היפות בעולם. במרכזו נמצאים שלושה מגדלי גרניט שנתנו לפארק את שמו, וסביבם הרים מושלגים, קרחונים, אגמי טורקיז יערות והרבה שקט. מה ...