תפריט עמוד

טיול מעגלי מלונדון – לאזורים כפריים וערים עתיקות

מסלול מעגלי היוצא מלונדון ועובר דרך כמה מהאזורים היפים ביותר מצפון וממערב לעיר. בדרך עוצרים בערים היסטוריות ובכפרים מקסימים, מטיילים בנופים ירוקים ושופעי מים, מתפנקים במרחצאות וצופים בשקיעה באתר עתיק ומסקרן במיוחד

לונדון, בירת בריטניה, היא אחת הערים הנהדרות באירופה, ויש אף האומרים בעולם. יש בה כל מה שצריך לחופשה מוצלחת: בניינים היסטוריים מרשימים, מוזיאונים מעולים (שהכניסה לרובם בחינם), פארקים עירוניים יפהפיים. הוסיפו לכך את אפשרויות השופינג המצוינות לכל טעם ובכל רמות המחירים, את הסצינה הקולינרית התוססת ואת חיי הלילה מלאי העניין. ועוד לא הזכרנו את הארמונות, השווקים, נהר התמזה והאטרקציות המרובות לילדים. אבל מחוץ ללונדון יש כל כך הרבה מה לראות, שחבל להישאר רק בתחומי העיר, במיוחד אם כבר ביקרתם בה כמה פעמים בעבר. בביקור הבא אנחנו ממליצים בחום לצאת לטיול מחוץ לעיר.

כמה דברים לפני שיוצאים לדרך: אפשר לשכור מכונית בלונדון עצמה או בשדה התעופה. חשוב לקחת רכב אוטומטי ולצרף ביטוח החזר השתתפות עצמית – הנהיגה בצד ההפוך של הכביש מאתגרת ודורשת התרגלות ועדיף להיות מוכנים מראש. אבל אחרי שהתרגלתם, תגלו שלא רק אפשר לנהוג בצד שמאל, זה אפילו מהנה, והנופים והאתרים שבדרך בהחלט שווים את המאמץ. אפשר לשכור רכב ליום-יומיים ולעשות חלק מהמסלול המוצע כאן, אבל עדיף לשכור את הרכב לפחות לשלושה ימים או יותר. כשתגיעו לאזורים הירוקים שמחוץ לעיר, תגלו את סוד הקסם: הגבעות המתגלגלות, פלגי המים הקטנים, הכבשים הרועות באחו, הערים העתיקות עם צריחי הכנסיות שחולשים על קו הרקיע, הכפרים הזעירים שבקפה המקומי מגישים בשעה חמש אחר הצהריים קנקן תה עם חלב וצלחת עוגיות. קל להתאהב באנגליה הזאת ולא פשוט לעזוב אותה אחרי ימים ספורים.

אוקספורד: המאה ה-13 חיה ובועטת
התחנה הראשונה בטיול שלנו היא העיר אוקספורד (Oxford), הנמצאת כ-85 ק"מ מצפון-מערב ללונדון. יוצאים מלונדון בכביש המהיר M40 ויורדים ממנו לכביש A40 המוביל אל העיר. אוקספורד, שנהר התמזה חוצה אותה, היא עיר מקסימה עם הרבה מבנים היסטוריים ואוויר צעירה, ובעיקר היא בית לאוניברסיטת אוקספורד, האוניברסיטה העתיקה ביותר בעולם דובר האנגלית ואחת העתיקות בעולם. הרחוב הראשי של אוקספורד, High Street, עמוס בבניינים היסטוריים, בהם כמה השייכים לאוניברסיטה. במספר 40 ברחוב הזה, בפינת סמטת המלכה (Queen's Lane), תמצאו את Queen's Lane Coffee House, בית הקפה העתיק ביותר באירופה, הפועל מאז 1654.


קו הרקיע של אוקספורד מורכב מהרבה גגות אדומים וצריחים מחודדים 

38 מכללות (קולג'ים) מרכיבות את אוניברסיטת אוקספורד, חלקן פועלות ברציפות מאז המאה ה-13. טפסו במדרגות, הציצו באולמות המרשימים ובחדרי הלימוד ואל תחמיצו ביקור במכללת קריסט צ'רץ' (Christ Church), שלא רק כיכבה בכמה מסרטי הארי פוטר אלא גם נקשרה לספרו המפורסם של לואיס קרול "אליס בארץ הפלאות". לואיס קרול היה שם העט של מרצה למתמטיקה בקריסט צ'רץ', ואת הרפתקאותיה הפנטסטיות של הילדה אליס חיבר עבור אליס לידל בת העשר, בתו של דיקן הקולג'. כדאי מאוד לבקר גם בספריית בודליין שבה יש יותר מ-10 מיליון ספרים וכתבי יד עתיקים. מומלץ לבקר בכמה מהמוזיאונים השייכים לאוניברסיטה (הכניסה לכולם בחינם), בהם מוזיאון הטבע של אוקספורד ומוזיאון אשמוליאן, שבו יש מוצגים ארכיאולוגיים לצד יצירות אמנות של מיכלאנג'לו, רפאל, דה וינצי ואחרים. הגן הבוטני של האוניברסיטה, העתיק מסוגו בבריטניה, הוא מקום נעים למנוחה בין הצמחייה הירוקה.

מכללת קריסט צ'רץ', אחת המכללות המפורסמות המרכיבות את אוניברסיטת אוקספורד 

סטרטפורד על נהר האבון: העיר של שייקספיר
מאוקספורד יוצאים צפונה בכביש A34 המתחבר לכביש המהיר M40. ממשיכים בכביש המהיר עד יציאה מס' 15, שם עוברים לכביש A439 המוביל לסטרטפורד אפון אבון (Stratford-upon-Avon), כלומר סטרטפורד על נהר האבון. עיקר פרסומה נובע מכך שכאן נולד ויליאם שייקספיר, שרבים מחשבים כגדול המחזאים של כל הזמנים. זהו גם ביתה של להקת התיאטרון הנחשבת הרויאל שייקספיר קומפני, ששני התיאטראות השייכים לה – הרויאל שייקספיר והסוואן, שניהם בסטרטפורד, עברו שיפוץ מאסיבי לפני שנים אחדות. במהלך הקיץ הלהקה מופיעה במבחר קלאסיקות, דוגמת "הסוחר מוונציה", "אותלו" ו"הנרי החמישי", בשני התיאטראות הללו. גם מי שלא רוצה או לא מספיק לראות מחזה שייקספירי, יכול ליהנות מארוחה או מקפה ועוגה בבר-מסעדה על גג תיאטרון הרויאל שייקספיר עם חלונות שמשקיפים על הנהר ובתי העיר. בימי ראשון, החל מהשעה 10:00, מוגש כאן בראנץ' בכ-19.95 ליש"ט לארוחה בת שתי מנות.

תיאטרון הרויאל שייקספיר הצופה על נהר האבון בסטרטפורד 


"אותלו" של הרויאל שייקספיר קומפני בתיאטרון של הלהקה בסטרטפורד על נהר האבון | צילום: Keith Pattison,  RSC

חובבי שווקים ימצאו בקרבת העיר את אחד השווקים הפתוחים הגדולים בבריטניה. כשבעה קילומטרים מסטרטפורד, על כביש A429, נמצא Wellesbourne market עם מאות דוכנים שבהם מוכרים הכל מכל: חולצות, כובעים, צעצועים, צעיפים, פרחים, ג'ינסים, נקניקים, אוכל מוכן ועוד ועוד. השוק פתוח בכל יום ראשון מ-9:00 עד 16:00.

קוטסוולדס: יופי טבעי יוצא דופן
מדרום לסטרטפורד נמצא אחד האזורים הכפריים היפים ביותר באנגליה, קוטסוולדס (Cotswolds). זהו אזור יופי טבעי יוצא דופן (Area of Outstanding Natural Beauty) – הגדרה רשמית לאזורים כפריים שיופיים הנופי מצדיק שימור מיוחד. אזורים אלו, הנקראים בקיצור AONB, הם מעין פארקים לאומיים, אלא שהם אינם מנוהלים על ידי גוף ממשלתי. הקוטסוולדס, ששטחו מעל 2,000 קמ"ר, הוא הגדול בין אזורי היופי הטבעי יוצאי הדופן בבריטניה, וקרבתו ללונדון הופכת אותו ליעד פופולרי למטיילים.

רחוב בביבורי, אחד הכפרים היפים של הקוטסוולדס

מה תראו כאן? גבעות ועמקים, נהרות ונחלים, הרבה ירק וכמה כפרים יפים במיוחד עם בתים הבנויים מאבן גיר בצבע צהבהב האופיינית לאזור. אין כאן "אתרי חובה" ומומלץ פשוט לשוטט בין הכפרים והעיירות, לעצור במקום שמוצא חן בעיניכם, להשאיר את הרכב ולצאת לטיול רגלי בסמטאות הצרות וגם בשבילים המסומנים שיוצאים מהישובים ועוברים בנופים הצבועים בירוק מעורר קנאה. בין המקומות היפים במיוחד בקוטסוולדס ניתן למנות את Bourton-on-the-Water, Bibury ו- Castle Combe, אבל יש עוד רבים ויפים לא פחות שתוכלו לגלות בעצמכם בנסיעה לאורך כביש A429, וירידה לכבישים קטנים המתפצלים ממנו.


אם אתם ממהרים לחזור חזרה ללונדון תוכלו לעשות זאת בנסיעה בכביש המהיר M4 החוצה את הקוטסוולדס מצפון ל- Castle Combe. בדרך, סמוך מאוד ללונדון, תוכלו לעצור לכמה שעות בווינדזור, עיר ציורית שבה נמצאת טירת וינדזור רבת הרושם המשמשת כמשכן הרשמי של מלכת אנגליה. אם אתם מטיילים עם ילדים צעירים, סעו לראש גבעה כשלושה קילומטרים מחוץ לעיר, שם ממוקם פארק לגולנד, עם אטרקציות חביבות הקשורות בעולם של אבני הבנייה המפורסמות. הפארק מתאים בעיקר לילדים עד גיל 12. מכאן, נסיעה קצרצרה תביא אתכם בחזרה ללונדון.

באת': מרחצאות ואדריכלות נפלאה
אבל אם יש לכם עוד כמה ימים להקצות לטיול כדאי מאוד להמשיך מהקוטסוולדס מעט דרומה אל העיר המרשימה באת' (Bath), הנמצאת בשוליו הדרומיים של האזור הכפרי היפה. את שמה היא קיבלה מהמרחצאות שבה, הניזונים ממעיינות חמים (היחידים באנגליה) ואשר קיימים עוד מהתקופה הרומית. באת' מצטיינת באדריכלות ג'ורג'יאנית נפלאה: רוב בנייני העיר הם מהמאות ה-18 ו-19 והם בנויים מאבן מקומית בצבע זהוב. את הדוגמה המופתית ביותר לבנייה של המאה ה-18 תראו ברחוב הסירקס (The Circus), שבתיו המרשימים בנויים בצורה מעוגלת המזכירה את מבנה הקולוסיאום ברומא. כל אלה אחראים להכרזתה של באת' כאתר מורשת עולמית.

באת', עם האדריכלות הג'ורג'יאנית הנפלאה שלה, הוכרזה כאתר מורשת עולמית

כדאי לנצל את השהות בעיר לטבילה בבריכות החמות שבמרחצאות באת' ברחוב הנקרא בשם הלא מפתיע – Hot Bath Street. המרחצאות פתוחות כל יום מ-9:00 עד 21:00 וכרטיס כניסה לשעתיים (35 ליש"ט מעל גיל 16) מקנה שימוש חופשי בבריכה פנימית, בריכה חיצונית המשקיפה על נוף נפלא של העיר, סאונה ואזור מנוחה. אפשר גם להזמין טיפולים ועיסויים בתשלום נפרד.

המרחצאות הרומיים בבאת'. הבריכות מוזנות ממעיינות חמים, היחידים בכל בריטניה

סולסברי וסטונהנג': דרישת שלום מהעבר
מבאת' נסיעה של פחות משעה בכביש A36 תביא אתכם לסולסברי (Salisbury), עיר קטנה עם קתדרלה גדולה וקהילה אמנותית נרחבת. הקתדרלה, שבנייתה החלה ב-1220, היא יצירת מופת של אדריכלות גותית והצריח שלה, שמתנשא לגובה של 123 מ', הוא הגבוה בצריחי בריטניה. השעון של הקתדרלה, שהותקן במאה ה-14, הוא השעון המכני הוותיק ביותר בבריטניה שעדיין פועל ואחד העתיקים בעולם. בספריית הקתדרלה נמצא העותק השמור ביותר, אחד מתוך ארבעה, של המגנה כרטה, כתב זכויות שהעניק מלך אנגליה ב-1215. מעבר לכל ההיסטוריה המרתקת הזאת, סולסברי נחשבת למרכז פעיל ותוסס של אמנות ותרבות ויש בה גלריות רבות של אמנים מקומיים. בכל שנה, בין סוף מאי לתחילת יוני, מתקיים בעיר פסטיבל אומניות הכולל מופעי מוזיקה, מחול, תאטרון, מופעי רחוב ותערוכות אמנות.

סולסברי. עיר קטנה עם קתדרלה גדולה

שמונה קילומטרים מצפון לסולסברי, על כביש A360, נמצא אחד האתרים הפרה היסטוריים המפורסמים והמרתקים בבריטניה – סטונהנג' (Stonehenge). זהו האתר המגליתי המפורסם בעולם, בן תקופתן של הפירמידות במצרים. במקום ניצבות עשרות עברים ענקיות שמשקל כל אחת עשרות טונות, כשעל ראשי האבנים הונחו אבני משקוף כבדות. לא ברור כיצד הצליחו הבונים הקדמונים להעביר את האבנים האדירות למרחק של עשרות קילומטרים מהמקום בו נחצבו, ללא כלי עבודה מודרניים או ידע על הגלגל. גם השאלה מדוע נבנה האתר העצום במקום המסוים הזה לא נענתה באופן מוחלט. יש הסבורים שהמקום שימש כמצפה כוכבים קדום, אחרים אומרים כי הוא היה אתר פולחני קדום. כך או כך, אין ספק שמדובר במקום מרשים ביותר, שיפה במיוחד לראותו בשקיעה או בזריחה.

סטונהנג'. לא ברור איך הבונים הקדמונים גררו את אבני הענק למרחק רב מהמקום בו נחצבו 

מסטונהנג' תוכלו לחזור ללונדון בכביש A343 המתחבר אל כביש M3 וממנו ל-M4 המוביל אל תוך לונדון.

מפת מסלול הטיול מלונדון:

 

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.