תפריט עמוד

ממבט הציפור – המקומות הכי יפים לראות מהאוויר

בין אם אתם טסים במטוס קל מעל ארץ הקניונים במדינת יוטה, בכדור פורח מעל עדרי הגנו בסרנגטי בטנזניה או בהליקופטר מעל גורדי השחקים של מנהטן, המראה מהאוויר תמיד מרגש ומפתיע. הנה עשרה מקומות ברחבי העולם שנראים יפים במיוחד ממבט הציפור

זה לא שיש לנו משהו נגד האדמה, להפך – אנחנו נטועים בה חזק ובבטחה. אבל האפשרות לראות את העולם מלמעלה, ממבט הציפור, מפתה ומרגשת. בין אם טסים בהליקופטר, במטוס קל או בכדור פורח, המראות הנפרשים מתחת מאפשרים לראות את "התמונה הגדולה", כזאת שלא נגלית לעומדים למטה. ליקטנו עשרה מקומות ברחבי העולם, חלקם עירוניים ואחרים משקפים את עוצמתו של הטבע, שאת כולם יפה במיוחד לראות מלמעלה:

גרנד קניון, אריזונה
גרנד קניון (Grand Canyon), הערוץ הקניוני העמוק שחרץ נהר הקולורדו, הוא אחד מאתרי הטבע המרשימים והידועים בעולם. אורכו של הקניון כ-500 ק"מ, רוחבו הממוצע 15 ק"מ (במקומות מסוימים הוא מגיע ל-30 ק"מ) ועומקו הממוצע 1,600 מ', כשאל הממדים הנכבדים הללו נוסף הגוון האדמדם של הסלעים, הנהר הכחול-ירוק שמתפתל בתחתית הקניון והצחיחות המרשימה של האזור. לא פלא שבכל שנה מגיעים כחמישה מיליון מבקרים למדינת אריזונה שבדרום-מערב ארצות הברית כדי לחזות בפלא הזה.


"עיקול הפרסה" (Horseshoe Bend) בנהר הקולורדו, בכניסה לפארק הלאומי גרנד קניון, מרשים במיוחד מהאוויר

יש דרכים רבות לחוות את האזור ואחת המעניינות שבהן היא לטוס בהליקופטר או במטוס קל מעליו. גודלו של הקניון מאפשר לצאת ממקומות שונים ולטוס מעל אזורים מגוונים. שתי נקודות היציאה הפופולריות ביותר לטיסה מעל הגרנד קניון, במטוס קל או בהליקופטר, הן לאס וגאס ושדה התעופה של הפארק הלאומי גרנד קניון, שנמצא כעשרה קילומטרים מהגדה הדרומית, ה-South Rim. לכל אחד מאמצעי התעופה יתרונות משלו – מטוס קל טס גבוה יותר, כך שהפנורמה רחבה יותר, המסוק יכול להנמיך ולהתקרב יותר לאזורים הנופיים ביותר. אם בחרתם בהליקופטר יש כמה דגמים – ממסוקי בל עם חלונות רחבים ועד מסוקים קטנים שיתרונם הוא בשקט היחסי של הטיסה. באיזה כלי טיס שתבחרו, המראות המדהימים יקלו על המחיר הלא מבוטל של החוויה.

הטיסה בהליקופטר מאפשרת להתקרב מאוד לאתרים היפים ביותר של הגרנד קניון

קניונלנדס, יוטה
ארצות הברית מציעה לא מעט אתרי טבע מרהיבים, שנפלא במיוחד לטוס מעליהם. את הגרנד קניון ומפלי הניאגרה, ששניהם מופיעים כאן, רבים מכירים (גם אם לא בהכרח מהאוויר), אבל מי שמחפש נופים מפעימים לא פחות ועם זאת הרבה פחות מטוילים, יגלה אותם בשפע בפארק הלאומי קניונלנדס (Canyonlands National Park) שבמדינת יוטה. בדומה לגרנד קניון, גם כאן יש ערוץ קניוני עמוק החתור על ידי נהר הקולורדו, אבל זאת רק ההתחלה. הפארק מציע סבך של קניונים, סלעים מזדקרים אל על, קשתות אבן מרשימות, נקיקים ועוד. הטיול כאן ברגל, ברכב או על גב סוס מדהים ומפתיע, על אחת כמה וכמה כשמתרוממים באוויר, במטוס קל או בכדור פורח. הנוף הנפרש מתחתכם יגמד את הקלישאה "עוצר נשימה", כפי שאפשר לראות, על קצה המזלג, מהתמונות הללו שצולמו מהאוויר:

פיתול בנהר הקולורדו ב"נקודת הסוס המת" (Dead Horse Point) סמוך לכניסה הצפונית לקניונלנדס

מבט מהאוויר על ערוץ הנהר גרין בקניונלנס

תצורות סלע מפתיעות בפארק הלאומי קניונלנדס

מפלי הניאגרה, ארצות הברית וקנדה
מפלי הניאגרה, על גבול קנדה – ארצות הברית, הם עוד אתר טבע מרשים ומפורסם מאוד, שהדרך הטובה ביותר להכיל את עוצמתו במלואה היא מהאוויר. יש כמה חברות המפעילות טיסות בהליקופטר מעל המפלים. מסלול אופייני בצד הקנדי יתחיל בתחנת הכוח ההידראולית סר אדם בק (Sir Adam Beck Hydroelectric Generating Station) הסמוכה לנהר הניאגרה, ומשם ימשיך לאזור המכונה "הג'קוזי", שם סלעים במים יוצרים סדרה של מפלונים ואשדות, הלאה מעל לגשר הקשת (Rainbow Bridge) העובר מעל הנהר ומחבר בין הצד האמריקאי לקנדי – את שמו קיבל הגשר בזכות קשת ססגונית שיוצר רסס המים. עכשיו מגיע תורם של המפלים עצמם, קודם בצד האמריקאי ואז בצד הקנדי, המרשים יותר, שמכונה "מפלי הפרסה" בשל צורתו.

מבט מהאוויר על הצד הקנדי של מפלי הניאגרה מבהיר היטב את פשר הכינוי "מפלי הפרסה"

כשמתרוממים גבוה יותר באוויר הנוף נפתח ונגלה גם נהר הניאגרה והאזור שמסביבו

ניו יורק סיטי
לא רק אתרי טבע נראים נפלא מן האוויר, גם ערים גדולות מתגלות במלוא עוצמתן כשמסתכלים עליהן מלמעלה. והגדולה מכולן, גם אם לא במספר תושביה או בשטחה, היא העיר ניו יורק, שקו הרקיע המפורסם שלה מככב בסרטי קולנוע ובסדרות טלוויזיה לא מעטות. את קו הרקיע הזה, שאפשר לראותו גם בעת ההנמכה לנחיתה בנמל התעופה JFK, תגלו מזווית אחרת בטיסה בהליקופטר מעל שמי ניו יורק. הטיסה עוברת לא רק מעל מנהטן ומגדליה המרשימים, אלא גם מעל נהר ההדסון, פסל החירות ועוד. יש כמה חברות שמפעילות טיסות בשמי ניו יורק, עם סיורים שנעים בין רבע שעה ועולים כ-150 דולר לאדם ועד למסוק פרטי שעומד כולו לרשותכם ומסייר במשך כחצי שעה מעל ניו יורק וניו ג'רזי, במחיר שיוסיף עוד אפס לסכום הזה…

קו הרקיע המפורסם של ניו יורק כפי שהוא נראה בטיסת הליקופטר

טיסת הליקופטר מעל ניו יורק מאפשרת לראות לא רק את קו הרקיע המפורסם, אלא גם את נהר ההדסון ומעבר לו

קווי נאסקה, פרו
אם האתרים האחרים המופיעים כאן מתאימים מאוד לטיולים ברגל או ברכב והטיסה מעליהם רק מעשירה את החוויה, הרי שאת התצורות השונות שיוצרים קווי נאסקה (Líneas de Nazca) אפשר לראות אך ורק מהאוויר. בלב רמה מדברית צחיחה 400 ק"מ מדרום ללימה, בירת פרו, יצרו בני הנאסקה (תרבות שהתקיימה בין 200 לפני הספירה ועד 600 לספירה) סדרה של קווים ארוכים להפליא, שאחדים מהם נמתחים לאורך של 20 ק"מ. טיסה במטוס קל מעל האזור מגלה את התמונה המלאה: הקווים יוצרים צורות גאומטריות שונות, בהן משולשים וטרפזים, בעלי חיים דוגמת קופים, לטאות, עכבישים ועוד ודמויות אנושיות. המורכבות של היצירות הללו וגודלן העצום מעלים תהיות רבות כיצד בנו בני הנסקה את הקווים הללו תוך שימוש בכלים פשוטים בלבד ואיך ידעו מה הם מציירים ללא יכולת לראות את התוצאה מלמעלה. בזמן שאתם טסים במטוס הקל מעל קווי נאסקה, תוכלו להרהר בתיאוריות השונות (חלקן אף משונות) שעלו במהלך השנים לגבי הקווים הללו ולמה שימשו.

טיסה מעל קווי נאסקה מאפשרת לראות את הציורים הענקיים, כמו אלה שכאן – עץ משמאל וזוג ידיים מימין

עוד אחד מהציורים שיוצרים קווי נאסקה – דמות של יונק דבש

מפלי האיגואסו, ברזיל וארגנטינה
מפלי הניאגרה אולי מפורסמים יותר ונגישים יותר, אבל מפלי האיגואסו, על גבול ברזיל וארגנטינה, ידהימו אתכם בכמויות המים ובעוצמתם. לא במקרה הם הוכרזו כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו ונבחרו לאחד משבעת פלאי עולם הטבע. המפלים נופלים לאורך קטע של 2.7 ק"מ בנהר איגואסו, במערכת הכוללת לא פחות מ-275 מפלים, שהגבוה בהם הוא 82 מטרים. המפלים המרשימים יותר נמצאים בארגנטינה ולכן יפה יותר לצפות עליהם מהצד הברזילאי, אבל ההבדל בין שני הצדדים הללו נעלם כשמתרוממים באוויר, בטיסת הליקופטר, למבט  כולל על סדרת המפלים, בהם המפל היפהפה שמכונה "גרון השטן" (Garganta del Diablo). אחד הדברים היפים באיגואסו, מלבד הכמויות האדירות של המים, הוא העובדה שהנהר מוקף בצמחייה טרופית ענפה, והטיסה מעל הנהר, כשמשני צדדיו הכל ירוק ושופע, ההתקרבות אל רסס המים ואז המבט על המפלים האדירים מלמעלה – כל אלה יגרמו לכם להחסיר פעימה.

מפלי האיגואסו ממעוף הליקופטר. הנהר, המוקף בצמחייה טרופית עשירה, נופל בסדרה אדירה של מפלים

ההליקופטר טס מעל מפלי האיגואסו, כולל המפל המרשים ביותר, "גרון השטן"

שמורת סרנגטי, טנזניה
כמאה אלף מבקרים מגיעים בכל שנה לצפות בעולם החי העשיר של שמורת סרנגטי (Serengeti), השמורה השנייה בגודלה בטנזניה ואתר מורשת עולמית של אונסק"ו. כמויות בעלי החיים כאן והמגוון שלהם ידהימו אתכם: אריות, נמרים, ברדלסים, היפופוטמים, ג'ירפות, זברות, גנו, אימפלות, צבאים, קרנפים, מינים שונים של קופים, תנינים, יענים, נשרים ועוד ועוד. התקופה היפה ביותר להגיע לסרנגטי היא בעת הנדידה הגדולה, כשעדרים ענקיים של זברות וגנו נעים בין הסרנגטי לשמורת מסאי מארה הנמצאת בקניה, בעקבות המים והעשב. והדרך הטובה ביותר לצפות בעדרים העצומים הנעים במישורי הסרנגטי היא בכדור פורח. הריחוף השקט מעל השמורה, ללא רעשים שעלולים להבהיל את החיות, מאפשר לראות את גודלם של העדרים ואת תנועתם – חוויה יוצאת דופן ומרשימה במיוחד.


טיסה בכדור פורח מעל הסרנגטי מאפשרת לראות את עדרי הגנו הנודדים בעקבות מקורות המים והמזון

עדר זברות במבט מכדור פורח מעל הסרנגטי

עמק הלואר, צרפת
לא במקרה עמק הלואר נחשב לפופולרי ביותר בין כל אזורי צרפת לטיסה בכדור פורח. נפלא לרחף מעל הכרמים, השדות, הכפרים הקטנים והעיירות העתיקות, ובעיקר מעל הטירות המרשימות – לא פחות מ-300 טירות פזורות ברחבי העמק. אפשר גם לטוס מעל העמק בהליקופטר, אבל מומלץ יותר לבחור בכדור פורח, שכן הריחוף השקט הולם יותר את הנופים הירוקים המנוקדים בטירות, את טיסת ההליקופטר עדיף לשמור לנופים מסוג אחר. אבל אל תצפו שהכדור שלכם יהיה היחיד בשמי העמק, הפופולריות של אמצעי התחבורה הזה פירושה שיחד אתכם ירחפו עוד כדורים רבים מסביב – אפשרות נחמדה לצילום לא רק של הנוף אלא גם של הכדורים הססגוניים שמעטרים את השמים.


כדור פורח מעל טירת שנונסו (Château de Chenonceau), הנחשבת ליפה מבין טירות עמק הלואר


כדור פורח מעל אמבואז, עיירה ימי-ביניימית על גדות נהר הלואר

לונדון
מה עוד אפשר להציע למי שראה את לונדון מכל הכיוונים, כולל ממרומי הגלגל הענק, הלונדון איי, ומקומת התצפית של מגדל השראד, הבניין הגבוה ביותר בבריטניה (ובמדינות האיחוד האירופי)? אפשרות לעלות עוד יותר גבוה ולטוס מעל העיר בהליקופטר. יש לא מעט חברות המציעות טיסות הליקופטר מעל לונדון, מטיסה של רבע שעה ועד סיור מקיף שאורך כשעה. המחירים אף הם משתנים בהתאם – מ-200 ליש"ט לאדם בסיור קבוצתי של רבע שעה מעל נהר התמזה בלב לונדון ועד יותר מאלף ליש"ט למסוק פרטי שייקח רק אתכם למעוף מעל המטרופולין ההומה. במהלך הטיסה תזהו אתרים ידועים רבים בעיר, דוגמת הביג בן, הייד פארק וגשר מצודת לונדון המרהיב, ותוכלו גם להכיר מקומות פחות מפורסמים בעיר ובסביבותיה.

בניין הפרלמנט והביג בן, מסמלי ההיכר המפורסמים של לונדון, במבט מהאוויר

טיסת הליקופטר מעל נהר התמזה מאפשרת לראות מלמעלה את האתרים המפורסמים של לונדון, כמו גשר מצודת לונדון

בגאן, בורמה
בבגאן (Bagan), בירתה העתיקה של בורמה, נמצא מתחם מקדשים מרהיב, מהחשובים ביותר באסיה. בשטח של כ-40 קילומטרים רבועים, פזורים יותר מאלפיים סטופות ומקדשים עתיקים, שנבנו בין המאות ה-11 וה-13. הדרך היפה ביותר לראות את מתחם המקדשים של בגאן היא מכדור פורח. הטיסה, שיוצאת לדרך על פי רוב בעת הזריחה או בשקיעה, נמשכת כשעה, והמראות הנשקפים מלמעלה יפים להפליא, כשהצבע הכתמתם של תחילת היום או של סופו תורם לאווירה החלומית.

מבט מהאוויר על מתחם המקדשים של בגאן. יותר מאלפיים סטופות ומקדשים פזורים באזור

טיסה בכדור פורח בעת הזריחה מעל בגאן. הצבע הכתמתם תורם למראה החלומי של המתחם

בתמונה הפותחת: מפלי האיגואסו, על גבול ארגנטינה-ברזיל, במבט מהאוויר

 

 

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.