תפריט עמוד

קורסיקה וסרדיניה – מסע בין שני איים

טיול לקורסיקה וסרדיניה מגלה שני איים ים תיכונים קרובים, אבל שונים. שניהם נהנים מטבע פראי ולא נגוע, מסורות עתיקות יומין וחופים יפהפיים. ויחד עם זאת, כל אי ואוצרותיו הייחודיים

רק 11 קילומטרים של ים מפרידים בין קורסיקה לסרדיניה, ועם זאת כל אחד מהאיים הללו שונה במראה ובאופי, ואפילו שייך למדינה אחרת: קורסיקה – לצרפת וסרדיניה – לאיטליה. הקרבה של שני האיים זה לזה מאפשרת לאחד ביקור בשניהם במהלך טיול מרתק אחד. תנופת הפיתוח האירופית לא הגיעה לכאן ולא נתנה את אותותיה באופן ניכר, מה שאומר שהאיים נותרו אותנטיים במידה רבה, והטיול בהם מאפשר להכיר את התרבות והמסורות הייחודיות ולגלות את החופים הבתוליים ואת הנופים הפראיים. בכתבה זו נציץ אל כמה מהאתרים המיוחדים בכל אחד מהאיים ונבין מה הופך אותם ליעד טיול מעניין ומושך כל כך.

קורסיקה – בין הרים למצוקים
קורסיקה, המכונה אי היופי (L’Île de Beauté), הוא האי הרביעי בגודלו בים התיכון (אחרי סציליה, סרדיניה וקפריסין) והמגוון ביותר בנופיו. אורכו של האי 183 ק"מ ורוחבו, בנקודה הרחבה ביותר – 83 ק"מ ומקיפה אותה רצועת חוף בת כאלף קילומטר, שבה יותר מ-200 חופים. פנים האי הררי מאוד, עם יותר מעשרים פסגות שמיתמרות מעל 2,000 מ'. כרבע משטחה של קורסיקה מכוסה ביערות, והשילוב הזה, של ים כחול, חופים מפורצים, פסגות ויערות, הופך את הטיול כאן למגוון ומעניין במיוחד. הוסיפו לכך את המטבח המקומי, שמשלב בין מסורות בישול איטלקיות וצרפתיות, ותבינו מהו סוד הקסם.

אל קורסיקה אפשר להגיע בטיסה ממרסיי, עיר הנמל התוססת בדרום צרפת, או במעבורת מסרדיניה. המגיעים בטיסה נוחתים בבאסטיה, עיר נמל ומרכז מסחרי בצפון האי. זוהי נקודת מוצא מצוינת לטיול בצפון קורסיקה, בכפרים המבודדים ששוכנים בהרים, עדות לימים בהם האויבים הגיעו מהים והיה צורך להתגונן על ידי בחירת מיקומים מבודדים וקשים להגעה.

העיר קורטה במרכז האי. למשך זמן קצר היתה בירתה של קורסיקה החופשית

במרכז האי נמצאת קורטה (Corte), עיר קטנה שהיתה למשך זמן קצר בירתה של קורסיקה החופשית, תחת הנהגתו של פסקל פאולי. אפשר לשוטט ברחובות הציוריים ברגל או ברכבת זעירה. מעל קורטה מתנוססת מצודה, סיטדל, מרשימה, וסביבה יש הרים גבוהים. זוהי נקודת יציאה אל הטבע הפראי וההררי של מרכז האי ואל הקניונים העצומים. אחד הקניונים האלה, קניון ספלונקה (Spelunca), הוא בין המרשימים באי. צוקי גרניט מתנשאים לגובה של 1,000 מ' ובנקיקיו גדלים אורנים עתיקים גדולי ממדים. דרכים עתיקות, ששימשו את הרועים (וגם את השודדים), עוברות בקניון ובסביבתו ולאורכו פזורים מעיינות.


קניון ספלונקה, אחד הקניונים המרשימים בקורסיקה

מהטבע הקורסיקאי המדהים אפשר להתרשם גם בשמורת סקנדולה (Scandola) שבמערב האי, אליה מגיעים בשייט. סלעי גרניט ופורפיר דרמטיים בצבעי שחור ואדום צובעים את נופי השמורה ומשאירים את המטייל כאן נדהם וחסר נשימה. את התמונה משלימים יערות ירוקים המתנשאים על הצוקים שמעל מימיו הכחולים של הים. עולם החי בשמורה עשיר ומגוון וכולל עופות דורסים, קורמורנים ועופות ימיים נוספים ואפילו דולפינים.

במערב קורסיקה שוכנת אז'אקסיו (Ajaccio) בירת האי והעיר הגדולה בו. העיר, הממוקמת במפרץ יפה מוקף הרים, היא המקום בו נולד נפוליאון בונפרטה. ברחבי העיר פזורים פסלים שלו ואפשר גם לבקר בבית בונפרטה, בו הוא נולד, ב-15 באוגוסט 1769. כדאי לשוטט בסמטאות הצרות והמפותלות של העיר העתיקה ולבקר בנמל.

מבט מהים לעבר אז'אקסיו, בירת קרוסיקה והעיר הגדולה באי

מדרום לאז'אקסיו שוכן אחד האתרים הפרהיסטוריים המעניינים ביותר באגן הים התיכון, פיליטוסה (Filitosa). זהו ישוב ניאוליתי שבו ניצבים עמודי אבן, מנהירים, המגולפים כדמויות אדם. העמודים בני אלפי השנים שימשו, ככל הנראה, בפולחנים עתיקים.

העיירה היפה בוניפציו (Bonifacio) בנויה על סלע ומוקפת משלשה עברים במים. היא חולשת על מצר בוניפציו, המפריד בין קורסיקה וסרדיניה. מכאן קצרה הדרך אל האי השכן, סרדיניה.

בוניפציו, עיירה על צוק בקצה הדרומי של קורסיקה. מכאן – קצרה הדרך לסרדיניה

סרדיניה – בין חופים למערות ימיות
אל סרדיניה אפשר להגיע במעבורת מבוניפציו, בקצה הדרומי של קורסיקה, או, אם מתחילים את הטיול מכאן, בטיסת המשך מאחד מכמה יעדים באירופה. האי נחשב ליוקרתי ונוצץ במיוחד, ועם קהל הנופשים שבו ניתן למנות מיליארדרים, שחקנים הוליוודיים, דוגמניות על ואוליגרכים, שנוהגים לעגון את היאכטות שלהם או להתארח בסוויטות יוקרתיות, בעיקר באזור קוסטה סמרלדה (Costa Smeralda, חוף הברקת) שבצפון האי. עם זאת, קו החוף היפהפה לא התכסה בבטון ומלט ולמרבה השמחה לא נבנו כאן גושי מלונות ענקיים.

אבל סרדיניה היא הרבה יותר מאשר אתר נופש החביב על עשירים. יש כאן עוד הרבה חופים נסתרים ובתוליים, כפרים מבודדים, ערים עתיקות, אתרים פרהיסטוריים ייחודיים וטבע יפהפה.

קוסטה סמרלדה, חוף הברקת. מה פלא שעשירי תבל עוגנים כאן את היאכטות שלהם לחופשה חלומית?

בצפון-מזרח סרדיניה, כדאי לשוט אל איי מדלנה (La Maddalena), קבוצה של כ-60 איים ואיונים, שחלקם הם לא יותר מסלעים הבולטים מהים. הארכיפלג כולו הוכרז כפארק לאומי בשל מגוון הצומח והנופים. הגדול באיים, לה מדלנה, הוא היחיד שמיושב באופן קבע. על האי הסמוך, קפררה (Caprera), נמצא ביתו של הגיבור הלאומי של איטליה, ג'וזפה גריבלדי, שגם נקבר באי. באי סנטו סטפנו (Santo Stefano), הרביעי בגודל בארכיפלג, ישנם שרידים של מבנים מהתקופה הנאוליתית.

איי מדלנה. הארכיפלג כולו הוכרז בפארק לאומי

אחד הדברים המאפיינים את סרדיניה, כפי שאפשר להיווכח בטיול באי, הם נוראגים, מבנים מעוגלים הממוקמים לרוב בראשי גבעות, שנבנו המאה ה-15 למאה ה-11 לפני הספירה. הנוראגה הידוע, הגדול והחשוב ביותר בסרדיניה הוא סו נוראז'י די ברומיני, שהוכרז כאתר מורשת עולמית. האתר, שממוקם סמוך לעיירה ברומיני במרכז סרדיניה, הוא מצודה גדולה הבנויה על גבעה בגובה של 238 מטר והחולשת על המישור המקיף אותה. במגדל המרכזי, שמגיע לגובה של יותר מ-18 מ', יש שלוש קומות והוא מוקף במגדלים נוספים, נמוכים יותר, בני שתי קומות כל אחד.

ברומיני, האתר המרשים ביותר של התרבות הנוראגית הייחודית לסרדיניה

אתר עוד תופעה המאפיינת את סרדיניה, הפעם מעשה ידי הטבע, היא המערות הימיות הרבות שבאי. אחת היפות שבהן היא מערת נפטון (Grotto di Nettuno) שאורכה יותר מקילומטר ויש בה בריכות פנימיות, נטיפים וזקיפים מרהיבים.

בתוך מערת נפטון. בריכות פנימיות ונטיפים וזקיפים מרהיבים

בתמונה הפותחת: שקיעה מעל העיר פורטו בקורסיקה

לקריאה נוספת:

  
סרדיניה – האתרים שלא כדאי להחמיץ
האי סרדיניה מושך אליו שחקנים, כדורגלנים וידוענים אחרים מאיטליה ומרחבי אירופה. כשרואים את החופים המקסימים שנושקים לים הצלול לא קשה להבין את הסיבה

 

  
קורסיקה: ביקור באי היופי
קורסיקה, המכונה אי היופי, מציעה למבקרים נופים מגוונים להפליא, שכוללים חופים ארוכים, ערים מבוצרות, שמורות טבע ואפילו פסגות הרים מושלגות

 צילומים: cc-by-sa 3.0 – Pierre Bona, Mirabella, Ökologix, Norbert Nagel, Tobias Helfrich, SantiMBphotos

 

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.