תפריט עמוד

דרומה מרומא: מסלול טיול

מסלול טיול מדרום לרומא, באחת מדרכי הנוף היפות בעולם. בדרך עוצרים בנאפולי התוססת, קופצים לביקור באי קטן ומקסים ומתפעלים מנופי הים שנשקפים מהעיירות הססגוניות. ועוד לא הזכרנו את האוכל הנפלא של דרום איטליה

בעוד שהנופים של צפון איטליה – הרים מושלגים, אגמים ויערות – מזכירים מאוד את אלה של המדינות השכנות, אוסטריה ושווייץ, הרי שהדרום מציע נופים שונים בתכלית. בתוך זמן נסיעה קצר דרומה מרומא מתגלים נופים מקסימים, שכוללים קו חוף יפה ומפורץ, איים קטנים, עיירות ססגוניות וערים מלאות אופי, דוגמת נאפולי. יש כאן גם הר געש ולמרגלותיו ערים היסטוריות שנקברו מתחת לאפר הוולקני. ואת הטיול כאן מלווה אוכל נפלא, מהסוג שאנחנו עורגים אליו כשאנחנו מדברים על אוכל איטלקי אותנטי.

הדרך הטובה ביותר לטייל באזור דרום איטליה היא ברכב, מה שמאפשר לספוג בנחת את הנופים היפים וליהנות מעצירות ספונטניות בנקודות חן שלאורך הדרך. הטיול שלנו יוצא מרומא, אליה מגיעות רוב הטיסות ישירות מישראל, ואחרי שמקדישים כמה ימים לעיר היפה, אפשר לשכור רכב ולהמשיך בנסיעה לנאפולי, משם ממשיכים לסורנטו ואז מקדישים זמן לנסיעה איטית בדרך החוף של אמלפי, שנחשבת, ובצדק, לאחת מהדרכים היפות בעולם, עד ההגעה לעיר הנמל סלרנו. המסלול הבא עובר בכל האתרים היפים שבדרך, ולמרות שאפשר לסיים את כולו בכמה שעות של נסיעה רצופה, כדאי להקדיש לו לפחות שבוע כדי ליהנות בנחת מכל הטוב של הדרך.


דרך חוף אמלפי, שנחשבת לאחת מדרכי הנוף היפות בעולם, מתפתלת לאורך המצוק מעל הים הכחול

יוצאים לדרך

ישנן כמה אפשרויות להגיע מרומא לנאפולי. הראשונה, והפופולרית מכולן, היא נסיעה באוטוסטרדה AI, נסיעה שנמשכת כשעתיים וחצי. זוהי הדרך המהירה ביותר והיא מתאימה למי שקצר בזמן. כיוון שהנופים היפים באמת מחכים לכם בהמשך, הבחירה בכביש המהיר אינה בהכרח טעות. למי שזמנו בידו, מומלץ בכל זאת לקחת את הזמן ולנסוע דרך החוף. כאן תיהנו מנופים יפים (אם כי לא נפלאים כמו הנופים של דרך חוף אמלפי, שאליה מגיעים בהמשך הטיול) ומכמה נקודות נעימות לעצירה, כולל לארוחת צהריים, למרות שבכלל לא נורא, ואפילו מומלץ, להגיע רעבים לנאפולי…

מרומא נוסעים דרומה דרך כביש SR 148 לכיוון העיירה טרצ'ינה (Terracina), שנמצאת במחצית הדרך בין רומא לנאפולי (כשעה וחצי נסיעה מרומא). זוהי עיירת חוף קטנה ומקסימה, שמסעדות הדגים בחוף שלה הם מקום מצוין לארוחה. לטרצ'ינה יש מרכז עתיק יפה עם רחובות צרים ומרוצפי אבן, הגדושים בבתי קפה ובמסעדות. כאן תמצאו גם את הקתדרלה שנבנתה על חורבת מקדש רומי במאות החמישית והשישית לספירה. על העיר חולש הר סירקאו (Circeo) שנשקף כמעט מכל פינה בעיר והמראה שלו יפה במיוחד בשעת שקיעה. אחת מתצפיות הנוף היפות ביותר בעיר נשקפת ממקדש Jove Anxur שנבנה במאה ה-1 לספירה. המקדש שוכן בגובה 1,402 מטר ומציע תצפית מרהיבה על העיר, ההר והים.


נמל הדייגים בעיירה טרצ'ינה

אם תרצו עצירה נוספת לאורך הדרך, עשו זאת בגאטה (Gaeta), המרוחקת כ-35 קילומטר מטר'צינה. זוהי עיר חוף נעימה, שמתוירת בעיקר על ידי המקומיים. בעיר העתיקה ומלאת הקסם יש סמטאות צרות ומפותלות, כיכרות יפות ונמל קטן. אם יש לכם זמן וכוח, מומלץ לטפס על Monte Orlando, הגבעה שמפרידה בין העיר החדשה לעיר העתיקה, אשר ממנה נשקפים נופי ים מרהיבים. מגאטה אפשר להמשיך לתחנה הבאה במסלול – נאפולי, במרחק כ-95 קילומטר או נסיעה של שעה וחצי.

נאפולי
עיר הנמל נאפולי (Napoli) היא אחת הגדולות בערי איטליה ואחת המרתקות שבה. היא התברכה במיקום נפלא, על מפרץ נאפולי וליד הר הגעש וזוב, שהקנה לה, ככל הנראה, את הביטוי "לראות את נאפולי ולמות". למרות שיש ערים יפות ממנה באיטליה, רק מעטות מציעות את הססגוניות וההמולה של העיר הזאת, והן שהופכות אותה למיוחדת כל כך.


המרכז ההיסטורי של נאפולי

יש הרבה מה לראות בנאפולי, וכדאי להקדיש לאתריה לפחות יום או יומיים. בין היתר, מומלץ לבקר בשני המבצרים המרשימים שחולשים על הנמל של העיר – קסטל דל אובו וקסטל נואובו, וכמובן אל תחמיצו ביקור בנמל השוקק. צאו לשיטוט במרכז ההיסטורי התוסס של נאפולי, בעיקר באזור ספאקאנאפולי, בקרו במוזיאון הארכיאולוגי המצוין שמציג ממצאים מפומפיי והרקולנאום, וגלו את השווקים הססגוניים של העיר. אחרי כל אלה, מחכה לכם האוכל הנאפוליטני המצוין. בין המנות המקומיות, שלא תרצו להחמיץ – הפיצות הפשוטות והנהדרות שיוצאות מתוך תנור לבנים לוהט והמאפה המקומי ספוגליאטלה – שכבות בצק וביניהן גבינת ריקוטה מתקתקה.


סמטה אופיינית בנאפולי. יש ערים יפות ממנה באיטליה, אבל רק מעטות משתוות לה באופי ובססגוניות

פומפיי והרקלוניאום
מנאפולי ממשיכים לתחנה הבאה במסלול, השער לדרך החוף של אמלפי – עיר הנמל המקסימה סורנטו. אבל למרות שבין נאפולי לסורנטו מפרידים פחות מ-50 ק"מ, יש עצירה אחת שאסור להחמיץ בדרך – באתר הארכיאולוגי בפומפיי (Pompeii). פומפיי, ששוכנת כ-23 ק"מ דרומית-מזרחית לנאפולי על מורדות הר הגעש וזוב, נחרבה יחד עם העיר השכנה הרקלונאום בהתפרצות הר הגעש וזוב בשנת 79 לספירה. שתי הערים נקבעו תחת שכבה עבה של אפר געשי ונתגלו רק במהלך המאה ה-18. מתחת לאדמה נחשפו רחובות העיר, ובהם בתי מגורים, חנויות, מקדשים, תיאטראות, בתי מלאכה ועוד, שכולם יכולים ללמד אותנו על החיים בתקופה ההיא שהסתיימו באחת.


רחוב בפומפיי. האפר הוולקני קבר תחתיו רחובות שלמים, ובהם בתי מגורים, חנויות ומקדשים 


הר הגעש וזוב מיתמר מעל פומפיי

סורנטו

מפומפיי ממשיכים בנסיעה לכיוון סורנטו (Sorrento), הנמצאת במרחק 27 ק"מ. סורנטו היא לא רק נקודת המוצא לטיול בדרך אמלפי היפהפייה, אלא גם עיר נופש מקסימה שנהנית ממיקום אידיאלי, על מצוק וולקני מעל הים, עם נוף למפרץ נאפולי, להר הגעש וזוב ולאי קאפרי. הסיור בעיר העתיקה של סורנטו הוא תענוג גדול. אל תוותרו על ביקור בפיאצה טאסו התוססת, שיטוט בסמטאות הציוריות, ותצפית שקיעה באחת מנקודות התצפית היפות שבעיר, כמו זו שנמצאת בפונטה דל קאפו, בקצה המערבי של המצוק.


שקיעה בסורנטו. מומלץ לא להחמיץ

קאפרי

סורנטו היא בסיס מצוין לטיול באי הקטן והיפה קאפרי (Capri), אליו ניתן להגיע ברחפת מהנמל של סורנטו, שייט מהנה שנמשך כ-40 דקות. לביקור בקאפרי כדאי להקדיש יום שלם. האטרקציה המפורסמת ביותר של האי היא המערה הכחולה, מערה קרסטית שקיבלה את שמה משום שכאשר קרני השמש חודרות אליה ומאירות על המים הצלולים הם מקבלים גוון כחול עמוק מרהיב. מומלץ לצאת לשייט במערה בסירת משוטים.


נוף באי קאפרי

בקאפרי יש שני יישובים מרכזיים – העיירה קאפרי והכפר אנאקפרי. קאפרי היא עיירה מתויירת מאוד, כך שאל תצפו לטייל בה בשלווה ובבדידות מזהרת. בנוסף לשיטוט נעים ברחובותיה וטעימה מהגלידה המפורסמת של קאפרי, כדאי גם לבקר בגני אוגוסטוס שמהם נשקפת תצפית יפה לים. באנאקאפרי יש כמה אטרקציות, בהן הרכבל הפתוח שעולה לפסגת מונטה סולרו, בגובה 580 מטר, הפסגה הגבוהה באי, וכן וילה סן מיקלה, שבה התגורר הרופא והסופר השוודי אכסל מונתה. מונתה, שהתאהב באי, כתב כאן את הספר "מגילת סן מיקלה", שתורגם לעשרות שפות (גם לעברית) וגילה את קסמו של האי לרבים ברחבי העולם. לאחר מותו, הווילה הפכה למוזיאון. 

דרך חוף אמלפי
מסורנטו נוסעים לכיוון הכפר פוזיטאנו, בנסיעה בדרך חוף אמלפי, שנחשבת לאחת מדרכי הנוף היפות בעולם. הדרך הצרה והמתפתלת עוברת לצד צוקים שיורדים בתלילות אל הים, טרסות של עצי לימון וזית, גנים פורחים, חופים יפהפיים וכפרים שבתיהם הצבעוניים נראים כאילו הם תלויים על המצוק. לאורך הדרך יש כמה פיתולים מסמרי שיער, ובזמן הנהיגה חשוב להתרכז בכביש ולא לתת לנופים היפים שמסביב להסיח את דעתכם. מדי פעם מומלץ לעצור כדי שגם הנהג יוכל ליהנות מתצפיות הנוף המפעימות. אחת העצירות האלה היא בפוזיטנו. 

כ-16 ק"מ מפרידים בין סורנטו לפוזיטאנו (Positano), אחד מן הכפרים היפים ביותר באזור, והתחרות לא קלה. נכון, לא תוכלו להתעלם מהמוני התיירים שמטיילים פה ביחד אתכם, אבל כשתעמדו על הצוק ותשקיפו אל הים הכחול שמתחת, תשכחו את הכל. כמו ברבים מהכפרים באזור, אין פה אטרקציות מיוחדות, והנוף הוא מוקד המשיכה העיקרי. כדאי פשוט לשוטט ללא מטרה בין הבתים הצבעוניים, ללקק גלידה, לשבת באחד מבתי הקפה, לשתות את ליקר הלימונים המקומי (והטעים להפליא), לימונצ'לו, וליהנות מהנוף.


פוזיטאנו. הבתים הצבעוניים ניצבים על הצוק הדרמטי היורד בתלילות אל הים

אמלפי
מפוזיטאנו ממשיכים כ-16 ק"מ נוספים בדרך חוף אמלפי עד אמלפי (Amalfi), העיירה הגדולה ביותר באזור. העיירה, רגלות הר Cerreto, מוקפת בצוקים דרמטיים ומשקיפה לנופי ים מרהיבים. מלבד הנופים היפים, אפשר להתרשם פה מאדריכלות ימי ביניימית נהדרת. קתדרלת סנט אנדרו מהמאה ה-11, היא אחד האתרים המעניינים בעיירה. חזית הכנסייה היא בסגנון ביזנטיני ואילו פנים הכנסייה הוא בסגנון הבארוק המאוחר. כדאי לבקר גם במוזיאון הנייר, שמנציח את מסורת ייצור הנייר באמלפי. ואם אתם כבר פה, אל תשכחו להצטייד בבקבוק לימונצ'לו, אחת מגאוות העיירה.  

ראבלו
ההגעה לראבלו (Ravello), המרוחקת כ-7 קילומטרים מאמלפי, מצריכה סטיה קטנטנה מדרך החוף של אמלפי, אבל המאמץ המינורי הזה משתלם. ראבלו לא שוכנת על החוף, אלא בגובה 350 מטר מעל הים, והמיקום הזה הקנה לה את התיאור: "קרובה יותר לשמים מאשר לים". ואכן, העיירה היפהפייה, שמציעה תצפית עוצרת נשימה לים, היא סוג של גן עדן איטלקי, עם נופים נפלאים, בתים ציוריים, מסעדות שמגישות אוכל מצוין ווילות רומנטיות המוקפות בגנים פורחים, סוג של התמחות איטלקית. וילה רופולו מהמאה ה-13 שוכנת בסמוך לכיכר הראשית של העיירה, וסימן ההיכר שלה הוא המגדל המרשים שבשטחה. הווילה אירחה במהלך השנים אפיפיורים, סופרים, משוררים ומלחינים, שאחד המפורסמים שבהם הוא ריכארד ווגנר שכתב במקום את האופרה פרסיפל. מהגנים הפורחים של הווילה ניתן להשקיף על חוף אמלפי. וילה צ'ימברונה נבנתה עוד קודם לכן, במאה ה-11, והגנים הנפלאים שלה מלאים בשכיות חמדה – מזרקות, פסלים, שדרות מוצלות, מרפסת ורדים וגולת הכותרת – מרפסת האינסוף – מרפסת המעוטרת בפסלי שיש, שממנה נשקף נוף מרהיב של הים. 


תצפית לים מהגינה הפורחת של וילה רופולו בראבלו

סלרנו
מטיילים רבים בוחרים לסיים את הטיול בדרך החוף של אמלפי בראבלו, אבל יש גם כאלה שבוחרים לנסוע את 30 הקילומטרים שמפרידים בין ראבלו לעיר סלרנו (Salerno), עיר נמל, הגדולה ביותר באזור חוף אמלפי. למרות שאין בסלרנו את הקסם של העיירות והכפרים הקטנים שלאורך הדרך, זוהי עיר נהדרת המשמשת גם כמרכז תרבותי חשוב. 

סלרנו מציעה למבקרים בה מגוון גדול של מוקדי עניין. האטרקציה המרכזית בעיר היא הקתדרלה, שמגדל הפעמונים הגדול שלה חולש על המרכז ההיסטורי של העיר. מלבד הקתדרלה, יש בסלרנו עוד כנסיות מעניינות, כמו כנסיית סן גרגוריו (San Gregorio) מהמאה העשירית לספירה. בנוסף לכנסייה הבארוקית המרשימה, במתחם נמצא גם המוזיאון של בית הספר לרפואה של סלרנו, שהוא, ככל הנראה, בית הספר לרפואה הראשון בעולם. אל תחמיצו את הטיילת של העיר, Lungomare Trieste, טיילת עטורת דקלים שנמתחת לאורך שמונה קילומטרים ליד הים, עם נוף מרהיב של ים והרים. מקום נוסף שמאפשר תצפית נהדרת על העיר, דווקא מלמעלה, הוא Castello di Arechi, מבצר גדול ומרשים ששוכן בראש גבעה המתנשאת מעל העיר. כמו בערים איטלקיות אחרות, גם בסלרנו אחד התענוגות הגדולים ביותר הוא פשוט טיול רגלי בעיר העתיקה, שנחשבת לאחת מהשמורות ביותר באיטליה, וגדושה בבוטיקים ייחודיים, בתי קפה ומסעדות.

בתמונה הפותחת: נוף טיפוסי בדרך אמלפי

מפת המסלול:


לחצו להגדלה

צילומים: שאטרסטוק, scraff monkey ,Macorig Paolo, PhotoLab XL ,Massimo Frasson, MorBCN, Jean-Pierre Dalbera, Glen Scarborough, Paolo

 

 

 

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.