תפריט עמוד

טיולי פריחה: אתרים מפתיעים בארץ

החורף הישראלי מצטיין בפריחה נפלאה, שמזמינה לצאת לטיולים בטבע. כדי להימנע מהצפיפות באתרי הפריחה הפופולריים ביותר, ליקטנו עבורכם הצעות לאתרי פריחה יפהפיים ופחות מוכרים, שבהם תוכלו לראות מרבדים של רקפות, כלניות, תורמוסים, אירוסים, וזאת רק ההתחלה

בחודשים ינואר-מרץ הארץ מתמלאת בפריחה נהדרת. מרבדי כלניות, רקפות, נוריות, אירוסים, עיריות ועוד מכסים את השדות, החורשות והיערות. בתקופה זו יש כמה אתרים שנוטים להיות פופולריים במיוחד ועמוסים במטיילים, כמו מנחת הכלניות ליד מגידו, אתרי פריחת הכלניות באזור בארי, גבעת הרקפות ליד קיבוץ גלעד ושמורת אירוס הארגמן בנתניה. למי שרוצה ליהנות מפריחה יפה מבלי להיתקע בפקקים בדרך לחניון או להצטופף עם המוני מטיילים, הנה כמה אתרי פריחה יפהפיים שבכל אחד מהם אפשר ליהנות מהצבעוניות המיוחדת בשלווה יחסית (האתרים מסודרים מצפון לדרום):

כלניות ורקפות הן הידועות בפרחי החורף, אבל בפברואר התורמוסים מפתיעים בסגול עמוק | צילום: סימון שמואל

שמורת רכס בשנית
שמורת רכס בשנית שבצפון רמת הגולן, בסמוך למושב אלוני הבשן, היא מאתרי הפריחה המגוונים בארץ. רכס בשנית משתרע לאורך כ-12 קילומטר ועליו 13 תילים געשיים, המכוסים חורש ובו עצי אלון מצוי, אלון התבור, אלה אטלנטית ואגס סורי. בין לבין ניתן לראות מינים רבים של פרחים, כמעט בכל עונה. הרכס מפורסם בעיקר בפריחה הסתווית שלו – בסתיו ניתן להבחיו בפריחה מרהיבה של חלמונית גדולה ושל סתוונית התשבץ שנדיר לראותה בכזה סדר גודל. גם בחורף הפריחה ברכס יפה להפליא, ויותר מזה – אפשר לראות כאן כמה מינים נדירים של אירוסים, בהם אירוס החרמון ואירוס הלבנון, ולצדם דבורנית שחומה ורקפת יוונית. מאוחר יותר, באביב, יש פריחה יפה של תורמוס ההרים ומרווה כחולה.


אירוס החרמון, אחד ממיני האירוסים הנדירים שפורחים ברכס בשנית | צילום: יואב דותן

איך מגיעים? בכביש 98, כ-2 קילומטרים אחרי הפניה לאלוני הבשן, פונים ימינה לכביש מפותל העולה לתל חזקה. עוקבים אחר סימון השבילים הירוק שמופיע על עמודי הטלפון לצד הכביש עד שמגיעים למגרש הניה בו משאירים את הרכב ויוצאים לטייל.

שביל הרקפות ביער מגדל העמק
אחד המקומות המפתיעים לצפות בהם בפריחת רקפות הוא שביל הרקפות, שביל עפר מעגלי באורך כ-250 מטר שצמוד לחורשת אורנים בקצה מגדל העמק. השביל נפרץ בשנת 2007, כשתלמידים מהסביבה ומתנדבים מפרויקט היער הקהילתי דואגים לתחזוקתו. ביער משתוללת פריחה מרהיבה – בין האורנים הגבוהים אפשר לראות בחורף שטיח יפהפה של אלפי רקפות ורודות ולבנות, אשר ביניהן מציצות כלניות אדומות.

איך מגיעים?
מכביש 75 בין רמת ישי לנצרת פונים ימינה לכביש 7555, המוביל למגדל העמק. בכיכר פונים שמאלה לרחוב סיני, משם פונים בכיכר ימינה לרחוב נחל צבי, ובכיכר הבאה פונים שמאלה לרחוב השרון ונוסעים לכיוון פארק רבין. בכיכר הבאה פונים שמאלה לרחוב הירדן, ממשיכים עד לכיכר הבאה ובה פונים שוב שמאלה עד שרואים מצד שמאל עמוד סימון קטן מעץ. חונים והולכים בשביל העפר שבקצהו נמצאת חורשת האורנים.

חגיגת פריחה בנחל תבור | צילום: אבנר אברהם

נחל תבור
נחל תבור, אשר זורם מאזור הרי נצרת מזרחה, עד שהוא מתמזג עם נהר הירדן ליד קיבוץ גשר, הוא נחל איתן יפהפה ולא מאוד מתויר, עם מפלי מים, בריכות, מעיינות וצמחייה עשירה. בחורף ובאביב אפשר לראות באזור הנחל פריחה מרהיבה של כלניות, רקפות, פרגים, עיריות ותורמוס ההרים שמרבדים מרהיבים שלו מכסים את האזור בראשית האביב. לאלה יש להוסיף את פריחת עצי השקד שהאזור עשיר בהם, אשר בה ניתן להבחין לרוב בפברואר ובמרץ. ריכוזים יפים במיוחד של פריחה יש באזור קניון הבזלת שופע המים שבקרבת קיבוץ גזית. כדאי לבקר גם בכוכב הירדן כדי ליהנות מתצפית יפה במיוחד על מרבדי הפריחה, השדות המעובדים והר תבור.


פרגים צובעים באדום את האזור בין כוכב הירדן לנחל תבור | צילום: נפתלי הילגר

איך מגיעים? כדי להגיע לקניון הבזלת, נוסעים בכביש 65 מעפולה לכיוון צפון מזרח ובצומת גזית פונים דרומה לכביש 7276. נוסעים כשבעה קילומטרים עד שמגיעים לקיבוץ גזית, פונים לקיבוץ וחוצים אותו בעקבות השילוט לנחל תבור, עד שיוצאים מהשער האחורי. לאחר כ-500 מטר רואים סימון שבילים אדום, חונים ויורדים ברגל בדרך התלולה לכיוון הנחל, שם מתחיל המסלול.


תורמוסים פורחים בנחל תבור | צילום: אבנר אברהם

שמורת אלוני אבא
שמורת אלוני אבא משתרעת על שטח של 950 דונם בסמוך למושב הנושא את אותו שם ליד בית לחם הגלילית. שווה לבקר פה בכל עונה, הודות ליער גדול של עצי אלון התבור, השריד הגדול ביותר לאלוני התבור כיסו בעבר את כל האזור, לצד אלון מצוי, לבנה רפואי, אשחר ארץ ישראלי, עצי חרוב, אלה אטלנטית, כליל החורש ומינים נוספים של עצים ושיחים שמקנים לביקור במקום תחושה של טיול ביער קסום. עם זאת, בחורף הביקור במקום מומלץ במיוחד, כשבין העצים משתוללת פריחה של רקפות, נוריות, כלניות, צבעוני ההרים ועוד. ניתן לטייל טיול קליל בשמורה בשביל מעגלי באורך של קילומטר וחצי.

איך מגיעים?
מצומת אלונים נוסעים בכביש 7513 לכיוון אלונים ובית לחם הגלילית. כ-200 מטר לפני הפניה לישוב אלוני אבא פונים בעקבות השילוט למגרש החנייה של שמורת אלוני אבא.

יער בית קשת
במורדות המזרחיים של רכס הרי נצרת נמצא יער מקסים, שופע עצים ופריחה – יער בית קשת. זהו יער של אלוני תבור, אשר משתרע על שטח 25,000 דונם, ולצד אלוני תבור יש בו גם אורנים, ברושים וארזים. לא במקרה חוקר הטבע הבריטי טריסטראם שביקר ביער ב-1864 כתב עליו: "סוף סוף יער ראוי לשמו… הארץ מכוסה כאן כסות צפופה של שיחים ננסיים – אלת מסטיק, שקד בר, ער אציל וקטלב – ומרופדת טלאים מבריקים של כלניות ופרחים אדומים אחרים, אגודות של רקפות נחמדות ושפע מיני פרחים מורכבים". מפריחה חורפית נהדרת של רקפות וכלניות בכל הצבעים, לצד כרכומים ועיריות לבנות, אפשר ליהנות עד היום.


תחילת פריחה ביער בית קשת, בהמשך החורף מרבדי הפרחים יכסו הכל | צילום: שרי סידון-אמיר

קק"ל הכשירה במקום את דרך נוף יער בית קשת, שאורכה 18 ק"מ, אשר חלקים ממנה סלולים באספלט ואחרים עשויים מצע כבוש. לאורך הדרך יש חניונים, שבילי הליכה ותצפיות נוף מרהיבות.

איך מגיעים? לדרך נוף יער בית קשת יש כמה כניסות. אפשר להגיע אליה מכביש הגישה לקיבוץ בית קשת, בין צומת גולני לכפר תבור, או מכביש 77 (בין צומת הגולני לצומת המוביל), כ-1.5 ק"מ מערבית לצומת גולני, בפנייה למחנה שמשון.


רקפות ביער בית קשת | צילום: שרי סידון-אמיר

חורבת קרתא, עתלית
שמורת הטבע חורבת קרתא שליד עתלית מציעה שילוב של אתר ארכיאולוגי עם פריחה נפלאה, ממנה יש סיכוי לא רע שתיהנו כמעט לבדכם כי לא רבים האנשים שמכירים את המקום. השמורה, ששוכנת על רכס כורכר מדרום למחנה המעצר של עתלית, כוללת את שרידי מבצר דטרוא הצלבני שהוקם במאה ה-12, לצד מרפסת תצפית ששוכנת בראש מבנה ששימש בעבר כבריכת מים, ממנה ניתן לראות את מבצר עתלית, חוף הים, חיפה ורכס הכרמל. גולת הכותרת של השמורה היא הפריחה הנפלאה שיש בה בסתיו, בחורף ובאביב.


מרבד של קחוונים בחורבת קרתא | צילום: יחיאל אוקנין

סתיו פורחים בשמורה חצבים בהמוניהם לצד סתוונית היורה, ואילו בחורף תראו בה נרקיסים, כרכומים, עירית גדולה, כלניות ובעיקר מרבדים אינסופיים של רקפות. בסמוך לשמורה נמצא חניון לימור בו ניתן לערוך פיקניק בתום הסיור בשמורה.

איך מגיעים? בכביש 2 יורדים במחלף עתלית ופונים מערבה. מיד אחרי המחלף פונים שמאלה לכיוון היישוב עתלית, חולפים על פני תחנת הדלק עד שרואים מצד ימין את חניון לימור, נקודת המוצא למסלול.

פריחה בחורבת קרתא הסמוכה למחנה המעפילים בעתלית | צילום: יחיאל אוקנין

שמורת אלוני יצחק
שמורת אלוני יצחק היא פנינה קסומה ששוכנת בסמוך לגבעת עדה וכפר גליקסון. זוהי שמורת אלוני תבור מרשימה שמזכירה שפעם, עד מלחמת העולם הראשונה, האזור כולו היה מכוסה באלונים. בחורף האלונים קרחים, והחגיגה האמיתית מתרשת לא בצמרות העצים אלא דווקא בקרקע, כשקרחות היער מכוסות בים של רקפות ורודות. לצד הרקפות, בין העצים, פדר לראות שיחי קידה שעירה שתורמים גם הם לקסמו של המקום. פרחים נוספים שאפשר לראות בשמורה בחורף הם כלניות, עירית גדולה וכרכום חורפי. בשמורה עובר שביל מעגלי קצר שאפשר ליהנות בו מטיול נינוח ולהרגיש שנסעתם לארץ רחוקה.


כלנית מושלמת בשמורת אלוני יצחק | צילום: אבנר אברהם

איך מגיעים? בצומת גבעת עדה פונים לכביש 653 לעבר גבעת עדה. בכיכר הראשונה בגבעת עדה פונים ימינה בעקבות השילוט המורה לאלוני יצחק ולכפר גליקסון. ממשיכים עם הכביש עד לצומת בה יש שילוט נוסף לכיוון כפר גליקסון ואז פונים ימינה ובצומת שלאחר מכן שמאלה. ממשיכים בנסיעה עד לחניה הקטנה בכניסה לכפר הנוער אלוני יצחק, שם חונים. מהניון חוזרים אחורה כחמישים מטר עד הכניסה לשמורה.

שמורת חרוצים – בני ציון
בלב אזור השרון, מדרום-מערב לשמורת חרוצים, נמצאת שמורת חרוצים-בני ציון שמשתרעת על שטח של 200 דונם של אדמות חמרה וחוסמס. בניגוד לשמורות אחרות שנהנות מפריחה חורפית ובהן חורש מיוער, כאן הנופים שונים – מרחבים גדולים של שדות פתוחים שמכוסים בחורף ובאביב בפריחה צבעונית. כלניות, פרגים, סביונים, חיננית הבתה, סחלב קדוש וסחלב פרפרני ואירוסים הם רק חלק מהפרחים שתראו פה. ניתן לטייל בשמורה רק ברגל (הכניסה לאופניים אסורה), ומרבית המטיילים בשמורה צועדים בשביל שמוביל אותם לעץ אלון התבור הגדול, שתחתיו ניתן לעשות פיקניק ולתפוס שלווה.

פריחה בשמורת בני ציון שבשרון | צילום: אבנר אברהם

איך מגיעים? נוסעים בכביש החוף ויורדים במחלף חוף השרון. נוסעים בכביש שירות המקביל לכביש החוף ולאחר כ-1.2 ק"מ פונים ימינה בעקבות השילוט לחוות רונית. נוסעים כ-1.2 ק"מ, חוצים את פסי הרכבת וכמאה מטר אחרי המסילה מגיעים לצומת טי בה פונים ימינה. משם ממשיכים כקילומטר וחצי עד שמגיעים לשלט הכוונה חום שמפנה שמאלה, לחניה המערבית של השמורה.


חרציות פורחות בשמורת בני ציון | צילום: אודי שטיינוול, ויקישיתוף

מערות שמריהו
הנה אתר שיש בו עניין רב בכל עונה, אבל הפריחה החורפית מעניקה לביקור בו ערך מוסף. במיקום מפתיע במיוחד, בלב חורשת אורנים בין הוילות המפוארות של כפר שמריהו, מסתתרות מערות קבורה שומרוניות מהמאה החמישית לפנה"ס. זהו אחד מהריכוזים הגדול בשרון של מערות קבורה שומרוניות, עם כמאה מערות (לא לכולן ניתן להיכנס שכן כמחציתן סתומות בעפר). בחורף ובאביב אזור המערות מתכסה בפריחה יפה. בין היתר יש באזור פריחה של אירוס ארץ ישראלי, עירית גדולה, פרגים, תורמוס ההרים וחרצית, ולעיתים אפשר לראות במקום גם נרקיסים (בתחילת החורף), כלניות ורקפות. אחרי ימים גשומים יש סיכוי לא רע לראות גם פטריות.

איך מגיעים?
ממחלף רבין (מחלף שמריהו) פונים לכיוון כפר שמריהו ובפניה השניה (רחוב הזורע) פונים שמאלה. ממשיכים בנסיעה כקילומטר וברחוב הנוטע פונים שמאלה, עד שמגיעים לבית סניור. חונים במגרש החניה של בית סניור ומשם הולכים כ-200 מטר דרך שביל החצבים עד למערות.


כלניות ביער ראש העין | צילום: MathKnight, CC BY 3.0

יער ראש העין
בצפון-מזרח ראש העין, בצמוד לשכונות החדשות כמו גבעת הסלעים ונווה אפק, נמצא יער קהילתי ירוק ומקסים שמשתרע על שטח של 1,050 דונם, בהם גדלים עצים צעירים כמו אורנים, ברושים, חרוב מצוי, שקד מצוי, אלה אטלנטית, שיזף וכליל החורש. ביער יש כמה מוקדי עניין, ובהם שרידים ארכיאולוגיים, אבל גולת הכותרת שלו היא שביל פרחי הבר. זהו שביל מעגלי שאורכו כ-1 קילומטר ובחורף ובאביב תראו לאורכו פריחה של שלל פרחי בר שהעניקו לשביל את שמו – כלניות אדומות ולבנות, רקפות, צבעוני ההרים, דבורניות ועירית גדולה.

איך מגיעים?
ממחלף קסם נוסעים מזרחה בכביש 5 לכיוון אריאל. במחלף ראש העין מזרח פונים דרומה ברחוב קיבוץ גלויות ונוסעים כ-1.3 ק"מ עד לרחוב נחל רבה, שם יש פניה משולטת מזרחה לתוך היער.


מרבדי רקפות בגבעת הרקפות ליד טל שחר. מראה קסום במיוחד | צילום: אלי בצרי

גבעת הרקפות ליד טל שחר
כולם מכירים את גבעת הרקפות שליד קיבוץ גלעד, אבל קרוב יותר למרכז, ליד מושב טל שבקרבת צומת שמשון, יש גבעת רקפות נוספת, לא פחות יפה וקצת פחות עמוסה במטיילים, למרות שגם את המקום הזה מגלים יותר ויותר אנשים. בחודשים ינואר ופברואר הגבעה כולה מכוסה במרבדים של רקפות ורודות, לבנות וסגולות שפורחות בין האורנים ומעניקות למקום מראה קסום במיוחד. ניתן ללכת במקום במסלול מעגלי וקל שאורכו כשלושה קילומטרים ומציע גם תצפית יפה על הנוף מראש הגבעה. כדאי להגיע עד השעה 11:00 שכן לאחר מכן המקום נוטה להיות עמוס במבקרים.


גבעת הרקפות במושב טל שחר | צילום: אלי בצרי

איך מגיעים? נוסעים על כביש מס' 1 ובמחלף לטרון יורדים לכביש מס' 3 ונוסעים מערבה. אחרי צומת חולדה פונים למושב טל שחר. חוצים את המושב עד שמגיעים לפסי רכבת. חוצים אותם בזהירות עד שרואים את הגבעה מצד שמאל.

יער המלאכים-שחריה
יער המלאכים-שחריה, אשר שוכן בחבל לכיש, ממזרח לקרית גת,הוא אחת מן ההפתעות הנעימות באזור הדרום. זהו יער נטוע אורנים של קק"ל, אשר משתרע על שטח של 7,000 דונם, ומציע למטיילים בו חניוני נופש פעיל עם שולחנות פיקניק ומתקני משחק, כולל פסלים גדולים וצבעוניים של חיות אשר אפשר לטפס עליהם, נקודות תצפית ושבילי טיול ברגל ובאופניים.שבילי הטיול ביער נושאים שמות כמו שביל בית הבד, שלאורכו שרידים של בית בד, שביל הגיתות שלאורכו חלקים של גיתות קדומות ודרך ערוגות הבושם שבה צומחים עשבי תבלין כמו מרווה, אזוביון, קורנית ורוזמרין.

פריחה חורפית ביער המלאכים-שחריה | צילום: יגאל סלבין

בחורף ובאביב גולת הכותרת היא הפריחה הנהדרת – תוכלו לראות פה רקפות ועירית גדולה וכן מרבדי כלניות ונוריות. אחרי הגשם צומחות פה גם פטריות רבות. היער גדול כך שאפשר למצוא בו פינות שקטות רבות גם בימים עמוסים.

איך מגיעים? מצומת פלוגות פונים מזרחה לכביש 35, חולפים על פני הכניסה לקרית גת וממשיכים עוד כארבעה קילומטרים מזרה עד לכביש הגישה ליער.

רקפות לאחר הגשם ביער המלאכים-שחריה | צילום: יגאל סלבין

שמורת פורה
לא יהיה זה מדויק לקבוע כי שמורת פורה אינה מוכרת ומטוילת – מטיילים רבים פוקדים את השמורה ששוכנת בנגב הצפוני, בסמוך למחלף מאחז שעל כביש קרית גת-בית קמה, אבל היא עדיין מהווה אלטרנטיבה ראויה למרבדי הכלניות שליד בארי, שעמוסים לא רק בפרחים אלא גם במטיילים. השמורה מפורסמת יותר מכל במרכזי הכלניות האדומות הנרחבים שמכסים אותה מדי חורף, ובעיקר בחודש פברואר, אבל לא רק כלניות יש פה אלא גם פרגים, נוריות וחרציות. ביחד מתקבל שטיח צבעוני משגע ביופיו. בשמורה עובר שביל הליכה מסומן שמוביל לכמה פינות חמד, ובהן אגם עונתי קטן שמתמלא מים בחורף, מקום נהדר לעשות בו פיקניק חורפי.


כלניות בשמורת פורה. מעט פחות צפופה מאתרי פריחה אחרים בדרום | צילום: מרק פרלמוטר

איך מגיעים? נוסעים על כביש מס' 40 בין קרית גת לבאר שבע. אחרי מחלף מאחז פונים ימינה, בעקבות השילוט החום, לחניון של שמורת פורה.

בתמונה הפותחת: מרבדי פרגים צובעים באדום את הנוף באזור התבור | צילום: נפתלי הילגר

לקריאה נוספת:

טיולי פריחה: פרחים של חורף
טיולי פריחה: פרחים של חורף
כולם מכירים את הכלנית, הנרקיס והרקפת, שמרבדי הפריחה שלהם בעיצומו של החורף משובבים את הנפש. אך בחודשים הקרים פורחים עוד מינים רבים של צמחים, שהם לא פחות יפים. מדריך לפורחי החורף

אביב בישראל - ממעוף הציפור

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מישראל

טעם מקומי – חופשה קולינרית בהרי ירושלים
טעם מקומי – חופשה קולינרית בהרי ירושלים

החופשה הקולינרית "טעם מקומי" מתקיימת בסוף השבוע האחרון של כל חודש (ימי רביעי וחמישי). היא מתחילה בארוחת שף מופלאה בערב רביעי, ששמה על הבמה חומרי גלם של היצרנים המקומיים, בכל ארוחה במה ליצרן אחר, ולמחרת ממשיכה בבראנץ' עשיר ...

חוזרים לאילת: להירגע מול הים
חוזרים לאילת: להירגע מול הים

אחרי שאירחה מפונים בכמות הזהה למספר תושביה, אילת מנסה לחזור לשגרה ומייחלת לשובם של הנופשים. עם מיזם תיירותי חדש, שנקרא לוקאלס, ומקומות מושלמים להירגע, לאכול טוב ולמלא מצברים, העיר הדרומית היא המקום הנכון בימים אלו

מבוא לנדודים 64: הגברת של הטאבון
מבוא לנדודים 64: הגברת של הטאבון

רונן רז חונה על הכרמל הגשום והסוער, ומרגיש בבית. הוא מזדהה עם הקדמונים הפרהיסטוריים שאהבו לחיות בהר ובחוף הכרמל, אשר להם שפע מכל טוב - אדמה פוריה וגשם רב שהניבו צמחי מאכל, פירות ופטריות, יערות שהזינו את האש, ...