תפריט עמוד

הפאבים המיתולוגיים של לונדון

מהו הפאב העתיק ביותר בלונדון, איזה פאב מתהדר בבר הכי ארוך, איפה מגישים את אוכל הפאבים הכי מוצלח ומה היו הרגלי השתייה של צ'רלס דיקנס? הצצה לכמה מהפאבים המיתולוגיים של לונדון מהווה מסע בזמן וחיבור לתרבות המקומית

פאבים הם חלק בלתי נפרד מהתרבות הבריטית, ואין כמו ישיבה בפאב ותיק עם כוס בירה או מנת פאבים מסורתית כדי להיכנס לאווירה המקומית. מהבחינה הזאת, לונדון אינה יוצאת דופן. בעיר לא חסרים פאבים אופנתיים ומתוחכמים, שמושכים קהל צעיר ומעודכן, אבל הקסם האמיתי טמון בפאבים המסורתיים, כאלה שכמעט לא השתנו במהלך מאות שנים, וגם היום העיצוב שלהם כבד ואפלולי, בדיוק כפי שהיה כשפתחו את שעריהם במאה ה-16 או ה-17. רוב הפאבים המיתולוגיים מתהדרים ברשימת אורחים מיתולוגית לא פחות, כשאחד הכוכבים הבולטים הוא הסופר בן המאה ה-19 צ'רלס דיקנס ("אוליבר טוויסט", "דיוויד קופרפילד", "זמנים קשים" ורבים אחרים). אם לשפוט על פי השלטים בפאבים הוותיקים של לונדון, לא ברור מתי דיקנס הספיק לכתוב, שכן נראה כאילו הוא בילה את רוב זמנו בדילוג מפאב לפאב…


פאב לונדוני. המקומיים לא מחכים ללילה כדי לשבת בפאב

למרות שרבים מהפאבים המיתולוגיים של לונדון מככבים במדריכי התיירים, הם נותרו מקומות מפגש אהובים על המקומיים והאווירה ברובם נותרה אותנטית ולא ממוסחרת. ועוד משהו שכדאי לדעת: הבריטים לא מחכים לשעות הקטנות של הלילה בשביל לשתות. למעשה, עד לפני שנים אחדות הפאבים בבריטניה היו פתוחים על פי חוק רק עד השעה 23:00. החוקים הוגמשו ועכשיו יש פאבים שפתוחים כל הלילה, אבל עדיין רובם נפתחים בשעות הבוקר המאוחרות, בסביבות 11:00, והם מהווים יעד פופולרי לארוחת צהריים זולה ומשביעה. בילוי בפאב בשעות אחר הצהרים עם החברים מהעבודה הוא עניין שבשגרה. ולכן, כדי להתרשם באמת מהאווירה, כדאי לבקר בפאבים של לונדון עוד לפני שיורדת החשיכה.

Lamb & Flag
הפאב ההיסטורי הזה ששוכן בסמטה קטנה בקובנט גרדן הוא אחד מהמתחרים על התואר "הפאב העתיק בלונדון". נכון, מגישים פה בירה רק מ-1623, מה שהופך אותו לצעיר במושגים לונדוניים, אבל מבנה העץ בו הוא שוכן הוא אחד מהעתיקים בעיר. העובדה שהפאב ספון העץ מככב בכל מדריכי התיירים של לונדון לא פוגעת בקסמו. השמועות מספרות שצ'רלס דיקנס נהג לשבת פה (לא מעט פאבים טוענים כך, מה מעיד על כך שדיקנס היה עכבר ברים אמיתי). חוץ מבירה נהדרת ותפריט עשיר במיוחד של ויסקי אפשר לאכול פה טוב, עם מנות מסורתיות כמו פיש אנד צ'יפס ופאי רועים ששמעו יצא למרחוק.
כתובת: 33
Rose Street


Lamb & Flag, נמצא בבניין עץ מהעתיקים בלונדון

Cittie Of Yorke
גם ל-Cittie Of Yorke יש ותק מרשים במיוחד. הפאב עומד באותו מקום כבר מ-1430, אם מתעלמים מהעובדה שהמבנה בו הוא שוכן נהרס ונבנה מחדש ב-1890. זהו פאב אפל וגדול במיוחד, עם תקרה גבוהה, חלונות מעוטרים, אח גדולה וכמובן בר, שכאן טוענים שהוא הארוך ביותר בבריטניה. הכוכים והתאים האישיים רק תורמים לאווירה המיוחדת שבמקום, ולפי השמועה הם נועדו לאפשר לעורכי הדין הרבים שעובדים בסביבה להיפגש בפרטיות עם לקוחותיהם. ממש בשנה האחרונה התגלה שיר שכתב דילן תומס ב-1951 ומעולם לא פורסם אשר נכתב בפאב והוקדש לו, כאשר זה עדיין נשא את שמו הקודם -Henneky's Long Bar.
כתובת: 22 High Holborn


Cittie of York. באותו מיקום מאז 1430

Ye Olde Cheshire Cheese
הפאב הזה פועל ברחוב פליט בסיטי של לונדון כבר מאז 1538, במבנה שהוקם במאה ה-14 ושימש לפני כן כמנזר כרמליטי. בשריפה הגדולה של לונדון ב-1666 הפאב נשרף כליל, אך נבנה מחדש וחזר לפעול. המקום עבר שיפוץ נוסף במאה ה-19, ומאז נותר ללא שינוי, כאשר חלק מציפויי העץ שכיסו את הקירות אחרי השריפה הגדולה עדיין פה. בכניסה תלוי שלט שמפרט את שמות 15 המלכים שהתחלפו מאז הפאב הוקם.


בירה ב-Ye  Olde Cheshire Cheese. אפילו הקבועים מתבלבלים בין הכוכים והחדרים בפאב העתיק

זהו פאב ספון עץ וחשוך, שנראה כמבוך של כוכים, חדרים, מסדרונות וגרמי מדרגות רעועים, עד שאפילו המבקרים הקבועים בו עשויים להיות מבולבלים וללכת לאיבוד, בעיקר אחרי מנה הגונה של אלכוהול. גם פה צ'רלס דיקנס היה אורח קבוע – הוא נהג לשתות פה ולאכול את הגרסה הבריטית המסורתית לטוסט גבינה, וולש ראביט, ואפילו הזכיר את המקום בספרו "בין שתי ערים". דיקנס לא היה המפורסם היחיד שפקד את הפאב הזה, גם המשורר אלפרד טניסון, הסופר ארתור קונן דויל ("שרלוק הולמס"), המשורר והמילונאי סמואל ג'ונסון ואפילו הפילוסוף הצרפתי וולטר נמנו על אורחיו הקבועים.
כתובת: 145 Fleet Street


השלט של Ye  Olde Cheshire Cheese מעיד כי הפאב נבנה מחדש ב-1667

Prospect Of Whitby
ואם כבר פגשנו את הפאב ששוכן במבנה הכי עתיק ואת הפאב שמגיש אלכוהול הכי הרבה שנים, הרי ש- Prospect Of Whitby הוא הפאב הכי עתיק שפועל לגדות התמזה. הפאב הזה פועל מאז 1520, ונודע גם כ-Devil's Pub, בשל המוניטין המפוקפק שלו. פעם זה היה מקום מפגש למלחים, מבריחים למיניהם, גנבים ופיראטים, אבל ככל שחלפו השנים רשימת האורחים התחלפה וכללה אורחים מכובדים יותר, ובהם, איך לא, צ'רלס דיקנס. השילוט במקום מעיד על כך שבמאה העשרים גם ריצ'רד ברטון והנסיכה מרגרט נמנו על אורחי המקום. גם המבנה השתנה לא מעט עם השנים, במיוחד לאחר השריפה שפקדה את המקום בראשית המאה ה-19, ורק רצפת האבן נותרה כשהיתה.


Prospect Of Whitby במבנה הקטן הצבוע לבן. הפאב הכי ותיק על גדות התמזה

מי שמתקשה לבלות זמן רב בחללים האפלים שמאפיינים את הפאבים הלונדוניים, ייהנה מהאוויר הפתוח והנוף של הנהר שמוצעים למי שיושב במרפסת. בימי ראשון מתקיימות במקום הופעות אקוסטיות.
כתובת: 57 Wapping Wall


על המרפסת של Prospect Of Whitby, אופציה טובה למי שרוצה לשאוף אוויר צח לצד הבירה

 The Ship Tavern
פאב נוסף ששוכן באזור הולבורן הוא The Ship Tavern, שנמצא פה מאז 1549 והיווה תמיד מקום מפגש אהוב על המקומיים. המקום הוקם בשיאה של תקופת הרפורמציה באנגליה, כשהקתוליות הפכה ללא חוקית, וכמרים רבים מצאו מפלט במקום ובחרו, מכל המקומות שבעולם, לערוך את המיסות דווקא בו. תצפיות היו נערכות במקום וכשפקידי המלך היו מתקרבים, הכמרים היו מסתתרים באחד מכוכי המסתור שבמקום וקהל המאמינים היה מעמיד פנים שהוא מבלה במקום. חלק מהכמרים לא היו ברי מזל, התגלו במקומות המסתור שלהם והוצאו להורג בו במקום.


The Ship Tavern. בתקופת הרפורמציה, כמרים קתולים נהגו לערוך כאן מיסות | צילום The Ship Tavern ©

מאז עבר המקום לא מעט שינויים, שטחו הוכפל והיום מדובר בפאב לכל דבר ועניין. קירות המהגוני והציורים העתיקים שמעטרים אותם, הספרים, התאים הפרטיים, האח המבוערת – כל אלה תורמים לאווירה המיוחדת במקום. בנוסף לבר שמציע בירות מצוינות, חלקן ייחודיות למקום, יש פה גם אוכל טוב, שכולל מנות מסורתיות מהמטבח הבריטי ובהן סטייקים, צלעות ופאי.
כתובת: 12 Gate Street

The Spaniards Inn
פאב היסטורי נוסף שפועל כבר למעלה מ-400 שנה באזור המפסטד הוא The Spaniards Inn שנוסד ב-1585. האגדה מספרת ששודד הדרכים דיק טרפין נמנה על יושביו הקבועים של הפאב, וכמותו שודדי דרכים נוספים שבחרו במקום הזה בשל האפשרות לתצפת ממנו היטב על הדרך, שבה עברו נוסעים אמידים. לפאב יש מקום של כבוד גם בספרות. צ'רלס דיקנס, כמה מפתיע, כתב עליו ב"רשומות מועדון הפיקוויקים", והוא הוזכר גם בספר דרקולה. חוץ מדיקנס, גם קיטס ושלי נהגו לפקוד את המקום.


ספרים בכריכת עור וחפצים עתיקים בפאב Spaniards Inn | צילום The Spaniards Inn ©

הפאב מלא אווירה ואופי, עם קירות עץ, ריהוט עתיק, אח וספרים עם כריכות עור, אבל בימים שטופי שמש אפשר גם לשבת בגן הירוק שבחוץ. המקום הזה הוכתר כמה פעמים כאחד הפאבים הטובים בלונדון, והאוכל שמוגש בו, שכולל קלאסיקות פאבים כמו נקניקיות ופירה, פאי כליות או פיש אנד צ'יפס, זכה לפני שנים אחדות בתואר "אוכל הפאבים הטוב ביותר בלונדון".
כתובת: Spaniards Road, Hampstead


Spaniards Inn. שודדי דרכים נהגו לתצפת מכאן על הנוסעים העשירים שחלפו בדרך | צילום The Spaniards Inn ©

The George Inn
הג'ורג', כפי שהוא מכונה כיום, נקרא במקור ג'ורג' והדרקון, על שם סנט ג'ורג', קדוש נוצרי שעל פי המסורת נלחם בדרקון והרגו. המבנה המרשים מ-1543 שימש כפונדק דרכים, אחד מיני רבים בעיר. צ'רלס דיקנס (ששמו עובר כחוט השני בסיפורם של הפאבים המיתולוגים של לונדון) כתב עליו בספרו "דוריט הקטנה". יש אומרים שגם ויליאם שייקספיר נהג לבלות כאן, ולמרות שאין לכך הוכחה חד משמעית, הרי שהקרבה לתיאטרון הגלוב, שבו שיחקה הלהקה אליה השתייך שייקספיר, הופכת את האפשרות הזאת לסבירה בהחלט. 


The George Inn. המבנה היחיד מסוגו שנותר בלונדון

היום הג'ורג' הוא המבנה היחיד מסוגו שנותר בלונדון והוא נמצא תחת ניהולה של הקרן הלאומית הבריטית לאתרים היסטוריים. המבקרים כאן יכולים לבחור בין כמה אולמות לשבת בהם – הבר הישן, החדר האמצעי (שבו דיקנס נהג לשתות) או הגלריה שבקומה השנייה, שקירותיה מכוסים בשטיחי קיר, מפות עתיקות ודיוקנאות של כמה מיושבי המקום המפורסמים.
כתובת: 77 Borough High St

בתמונה הפותחת: ברזי בירה בפאב The Ship Tavern, שפועל מאז 1549

לקריאה נוספת:

מסעדות בלונדון: לאכול טוב 
מסעדות בלונדון: לאכול טוב
אוכל טוב בלונדון? יש דבר כזה, ועוד איך. ממסעדות של שפים מהוללים ועד שווקי איכרים, הנה כמה המלצות לרעבים בכרך הגדול

 

לונדון מחוץ למסלול 
לונדון מחוץ למסלול
גם מחוץ לביג בן, למוזיאון הבריטי, למצודת לונדון ולהייד פארק, יש ללונדון המון הפתעות להציע לכם. הנה כמה מהן

צילומים בכתבה: שאטרסטוק, Ant1973, Fabio Venni, John Keogh, Payham Fahr, John Logue, Jerm

 

 

האדריכלות המפוארת של לונדון

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.