תפריט עמוד

חיפה המתחדשת

העיר שגולשת ממרומי הכרמל אל חוף הים לא מפסיקה להתחדש. מטיילת חוף חדשה ועד לאזור הנמל המשופץ - הנה כמה דברים שכדאי לעשות במהלך ביקור בחיפה

הימים שבהם חיפה נחשבה לעיר מנומנמת, שהולכת לישון עם רדת החשכה, עברו חלפו להם. בשנים האחרונות, חיפה לא מפסיקה להתחדש. איזורים מוזנחים שופצו ושוקמו והפכו למרכזי בילוי תוססים, אטרקציות חדשות נפתחו, ולצידן מסעדות ומלונות. אל טיילות החוף הקיימות בעיר נוספה לאחרונה טיילת חדשה שמרחיבה את אפשרויות הטיול לאורך הים, ובתכנון להשקיע את פסי הרכבת בתל שקמונה ובכך לסיים את ההפרדה המצערת בין בתי שכונת עין הים לקו החוף. חובבי כדורגל נהנים מאז תחילת השנה מאצטדיון סמי עופר החדש, אחד מאצטדיוני הכדורגל המובילים בארץ, וחובבי בעלי החיים מצפים בקוצר רוח לשתי פנדות שאמורות להגיע בקרוב מסין לגן החיות שבגן האם. הוסיפו לכל אלה את המרקם הייחודי של אוכלוסיית חיפה, עם יהודים, מוסלמים ונוצרים, החיים בשלום ובנחת זה לצד זה, ואת העובדה שבעיר גרים יותר מ-30 אלף סטודנטים שמוסיפים אף הם לאווירה התוססת, ותבינו למה כדאי לבקר בחיפה דווקא עכשיו. הנה כמה המלצות לבילוי חיפאי:

המושבה הגרמנית
המושבה הגרמנית בחיפה, שהוקמה באמצע המאה ה-19 על ידי חברי כת הטמפלרים, נזנחה עם גירוש הטמפלרים במהלך מלחמת העולם השנייה, ומאז עמדה בשיממונה במשך עשרות שנים. בראשית שנות ה-2000, עם הקמת הגנים הבהאים החדשים, עברה גם המושבה הגרמנית תהליך של שימור ושיפוץ, ובשנים האחרונות היא ממקומות הבילוי הפופולריים בחיפה, עם עשרות בתי קפה, מסעדות וברים ששוכנים בבתי אבן משוחזרים ויפהפיים. הבתים בנויים בסגנון הטמפלרי, עם גמלונים, מרפסות עץ ותריסי עץ, וכשמטיילים ברחובות המושבה ומפנים את הראש אחורה, לכיוון הגנים הבהאים המרהיבים, יש תחושה של קפיצה קטנה לחו"ל. העובדה שיהודים וערבים מבלים פה זה לצד זה בבתי הקפה ובמסעדות תורמת גם היא לאווירה המיוחדת.


שדרות בן גוריון, לבה של המושבה הגרמנית | הצילום באדיבות מלון קולוני

שדרות בן גוריון הן לב ליבה של המושבה הגרמנית, והן גדושות בחנויות, במקומות בילוי ובשכיות חמדה. בסופי שבוע בתי הקפה והמסעדות שבמושבה עמוסים במבלים. אחד המקומות המוצלחים לבלות בהם פה הוא מסעדת פטוש, שנמצאת בבית אבן מקסים עם חצר יפה ומוצלת ומציעה מבחר מנות מהמטבח הערבי, בהן מנת הדגל – סלט פטוש המתובל בנענע וסומק ומכיל בנוסף לירקות גם פיסות של לחם קלוי. כתובת: שד' בן גוריון 38, טלפון: 04-8524930. מסעדה נוספת, שנמצאת ממש בסמוך, היא דוזאן, בבית אבן טמפלרי משופץ, עם רצפות מצוירות וריהוט עתיק, שהתפריט שלה מציע מנות מהמטבח הערבי הלבנוני לצד מנות אירופיות. כתובת: שד' בן גוריון 35, טלפון: 04-8525444.


בית קפה הומה בעיר התחתית המתחדשת | צילום: צבי רוגר

העיר התחתית
גם העיר התחתית של חיפה, שהיתה מוזנחת במשך שנים, נמצאת בשנים האחרונות בתהליך מקיף של שיפוץ ושיקום אורבני. רחוב הנמל שופץ, ולצידו, באזור השוק התורכי, נפתח מתחם 21, רובע של מעצבים, אמנים ובעלי מלאכה, שבו חנויות ייחודיות של אופנה ועיצוב, בתי מלאכה, גלריות, מסעדות ובתי קפה. אוהבי השופינג ייהנו פה מחנויות של מעצבי נעליים, צורפים, תיקים מעוצבים, אמני זכוכית וויטראז', סטודיו לאמנות תשייתית, ספרים נדירים ועוד. בלילות חמישי בקיץ העיר התחתית תוססת במיוחד, עם הופעות רחוב של זמרים ידועים, יריד אמנים המתקיים ברחוב יפו, שוק האוכל של מנטה מרקט בשוק התורכי ועוד.


אחרי שנים של הזנחה, העיר התחתית מלאת חיים | צילום: צבי רוגר 

גם כאן לא חסר איפה לאכול ולשתות. אחד המוסדות הוותיקים באזור, שהפך לשם דבר גם בקרב חובבי בירה מכל הארץ, הוא מעיין הבירה. המקום המיתולוגי, שנוסד ב-1962, מצטיין באווירה קולנית ושמחה, בירות נפלאות מכל העולם ואוכל אשכנזי – כבד קצוץ, בשרים מעושנים, הרינג כבוש וקרפלעך. כתובת: נתנזון 4, טלפון: 04-8623193. מי שמעדיף אוכל מתוחכם ומעודכן ימצא אותו במסעדת השף האופנתית והרומנטית הנמל 24, שמגישה אוכל צרפתי עם השפעות ים תיכוניות. כתובת: הנמל 24, טלפון: 04-862-8899

הגנים הבהאיים
אי אפשר לכתוב על חיפה בלי להזכיר את הגנים הבהאיים המרהיבים ביופיים, שמהווים חלק מהמרכז העולמי של הדת הבהאית, ומביאים לחיפה תיירים רבים מהארץ והעולם ואף זכו בתואר אתר מורשת עולמית של אונסק"ו. הגנים, אשר יורדים ב-19 טרסות מוקפדות במורד הר הכרמל, מאופיינים בסימטריות מושלמת, עם שיחים מעוצבים וערוגות פרחים, ולאורכם זורמים מים בתעלות, בריכות נוי ומזרקות. במרכז הגנים נמצא מקדש הבאב, עם כיפת הזהב, בו קבור עלי מוחמד, מייסד הדת הבהאית. מהגנים נשקף פנורמי מרהיב של חיפה ושל הים. הכניסה הראשית לגנים נמצאת בשדרות הציונות 80, בסמוך לרחוב שפרה. מכניסה זו ניתן לבקר במקדש הבאב ובגנים שבמפלס זה. ניתן גם לבקר במרפסת התצפית שברחוב יפה נוף וליהנות מתצפית פנורמית על הגנים. אבל הכי מומלץ להצטרף לסיורים המודרכים (החינמיים) שמתקיימים מדי יום, פרט לימי רביעי, ועוברים במורד הגנים. הסיורים יוצאים מרחוב יפה נוף 45. פרטים נוספים באתר הגנים


תצפית על מקדש הבאב ועל מפרץ חיפה מהגנים הבהאיים | צילום: הקהילה הבהאית הבינלאומית


אירוע – החג של החגים
החג של החגים נחגג מדי שנה בחיפה בסופי השבוע של דצמבר, לציון חנוכה, חג המולד ועיד אל פיטר או חג הקורבן, כיאה לעיר שחרטה על דגלה את הסובלנות והדו-קיום. האירוע כבר הפך למסורת והוא מושך המוני מבקרים מדי שנה. מרבית אירועי הפסטיבל מתקיימים בואדי ניסנאס ובמושבה הגרמנית, והם כוללים מופעים, תהלוכות, תערוכות אמנות, קונצרטים, הצגות, ירידים ושווקים, מופעים לילדים, סיורים ועוד.


תהלוכה עליזה בחג של החגים | הצילום באדיבות בית הגפן

בין היתר מתקיימים קונצרטים ליטורגיים בכנסיות בחיפה ובאולמות נוספים, בבית הגפן מתקיים יריד עתיקות ונוסטלגיה, בוואדי ניסנאס יש תהלוכת חג מולד עם סנטה קלאוס ועם תזמורות צופים, ובגלריה של בית הגפן וברחובות המושבה הגרמנית תוצג התערוכה השנתית – חכמת ההמונים – מסלול אמנות שלאורכו עשרות עבודות ציור, צילום, וידאו, מיצבים, מיצגים, עבודות סאונד ועבודות אינטראקטיביות המזמינות את המבקרים להשתתפות פעילה.


סדנת קרמיקה בחג של החגים | הצילום באדיבות עיריית חיפה

מוזיאונים
חיפה מתהדרת במספר לא מבוטל של מוזיאונים מעניינים, ושווה לבקר לפחות באחד מהם בביקור הבא שלכם בעיר.

מוזיאון חיפה לאמנות הוא אחד משלושת מוזיאוני האמנות הגדולים בישראל. האוסף שלו כולל כ־7,000 עבודות מתקופות שונות של האמנות הישראלית בציור, רישום, פיסול, צילום, וידיאו ועבודות על נייר, עם דגש על אמנות עכשווית. בנוסף מוצגות בו עבודות של אמנים בינלאומיים בולטים כמו מקס ליברמן, מארק שאגאל ודייגו ריוורה. כתובת: שבתאי לוי 26. טלפון: 04-9115991

גם מוזיאון טיקוטין לאמנות יפנית מומלץ מאוד, ובו ניתן להתרשם מפריטי אמנות יפנית, שכוללים הדפסים, ציורים, רישומים, עבודות קרמיקה, פסלונים מיניאטוריים ועוד, לצד אמנות יפנית מודרנית. המוזיאון מעוצב בסגנון יפני עם דלתות הזזה וגן עם עצי במבוק.
כתובת: שדרות הנשיא 89. טלפון: 04-8383554

מוזיאון הכט לארכיאולוגיה מציד אוסף של מטבעות (כולל אוסף מטבעות היהודים), נרות שמן, חותמות, משקלות, תכשיטים ועוד. גולת הכותרת של המוזיאון היא ספינת סוחר עתיקה מהמאה ה-5 לפנה"ס, על שלל הממצאים שנתגלו בה.
כתובת: שדרות אבא חושי 199. טלפון: 04-8257773

מוזיאון הרמן שטרוק הוא המוזיאון החדש שבחבורה, והוא נפתח בשנת 2013. המוזיאון שוכן בבית המרשים של האמן הרמן שטרוק שעבר תהליך שימור ושחזור מקיף. במקום מוצגות יצירותיו של האמן לצד פריטי ריהוט, חפצים אישיים וספרים של שטרוק. המבנה המהודר עם הרצפות המצוירות והחלונות המקושתים הם סיבה נוספת לבקר פה, כמו גם הנוף המרהיב של מפרץ יפה ועמק זבולון שנשקף מחלונותיו. במקום מוצגות גם תערוכות מתחלפות. 
כתובת: ארלוזרוב 23. טלפון: 04-9127090  

כמה ממוזיאוני העיר מתאימים במיוחד לביקור משפחתי. המפורסם שבהם הוא המדעטק, המוזיאון הלאומי למדע, טכנולוגיה וחלל, שבו מאות מוצגים אינטראקטיביים שממחישים עקרונות מדעיים וטכנולוגיים בדרך חווייתית, ולצידו פועל גן המדע ובו מתקנים אינטראקטיביים. בימים אלה, עד סוף דצמבר, מוצגת במדעטק התערוכה המצוינת "הספינות והים" שמאפשרת לחוות את הים הפתוח – להשיט סירת מפרש ברוח עזה, לצלול באניית חיל הים כידון ששקועה מול חופי נהריה, להציל אדם מטביעה ולטעון ולפרוק מכולות במנוף ענק.
כתובת: שמריהו לוין 25 / בלפור 12. טלפון: 04-8614444

טיילות ותצפיות נוף
בשונה מתל אביב, שבה בין הים לעיר ניצבת שורה של בתי מלון גדולים, בחיפה הים הוא חלק בלתי נפרד מהעיר, בין אם ככתם כחול יפהפה ממרומי הכרמל או באחד החופים היפים של העיר, שמתהדרים בטיילות חוף נאות. ממש לאחרונה נחנכה בחיפה טיילת חדשה: טיילת חוף הכרמל, שמחברת בין פארק הכט והגן הלאומי שקמונה לחוף דדו. הטיילת החדשה, שאורכה קצת פחות מחצי קילומטר, יוצרת רצף של טיילות פתוחות לאורך החופים. תושבי חיפה נוהגים לעשות כאן הליכות וליהנות מהנוף והאוויר הטוב של הים, וזו הזדמנות טובה להצטרף אליהם. לאורך הטיילת המוארת והמטופחת יש מדרגות פנורמיות ומיטות שיזוף מעץ, שעליהן אפשר להשתרע בנחת ולהשקיף על רצועת החוף הסלעית היפה.


חיפה ממעוף הציפור – הכרמל נושק לים | צילום: צבי רוגר

לצד האפשרות לטייל ממש על קו המים, חיפה נהנית מיתרון הגובה ומכמה תצפיות נוף יפות במיוחד. המפורסמת מכולן היא טיילת לואי, שנתמתחת לאורך רחוב יפה נוף ונחשבת בעיני רבים לאחת מנקודות התצפית היפות ביותר בישראל. מן הטיילת נשקף נוף מרהיב של הגנים הבהאים, מפרץ חיפה והגליל המערבי. הטיילת גדושה במסעדות שמשקיפות לנוף, אחת שמציעה תצפית מרהיבה במיוחד היא רנסטרו, ששוכנת במבנה בן שתי קומות ומציעה בשרים, פסטות ופירות ים (כתובת: יפה נוף 99, טלפון: 04-8375602).

תצפית מרהיבה נוספת נמצאת בסטלה מאריס. המנזר הכרמליתי והכנסייה שבראש הכרמל הם אתר מעניין לביקור בפני עצמו, אבל הנוף שנשקף מהמקום הוא סיבה נוספת להגיע לכאן – מפרץ חיפה, חוף הים, רכסי הגליל וביום בהיר מאוד אפשר לראות משם אפילו את ראש הנקרה.


תצפית מסטלה מאריס על מורדות הכרמל, שכונת בת גלים והים | צילום: צבי רוגר

מלונות
גם בתחום המלונות חיפה ממשיכה להתחדש. בשנים האחרונות נפתחו במושבה הגרמנית כמה מלונות בוטיק, כמו מלון קולוני (שדרות בן גוריון 28, טלפון 04-8513344) ומלון בוטיק טמפלרס (שדרות בן גוריון 36, טלפון 04-6297777), שני מלונות אינטימיים ומעוצבים שנמצאים במרכז העניינים ומציעים נוף משגע לגנים הבהאיים.


מלון בוטיק טמפלרס במושבה הגרמנית | צילום: רמי זרנגר

ברחבי העיר, ולא רק במושבה הגרמנית, מפתחו בשנים האחרונות כמה מלונות מושקעים. במרכז הכרמל נפתח מלון הבוטיק המוקפד וילה כרמל, שבו חדרים מעוצבים, ספא ומסעדה. (כתובת: היינריך היינה 1, טלפון: 072-3223049). מלון נוסף ועטור שבחים הוא מלון ביי קלאב, מלון בוטיק מעוצב ששוכן בבניין היסטורי מ-1912, ומוקף בגן ובוסתן קסום (כתובת: חסן שוקרי 7, טלפון: 03-5425555). בשנה האחרונה נפתח, בצמוד למרכז הקונגרסים בחיפה, מלון The Garden, מלון בוטיק שבחלק מחדריו גינות פרטיות ובאחרים מרפסות שמשקיפות לים. במלון יש גם ביסטרו וספא (כתובת: קדושי יאסי 2, טלפון: 04-6950950). גם העיר התחתית התחדשה במלון דירות בשם 1926, ששוכן בבניין שעבר שיפוץ ושימור בלב השוק התורכי, ובו דירות שמתאימות ל-3-2 אורחים, כולן מעוצבות בצבעים עליזים, מרוהטות ומצוידות במטבח מאובזר (כתובת: משה אהרון 3, טלפון: 072-3360971). ואם לא די בכך, גם מלון דן כרמל הוותיק והיוקרתי, ששוכן בפסגת הר הכרמל ומציע נוף פנורמי מרהיב של מפרץ חיפה, עבר לפני קצת יותר משנה שיפוץ מקיף בכל חדריו (כתובת: שדרות הנשיא 85-87, טלפון: 04-8303030). 

 

צמחי המדבר - הצמחים הכי מתוחכמים בארץ

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מחיפה

חיפה הפחות מוכרת: העיר התחתית ושוק הפשפשים
חיפה הפחות מוכרת: העיר התחתית ושוק הפשפשים

חיפה מספקת הפתעות רבות גם למי שחושבים שהם מכירים אותה היטב. כך, בכל מקרה, גילתה חיפאית לשעבר בסיור מרתק באזור שבצעירותה נחשב מפוקפק והיום הוא אחד המעניינים בעיר - הנמל, העיר התחתית ושוק הפשפשים. ואחרי יום של מבנים ...

יפן בישראל: מוזיאון טיקוטין חוגג 60
יפן בישראל: מוזיאון טיקוטין חוגג 60

מוזיאון טיקוטין לאמנות יפנית, הנמצא בחיפה, חוגג השנה 60, מספר המסמל ביפן התחלה חדשה. את המאורע יציינו תערוכות חדשות, לצד פעילויות תרבותיות וחינוכיות מגוונות. ויש גם מתנה ייחודית למבקרים

חיפה של מטה – טיול בין הדר לעיר התחתית
חיפה של מטה – טיול בין הדר לעיר התחתית

הכרמל אמנם ירוק יותר, אבל האקשן האמיתי נמצא דווקא בשכונות שבמורד ההר. טיול בחיפה, בין שכונת הדר לנמל, עובר דרך שווקים פתוחים ומקורים, בתי קפה אלטרנטיביים, אמנות רחוב מלאת צבע, סמטאות תלולות ובתי אבן בסגנונות אקלקטיים. ואפילו בלילה, ...