תפריט עמוד

מסלול טיול מחוץ לברלין

אחרי ששבעתם ממנעמי בירת גרמניה אפשר לצאת לטיול ברכב שמוביל דרומה, אל לבה של מזרח גרמניה לשעבר, אל ערים עתיקות עם גנים, ארמונות ונהרות רחבי ידיים. מברלין לדרזדן ובחזרה, טיול שיפה לעשותו כל השנה, גם בעיצומו של החורף

ברלין הפכה בשנים האחרונות לאחד מיעדי הנסיעות הפופולאריים ביותר, בין השאר בשל האווירה המשוחררת שבה והמחירים הנוחים מאוד. אבל אחרי ביקור או שניים בבירת גרמניה, לפעמים מתחשק לצאת קצת מהעיר, לראות נופים ומקומות אחרים. המסלול הבא מתאים למי שרוצה לטייל מיום לכמה ימים בסביבות ברלין, ואפשר לעשותו בכל ימות השנה. בחורף, כשהרחובות וחלונות הראווה מתקשטים באורות צבעוניים שמנצנצים על רקע השלג הלבן, המראות יפים במיוחד. וכיוון שמדובר בנסיעה קצרה יחסית, אין צורך לחשוש מנהיגה מסובכת בחורף האירופי, מה גם שהכבישים בגרמניה מתוחזקים להפליא וקלים מאוד לנסיעה.


ברלין. אחרי כמה ימים בעיר התוססת, כדאי לצאת לטיול של יום עד שלושה ימים מחוץ לעיר

יוצאים מברלין בכביש E51 לכיוון דרום. נסיעה של כ-45 דקות תביא אותנו אל פוטסדאם (Potsdam), העצירה הראשונה בטיול שלנו. גולת הכותרת של העיר היא ארמון סנסוסי (Sanssouci), והפארק רחב הידיים המקיף אותו – מתחם שהוכרז כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו. הארמון המצועצע, בסגנון רוקוקו, שימש כארמון הקיץ של פרידריך השני, מלך פרוסיה, שנהג להגיע לכאן כדי להירגע מעט מנטל המלוכה. חדרי הארמון מעוטרים בעיטורי זהב מסולסלים כמיטב מסורת הרוקוקו. הכניסה לארמון עולה כסף, הגנים המרהיבים שמקיפים אותו פתוחים ללא תשלום. רבים מגיעים לגנים המעוצבים בקיץ, אבל דווקא בחורף יפה במיוחד לשוטט בגנים (אל תשכחו להצטייד במעיל חם, כפפות וכובע), ששביליהם ריקים מהמוני מבקרים. חובבי הצמחים ישמחו לגלות שגם במהלך החורף נערכים בגנים סיורים מודרכים – למשל, סיור בעקבות צמחים אקזוטיים בחממות.


ארמון ארמון סנסוסי והגנים המקיפים אותו בחורף מושלג

אחרי הסיור בארמון ובגנים, כדאי לחזור למרכז העיר, שם תמצאו חנויות ובוטיקים יוקרתיים, מסעדות ובתי קפה. בתקופת החורף פועלים בעיר כמה שוקי חג מולד מקסימים, המרכזי שבהם ברחוב ברנדנבורג (Brandenburger), בין כנסיית סנט פיטר ופול לכיכר לואיזנפלאץ. מומלץ לשוטט בין הביתנים המקושטים, לבחור כמה מזכרות נחמדות וללגום יין חם או בירה מחוזקת בסירופ דומדמניות בלוויית הגרסה המקומית לסופגנייה – כדור בצק מטוגן שמעליו מפוזרת אבקת סוכר. את הדיאטה נשמור לאחרי הטיול…


שוק חג מולד בפוטסדאם. הזדמנות להצטייד במתנות קטנות, לשתות יין חם ולאכול סופגניות מקומיות

אם התאהבתם בבניינים העתיקים ובאווירה הנעימה של פוטסדאם ותרצו לבלות כאן את הלילה, יש בעיר כמה מלונות מומלצים, בהם Villa Monte Vino על גבעה הסמוכה לארמון סנסוסי, ו-Hotel Am Luisenplatz שנמצא במרכז העיר, בכיכר שעל שמה הוא נקרא, משקיף על שער ברנדנבורג המקומי.


גם לפוטסדאם יש שער ברנדנבורג משלה (בתמונה), קטן מזה של ברלין אבל עתיק ממנו

מפוסטדאם יוצאים דרומה בכביש E51 לכיוון לייפציג (Leipzig), נסיעה בת כשעתיים וחצי. אבל עוד קודם לכן נעשה עצירה בדרך, בעיר דסאו (Dessau) השוכנת במפגש הנהרות אלבה ומולדה. זוהי עצירת חובה לחובבי אדריכלות הבאוהאוס – במרכז העיר יש את הריכוז הגדול בעולם של בנייני באוהאוס, כולל הקולג' שתכנן וולטר גרופיוס, מחלוצי הסגנון הבינלאומי. בנייני הבאוהאוס של דסאו הוכרזו כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו, עוד אתר מורשת בעיר הוא גן דסאו-ורליץ (Dessau-Wörlitz), שמשתרע של שטח עצום של יותר מ-140 קילומטרים רבועים ונחשב לגן הגדול ביותר באירופה.


בדסאו יש את הריכוז הגדול בעולם של בנייני באהואוס

אחרי הביקור בדסאו ממשיכים דרומה על כביש E51 אל לייפציג, אחת הערים היפות בגרמניה ומרכז אמנותי ומוזיקלי בולט. מיקומה של לייפציג, על נתיבי מסחר מרכזיים, אחראי לכך שבמאה ה-18 העיר הפכה למרכז מסחרי משגשג, אולם את עיקר פרסומה קיבלה במאה ה-19 בזכות מלחינים ידועי שם שפעלו בה – מנדלסון, שומן, ואגנר, באך ואחרים. העיר משמשת כמקום מושבה של תזמורת הגוונדהאוס הנודעת, שפליקס מנדלסון היה מנצחה הראשון, ופועל בה בית הספר הגבוה למוזיקה שמנדלסון ייסד ב-1845 כקונסרבטוריון ואשר הפך מאוחר יותר לאוניברסיטה ללימודי מוזיקה ותיאטרון. לאורך השנה מתקיימים בעיר פסטיבלי מוזיקה המוקדשים למלחינים המפורסמים שיצרו כאן – כל קיץ, למשל, מתקייםBachfest , שמוקדש ליוהאן סבסטיאן באך, אשר הלחין בלייפציג כמה מיצירותיו הנודעות. לצד פסטיבלי מוזיקה קלאסית, יש גם פסטיבלים המוקדשים למוזיקה אלטרנטיבית, דוגמת פסטיבל הייפילד למוזיקת אינדי והפסטיבל הגותי, Wave Gotik Treffen.


קו הרקיע של לייפציג. שילוב מרתק חדש מול ישן

במרכז העיר יש שילוב מעניין של אדריכלות עכשווית ובניינים היסטוריים מתקופת הבארוק לצד מבנים בסגנון ארט נובו מראשית המאה ה-20. אל תחמיצו את בית העירייה הישן, שנבנה ב-1556, דוגמה מופתית לאדריכלות הרנסנס (כיום שוכן בו מוזיאון ההיסטוריה של העיר). הציצו גם ל-Keller Auerbachs, מסעדה הפועלת ברציפות מאז 1525, מה שהופך אותה לאחת הוותיקות בגרמניה. הסופר והוגה הדעות גתה, שלמד משפטים בלייפציג, אמר פעם שרק מי שסעד בה מכיר את לייפציג באמת.


בית העירייה הישן של לייפציג נבנה ב-1556

מלייפציג נצא בכביש E40 לעבר דרזדן (Dresden). דרזדן, עיר הבירה של מדינת סקסוניה, נמצאת בעמק נהר האלבה היפהפה. העיר, שהיתה מקום מושבם של מלכי סקסוניה, נודעה באדריכלות המפוארת שלה וכונתה "פירנצה על האלבה". אלא שכל זה בא לקיצו במהלך יומיים בחודש פברואר 1945, לקראת סוף מלחמת העולם השנייה, כשהפגזה מאסיבית של בעלות הברית גרמה לאבדות רבות בנפש ולחורבן כמעט מוחלט של העיר. עד לאיחוד גרמניה דרזדן היתה תחת שלטון קומוניסטי, ולצד עבודות שיקום ושיפוץ למבנים העתיקים נבנו גם בניינים בסגנון חמור סבר ואפור שאפיין את הקומוניזם. אחרי האיחוד, בתחילת שנות התשעים, חלקים רבים בעיר שופצו וכיום היא מתהדרת במפגן מרהיב של אדריכלות בארוקית.


דרזדן היפהפייה, שזכתה לכינוי "פירנצה על האלבה"

הרובע ההיסטורי של העיר נמצא על הגדה השמאלית של נהר האלבה, והוא מציע מבחר מסחרר של בניינים מתקופת הרנסנס, הברוק והמאה ה-19. כדי להתרשם מהאזור העתיק כדאי לצפות בו מהגדה הנגדית או מאחד הגשרים החוצים את הנהר. בין המבנים המעניינים ברובע הזה: כנסיית גבירתנו (Frauenkirche), גלריית המאסטרים המודרניים האוצרת אלפי יצירות אמנות, ארמון צווינגר (Zwinger), בית האופרה Semper ועוד. באזור נמצא גם בית הכנסת החדש, שבנייתו הושלמה בתחילת שנות האלפיים בסגנון מודרני מרשים.


ארמון צווינגר בחורף

בכיכר המרכזית ברובע, Altmarkt, נערכים אירועים שונים לאורך השנה, בחודש דצמבר מתקיים כאן שוק חג מולד מרשים במיוחד. באזור הכיכר ולאורך רחוב Prager Strasseתמצאו חנויות ומסעדות רבות. מי שירצה לבלות בדרזדן יותר מיום יכול ללון באחד המלונות בעיר. מקום מומלץ במיוחד, במיקום מרכזי בעיר העתיקה, סמוך לכנסיית גבירתנו, הוא Hotel Suitess עם פאר של פעם. אופציה נוספת, מצוינת אף היא, הוא מלון Swissotel, באמצע הדרך בין כיכר אלטמרקט לנהר.


שוק חג המולד הענקי בכיכר המרכזית של דרזדן

מדרזדן אפשר לחזור לברלין בכביש המהיר 13, כשעתיים נסיעה צפונה. אבל אם תרצו להאריך את הטיול עוד קצת מומלץ לנסוע כ-50 ק"מ מזרחה בכביש E40 אל העיר ההיסטורית היפהפייה באוצן (Bautzen) הממוקמת על גבעה מעל נהר השפרה. קו הרקיע של באוצן נשלט על ידי מגדלים עתיקים וצריחי כנסיות, כשמעל הכל מיתמרת מצודת אורטנבורג (Ortenburg). אל תחמיצו בטיול במרכז ההיסטורי את בית המכשפה (Hexenhaus), מבנה המגורים העתיק ביותר בעיר, שנבנה ב-1604. הדרך המהירה לחזור מכאן לברלין היא לשוב לדרזדן ומשם בכביש המהיר לברלין.

בתמונה הראשית: גשר הפלא הכחול (Blaues Wunder) הנמתח מעל נהר האלבה בדרזדן בחורף 

מפת המסלול:

לחצו להגדלה

 

 

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מגרמניה

מסע עסקי – גרמניה
מסע עסקי – גרמניה

לאן נסיעת העסקים שלכם? המבורג? מינכן? ברלין? פרנקפורט? זה השוק הרביעי בגדלו בעולם מבחינת תוצר משק גלמי. הוא לא יתאים את עצמו אליכם ויש לפעול בו בתאימות לדרך המקומית, הדרך הגרמנית. לשם כך יש להבין אותה ולהכיר אותה ...

טיול בשטוטגרט: בין גבעות, יקבים ומכוניות יוקרה
טיול בשטוטגרט: בין גבעות, יקבים ומכוניות יוקרה

הגבעות שמקיפות אותה מכל עבר, הכרמים שגולשים אל העמק והבנייה הנמוכה ברובה, כל אלה הופכים את שטוטגרט לעיר ירוקה ואטרקטיבית מאוד. במרחק קצר מהכיכר המרכזית השוקקת ומדרחוב הקניות הארוך בגרמניה, תגלו טבע שופע, עם מסלולי הליכה ביער, תצפיות ...

טיול בבאדן-באדן: מרחצאות, ארמונות וגנים פורחים
טיול בבאדן-באדן: מרחצאות, ארמונות וגנים פורחים

העיירה באדן-באדן, בדרום-מערב גרמניה, היא הרבה יותר מנקודת מעבר בטיול ביער השחור. ההוד וההדר של העבר ניכרים בה גם היום בכל פינה - מבתי המידות הנאים והגנים המטופחים ועד למרחצאות והקזינו המפורסם שאירח את כל המי ומי של ...