תפריט עמוד

המדינות הכי ידידותיות לצמחונים

צמחונים לא חייבים להסתפק בקערת סלט או צלחת תפוחי אדמה בטיול בחו"ל. ברחבי העולם יש כמה מדינות שבהן המטבח המקומי מורכב ממנות צמחוניות נהדרות, שיספקו לא רק את הרעב אלא גם את הרצון לקחת חלק בחוויית האכילה המקומית

כמעט בכל מקום בעולם אפשר להסתדר בלי לאכול בשר. לא משנה היכן תטיילו, לא תישארו רעבים. אפילו במדינות קרניבוריות מובהקות, כמו מדינות דרום אמריקה או מזרח אירופה, לחלופין, תמיד תוכלו להטביע את רעבכם בקערה גדושה בתפוחי אדמה. אבל אוכל הוא הרבה יותר משובע, אוכל הוא גם תרבות, והוא חלק בלתי נפרד מההנאה של הטיול. בחרנו כמה מדינות ברחבי העולם, שבהן לא רק שתיהנו מתפריט צמחוני טעים ומאוזן, אלא גם תוכלו לקחת חלק בחוויה הקולינרית של המקום ולדעת שלא פסחתם על החלק החשוב הזו בתרבות של המדינה.

אגב, גם ישראל היא מדינה ידידותית מאוד לצמחונים, ולא רק בגלל הטרנד הטבעוני שפשט במקומותינו ושפע של מסעדות צמחוניות וטבעוניות. המטבח המזרח תיכוני מציע הרבה מנות טבעוניות טעימות ואפילו מזינות, כמו חומוס, פלאפל, מג'דרה, קוסקוס עם ירקות והמון סלטים. למעשה, ישראל נחשבת לאחת מהמדינות הידידותיות בעולם למטיילים צמחונים וטבעונים. הנה עוד כמה מדינות שבכל אחת מהן תוכלו לאכול מצוין גם אם אתם צמחוניים:

הודו
אוכלוסיית הצמחונים הגדולה ביותר בעולם מתגוררת בהודו. הצמחונות מאוד מקובלת בהינדוהיזם ובבודהיזם, ואילו דת הג'ייניזם אוסרת כליל אכילת בשר. ככזו, תת היבשת היא גן עדן למטיילים צמחונים וטבעונים. רבות מהמסעדות בהודו הן צמחוניות לחלוטין, או שהתפריט שלהן צמחוני ברובו למעט מנות ספורות על טהרת הבשרים, בניגוד למדינות אחרות בהן הצמחונים נאלצים להסתפק באזור מצומצם מאוד של התפריט, במקרה הטוב. המטבח הצמחוני נפוץ יותר בדרום הודו, אבל גם בצפונה צמחונים לא יישארו רעבים. קטניות למיניהן, ובעיקר עדשים וחומוס, אורז, תפוחי אדמה, ירקות, גבינת פניר (הגרסה המקומית לקוטג') והמון תבלינים הם מהמרכיבים המרכזיים במטבח ההודי הצמחוני.


סמוסה. כיסוני בצק ממולאים בירקות ומטוגנים

בין המנות הצמחוניות הקלאסיות אפשר למנות את הדאל – תבשיל עדשים כתומות, סמוסה – כיסוני בצק פריך במילוי ירקות, אלו גובי – תבשיל של כרובית ותפוחי אדמה, פאקורס – ירקות מטוגנים בציפוי קמח חומוס, פלאק פניר – תבשיל של תרד וגבינה, מלאי כופתה – כופתאות של גבינה, אגוזים וירקות ברוטב, ואורז ביריאני – אורז בשמתי עם תערובת ירקות, תבלינים ואגוזי קשיו. בהודו פופולריות מאוד ארוחות טאלי – מגש אוכל אישי שעליו אורז לבן, דאל עדשים, תבשיל ירקות, לצד כמה צ'פאטי (מעין פיתה הודית דקיקה), מטבל יוגורט ולעיתים גם סלטים ותבשילים נוספים.


טאלי. ארוחה מלאה במגש

אתיופיה
אתיופיה היא אחד המקומות הטובים בעולם למטייל הצמחוני. מרבית האתיופים משתייכים לכנסייה האתתיופית האורתודוקסית, מה שאומר שהם לא אוכלים בשר בימי רביעי ושישי. כתוצאה מכך, יש במטבח האתיופי הרבה מנות צמחוניות וטבעוניות. הבסיס לכל המנות במטבח האתיופי הוא האינג'רה, מעין פיתה גדולה ושטוחה בעלת טעם חמצמץ העשויה מקמח טף, קמח נטול גלוטן ועשיר בחלבון, ברזל וויטמינים. את האינג'רה אוכלים עם הידיים כשעליה עורמים וואט – תבשילים מתובלים היטב שמבוססים לרוב על ירקות וקטניות.


אינג'רה עמוסה בשלל תבשילים וסלטים

בתבשילי הוואט מככבים רכיבים כמו אפונה, עדשים, חומוס, תפוחי אדמה, גזר ועלי סלק. כך מתקבלת ארוחה שהיא לא רק טעימה ומשביעה אלא גם מאוד מזינה. כמה מהמנות הבולטות הן שירו – תבשיל של גרגרי חומוס טחונים ומתובלים, גומן – תבשיל של עלי מנגולד עם פלפלים חריפים, בצל ושום, אזיפה – סלט של עדשים ירוקות ומסיר – נזיד עדשים כתומות המבושלות עם ברברה – תערובת תבלינים חריפה שכוללת פלפל אדום ופלפל שחור, הל, כמון, כורכום, קינמון, ציפורן ועוד.

איטליה
אם אתם צמחונים ולא טבעונים, איטליה היא פשוט גן עדן בשבילכם. המטבח האיטלקי נחשב לאחד מן הטובים בעולם, ועם כל כך הרבה פיצות ופסטות נפלאות אפשר לבלות באיטליה חודשים ארוכים בלי לחוש שום צורך לגוון את התפריט. למרות שהאיטלקי ידועים בגרגרנותם ובאהבתם לאוכל טוב ולחיים הטובים, באיטליה יש כשישה מיליון צמחונים, מה שמעיד על כך שצמחונות וסגפנות לא בהכרח הולכות יד ביד.


מגש אנטיפסטי עם שפע של ירקות קלויים בשמן זית

גם טבעונים, אגב, יחגגו באיטליה. הם אמנם יצטרכו לוותר על הפיצה, על רטבים שכוללים חמאה, גבינה ושמנת ועל אטריות שכוללות ביצים, אבל יש גם הרבה פסטות שלא מכילות ביצים, ואפשר לשלב אותן עם רטבים נפלאיים על בסיס עגבניות או שמן זית והרבה ירקות, כמו פסטה פרימוורה – פסטה עם שמן זית, שום והמון ירקות טריים. שימו לב שרוטב הפסטו באיטליה כולל בדרך כלל גם גבינת פרמזן, ולכן חשוב לוודא שרוטב הפסטו שאתם מזמינים אינו מכיל גבינה (בקשו senza formaggio). בפיצריות כדי להזמין פיצה מרינרה (Pizza Marinara) שמבוססת על רוטב עגבניות ושמן זית, ללא גבינה.


קנלוני במילוי גבינה ותרד. תענוג איטלקי שקשה לעמוד בפניו

כולם מכירים מנות איטלקיות קלאסיות כמו האנטיפסטי – ירקות קלויים בשמן זית, פסטה נפוליטנה (פסטה ברוטב עגבניות), מרק מינסטרונה, קנלוני (גלילי פסטה ממולאים במילויים שונים גמו גבינה ותרד) לזניה וריזוטו, אבל הנה עוד כמה מנות איטלקיות קלאסיות צמחוניות: סלט פנצנלה, שמבוסס של עגבניות ולחם יבש, קפונטה – תבשיל ירקות סיציליאני עם הרבה חצילים ועגבניות, ארטישוק רומאי, שמבושל עם לימון, פטרוזיליה, שום ושמן זית, ארנצ'יני – כדורי אורז ממולאים, לרוב בגבינת מוצרלה, מצופים בפירורי לחם ומטוגנים בשמן עמוק, ופולנטה – דייסת קמח תירס מצפון איטליה שמוגשת עם תוספת שונות כמו גבינת פרמזן, פטריות או ירקות.

יוון
כשמנות של דגים, פירות ים וכבש מככבות בתפריט המקומי, יוון לא נראית כמו הבחירה הראשונה לצמחונים. אבל כשהן מלוות בכל כך הרבה סלטים, מנות ראשונות ותוספות שאפשר להרכיב מהן יופי של ארוחה, יוון מתגלה כיעד שאף צמחוני או טבעוני לא יישאר בו רעב. כיאה למדינה ים תיכונית, הירקות מהווים חלק בלתי נפרד מהמטבח היווני. כולם מכירים את הסלט היווני המפורסם, שאם אתם טבעונים, תבקשו אותו בלי גבינה, אבל יש עוד המון מנות נהדרות על טהרת הירקות והקטניות, רבות מהן מוגשות במסגרת המאזטים שמגיעים בתחילת הארוחה.


דולמדקיה, עלי גפן ממולאים. מהמנות הקלאסיות של המטבח היווני הצמחוני

הנה כמה מהן: ממרח חומוס (שלא מזכיר בטעמו את הממרח המזרח תיכוני אבל טעים מאוד) או ממרח עדשים צהובות, ירקות כמו קישואים, חצילים ופלפלים בטיגון עמוק, Dolmadakia – עלי גפן ממולאים באורז וירקות, גבינה מטוגנת, פאי תרד וגבינה ועוד. בעיקריות תוכלו למצוא פה Briam – הגרסה המקומית לרטטוי, גמיסטה – ירקות אפויים ברוטב, שעועית אפויה ברוטב עגבניות ועשבי תיבול, עלי כרוב ממולאים באורז ועוד המון מנות נפלאות.

תאילנד
המטייל הצמחוני שמגיע בפעם הראשונה לתאילנד עשוי לחוש מעט מבולבל. מצד אחד, כל מי שמבקר בשוק תאילנדי עשוי להסתחרר משפע הירקות והפירות הצבעוניים. מצד שני, בתאילנד אוכלים כמעט כל מה שזז, באופן שעשוי לגרום רתיעה גם אצל קרניבורים מושבעים. בנוסף, גם במנות שנראות צמחוניות למהדריi כמו פאד תאי – אותן אטריות אורז שמוקפצות עם ירקות וטופו, מחביאות בתוכן רכיבים בעייתיים כמו רוטב דגים (שמהווה שחקן ראשי בלא מעט מנות תאילנדיות). אבל, אין צורך לדאוג – בתאילנד מייחסים חשיבות רבה לטריות המנות ובמרבית המסעדות מכינים את המנה עם ההזמנה, כך שאפשר להדגיש שאתם צמחונים ולבקש את המנה ללא רוטב דגים. בנוסף, אפשר להחליף פעמים רבות את המרכיבים הבשריים כמו בקר או עוף בטופו.


סום טאם, סלט פאפאיה תאילנדי. מעדן צמחוני

ומה צמחונים אוכלים בתאילנד? ובכן, מלבד שפע של פירות טרופיים מענגים, יש בתאילנד המון מנות צמחוניות נהדרות, או מנות קלאסיות שאפשר להזמין בגרסה צמחונית. למשל, סלט סום טאם (Som Tam), שהוא סלט נפלא של פאפאיה ירוקה שכולל לרוב גם לוביה, עגבניות שרי, שום ובוטנים; פאד תאי (Phat Thai) – אטריות אורז מוקפצות עם ביצה, טופו, נבטים, בצל ירוק ובוטנים; פאד סיאו (Phat Si Io) – אטריות אורז רחבות ומושחמות שמוקפצות עם רוטב סויה שחורה, ביצה, טופו, בצל ירוק וקנה – הגרסה המקומית לברוקולי; גרסאות שונות של ירקות וטופו מוקפצים, עם אורז דביק בצד, תבשילים של ירקות וטופו בחלב קוקוס וקארי אדום או ירוק, והרבה ירקות ייחודיים למטבח התאילנדי, כמו פאקנה, פאק בונג, קפאו ועוד. רק זכרו – לא משנה מה אתם מזמינים, הדגישו שאתם צמחונים ומעוניינים במנה ללא קוטב דגים או צדפות.

בתמונה הפותחת: סמוסה, מעדן מהמטבח ההודי – כיסוני בצק ממולאים בירקות

לקריאה נוספת:

לטייל ולאכול - המקומות הכי טעימים בעולם 
לטייל ולאכול – המקומות הכי טעימים בעולם
איפה תמצאו את הפיצה הכי טובה, מה מייחד את הרטטוי של פרובאנס ולמה הגבינות השוויצריות כל כל טעימות? כמה מקומות ברחבי העולם שבהם תמצאו את האוכל הכי טעים שיש


הצילומים בכתבה: שאטרסטוק, פליקר –Andy Myint LollyKnit, penguincakes, Michael E


לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.