תפריט עמוד

כתובת נדירה בת אלפיים נחשפה בירושלים

ממצא נדיר בעל חשיבות היסטורית עצומה התגלה בירושלים: שבר אבן שעליה כתובת לטינית ממלכתית המוקדשת לקיסר הרומי הדריאנוס. חוקרים מעריכים כי זוהי כתובת לטינית מהחשובות ביותר שהתגלו אי פעם בירושלים. גם לאחר 2,000 שנה, הכתובת השתמרה באופן מרשים. לאחר פרסום ממצאי החפירה, הכתובת תוצג בפני הציבור הרחב.

במהלך השנה האחרונה ערכה רשות העתיקות חפירות הצלה בכמה שטחים מצפון לשער שכם, ובאחד מהם התגלה שבר של אבן הנושאת כתובת לטינית ממלכתית מהתקופה הרומית. לדברי ד"ר רינה אבנר ורועי גרינוולד, מנהלי החפירה מטעם רשות העתיקות: "את הכתובת מצאנו כשהיא משולבת בשימוש חוזר מסביב לפתחו של בור מים עמוק. כמו היום, גם בעבר היה נהוג למחזר חומרי בניה; נראה כי הכתובת הממלכתית נעקרה ממיקומה המקורי ושולבה ברצפה לצרכים פרקטיים של הקמת הבור. יתרה מכך, לצורך התאמתה לפי הבור הכתובת בחלקה התחתון נוסרה בצורה עגולה". משקלה של האבן כטון, ומימדיה כמטר וחצי על מטר.


הכתובת שנחשפה. תגלית משמעותית במיוחד | צילום: יולי שוורץ, רשות העתיקות

מיד עם גילויה של הכתובת היה ברור לחופרים כי לפניהם תגלית משמעותית במיוחד: גודל הכתובת ובהירות האותיות הובילו למסקנה זו. הכתובת, הכוללת שש שורות של טקסט לטיני חקוק על גבי אבן גיר קשה, תורגמה לעברית על ידי אבנר אקר וחנה כותן מהאוניברסיטה העברית בירושלים: "לאימפרטור קיסר טריאנוס הדריאנוס אוגוסטוס, בנו של טריאנוס מנצח הפרתים, נכדו של נרווה האלוהי, פונטיפקס מקסימוס, בעל סמכות הטריבון בפעם הארבע עשרה, קונסול בשלישית, אבי המולדת, (הקדיש) הלגיון העשירי פרטנסיס".

לדברי אקר וכותן, זוהי כתובת שהקדיש הלגיון העשירי, המכונה פרטנסיס, לקיסר הדריאנוס בשנת 130-129 לספירה. מהניתוח שלהם עולה, כי שבר הכתובת הוא מחציתה הימנית של כתובת שלמה, שחלקה האחר התגלה לקראת סוף המאה ה-19 בקרבת מקום על ידי הארכיאולוג הצרפתי שארל קלרמון-גנו. כתובת זו מוצגת כיום בחצר המוזיאון הפרנציסקני הסמוך לשער האריות.


חציה השני של הכתובת, שנחשף לפני 100 שנה | צילום: גארו נלבאנדיאן, באדיבות המוזיאון הפרנציסקני

בחפירות ארכיאולוגיות ברחבי הארץ בכלל ובירושלים בפרט, התגלו עד כה מעט כתובות לטיניות ממלכתיות עתיקות, ואין ספק שזו אחת החשובות בהן. חשיבות הכתובת נובעת מכך שמוזכרים בה במפורש שמו ותאריו של הקיסר הדריאנוס וכן תאריך ברור, המספק חיזוק משמעותי לסיפור ההיסטורי, הקשור בנוכחות הלגיון העשירי בירושלים בתקופה שבין שתי המרידות ואולי אף במיקום מחנה הלגיון העשירי בעיר, ובאחת הסיבות לפרוץ מרד בר כוכבא כמה שנים מאוחר יותר, והקמת העיר איליה קפיטולינה. גילוי הכתובת יתרום להבנת שאלות הקשורות למרד בר כוכבא: האם בנייתה של איליה קפיטולינה וייסוד המקדש האלילי באתר המקדש היהודי בהר הבית היו הסיבות לפרוץ מרד בר כוכבא, או שמא הן היו תוצאות של המרד – פעולות ענישה של הדריאנוס כנגד מי שמרדו בשלטון הרומי?


לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.