תפריט עמוד

יש חפץ בו – אומנות עממית בדואית עכשווית

אומנות עממית עכשווית של נשים בדואיות בנגב עושה שימוש בחפצים שאין בהם צורך יותר - מכלי פלסטיק, קולבים, צינורות השקיה, קופסאות שימורים ועוד, שמתכסים בחוטים צבעוניים, רקמה וקישוטים

מה אפשר לעשות עם מכסה של מאוורר? בידיהן של נשים בדואיות הוא הופך ל"סניית חֵנה" – מגש קלוע בצמר צבעוני, גדילים וחרוזים מוזהבים. את המגש נושאות הנשים הבדואיות בלבוש מסורתי אל אוהל האירוח בטקס החינה. המגשים הצבעוניים הללו הן חלק מיצירות עממיות של נשים בדואיות, שבשני העשורים האחרונים הופכות חפצים שאין בהם שימוש לאומנות שימושית. יצירות אלה שונות במהותן מהיצירות המסורתיות של העבר ומהיצירות בסגנון מסורתי המותאמות לצרכי תיירות ועיצוב עכשווי.


חומרי טקסטיל וגדילים מוכנים נמכרים בשוק הבדואי של באר שבע | צילום: דליה ברקי

היצירות העממיות החדשות נבדלות מהיצירות המסורתיות בכמה מישורים: היצירות הן פרי יוזמה אישית של נשים, בעיקר בגיל הביניים, שעדיין חוות את החיים המסורתיים, טרום המעבר להתיישבות קבע. היצירות מבוססות על רקמה ואריגה, אך החומרים חדשים, והתוספות העיטוריות מקנות להם מראה שונה ומשמעויות אחרות. היצירות החדשות נעשות בעיקר לשימוש אישי ועבור קבוצת ההשתייכות המשפחתית והשבטית, וכיום הן גם מהוות מקור פרנסה לעושות במלאכה.


מגשי חנה וקישוטים לבית בשימוש חוזר ממכסי מאווררים וגלגל אופניים (מימין למטה)  | צילום: דליה ברקי

ליצירות אלה יש נוכחות משמעותית בטקסים המלכדים ביתר שאת את המשפחה המורחבת והחמולה. יחד עם היחלשות המוסדות והמסגרות השבטיים, כתוצאה מהמעבר לחיים בישובי קבע, מתחזק היום מעמדן של הנשים. מהמפגשים עם היוצרות בישובי הבדואים השונים בולטת החשיבות של היצירה לשלושת הדורות: דור הסבתות, שעדיין חווה את חיי העבר, האמהות והבנות. את הטקסים המסורתיים מנהלות ביד רמה הנשים המבוגרות, בעוד הצעירות אחראיות על המוזיקה והריקודים המודרניים. דור הביניים נוגע בשני העולמות.


תקריב של ידי אמנית, היוצרת גדילים על גבי מתקן פשוט מברזל | צילום: דליה ברקי


קולב שאין חפץ בו הופך לקישוט יפיפה לבית | צילום:אורנה גורן

בשווקים ניתן למצוא דוכנים המתמחים במכירת חומרי הגלם, שרובם סינתטיים, ושל חלקים שנעשו על ידי נשים בביתן למכירה. במקביל, ניתן למצוא אומנות הנעשית לקישוט הבית המתבססת ברובה על שימוש משני בחפצים ממשק הבית וחפצים שנזרקו לרשות הכלל, כמו למשל, מכלי פלסטיק, קולבים, מחבטי טניס, צינורות השקיה קופסאות שימורים. מרבית החפצים האלה משמשים כבסיס המתכסה עד תום בחוטים, אריגה, רקמה וקישוטי סדקית. לאחרונה משולבים בחפצים אלה כתוביות חילוניות ודתיות.


בקבוק שוקו לאחר השימוש נעטף במקלעת צבעונית | צילום: דליה ברקי


בחצר ביתה של אחת האומניות ברהט | צילום: דליה ברקי

סרטון על אומנות בדואית עכשווית:


 

לטייל עם אופניים בנגב

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מנגב צפוני ומערבי

פריחת הכלניות: טיול בנגב הצפוני
פריחת הכלניות: טיול בנגב הצפוני

למרות הטלטלה שעברה על האזור, גם בחורף הזה הכלניות פורחות בשיא הדרן ועסקים קטנים מתחילים להיפתח מחדש. טיילנו בין יערות למרבדי פריחה, בין אמנים לבשלנים וגילינו כמה מרגוע יש כאן ללב ולנשמה. השנה, יותר מתמיד כדאי לטייל באזורים ...

מבוא לנדודים 56: החווה של דנדן ולילך
מבוא לנדודים 56: החווה של דנדן ולילך

בין נתיבות ואופקים פניתי אל דרך עפר שחצתה את המישור, התכנסה אל בין נחל גרר ויובלו נחל פטיש. הגעתי אל חוות בולוטין של דנדן ולילך, החבוקה בין שני קניוני הלס. דנדן הגיח מתוך כרם זיתים על גבי טרקטורון. ...

מבוא לנדודים 55: החולות בין עזה לעזוז
מבוא לנדודים 55: החולות בין עזה לעזוז

מדבר החולות המתחיל בדרך מעזוז אל עזה, נמצא גם בצפון סיני ובמצרים, והלאה אל לוב אלג'יר ומרוקו. חולות עגור נוגעים בחולות חלוצה שמשתלבים עם חולות נחל סכר, ותרבות של עמים שלמים, סוחרים חקלאים ורועים, מכוסה בשמיכת החול הגדולה. ...