תפריט עמוד

ננדה, שווייץ – הפנינה הסודית של קנטון ואלה

סקי מצוין בחורף, טיולים רגליים בהרים בקיץ, תעלות מים, אגמי טורקיז, בוסתני פרי, כרמים, אתרי ספא מפנקים והרבה שמש - ברוכים הבאים לננדה, הפנינה הסודית של קנטון ואלה בשווייץ

קנטון ואלה (Valais) שבדרום-מערב שווייץ מפורסם יותר מכל הודות לעיירת הסקי היוקרתית צרמט, אבל יש בו אזורים הרבה פחות מוכרים, כמו למשל הכפר ננדה (Nendaz). השוויצרים אוהבים מאוד את ננדה ומהווים המחצית מהמבקרים בו, אבל באופן כללי האזור עדיין לא מאוד מתוייר וניתן להתרשם בו מאורח החיים המקומי.

הכפר ננדה מורכב למעשה מכמה כפרים, בהם כפרים יותר אותנטיים ופחות מתוירים כמו Basse Nendaz (ננדה הנמוך), וכפרים יותר מתוירים כמו Haute Nendaz (ננדה הגבוה), שמושך תיירים רבים בשל קרבתו למרחב הסקי "ארבעת העמקים" (Les 4 Vallees), עם יותר מ-400 קילומטר של מסלולי גלישה. מרבית בתי המלון ממוקמים בחלק העליון של Haute Nendaz, קרוב לאתר הסקי, ולמרות הנופים ההרריים היפים זהו אזור מודרני עם תנופת פיתוח גדולה. כדי לגלות את הקסם האמיתי של האזור כדאי לרדת למטה, לאזור העתיק של Haute Nendaz, או לעלות למעלה, להרים.


תצפית על הבתים של הוט ננדה | צילום: Nendaz Tourisme

אזור ננדה התברך בהרבה ימי שמש ובמזג אוויר חמים יחסית וכן באדמות פוריות. כל אלה מבטיחים מבחר גדול של גידולים חקלאיים, ולצד גפנים שמהן מפיקים את היינות המשובחים של האזור, אפשר לראות פה מטעי פרי ובוסתנים בהם גדלים פירות יער, דובדבנים, תפוחים, שזיפים וכן משמשים, גאוות האזור, שבקיץ מככבים בתפריטים של המסעדות המקומיות.

ההליכה בין הבתים של הוט ננדה משרה שלווה גדולה. בשווייץ, בה כפר זעיר הופך לעיתים לאתר תיירות פופולרי, נעים לטייל בכפר שבחצרות בתיו רואים את המקומיים ולא רק תיירים חמושים במצלמות. אמילי, הנציגה של לשכת התיירות המקומית, הגיעה לכאן מבלגיה לפני ארבע שנים, התאהבה במקום והשתקעה בו. היא סיפרה לנו שמעולם לא נעלה את דלתות ביתה, וגם לא את דלתות המכונית. מה שנשמע מאוד תמוה בהתחלה, הופך להיות מובן מאליו אחרי שנמצאים פה כמה שעות.


טחנת המים של ננדה. בפנים מייצרים את קרן האלפים

השבילים של הוט ננדה מובילים בין הבתים העתיקים, שחלקם נבנו כבר במאה ה-17, אסמים ומבנים מעניינים נוספים, כמו טחנת המים של הכפר. קנטון ואלה כולו ידוע במלאכות המסורתיות הרבות שנשתמרו בו, והממשלה משלמת לתושבים שעוסקים במלאכות מסורתיות על מנת שמלאכות אלו, שאינן רווחיות במיוחד, יוסיפו להשתמר, והעוסקים בהן יוכלו להתפרנס בכבוד. אחד מבתי המלאכה המעניינים ביותר בננדה נמצא בטחנת המים של הכפר, ובו מייצרים קרן אלפים  – זהו אחד מהמקומות האחרונים שבהם עוד עוסקים במלאכה בחלק הצרפתי של קנטון ואלה. ננדה, אגב, נחשבת למעצמה שוויצרית בכל הנוגע לקרן האלפים. זוהי בירת קרן היער, ויש בה להקה מקומית של 16 נגנים. מדי שנה מתקיים במקום פסטיבל של קרן אלפים, עם הופעות של תזמורות גדולות, שיעורי נגינה בקרן אלפים, תחרויות ועוד.


נגני קרן אלפים בפלאן דה פו

אחד מהמאפיינים היחודיים של ננדה הוא ה-Bisses – אלו הן תעלות מים שנחפרו כבר בימי הביניים לצרכי השקיה של שדות האיכרים באזור, המהוות חלק בלתי נפרד מההיסטוריה והתרבות של ננדה. בלי התעלות האלה, החקלאות המקומית לא היתה משגשגת כל כך. בננדה יש רשת של שמונה תעלות מים,שש  מהן נותרו פעילות ומשמשות עדיין להשקייה. היום תעלות המים מהוות בעיקר אטרקציה תיירותית, ולאורכן יש 98 קילומטר של מסלולי הליכה. לא חייבים ללכת את כל התעלות, אפשר לבחור תעלה אחת או שתייים וללכת לאורכן. ההליכה לאורך התעלות היא תענוג לא קטן, והיא מתאימה בעיקר למשפחות עם ילדים קטנים וכן לאנשים המתקשים בהליכה. המסלול מישורי ברובו ואינו קשה, כאשר מצדו האחד רואים את התעלות ומן העבר השני נשקפת תצפית פנורמית נפלאה על האזור כולו, שכוללת הרים, עמקים וכפרים. ילדים קטנים ייהנו להשיט בתעלות סירות קטנות ואף לטבול את רגליהם במים הקרירים. קטעים מהדרך עוברים בין שדות ושטחי מרעה, וכאן אפשר לראות את הפרות השחורות אשר גדלות באזור. הפרות האלה הן גאווה נוספת של האזור, אשר מפורסם בתחרות היאבקות הפרות אשר מתקיימת מדי שנה בחודש יוני בראשי ההרים. זהו אירוע מאוד גדול אשר מושך לאזור המוני מבקרים ומעורר התרגשות גדולה.


הפרות השחורות של ננדה | צילום: Arnaud Delhez

בנוסף למסלולים לאורך ה-Bisses, אזור ננדה מציע 250 קילומטר של מסלולי הליכה נוספים, בדרגות קושי שונות. חלק מהמסלולים האלה כוללים עלייה ברכבל לפסגות האזור, מה שמהווה חלק בלתי נפרד מן החוויה.

מסלול נופי, קצר, קל ומהנה הוא המסלול הפנורמי בטרקואט (Traouuet). כדי להגיע לתחילת המסלול יש לעלות ברכבל שיוצא מהוט ננדה לטרקואט, בגובה 2,200 מטר. אורכו של המסלול 1.8 קילומטר, והוא עובר דרך יערות של עצים מחטניים וכרי מרעה, כשלאורך הדרך נשקפת תצפית פנורמית מרהיבה על ההרים באזור, כולל רכס המון בלאן (Mont Blanc), הגבוה באירופה. לאורך הדרך יש שלטים שמסבירים על החי והצומח במקום. המסלול רצוף בהפתעות רבות, כמו ספסל רחב מימדים עם משענת נוחה במיוחד שנמצא בקצה של עליה תלולה אך קצרה (יש מעטות כאלה בלבד) ומאפשר מנוחה מהנה במיוחד מול אחת מהתצפיות היפות באזור. אבל זה לא הכל – לאורך הדרך יש אזור של מתקני שיווי משקל (כמו קורה והליכה על חבל), משהו שהשוויצרים מאוד אוהבים, מתקני טיפוס ואתגר והפתעות נוספות. בסופו של המסלול מגיעים לאגם קטן עם צפרדעים. המסעדה שנמצאת ליד תחנת הרכבל היא מקום מושלם לקנח בו את ההליכה, אבל גם פיקניק ליד האגם הוא אפשרות מצוינת.


ספסל מול הנוף. פיצוי הולם אחרי העלייה במסלול הפנורמי של טרקואט | צילום: Nendaz Tourisme‏

אם אתם מעדיפים ליהנות מהנוף בלי להתאמץ כלל, יש באזור עוד כמה תצפיות נוף שוות במיוחד. אחת מהן היא פלאן דה פו (Plan du Fou), בגובה 2,430 מטר, ואפשר להגיע אליה ברכבל מסיבייז (Siviez). פו (Fou) בצרפתית זה משוגע, והמקום מכונה כך בגלל שיש במקום מסלולי סקי מאתגרים שמיועדים למשוגעים בלבד. הנוף שנשקף מלמעלה, וסליחה מראש על הקלישאה, הוא לא פחות מעוצר נשימה. בין ההרים הנישאים שמקיפים את המקום מכל עבר, נחבא אגם בצבע טורקיז משגע, בשם סכר קלוזון (Cleuson dam). זהו סכר מלאכותי שהוקם בין 1951-1946 והוא משמש להפקת חשמל. אפשר לשבת פה, על ראש ההר, להסתכל על כל היופי מסביב וליהנות מהשקט. אפשר גם לאכול במבסעדה שבמקום. ומי שבכל זאת רוצה לאתגר את עצמו, יכול לצעוד מכאן לטרקואט, במסלול יפהפה אך לא פשוט.

באזור יש עוד מגוון גדול של מסלולי הליכה, ובהם מסלולים ייחודיים שמתאימים למשפחות, כמו מסלול להליכה יחפה – טרנד שכובש בשנים האחרונות את שווייץ ומדינות נוספות באירופה, ובו הולכים יחפים במסלול נופי מיוחד שכולל הליכה על סוגי קרקע שונים – חול, גילופי עץ, אבנים, עשב ומחטי אורנים, חציית גשר שעובר מעל נהר ועוד.


תצפית על סכר קלוזון מפלאן דה פו


אחרי ההליכה באזור רק מתבקש לתת לגוף ולנפש לנוח, והספא של מלון Hotel Nendaz 4 Vallees מתגלה כמקום האידיאלי לעשות זאת. הספא, שפתוח תמורת תשלום גם למי שאינו אורח המלון, משתרע על שתי קומות שמתגלות כמקדש של פינוקים. הספא מעוצב להפליא, בסגנון מינימליסטי, עם הרבה עץ, אבן ומים וחומרים טבעיים מהסביבה, ובהשראת ה-Bisses של האזור. בקומה הראשונה שלו יש חמאם תורכי, סאונות מסוגים שונים, חדר מלח ומערת קרח. הקומה השנייה מוקדשת לעולם המים, עם בריכה קטנה של מים קרים, בריכת ציפה חמימה עם מי מלח, בריכה זעירה עם שעשועי מים לילדים וגולת הכותרת – בריכה מקורה בחלקה ופתוחה בחלקה, עם תאורה רומנטית, ספסלי עיסוי, ג'טים שעושים נעים בגב, מפל מים שמעסה את השכמות, מערבולת שניתן לצוף בה ולהיסחף במים ללא דאגות, ועוד הרבה הפתעות. בסוף אוגוסט, בשעת בין ערביים, כשצפתי במים החמימים והבטתי בשמש שיורדת על ההרים שנשקפים מכל עבר, חשבתי על כל הדברים היפים שראיתי בימים האחרונים, וכל שיכולתי לחוש היה הכרת תודה ענקית.  אני מתארת לעצמי שבחורף, כשקר והכל מכוסה שלג, התענוג גדול שבעתיים.


סאונה במלון Hotel Nendaz 4 Vallees  

 איפה לאכול?
Cafe da la Place, שנמצא בכיכר העיר העתיקה, הוא בית הקפה הותיק ביותר ב-Nendaz. התפריט כולל מנות טיפוסיות לאזור כמו ראקלט, לצד סלטים, פסטות ובשרים.
כתובת: 1997 Haute-Nendaz

Tracouet היא מסעדה שנמצאת בפסגת ההר שנושא את אותו שם, ליד תחנת הרכבל, ומציעה נופים פנורמיים מרהיבים של האזור שנשקפים ממרפסת המסעדה או מחלונות הענק. התפריט כולל מנות מסורתיות כמו פונדו, לצד בשרים וסלטים. צמחונים ייהנו פה ממגוון גדול של ירקות.

Bistro Les Clèves – את הארוחה הטובה ביותר בטיול אכלנו במסעדה הזו, שמנוהלת על ידי זוג שוודי. המסעדה שוכנת בבקתת עץ ומציעה תצפית יפה על האזור מן המרפסת ואווירה חמימה ונעימה בפנים. התפריט היצירתי מבוסס על רכיבים טריים, עונתיים ומקומיים, ומשתנה מדי יום. מרק כרובית עם קרוטונים ועשבי תיבול, פילה בקר עם פטריות שמפיניון, פירה סלרי וגבינה רכה מן האזור, וטארט משמשים עם גלידת וניל היו חלק מן המנות הטעימות להפליא שהוגשו לנו. כל המנות מלוות ביינות מקומיים. אתר אינטרנט


סוויטה במלון Hotel Nendaz 4 Vallees

איפה לישון?
Hotel Nendaz 4 Vallees שנפתח בסוף 2013 נחשב למלון הטוב ביותר באזור. זהו מלון ספא מעוצב, מוקפד ומצוחצח, שבעיצובו נעשה שימוש בהרבה אבן ועץ. יש במלון שתי מסעדות, לאונג' ומועדון ילדים קטן, אבל גולת הכותרת היא ללא ספק הספא המעוצב והמפנק שעליו כתבתי למעלה. אתר המלון


הכותבת היתה אורחת לשכת התיירות של שווייץ Switzerland Tourism, ושל לשכת התיירות של ננדה www.nendaz.ch

 

 

שוויץ שלא הכרתם - מרחצאות וספא

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות משווייץ

ממתק שוויצרי: לוצרן
ממתק שוויצרי: לוצרן

עידית אלנתן ביקרה בלוצרן וגילתה שגם בעיר הזאת, בירתו של קנטון לוצרן השוכנת במרכז שווייץ, הכול מתוזמר בצורה מושלמת – נופים גלוייתיים של אגם תכלת והרים אלפיניים, אדריכלות עתיקה המשומרת להפליא, תחבורה ציבורית שאפשר לחלום עליה ומוזיאונים ופסטיבלים ...

קרנבל באזל – הפאסנאכט: 72 שעות ללא הפסקה
קרנבל באזל – הפאסנאכט: 72 שעות ללא הפסקה

"שלושת הימים הטובים ביותר של השנה" כך מכנים תושבי באזל את ימי הקרנבל השנתי הנחגג בסוף פברואר במהלכו  העיר הידועה ברוחה התרבותית זונחת לשלושה ימים את השגרה האלגנטית והמאופקת ומגלה פן שונה  של הומור משוחרר ושמחה מתפרצת באמצעות, ...

שווייץ: טיול בין אגמים והרים ברכבת חדשנית
שווייץ: טיול בין אגמים והרים ברכבת חדשנית

אפשר לסמוך על השוויצרים שלא רק יספקו למטיילים נופים יפים להפליא, אלא גם ידעו לשלב בתוכם רכבת שיכולה לעבור באופן חלק ומהיר בין מסילה צרה למסילה ברוחב סטנדרטי, בלי שהנוסעים ירגישו בכך. שליחת מסע אחר אונליין הצטרפה לנסיעת ...