תפריט עמוד

במהלך השנה החולפת נפתחו ברחבי הארץ הרבה מקומות חדשים ומבטיחים – אתרי טבע, אטרקציות לכל המשפחה, מסלולי אופניים, מתחמי בילוי וגם מסעדות טובות בלב אזורי טיול. הנה מדגם של כמה מהמקומות שנפתחו בשנה האחרונה, ואם עוד לא הספקתם – כדאי מאוד לבקר בהם:

טיול בטבע
הגן הבוטני ביער אילנות
יער אילנות שבשרון, בין קדימה לפרדסיה, הוא לא מקום חדש, אבל הוא בהחלט התחדש לאחרונה. היער הוקם על ידי משרד החקלאות בשנות החמישים של המאה ה- 20 כארבוטרום – גן לאקלום עצים. נשתלו בו מינים רבים של עצי איקליפטוס לצד כ-750 מינים של עצים ושיחים נוספים שנאספו מרחבי העולם כדי לבדוק את מידת התאמתם לאקלים הישראלי. ב-1986 האתר נעזב והוזנח, וב-1993 החלה קק"ל בשיקום היער. בראשית יולי 2014 הוכרז יער אילנות כגן בוטני. התהליך לווה בשיקום מקיף של היער ובסלילת שבילי הליכה ביער. היום יש בגן 2.5 קילומטרים של שבילים, שבהם אפשר לצעוד בין ע
צים ממינים שונים, חלקם אקזוטיים ומוזרים, כמו איקליפטוס מלנופלויה שלעליו גוון כסוף, אלוקזוארינה טורלוסה שצומח בשולי יערות הגשם של אוסטרליה או איקליפטוס גדול-פרי שלו פרחים אדומים וגדולים.
איפה? היער שוכן בצגו המזרחי של כביש חיפה תל-אביב הישן (כביש 4), בין צומת דרור לצומת השרון
מתי? היער פתוח בכל יום מ-8:00 ועד השקיעה


יער אילנות, שהוכרז לאחרונה כגן בוטני | צילום: יוסי זמיר

מסלולי אופניים
מסלול יחיעם ומסלול כברי בגליל
ממש לאחרונה נחנכו בגליל המערבי, לא רחוק זה מזה, שני שביל אופניים יפים במיוחד – סינגל כברי ושביל יחיעם. שני השבילים מתחילים בחניון השיירה, בשוליים המערביים של יער יחיעם, כחצי קילומטר מדרום לצומת כברי. אורכו של סינגל כברי הוא כ-15 קילומטר, ורמת הקושי היא בינונית, כשחלקו הראשון של המסלול מורכב מעלייה ברובו, ולאחר מכן ירידה לאורך כ-7-6 קילומטרים. בחלקו הראשון של המסלול השביל מוצל ברובו, ועובר דרך מטע זיתים עתיק, חורש של עצי קטלב, ערוץ נחל וחורש טבעי, ויש גם תצפית לעבר רכס ראש הנקרה.

אורכו של שביל יחיעם כ-27 קילומטרים, כאשר מחציתו בשביל יער רחב בחורש ומחציתו סינגל צר. רמת הקושי של המסלול – בינונית. המסלול נפתח ברכיבה לאורך ערוץ נחל הגעתון, והופך יפה יותר ויותר עם התקדמות המסלול. בין שיאי המסלול ניתן למנות את הרכיבה בשביל עצי הקטלב, סלאלום צפוף ומאתגר ביער, ותצפית מרהיבה על שמורת נחל יחיעם.

רוכבים בסינגל עין ראפה | צילום: מלובני ישראל, קק"ל

סינגל עין ראפה בנחל כסלון
לפני חודשים ספורים נחנך שביל אופניים בנחל כסלון, שמתחיל בעין לימון שליד הכפר ראפה, עובר ביער הקדושים מעל נופי נחל כסלון ומסתיים בכפר עין ראפה.  הסינגל פותח בשיתוף עם הקהילה הערבית שחיה בכפר עין ראפה, במהלך שהפך אזור מוזנח לפינת חמד אמיתית.  תושבי הכפר, שעד היום משך מבקרים בעיקר הודות למסעדת ראפה המצוינת, מקווים שהסינגל החדש יביא לכפר מבקרים נוספים. אורכו של השביל כ-12 קילומטר והוא בנוי ברובו כסינגל (שביל צר), ומיועד לרמת רכיבה בינונית. מומלץ לשלב את הרכיבה בסינגל עם רכיבה בנחל כסלון.

עם הילדים
פארק וולקני באביטל
אזור הגולן מתאפיין בנופים וולקניים, עם סלעי טוף וסלעי בזלת שחורים, תוצר של פעולות געשיות מלפני עשרות אלפי שנים. אחד המקומות המוצלחים להתרשם בו מהפעילות הגעשית באזור הוא הפארק הוולקני אביטל שנפתח במחצבת אביטל הישנה, במורדות הר אביטל, ממזרח לקיבוץ מרום גולן. המחצבה הנטושה הפכה למעין מוזיאון פתוח שבו אפשר להתרשם מסלעי טוף ססגוניים, ללמוד על אופן היווצרות הרי הגעש, לחזות בדגם של הר געש חצוי המאפשר הצצה אל בטן ההר עם הדגמה של התפרצות לבה, לצפות בטיפות וולקניות ולהתרשם מתופעות גאולוגיות נוספות שמלמדות על ההיסטוריה הגעשית של האזור. במרכז הפארק נבנו עשרה דגמים של הרי געש שממחישים למבקרים את אופן פעילות הרי הגעש. לאורך קירות המחצבה יש שביל הליכה נוח, ולאורכו שילוט עם הסברים.
איפה? במורדות הר אביטל, ליד קיבוץ מרום גולן.
מתי? הפארק פתוח בכל ימות השבוע בשעות 16:00-10:00; בימי חמישי מתקיימת הדרכת ערב בשעה 20:30.
פרטים נוספים בטלפון 050-4242227


דגמים של הרי געש בפארק הוולקני אביטל | צילום: רינה נגילה

אינדי פארק
במפגש תעלות הירדן, בסמוך לשמורת החולה וליסוד המעלה, נפתח בקיץ האחרון פארק אינדי פארק – פארק אטרקציות לכל המשפחה שגולת הכותרת שלו היא השייט בתעלות הירדן. אפשר לשוט בו בקאנו אינדיאני למשפחות, בקיאקים לזוגות או לבודדים וגם בסאפ – משטח הדומה לגלשן שעליו עומדים וחותרים בעזרת משוט. בניגוד לאתרים אחרים, פה השייט בקאנו אפשרי כבר מגיל שנתיים. מלבד שייט, יש במקום עוד כמה אטרקציות מוצלחות למשפחות – מתקני חבלים, אומגה, נדנדות טרזן, מתקני זחילה, קליעה למטרה וקיר טיפוס. אחרי שהילדים סיימו להוציא מרץ, הם יכולים להירגע בסדנאות המחזור והיצירה שמוצעות במקום. פינת האיפור והנוצות שבמקום תאפשר לילדים ליהנות מכל אלה כשהם מחופשים לאינדיאנים.
טלפון: 04-8434444, 057-6777717
אתר אינטרנט


שייט קיאקים באינדי פארק | צילום: ריקי אדרי

פארק רמת השרון
בשנים האחרונות יש בארץ פריחה גדולה בכל מה שקשור לפארקים עירוניים, וכל רשות מקומית מנסה להתהדר בפארק משלה שיהיה גדול יותר ומושקע יותר מקודמו. אחד החידושים המרעננים בתחום הוא פארק רמת השרון שנפתח לאחרונה בצמוד למתחם תעש ומהווה מקום בילוי מושלם למשפחות, בעיקר ביום קיץ חם. הפארק משתרע על שטח של כארבעים דונם, ויש בו בריכה אקולוגית, מדשאות, עצי אקליפטוס, שבילי הליכה, מתקני כושר, מתקני שעשועים, מגרשי ספורט, מתחם של מתקני מדע ומתחם של מתקנים מוזיקליים. שתי אטרקציות מיוחדות מצדיקות הגעה לפארק גם למי שאינו תושב העיר. האחת היא פארק חבלים ובו גשרי חבלים בין צמרות העצים, פירמידת טיפוס בגובה שמונה מטרים ומגלשות מאתגרות במיוחד. האטרקציה השנייה היא מתחם רטוב, ובו פזורים מתקני השפרצת מים (אל דאגה, המים ממוחזרים). יש פה מזרקות שבוקעות מן האדמה, תותחי מים, ועוד הרבה מתקנים שלא ישאירו אתכם, או את הילדים הצוהלים שמתרוצצים פה בבגדי ים, יבשים. העובדה שהכל בחינם הופכת את חווית הביקור במקום לחיובית במיוחד.
מתי? הפארק פתוח בכל יום מ-14:00-8:00 ומ-20:00-16:00, והמתקנים הרטובים פועלים בשעות 13:00-9:00 ו-19:00-16:00.
איפה? הפארק שוכן ברחוב הנצח, מול קופת חולים מכבי. למגיעים מצומת הכפר הירוק, יש לפנות ימינה בדרך הראשונים ואז שמאלה בכיכר התנועה לרחוב הנצח.

בילוי עירוני
מתחם שרונה
אחרי שנים של עבודות שיפוץ ושימור, נפתח השנה, סוף סוף, מתחם שרונה בתל אביב, והפך במהרה לאחד ממתחמי הבילוי הבולטים בתל אביב, כשבסופי שבוע קשה מאוד למצוא מקום פנוי בבתי הקפה ובמסעדות במקום. ראשיתו של המתחם ב-1871, כשקבוצה של גרמנים נוצרים שהשתייכו לכת הטמפלרים רכשו שטח אדמה מצפון-מזרח ליפו והקימו בו מושבה במתכונת של כפר גרמני קלאסי. בזמן מלחמת העולם השנייה הטמפלרים גורשו מהארץ, מתחם שרונה הפך למחנה צבאי ובהמשך שימשו הבתים הישנים את הממשלה. בשנים האחרונות עברו הבתים הישנים תהליך שימור ושחזור מקיף, ובחודשים האחרונים נפתח הממתחם שתענוג לטייל בו ולהתרשם מן הארכיטקטורה. המתחם ממרוצף אבן ובין הבתים יש מדשאות, בריכה אקולוגית ומגרשי משחקים לילדים. בבתים בהם התגוררו הטמפלרים יש היום חנויות אופנה ועיצוב יוקרתיות, לצד מסעדות ובתי קפה. ויש גם בית בד משוחזר ומרכז מבקרים ממנו יוצאים סיורים מודרכים באזור.


מתחם שרונה. ארכיטקטורה, בילויים וקניות | צילום: החברה לניהול שרונה

באר שבע מתחדשת
העיר העתיקה של באר שבע עוברת בשנים האחרונות מתיחת פנים ומחדשת את פניה, עם עבודות פיתוח ושימור מקיפות.  העירייה מעודדת סטודנטים ואמנים להתגורר בעיר העתיקה, ונפתחו בה מוזיאונים ומרכזי תרבות לצד בתי קפה ומקומות בילוי. רק בשנה האחרונה נפתחו בעיר העתיקה כמה אטרקציות בולטות, ובהן מרכז המבקרים הבינלאומי באר אברהם, ששוכן בסמוך לבאר אברהם המקראית ומספר את סיפורו של אברהם אבינו באמצעים חווייתיים ובאמצעות מיצג תלת מימד (כתובת: דרך חברון 2, טלפון: 08-6234613, אתר אינטרנט). אטרקציה נוספת, שמתאימה במיוחד למשפחות, היא פארק קרסו למדע, פארק המדע הגדול בישראל ובו מוזיאון מדע עם תצוגות אינטראקטיביות בנושאי מדע לצד גן משחקי מדע ענק (כתובת: רחוב העצמאות 79, טלפון: 08-6252600. אתר אינטרנט).

ולסיום, אחד הפרויקטים החדשים והמדוברים בבאר שבע הוא מתחם הקטר 70414, ששוכן במתחם תחנת הרכבת התורכית ההיסטורי, ובו מוצב קטר קיטור תורכי מקורי. הקטר כבר נמצא במקום, הקמתו של המתחם הושלמה והוא צפוי להיפתח לקהל הרחב ממש בקרוב. כמו במתחם התחנה בתל אביב ומתחם התחנה בירושלים, מסילות הברזל המקוריות עדיין כאן, ובמתחם פזורים קרונות שמשמשים כחללים לתערוכות מתחלפות. בנוסף, ייפתח באתר מיני מוזיאון אינטראקטיבי של רכבת ישראל, לצד מסעדת שף ובית קפה.


מתחם הקטר בבאר שבע, שבליבו ניצב קטר קיטור תורכי מקורי

לאכול אחרי הטיול
מגדלנה במגדל
המטבח הערבי הוא מטבח מופלא שלא תמיד נהנה מתפאורה הולמת, ומוגש פעמים רבות במסעדות המוניות וחסרות ייחוד. זה לא המקרה במסעדת מגדלנה שנפתחה בשנה האחרונה בצומת מגדל, על שפת הכנרת. המסעדה של השף יוסף חנא היא מסעדת שף לכל דבר, מה שבא לידי ביטוי בעיצוב המהודר, באווירה הנעימה, בתפריט האלכוהול וכמובן גם באוכל. התפריט כולל מנות קלאסיות מהמטבח הערבי, עם שימוש בעשבי בר מהגליל. אין פה את פלטות הסלטים שנפוצות כל כך במסעדות המזרחיות, אבל יש עלי גפן ממולאים, סלטי פטוש ותבולה, מסבחה, לחמהבעג'ין ותבשיל עולש בר. בעיקריות – בשרים, דגים ופירות ים, לצד תבשילים כמו תבשיל צוואר טלה ממולא בפריקי מעושנת וצנוברים.
איפה? מתחם צומת מגדל, על כביש 90
טלפון: 04-6730064

מוזה בהר בשורש
במושב שורש שבהרי יהודה נפתחה בשנה האחרונה מסעדת מוזה בהר, שהקלף המנצח שלה הוא הנוף שנשקף מהחלונות הגדולים ומהמרפסת. לצד נוף משגע, אפשר ליהנות פה גם מאוכל מצוין, בתפריט שמציע מטבח צרפתי. סלמון כבוש בהדרים וערק וסלט עדשים שחורות עם עשבי תיבול וטחינה בראשונות, טאג'ין חזה עוף, פילה מיניון או רביולי כרישה לעיקריות, ובקינוחים אפשר ליהנות מקרם ברולה או מפאי לימון שמוגש בכוס עם פירורי עוגיות, שבבי שוקולד וגרניטה תה ירוק.
איפה? מושב שורש

טלפון: 072-3237000


מסעדת מוזה בהר במושב שורש משקיפה לנוף מרהיב | צילום: דריה מעוז

1910 בדגניה
בשנים האחרונות נפתחו בצפון לא מעט מסעדות שף אופנתיות שהיו יכולות להשתלב מצוין בלב תל אביב, והגל הזה לא פסח אפילו על אם הקבוצות, דגניה א'. המסעדה שוכנת בחצר הראשונים בקיבוץ, באחד מן המבנים הראשונים בקיבוץ שבתחילת דרכו שימש כלול וכרפת. בשנה האחרונה פתח פה השף עודד שוורצברד מסעדה איטלקית-ים תיכונית, עם פיצות ופוקצ'ות שנאפות בתנור אבן, פסטות בעבודת יד, סלטים, בשרים ודגים ופירות ים. לא כדאי להחמיץ את הקינוחים, שעליהם אחראיים אשתו של עודד, הקונדיטורית בשמת ויינר שווצברד, ואחיו, הקונדיטור הנודע ערן שוורצברד.
איפה? חצר הראשונים, דגניה א'
טלפון: 04-6608565

מלון בוטיק
מלון חוף נחשולים
אזור חוף הכרמל התברך בחופים מהיפים בארץ, אבל במשך שנים ארוכות לא היה באזור מלון חוף מפנק ורומנטי, ואפשרויות הלינה באזור התאימו בעיקר למשפחות. בשנה האחרונה זה השתנה, כשמלון חוף נחשולים הוותיק, ששוכן על רצועת חוף יפהפייה, התחדש באגף בוטיק יוקרתי שבו 16 חדרי בוטיק ו-24 סוויטות ממש מול הים. בעיצוב של חדרי הבוטיק צמודי הקרקע בולט מאוד מוטיב הים- בצבעים (אפור – טורקיז), בריהוט (שידות בצורת סירת מפרש), באבזור (מנורת לילה בדמות חלוקי נחל, תמונות של ים על הקירות) וכמובן בנוף שנשקף מהחדרים ומהמרפסת שבחזית החדר. בנוסף למקלחת שבחדר יש גם מקלחת אחת בחוץ, בתוך גן קטן בסגנון יפני המוקף בחומה גבוהה.


חדר בוטיק במלון נחשולים | צילום: אסף פינצ'וק


גם בעיצוב הסוויטות בולט מוטיב הים, ובנוסף הן מאובזרות בהרבה פינוקים כמו מכונת אספרסו ומיטות שיזוף. הסוויטות המומלצות ביותר נמצאות בקומת הקרקע ומיועדות לזוגות בלבד, כשבכל אחת מהן יש בריכת אינסוף קטנה שהקצה שלה נראה כמתמזג עם הים התכול שממול.

איפה? קיבוץ נחשולים
טלפון: 04-6399533

* המידע שבכתבה נכון לחודש ספטמבר 2014, ערב ראש השנה תשע"ה

אביב בישראל - ממעוף הציפור

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מישראל

טעם מקומי – חופשה קולינרית בהרי ירושלים
טעם מקומי – חופשה קולינרית בהרי ירושלים

החופשה הקולינרית "טעם מקומי" מתקיימת בסוף השבוע האחרון של כל חודש (ימי רביעי וחמישי). היא מתחילה בארוחת שף מופלאה בערב רביעי, ששמה על הבמה חומרי גלם של היצרנים המקומיים, בכל ארוחה במה ליצרן אחר, ולמחרת ממשיכה בבראנץ' עשיר ...

חוזרים לאילת: להירגע מול הים
חוזרים לאילת: להירגע מול הים

אחרי שאירחה מפונים בכמות הזהה למספר תושביה, אילת מנסה לחזור לשגרה ומייחלת לשובם של הנופשים. עם מיזם תיירותי חדש, שנקרא לוקאלס, ומקומות מושלמים להירגע, לאכול טוב ולמלא מצברים, העיר הדרומית היא המקום הנכון בימים אלו

מבוא לנדודים 64: הגברת של הטאבון
מבוא לנדודים 64: הגברת של הטאבון

רונן רז חונה על הכרמל הגשום והסוער, ומרגיש בבית. הוא מזדהה עם הקדמונים הפרהיסטוריים שאהבו לחיות בהר ובחוף הכרמל, אשר להם שפע מכל טוב - אדמה פוריה וגשם רב שהניבו צמחי מאכל, פירות ופטריות, יערות שהזינו את האש, ...