תפריט עמוד

טיצ'ינו – כשאיטליה פוגשת את שווייץ

עם נופים דרמטיים של הרים ואגמים, עמקים פראיים וכפרים עתיקים, לצד אקלים ים תיכוני, צמחייה סוב-טרופית ואוכל איטלקי משובח - המטיילים בקנטון טיצ'ינו, הנמצא בדרום שווייץ וגובל באיטליה, נהנים מכל העולמות

קנטון טיצ'ינו (Ticino) שוכן בדרום שווייץ וגובל באיטליה, והקרבה לאיטליה מורגשת בו היטב. הנופים הם נופי שווייץ, עם הרים ואגמים תכולים וצלולים, וגם הארגון והניקיון המופתיים הם שוויצריים למהדרין. עם זאת, האקלים הים התיכוני, האווירה הקלילה והלא מכופתרת, האדריכלות, האוכל המצוין והאיטלקית המתנגנת שמדוברת פה נלקחו כולם מאיטליה, כך שהמטיילים נהנים מכל הטוב שיש לשתי המדינות השכנות להציע.

שני האגמים המרכזיים בטיצ'ינו הם אגם מאג'ורה (Maggiore) ואגם לוגאנו (Lugano), ששניהם נמצאים בשטחן של שווייץ ואיטליה. האגמים מוקפים בהרים מיוערים, ואת תמונת הנוף המקסימה משלימים עמקים ירוקים ונהרות צלולים. סביב האגמים יש ערים תוססות דוגמת לוגאנו, לוקרנו ואסקונה וכן כפרים קטנים מלאי אווירה.


יופי שוויצרי עם נגיעות איטלקיות: גן פורח, דקלים ופסגות מושלגות ליד אגם מאג'ורה | צילום:

בטיצ'ינו כל אחד ימצא את מבוקשו: מי שמחפש שלווה, ייהנה מחופשה רגועה על שפת האגם, מי שמעדיף פעילויות בטבע ימצא אינספור אפשרויות – מרחצה ושייט באגמים ועד לטיולים ברגל ובאופניים. אוהבי ערים יכולים לשוטט בערים הנהדרות, לשבת בבתי קפה על שפת אגם ולבקר במוזיאונים המצוינים של האזור. טיצ'ינו הוא גם גן עדן למשפחות, עם כפרי נופש ודירות במחירים נוחים ואפשרויות לשלל טיולי כוכב בשתי המדינות.

כתבה על חופשה משפחתית בשווייץ >>

קנטון טיצ'ינו יפה כל השנה, אבל אם תגיעו לכאן בסתיו תגלו שבעוד שבשאר חלקיה של שווייץ הטמפרטורות מתחילות לצנוח, בטיצ'ינו עדיין חמים ונעים, ויש ימים שבהם אפילו אפשר לטבול באגמי האזור. אוקטובר הוא החודש הגסטרונומי של טיצ'ינו ובכל האזור מתקיימים פסטיבלי אוכל וחגיגות שונות. במסעדות המקומיות תוכלו ליהנות ממרקי מיניסטרונה, מפולנטה והמנות עונתיות המשלבות פטריות וערמונים, והכל מלווה ביינות מרלו מצוינים מיקבי האזור.

בטיצ'ינו תוכלו ליהנות ממנות כמו פולנטה ומרקי מינסטרונה שהגיעו מאיטליה לצד יינות מרלו מקומיים | צילום:

בין פסטיבלי הסתיו הנהדרים של טיצ'ינו, מומלץ להגיע לפסטיבל הסתיו בלוגאנו, שמתקיים בסוף השבוע הראשון של אוקטובר. במהלך הפסטיבל תושבי העיר והמבקרים מוזמנים לסעוד בשולחנות אבירים במרכז העיר ולאחר הסעודה יש מופעי מוזיקה ומסיבות אל תוך הלילה. בתחילת אוקטובר באסקונה מתקיים פסטיבל הערמונים. יותר משני טון של ערמונים קלויים מוגשים בדוכנים ברחבי העיר ומשולבים במנות מהמטבח המקומי. בטיילת הראשית של העיר מקיימים במהלך הפסטיבל מופעים שונים לכל המשפחה. ואחרי כל האוכל הנפלאם, אם תרצו לשרוף קצת קלוריות, מרתון אסקונה מקיים באמצע אוקטובר.

הנה כמה כמה דברים שכדאי לראות ולעשות בקנטון טיצ'ינו, בכל עונה:

 

אגם לוגאנו
העיר לוגאנו שוכנת על גדות אגם לוגאנו, בין הר סלבטורה להר ברה, מה שמבטיח נופים מרהיבים בכל כיוון אליו תפנו את המבט. לוגאנו היא אמנם העיר הגדולה ביותר בקנטון טיצ'ינו, אבל יש בה קסם של עיירת נופש קטנה. מלבד הטיילת הנעימה לאורך האגם, מומלץ מאוד לטייל גם בסמטאות העיר העתיקה ובפארקים המטופחים, בהם פארק צ'יאני שלגדות האגם, שבו עצים, פרחים ושיחים מכל העולם.

תצפית מהר ברה על לוגאנו, האגם וההרים המקיפים אותו | צילום: שאטרסטוק

לוגאנו היא יעד מועדף על חובבי אמנות – בעיר ובסביבתה וילות מפוארות הוסבו למוזיאונים עם מבחר נאה של יצירות אמנות. בווילה צ'יאני נמצא המוזיאון העירוני לאמנויות יפות עם יצירות של מונה, מאטיס ואמנים נוספים, בווילה מלפנסטה יש מוזיאון לאמנות מודרנית שמציג תערוכות מתחלפות. בכפר קסטניולה, הסמוך ללוגאנו, נמצאת וילה פבוריטה מהמאה ה-17,  ובה גלריית תייסן-בורנמיסה עם אוסף מעניין של יצירות של אמנים אירופיים ואמריקאיים מהמאות ה-19 וה-20.

אחת מהחוויות הנעימות ביותר שלוגאנו מציעה היא שייט על האגם. ישנם כמה כפרים שמומלץ לשוט אליהם, כמו הכפר הרומנטי גנדריה (Gandria), שבו סמטאות זעירות ותלולות ובתי אבן עתיקים שעליהם מטפסות גפנים. כפר נוסף שמומלץ להגיע אליו בשייט הוא מורקוטה (Morcote), שבו יש פארק יפהפה עם צמחייה סוב-טרופית, בריכות מים ומזרקות. אטרקציה שמתאימה במיוחד למשפחות היא פארק מיניאטורות, סוויס מיניאטור, בעיירה מלידה, עם 120 דגמים מוקטנים של האתרים הבולטים בשווייץ.


הכפר מורקוטה אליו אפשר להגיע בשייט על אגם לוגאנו | צילום: swiss-image.ch/Nico Schaerer

ולסיום, אל תוותרו על טיול בהרים מסביב לאגם, אליהם ניתן לטפס ברגל, ברכבת או ברכבל, ומכולם יש תצפיות נוף מרהיבות על האזור ומסלולי הליכה יפים. תצפית יפה במיוחד נשקפת מראשו של הר ברה (Monte Brè), בגובה 933 מטר. בראש ההר יש כמה מסעדות טובות ואפשר לצאת מכאן לטיול רגלי קצר לעבר הכפר ברה, השומר על סגנון מסורתי לאורך שנים רבות. בחלק מההרים באזור יש אטרקציות נוספות – בטאמארו, למשל, יש פארק חבלים בתחנת הרכבל האמצעית, ואתר מגלשות הרים על הפסגה, מה שהופך אותו ליעד מושלם לבילוי משפחתי. ההר הגבוה ביותר באזור הוא ג'נרוסו (Monte Generoso), מפסגתו, בגובה 1,704 מטר, נשקף נוף נפלא של אגמים והרים.

אגם מאג'ורה והעמקים
על גדות אגם מאג'ורה שוכנות שתי עיירות מקסימות – לוקרנו (Locarno) ואסקונה (Ascona), שכל אחת מהן מהווה בסיס מצוין לטיולים באזור.
לוקרנו מפורסמת בפארקים הפורחים ובכיכר המרכזית (Piaza Grande) המוקפת בתים מרשימים וגדושה בבתי קפה הומים. כדאי לבקר בכנסיית מדונה דל סאסו, השוכנת על גבעה מעל העיר ומציעה תצפית נהדרת על האגם (ניתן להגיע ברגל או ברכבל), בטירת ויסקונטי מהמאה ה-15 שהיום שוכן בין כתליה מוזיאון ארכיאולוגי, בפארק הקמליות הססגוני ובגן ז'אן ארפ שעל שפת האגם ובו פסלים של האמן, ממקימי תנועת הדאדא.


אסקונה, המכונה הפנינה של אגם מאג'ורה | צילום: swiss-image.ch/Walter Storto

אסקונה, המכונה "הפנינה של אגם מאג'ורה", היא עיירת נופש יוקרתית המהווה מוקד משיכה לאמנים רבים. ברובע העתיק שלה, הבורגו (Borgo), יש סמטאות צרות ומפותלות, בתים עתיקים, גלריות ומסעדות. הטיילת של אסקונה נחשבת לאחת מהיפות ביותר לגדות אגם מאג'ורה. בלב אגם מאגו'רה, מול אסקונה, נמצאים שני איים זעירים – איי בריסאגו (Isole di Brissago), המכונים הגנים הצפים, משום שאחד מהם מכוסה צמחייה טבעית ועל השני יש גן בוטני עם צמחייה סוב טרופית.

הנהר בעמק ורצסקה מוקף בנופי פרא יפהפיים | צילום: swiss-image.ch / Jan Geerk

 

מלוגאנו ואסקונה כדאי מאוד לצאת ולטייל בטבע שמסביב, למשל בעמק מאג'ה (Valle Maggia) ובעמק ורצסקה (Valle Verzasca). האחרון הוא עמק ארוך וצר שבו זורם נהר ורצאסקה שמימיו, המוזנים מקרחונים בהרי האלפים, מצטיינים בצבע תכלת מהמם. האזור מאופיין בנופים פראיים ויש בו מסלולי הליכה רבים. מומלץ מאוד ללכת לאורכו של הנהר, בין סונוינו (Sonogno) ולאברטצו (Lavertezzo). בעמק מאג'ה כדאי לטייל בין הכפרים, שבהם בתי אבן עתיקים עם גגות צפחה, מוקפים בנופים ירוקים. לכפרים ניתן להגיע בנסיעה קצרה מלוקרנו. זה המקום לציין את התחבורה הציבורית המצוינת שמגיעה גם למקומות הנידחים ביותר, ומאפשרת לצאת מהערים והעיירות שבסביבת האגם אל הטבע הנפלא וזאת מבלי להזדקק למכונית.


כפר טיפוסי בעמק מאג'ה | צילום: swiss-image.ch / Christof Sonderegger

בלינצונה וצפון טיצ'ינו
בלינצונה (Bellinzona), בירת קנטון טיצ'ינו, נמצאת במיקום אסטרטגי, על הגדה השמאלית של נהר טיצ'ינו, בגובה 238 מטר מעל פני הים, כשהיא חולשת על הדרך שמובילה מעמק נהר הפו אל שלושה ממעברי ההרים החשובים באלפים. מסיבה זו נבנו בעיר מבצרים רבים, ששלושה מהם השתמרו היטב. המבצרים של בלינצונה, שהוכרזו כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו, נבנו במאה ה-15. במבצר קסטלגרנדה יש מוזיאון ארכיאולוגי, מוזיאון היסטורי ושתי מסעדות. ממרומי מבצר מונטבלו נשקף נוף עוצר נשימה, בימים בהירים ניתן לראות מכאן אפילו את אגם מאג'ורה. סאסו קורבארו, הקטן מבין המבצרים, שוכן במיקום הגבוה ביותר והוא מוקף בנוף יפהפה. בסופי שבוע מתקיים במדרחוב שבעיר העתיקה של בלינצונה שוק ובו נמכרת תוצרת מקומית.


מבצר מונטבלו, אחד משלושה מבצרים מרשימים בבלינצונה | צילום: swiss-image.ch / Roland Gerth

בלינצונה היא בסיס טוב לטיול בעמקים של צפון טיצ'ינו, עמק בלניו (Blenio) ועמק לבנטינה (Leventina), עם נופים דרמטיים של הרים מיוערים, כרמים, אגמים, נהרות וקניונים מסולעים. בעמקים פזורים כפרים קטנים ומלאי קסם, שבתיהם בנויים מאבנים צפופות ומכוסים בגגות צפחה. העמקים של צפון טיצ'ינו מספקים מגוון גדול של פעילויות בטבע – מסלולי הליכה, רפטינג בנהר טיצ'ינו ועלייה תלולה במיוחד בפוניקולר על הר פיורה (Piora), שבראשו אגמים קטנים ומסלולי הליכה.

מפת האזור:

 

לחצו להגדלה

שוויץ שלא הכרתם - מרחצאות וספא

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות משווייץ

ממתק שוויצרי: לוצרן
ממתק שוויצרי: לוצרן

עידית אלנתן ביקרה בלוצרן וגילתה שגם בעיר הזאת, בירתו של קנטון לוצרן השוכנת במרכז שווייץ, הכול מתוזמר בצורה מושלמת – נופים גלוייתיים של אגם תכלת והרים אלפיניים, אדריכלות עתיקה המשומרת להפליא, תחבורה ציבורית שאפשר לחלום עליה ומוזיאונים ופסטיבלים ...

קרנבל באזל – הפאסנאכט: 72 שעות ללא הפסקה
קרנבל באזל – הפאסנאכט: 72 שעות ללא הפסקה

"שלושת הימים הטובים ביותר של השנה" כך מכנים תושבי באזל את ימי הקרנבל השנתי הנחגג בסוף פברואר במהלכו  העיר הידועה ברוחה התרבותית זונחת לשלושה ימים את השגרה האלגנטית והמאופקת ומגלה פן שונה  של הומור משוחרר ושמחה מתפרצת באמצעות, ...

שווייץ: טיול בין אגמים והרים ברכבת חדשנית
שווייץ: טיול בין אגמים והרים ברכבת חדשנית

אפשר לסמוך על השוויצרים שלא רק יספקו למטיילים נופים יפים להפליא, אלא גם ידעו לשלב בתוכם רכבת שיכולה לעבור באופן חלק ומהיר בין מסילה צרה למסילה ברוחב סטנדרטי, בלי שהנוסעים ירגישו בכך. שליחת מסע אחר אונליין הצטרפה לנסיעת ...