תפריט עמוד

פרובנס והריביירה הצרפתית – מסלול טיול

חבל פרובנס (Provence) והריביירה הצרפתית (Côte d'Azur) שבדרום צרפת, הם מאזורי הטיול האהובים ביותר בצרפת, ויש לזה הרבה סיבות טובות: מזג אויר נוח לאורך כל ימות השנה, כפרים ציוריים, חופים יפהפיים, עיירות נופש, ערים עתיקות, שווקים ססגוניים, ולא פחות חשוב – אוכל מצוין.

הריביירה הצרפתית היא רצועת חוף צרה, בין הים להרים, שמפורסמת בכבישים נופיים מתפתלים, כפרים מקסימים, ערים יוקרתיות, מעגני יאכטות וכמובן – חופים יפים. טיול בפרובנס מציע נופים פסטורליים של שדות לבנדר וחמניות, כרמים, מטעי זיתים ועיירות עתיקות. לא בכדי אמנים רבים, ובהם מאטיס, ואן גוך, רנואר וסזאן, בחרו להשתקע במחוז ושאבו מנופיו השראה ליצירותיהם.


שדות הלבנדר הרבים מעטרים את נופי פרובנס בסגול יפהפה

הנה הצעה למסלול טיול שכולל כמה תחנות שלא כדאי להחמיץ בפרובנס ובריביירה הצרפתית. כדאי להקדיש למסלול לפחות עשרה ימים, על מנת ליהנות מטיול נינוח ולהפיק ממנו את המיטב. המסלול מתחיל בניס ומסתיים במרסיי, אך ניתן לעשותו גם בכיוון ההפוך (את מסלול הטיול מסומן על המפה תוכלו לראות בסוף הכתבה).

נקודת המוצא למסלול היא העיר ניס (nice), בירת הריביירה הצרפתית, שממוקמת על חוף הים התיכון. זוהי עיר מגוונת מאוד מבחינת טיול ובילוי, והאטרקציות שבה כוללות את הטיילת האנגלית (Promenade des Anglais) ההומה, העיר העתיקה עם סמטאות צרות ושפע של חנויות ומסעדות, שוק הפרחים, הטירה ממנה יש תצפית נפלאה על העיר, הנמל הגדול ושכונת סימיה (Cimiez), שבה אפשר לראות שרידים ארכיאולוגיים ואמפיתיאטרון רומי. בנוסף, יש בניס כממה מוזיאוני אמנות מצוינים, כמו מוזיאון מאטיס ומוזיאון מארק שאגאל.


הטיילת האנגלית השוקקת בניס

מניס נוסעים דרומה במשך כ-40 דקות עד שמגיעים  אחת הערים הבולטות ומלאות החיים בריביירה הצרפתית – לאנטיב (Antibes). בין האטרקציות הבולטות של אנטיב ניתן למנות את המרינה המפוארת שלה, Port Vauban, העמוסה בסירות וביאכטות מפוארות, את מצודת קארה (Fort Carre) וכמה מוזיאונים משובחים, שהחשוב בהם הוא מוזיאון פיקאסו, ששוכן בחלק מטירה עתיקה שנבנתה מול הים. מומלץ להקיף בנסיעה את קאפ ד'אנטיב (Cap d'Antibes) – חצי אי קטן, יוקרתי ויפהפה, שבו וילות מרשימות וחופי ים תכולים. לאורך השנה מתקיימים באנטיב שלל פסטיבלים המוקדשים לנושאים שונים, שהמפורסם בהם הוא פסטיבל הג'אז של אנטיב, המתקיים למעשה בעיירה הסמוכה לה, ז'ואן-לה-פן (Juan-les-Pins).


יאכטות במרינה של אנטיב

מאנטיב נוסעים כחצי שעה עד שמגיעים לעיר הנוצצת קאן (Cannes), שמפורסמת בעיקר הודות לפסטיבל הסרטים הבינלאומי שמתקיים בה מדי שנה באביב ומביא אליה מפורסמים רבים. גם בשאר השנה יש הרבה מה לעשות בקאן – שיזוף ורחצה בחופים היפים, קניות בחנויות היוקרה של הטיילת עטורת הדקלים, La Croisette, טיול רגלי בעיר העתיקה וביקור במוזיאונים הרבים שבעיר, שמוקדשים לשלל נושאים, מצילום, דרך בשמים ועד למכוניות. בקיץ מתקיימים בקאן מרוצי יאכטות, קונצרטים, הופעות ואירועים נוספים.

רחוב בעיר העתיקה של קאן. לא רק חופים וסלבריטאים

העיירה העתיקה קאסטלן (Castellane), שנמצאת בפתחו של קניון ורדון, במרחק 82 קילומטר (כשעה וחצי נסיעה) מקאן, היא התחנה הבאה במסלול. זוהי עיירה קטנה ומקסימה, שמעליה מזדקר צוק תלול מאוד בגובה 184 מטר, שבראשו ניצבת כנסיית נוטר-דאם דו רוק (Notre Dame du Roc). ניתן לטפס לכנסייה ולהתרשם מהנוף המדהים הנשקף ממנה. הכפר מהווה בסיס מצוין לטיולים בקניון ורדון המרהיב ביופיו.


קניון ורדון, אחד מאתרי הטבע היפים בפרובנס


במרחק שעה נסיעה משם מגיעים לכפר התלוי מוסטייר סנט-מרי (Moustiers Sainte Marie), שדורג לא אחת כאחד הכפרים היפים ביותר בצרפת. ברחובות הצרים והמתפתלים של הכפר העתיק יש מבחר חנויות, שרבות מהן מוכרות את כלי החרסינה הטיפוסיים המיוצרים באזור. במרכז מונסטייה סנט-מארי, בקצהו של צוק, שוכנת כנסיית נוטר-דאם דה בובואר (Notre Dame de Beauvoir), ואם תרימו את מבטכם מעלה, אל בין שני צוקי הסלע הסמוכים, תבחינו בסמלו של הכפר – כוכב מוזהב התלוי על שרשרת זהב באורך 227 מטר המתוח בין שני הצוקים. לפי האגדה, את השרשרת המקורית תלה אביר שחזר ממסעות הצלב, אך היא נקרעה עם הזמן, והשרשרת הנוכחית תלויה שם מהמאה ה-19 בלבד.


הכפר מוסטייר סנט-מרי והכנסייה הבנויה על הצוק שמעליו

נופים מסוג אחר אפשר לראות בעיר אפט (Apt), המרוחקת כ-90 קילומטר ממוסטייר סנט-מרי. העיר הוקמה על ידי הרומאים בשנת 125 לפנה"ס, ושרידים רומאיים עדיין קבורים מתחת לפני השטח. כיום זוהי עיר מסחר גדולה ומרכזית. אפט מפורסמת ביינות, בדבש ובפירות המסוכרים שלה, וכן בסלסילות קש, שמיוצרות בה עוד מהמאה ה-17. מדי שבת מתקיים באפט שוק גדול המתפרש על כל רחובות העיר. כדאי לבקר בסמטאות הצרות של העיר העתיקה וליהנות מיופייה ומהאווירה המיוחדת שבה.


דוכן תבלינים בשוק של אפט

התחנה הבאה בטיול שלנו היא אביניון (Avignon), אחת הערים המפורסמות בפרובנס, הנמצאת במרחק של כשעת נסיעה מאפט. העיר העתיקה מוקפת חומה שהשתמרה במלואה, והכניסה אליה עוברת דרך שערים מהמאה ה-14. ההיסטוריה הסוערת של אביניון מתמקדת בימי הביניים, כאשר האפיפיורים גורשו מאיטליה, השתכנו באביניון, והקימו בה מגדלים, טירות וארמונות – המפורסם מכולם הוא ארמון האפיפיורים הגותי שאסור להחמיץ את הביקור בו. רחובות העיר נעימים ותוססים, מלאים במוזיאונים, אתרים היסטוריים, חנויות ומסעדות. רבים מהאתרים ההיסטוריים בעיר הוכרזו כאתרי מורשת עולמית של אונסק"ו.


ארמון האפיפיורים באביניון, אתר מורשת עולמית של אונסק"ו

מאביניון קצרה הדרך לאחד מהכפרים הציוריים ביותר בפרובנס. לה בו דה פרובנס (Les Baux de Provence), המרוחק כ-40 ק"מ מאביניון, הוא כפר ציורי במיוחד הבנוי בין חורבות מבצר עתיק על צוקים לבנים. הכפר, שבו מתגוררים כ-500 תושבים, מורכב מרחוב אחד ארוך, שממנו מסתעפות סמטאות צרות. כדי להיכנס אליו יש להחנות את הרכב ולטפס מעלה, אך המאמץ משתלם – ממרומי הכפר נשקפים נופים בלתי נשכחים של האזור כולו.


הכפר לה בו דה פרובנס. תצפית נהדרת על האזור

התחנה הבאה במסלול היא העיר ארל (Arles), הממוקמת על דלתת נהר הרון (Rhône). העיר, אתר מורשת עולמית של אונסק"ו, היתה אחת הערים החשובות בתקופה הרומאית. הרחובות הצרים מוקפים מבנים רבים מהתקופה הרומאית ומימי הביניים. האמפיתיאטרון שנבנה במאה הראשונה לספירה השתמר בצורה כמעט מושלמת. אמנים רבים התאהבו בארל ובחרו לחיות וליצור בה, בהם פיקאסו, גוגן וכמובן וינסנט ואן גוך, הצייר המזוהה ביותר עם העיר. בזמן שהותו של ואן גוך בארל הוא צייר את ציורי החמניות המפורסמים שלו, וכאן גם כרת את אוזנו וצייר את הדיוקן העצמי עם התחבושת.


סמטה בעיר העתיקה של ארל


המסלול שלנו מסתיים במרסיי (Marseille), ששוכנת לחוף הים התיכון. זוהי העיר המאוכלסת ביותר בצרפת אחרי פריז, והעתיקה ביותר, עם היסטוריה של 2,500 שנים. מרסיי מפורסמת בנמל שלה, שנחשב לאחד הפעילים ביותר בים התיכון, בשוק הדגים המסורתי, ובמטבח המקומי, שאחת המנות המוכרות שלו היא הבויאבז, מרק הדגים המפורסם. בשנים האחרונות מרסיי נמצאת בפריחה תרבותית ונפתחו בה מוזיאונים וגלריות מצוינות.

מפת המסלול:

לחצו להגדלה

הצילומים בכתבה: אייסטוק, פליקר – jthornett, Trey Ratcliff, Peter M Graham, Jorge Sanmartín Maïssa, Thomas Leth-Olsen, Vincent Brassinne, Pedro Szekely, Gian Giacomo Ermacora, David Ingram

טירת הנשרים בדרום צרפת

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.