תפריט עמוד

הטיול החסכוני – לראות עולם מבלי לשלם

מסתבר שאפשר לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה: לטייל ברחבי העולם, להשתלב בתרבות המקומית, להכיר חברים חדשים, והכל (כמעט) בחינם. את כרטיס הטיסה אמנם תצטרכו לקנות, אבל מכל השאר אפשר ליהנות בלי לפתוח את הארנק

לפני שנים לא מעטות הרגשתי את התחושה המוכרת עולה ומדגדגת בקצות האצבעות: אני חייבת לנשום קצת אירופה. הבעיה היתה, כמו תמיד, כלכלית: חייבת לנסוע, אבל אין לי כסף ליותר מחופשת סוף שבוע חטופה. הפתרון הגיע במפתיע מחברתי המקסימה ע' ששמעה את מצוקותיי ומיד הציעה לקשר אותי עם חברים של חברים של חברים שיש להם קרובי משפחה שמחפשים דירה תל אביבית למשך שבועיים באוגוסט בתמורה לדירתם הפריזאית. שבוע וקצת אחרי השיחה עם ע' כבר עמדתי מול הכוך של השוערת בבניין פריזאי עתיק למראה. היא הושיטה לי את המפתח, טיפסתי במעלה המדרגות וביד רועדת ולב חושש פתחתי את הדלת. הדירה התגלתה כאוצר של ממש – אמנם בקומה רביעית בלי מעלית (מאידך, גם דירתי התל אביבית דאז היתה בקומה שלישית בלי מעלית, כך שהחילופין היו כמעט שוויוניים), אבל עם שני חדרי שינה, מטבח זעיר אך מצויד היטב, כולל מכונת כביסה ומדיח כלים, סלון מקסים שקירותיו היו מכוסים במדפים עם ספרים עבי כרס וגולת הכותרת – מרפסת שאם מתכופפים בזווית הנכונה אפשר לראות ממנה את מגדל אייפל!

בכל בוקר ישבתי בקפה המקומי שכף רגלו של תייר לא דרכה בו, את הבאגט היומי קניתי במאפייה מתחת לבניין, המכולת השכונתית סיפקה את מצרכי החלב, והשוק השבועי, במרחק הליכה לא גדול משם – את הירקות והפירות. אחרי כמה ימים כבר קניתי עציץ סיגליות קטן, מתנה לדירה הפריזאית שלי. כל אותו זמן גרה אצלי בדירה משפחה יהודית מפריז, שמעולם לא פגשתי וגם התקשורת הטלפונית בינינו צלעה למדי שכן האנגלית שלהם היתה פחות מבסיסית, והצרפתית שלי – עוד פחות מזה. למרות התכנונים, גם בדרך חזרה לא נפגשנו. כשאני נחתתי בישראל, הטיסה שלהם בדיוק המריאה לפריז. הדירה שהשאירו מאחור היתה מצוחצחת כל כך שאפילו כתם חלודה עיקש באמבטיה ששום אקונומיקה לא הצליחה לטשטש, נעלם כלא היה. וכל השהות המענגת הזאת בארץ נוכרייה לא עלה לאף אחד מהצדדים אפילו אגורה אחת.


בית קפה בפריז. כשמחליפים דירות מאמצים גם את הקפה השכונתי והמאפייה המקומית | צילום: Richard Ella, flickr

החלפת דירות היא רק אחת הדרכים לשהות בחו"ל בחינם או כמעט בחינם. הנה עוד כמה אפשרויות, כולל המלצות ודרכים ליצירת קשר, שיאפשרו לכם לשהות לתקופות קצרות או ארוכות בארצות אחרות מבלי לשלם על מגורים ולפעמים גם לא על אוכל. יש באפשרויות האלה כמה שמתאימו יותר לצעירים נטולי מחויבויות ובעלי דרישות צנועות ממקומות הלינה שלהם. אבל יש בהן גם כאלה שמתאימות למשפחות ולמטיילים מבוגרים יותר, שרוצים לטייל בדרך אחרת, להכיר מקרוב את התרבות המקומית ולחסוך כסף תוך כדי.

החלפת דירות
זאת הדרך הקלה והנוחה ביותר לשהות בחו"ל לתקופה ארוכה יחסית (למרות שאפשר להחליף דירה לשבוע, רוב המחליפים מעדיפים לפחות שבועיים ולעיתים יותר). התנאים נוחים, יש הרבה יותר מקום מחדר במלון ואתם יכולים לבשל לעצמכם ארוחות ובכך לחסוך את ההוצאות על מסעדות.
במקרים מסוימים עסקת החילופין כוללת גם את המכונית המשפחתית, כך שאפילו על נסיעות תוכלו לחסוך. יש כמובן סיכון מסוים בהשארת הדירה שלכם, על כל תכולתה, לאנשים זרים שמעולם לא פגשתם, אבל גם הם הרי משאירים לכם את כל היקר להם, כך שיש להם כל הסיבות שבעולם לשמור על הדירה שלכם ולטפח אותה.

מה היתרונות? אתם מקבלים דירה מרווחת, מצוידת ונעימה, לרוב באזור מגורים לא מתויר שבו תוכלו להתיידד עם המקומיים, לקנות בחנויות השכונתיות ולטייל ברחובות שלא הייתם מגיעים אליהם לו הייתם לנים במלון.

מה החסרונות? אם לא בדקתם היטב את מיקומה של הדירה לפני שסיכמתם על ההחלפה, אתם עלולים למצוא את עצמכם בפרבר מרוחק, עם אמצעי תחבורה לא נוחים למרכז העיר, או גרוע מזה – בשכונה מפוקפקת שבה השכנים יסתכלו עליכם בעין עקומה ותרגישו חוסר נוחות להסתובב לבדכם בערבים.


דירה פריזאית. כשמחליפים דירה יכולות לצוץ מיני הפתעות, כמו למשל מגדל אייפל בחלון…

איך מתקדמים? יש שתי צורות להחליף דירה: למצוא מישהו שמעוניין בדירה שלכם ובתמורה ישמח לתת לכם את הדירה שלו (הדרך הזאת עובדת בעיקר דרך מכרים משותפים), ואפשר לעשות עסקה רבת תפניות כפי שקורה לעיתים בהתקשרות אינטרנטית – אתם מוסרים את הדירה שלכם למישהו אחר, שמצדו מוסר את דירתו לאדם שלישי ובאותו הזמן אתם מתארחים בדירה של מישהו רביעי או חמישי… יש כמה אתרים שבהם תוכלו לרשום (לרוב בתשלום חד פעמי) את פרטי הדירה שלכם ומתי אתם רוצים למסור אותה, ובה בעת לחפש דירה או בית במיקום שבו תרצו להיות באותו הזמן. דוגמה לאתרים שכאלה: HomeExchange, HomeLink, Love Home Swap. אפשרות נוספת – באתר הבינלאומי craiglist.org בחרו עיר וחפשו שם דירות להחלפה תחת הקטגוריה housing swap – אפשר לבחור עיר שבה תרצו לשהות או לבדוק תחת העיר שלכם אנשים שמחפשים דירה. לדוגמה, בלינק הזה תמצאו רשימה של אנשים שמוכנים להחליף את הדירה או הבית שלהם בחו"ל בדירה בתל אביב. 

שמירה על בית
כמעט כל אחד מאיתנו עבד כבייביסיטר בשלב כלשהו של הנעורים או חיפש בייביסיטר בשלב כלשהו של ההורות. עניין ה"סיטר", שמסמל שמירה על משהו יקר ללבכם, התפתח עם השנים לכיוונים שונים – דוג סיטר יוציא לטיול את הכלב שלכם, האוס סיטר ישמור על הבית שלכם בהיעדרכם. או במקרה שלנו, אתם תהפכו להאוס סיטרים ותשמרו על דירה או בית של מישהו אחר בהיעדרו. יש אתרים שונים שבהם אנשים מפרסמים שהם מחפשים האוס סיטר – למשל, לפני יציאה לחופשה או בתקופה של החלפת עבודה כשהדירה הקודמת עדיין נמצאת בבעלותם. כמעט תמיד השמירה על בית זר כרוכה בטיפול בבעל חיים כלשהו, כלב, חתול, דגים או אוגר. לרוב תתבקשו גם להשקות את העציצים, לאסוף את הדואר ולשמור שהבית יהיה נקי ומסודר כשבעליו ישובו ממסעותיהם.

מה היתרונות? אתם לא צריכים לתת דבר בתמורה לדירה או לבית, פשוט לעבור לגור לתקופת מה במקום. כך שאתם לא צריכים לדאוג שמשהו עלול להשתבש אצלכם בדירה (אלא אם כן יש לכם כלב או חתול שנשארו מאחור ואז תצטרכו למצוא להם שומר…). כל היתרונות של מגורים בבית או בדירה מאובזרים ומסודרים, כולל עניין ההתערות בשכונה והתיידות עם השכנים, שהוזכרו בסעיף החלפת הדירה, נמצאים כמובן גם כאן.


שמירה על בית כוללת פעמים רבות גם טיפול בכלב, חתול, אוגר או דגים

מה החסרונות? גם במקרה הזה, הדירה עלולה להיות מרוחקת ממרכז העניינים, בשכונה לא סימפטית וכדומה. בעלי החיים שעליהם אתם מופקדים עלולים להתגלות כשונאי זרים, וכך תבלו שעות ארוכות בכל יום מנסים לשכנע את לאסי לצאת איתכם לטיול היומי או בחיפושים אחר מיצי שנעלמה מתחת לספה ביום הראשון לבואכם ומאז נעלמו עקבותיה.

איך מתקדמים? הדרך הטובה והבטוחה ביותר היא כמובן דרך היכרות אישית, אבל אם אתם לא מכירים מישהו שמחפש האוס סיטר, תוכלו להיעזר באתרים הבאים: House Sitters America, Mind my House, Trusted House Sitters, Home Sitters ואחרים.

לעבוד בחווה אורגנית
הדרך הזאת אמנם מצריכה מאמץ מסוים, אבל התמורה רבה והחוויה בלתי נשכחת. WWOOF הוא ארגון בינלאומי של חוות אורגניות שמזמין מתנדבים לעבוד בחווה בתמורה ללינה ואוכל. לפני שאתם נבהלים מעבודת השדה המפרכת, כדאי שתדעו שיום עבודה של מתנדב בחווה נע בין ארבע לחמש שעות, שיכולות לכלול קטיף פירות, חליבת פרות, אפיית לחם, הכנת גבינות, זריעה או שתילה, התקנת גדרות סביב חלקות חקלאיות וכדומה.


קטיף צנוניות בחווה אורגנית. בתמורה לארבע-חמש שעות עבודה ביום מקבלים אוכל ומקום לישון

מה היתרונות? החוות החברות בארגון נמצאות במיקומים כפריים, באזורים שמן הסתם לא הייתם מגיעים אליהם בדרך אחרת. הנופים הפסטורליים, ההיכרות עם מתנדבים אחרים מרחבי העולם ועם בעלי החווה והעבודה בשיטות אורגניות ולא פוגעניות – כל אלה הופכים את השהות בחווה למיוחדת במינה. אמנם לא מרווחים כסף תמורת העבודה, אבל מקבלים מקום לישון וארוחות (אורגניות) ללא תשלום.

מה החסרונות? לא מתאים למי שמחפש חופשה עירונית הכוללת הרבה בתי קפה, מופעים ומוזיאונים (למרות שאפשר להוסיף חופשה עירונית אחרי שעבדתם בחווה) ובעיקר לא מתאים למי שנרתע מעבודת כפיים.

איך מתקדמים? פשוט מאוד: נכנסים לאתר של WWOOF, בוחרים מדינה מתוך רשימה ענקית, ומכאן – עולם החוות האורגניות פתוח לפניכם. אגב, יש גם משקים אורגניים ישראלים שחברים בארגון. 

לישון על ספה
פתרון אידיאלי לצעירים וצעירים ברוחם, שלא צריכים יותר ממיטה או ספה בבית של מישהו אחר. בשונה מהחלפת דירות או שמירה על בית, גלישת ספות (Couch Surfing) מאפשרת להתערות בחיים המקומיים, שכן אתם גרים בבית או דירה של מישהו אחר בזמן שהם שוהים שם. איך זה עובד? יש יותר משבעה מיליון חברים ב-100 אלף ערים ברחבי העולם, כך שהסיכוי למצוא ספה פנויה ביום ובמקום שתרצו – מצוין. אחרי שנרשמים באתר (ראו פרטים למטה), מתחילים בחיפוש. התכתבות עם האנשים שנראים לכם מתאימים תניב כמעט תמיד לא רק מקום לישון, אלא גם חברויות חדשות. המארחים, מעצם היותם חלק מהרשת הבינלאומית הזאת, ישבו איתכם אל תוך הלילה, יספרו על החיים בעיר ובמדינה שלהם, יצאו איתכם לברים או למועדונים שרק המקומיים מכירים, יבשלו לכם (או יחד איתכם) את המאכלים האהובים עליהם, ורוב הסיכויים שיהפכו לחברים טובים שלכם. בתמורה, גם מכם מצפים לארח מטיילים שמגיעים לעירכם.


למי שלא צריך יותר מספה להניח עליה את הראש, גלישת ספות מאפשרת להתערות בהווי המקומי

מה היתרונות?
היכרות עם צעירים מרחבי העולם, השתלבות, ולו לזמן קצר, בחיים המקומיים, יצירת חברויות עם אנשים מכל רחבי העולם. 

מה החסרונות? לא מתאים למי שזקוק לפרטיות או שמעדיף לבלות את הערבים בקריאת ספר טוב במקום לבלות בחברתם של אנשים חדשים.

איך מתקדמים? הארגון הוותיק, הגדול והמוכר ביותר שמחבר בין מחפשי מקום לינה לאלה שמוכנים לארח בבתיהם הוא Couchsurfing. ארגון נוסף שפועל בדרך דומה הוא GlobalFreeloadrs, שגם הוא מחבר בין אנשים שמסכימים לארח בביתם בחינם.

ומה עם כרטיס הטיסה?
אמנם בתחילת הדברים אמרנו שעל כרטיס הטיסה תצטרכו לשלם, אבל יש אפשרות להוזיל את המחיר ואפילו לטוס לגמרי בחינם. איך עושים את זה? צריך לפתח אובססיה לאיסוף נקודות הנוסע המתמיד של חברת תעופה מסוימת. יש כרטיסי אשראי שמציעים מדי פעם להמיר את הנקודות שצברתם בנקודות של חברת תעופה – קפצו על ההזדמנות. נסו לטוס בכל פעם, בין אם לצורך עבודה או לחופשה, באותה חברת תעופה כדי לצבור מיילים. היו ערניים למבצעים מיוחדים שהחברות מציעות לעיתים, דוגמת כפל נקודות עבור טיסה מסוימת. מי שמתמיד באמת, ירוויח כרטיס טיסה מוזל או אפילו בחינם.

 

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.