תפריט עמוד

שלכת – אל המקומות הקרובים והיפים ביותר

אין כמו טיול סתווי, כשרכסי ההרים והעמקים נצבעים בצבעי שלכת משגעים, שכמו יצאו ממכחולו של צייר מוכשר במיוחד. הנה כמה מקומות שכדאי מאוד לטייל בהם דווקא בסתיו

שלכת. הגדרה: המצב בו נמצא עץ כאשר הוא משיר את עליו.

הגדרה רחבה יותר: בצמחים רב-שנתיים מסוימים, תהליך נשירתם של רוב עלי הצמח או כולם, כאמצעי התגוננות מפני תנאי-מזג האוויר, קור, חום או יובש נקראת שלכת.

ביאליק כתב על השלכת: "הקיץ גווע מתוך זהב וכתם ומתוך הארגמן" (מתוך "הקיץ גווע").

ואנחנו עם השנים הפכנו ל"ציידי שלכת". מטיילים לא נוטים לנסוע בעונות מעבר: "הימים קצרים", "קצת קר", "תכף מתחילים הגשמים". עצם הביטוי "עונת מעבר" נשמע קודר, אבל המציאות שונה לחלוטין. הסתיו הים תיכוני, האגאי, ובפריפריה של הים השחור הוא צבעוני, שמח, מלא חיים. הנה לכם אנציקלופדיית שלכת קצרה ממיטב הארצות אליהן אנו אוהבים להגיע דווקא בסתיו.

לקריאה נוספת:

שלכת ביוון – אוקטובר עד מחצית דצמבר

גן עדן לאוהבי שלכת. ביוון יערות עצי אשור עבותים וגדולים, שחלקם הוכרזו כאתרי מורשת לאומית של אונסק"ו. מופע השלכת של האשורים חושף מגוון צבעים שבין ירוק לחום וצהוב. רוח אחת קטנה והאוויר מלא ב"קונפטי" מרהיב מעשה ידי הטבע.


עלי שלכת ביוון | צילום: דובי טל

האתרים היפים ביותר ביוון לראות שלכת:
יער זגרדניה – בצפון-מזרח יוון, בגבול עם בולגריה, משתרע רכס רודופי. הרכס מיוער בצפיפות רבה בעצי אשור, צפצפה וליבנה. בתוך הרכס זורמים נחלים ונהרות, יש עושר אדיר של מעיינות ומפלים, ואפילו כפרים נטושים שהיער כיסה. נסיעה בתוך יער זגרדניה במהלך שעות היום מצריך לעיתים הדלקת אורות, שכן צמחייה כה סבוכה ומייצרת צל כבד באמצע היום. במחצית אוקטובר הופך יער זגרדניה לצבעוני ומרהיב, מבט מרחוק על היער נראה כאילו הוא עולה באש – כל כך הרבה גוונים של צהוב ואדום ומיני כתומים…

סעו לעיירה פרנסטי (Paranesti) ועלו ממנה צפונה, לטיול בתוך יער זגרדניה. בכניסה ליער יש שילוט למפלים, בריכות, כפרים נטושים ובקתות יער של חוטבי עצים.


שלכת בעמק החם בצפון יוון | צילום: דובי טל

העמק החם – מצפון למעבר קטארה בצפונה של יוון ישנו יער של אורנים שחורים מעורבים בעצי אשור. היער סבוך, האורנים זקופים כמו חיילים במסדר ואילו האשורים מתפרעים להם… מי שנכנס ליער מכיוון הכפר מצובו (Metsovo) ויוצא לכיוון הכפר פריבולי (Perivoli) צפוי לחוויה מהאגדות – נראה כאילו כל רגע פיות יתחילו לרדת מהעצים ודמויות מצוירות ירוצו בין עצי האשור לאורן… הניגוד המושלם בין רחבי העלה הצבעוניים בשלכת לבין המחטניים הירוקים הופך את העמק החם ליער היפה ביותר ביוון!


שלכת בצפון יוון | צילום: דובי טל


שלכת בגאורגיה – בקווקז הגבוה ממחצית ספטמבר עד תחילת נובמבר

ריכוזי שלכת בריאים ובוהקים בשלל צבעים במקומות שאף אחד לא חושב עליהם ובלי צורך באונסק"ו…

האתרים היפים ביותר בגאורגיה לראות שלכת:
מעבר טיאנטי-ז'ינוואלי – מי שמטייל בחבל קחטי הגאורגי בוודאי נחשף ליקבים ולתעשיית יין ענפה. יש המכנים את החבל הרומנטי טוסקנה של גאורגיה בגלל כרמי הגפנים, שרידי אחוזות פאודליות שפזורים בחבל וכנסיות מרשימות. לחבל נוסף נופך מופלא בסתיו – צבעי השלכת. הגפן כבר השילה את עליה והעצה נראית יבשה, הצבעים החיים של הקיץ נעלמו ולפתע הכל נצבע באדום, צהוב, כתום, ירוק, סגול. כל מי שיחצה בדרך הנפלאה שבין טיאנטי לאגם ז'ינוואלי בדרכי עפר יחווה חווית שלכת מופרעת. יערות בצבעים משתנים ובתוכם צריחי מצודות פאודליות וקרחות יער ירוקות. לקינוח – תקבלו אגם מקסים.


שלכת בדרך לחבל חפצורטי בגאורגיה | צילום: יזהר גמליאלי

בדרך לחבל חפצורטי – המעטים שעולים לחבל חפצורטי יחוו שלכת "אחרת". הדרך המטפסת אל החבל יפה וצבעונית ויש בה המון מינים של נשירים שעומדים בשלכת בצבעים יפים ומגוונים. אבל כשתתחילו לטפס אל מעבר ההרים בגובה 2,670 מטר הצמחייה הנשירה תתמעט ותופיע במקבצים קטנים על רקע המדרונות החשופים. פתאום קבוצת שיחים ועצים ש"העזה" לטפס גבוה ועוטה על עצמה כסות שלכת תראה בולטת ויפה שבעתיים על רקע המדרונות המצהיבים. מרחוק קבוצת עצים כזו תיראה כמו ציור צבעוני על מדרון. "תרכיזי" שלכת מופלאים שכאלה יופיעו על המדרונות הדרומיים של הקווקז בחבל חפצורטי התחתון.


עצים בשלכת ומעליהם – פסגתו המושלגת של הקזבגי | צילום: יזהר גמליאלי

שלכת בפירנאים – אוקטובר ונובמבר

טיול בפירנאים באוקטובר ונובמבר מנצח את כל השלכות כולן. כל רכס הפירנאים בכל מעבר הרים בין העמקים הגדולים צבוע בשלכת מרהיבה. מויילה לסורט, מסורט לאנדורה, מאנדורה לאוס דה סיביס, כל פינה "זרועה" בשלכת עד כדי כך שהצבע הירוק לפתע נראה שונה ונדיר…


בסתיו, רכס הפירנאים נצבע בצבעי שלכת מרהיבים | צילום: איתי בר

מה המשמעות של המילה שלכת?

 

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.