תפריט עמוד

טיול בגליל – לשלושה צדיקים נעלמים

כיצד יתכן שאדם, צדיק ככל שיהיה, מת ונקבר בארץ רחוקה, ובכל זאת אנשים יעלו לרגל לקברו שבגליל? טיול לשלושה קברי צדיקים שאינם קבורים כאן, אבל הסיפורים הקשורים בהם מרתקים וכך גם קבריהם

מעשה פלאים הוא כיצד הולך אדם לעולמו בגלות רחוקה, נטמן באדמת זרים והנה מציינים את מקום קבורתו כאן בארץ הקודש. אמרו חז"ל "גדולים צדיקים במיתתם יותר מבחייהם", וכך לימים, לעת בואם של ידועני דור לכדי מאכל רימה, באה עדנתם שאפילו בחייהם לא זכו לה, ובני ישראל עשו מקום קבורתם קדוש, וזכרם קדוש וכוחם מקדש, והעם בא בהמוניו.

נצא למסע של דילוגים אל צדיקים שמתו ונטמנו בגלות, ובאורח פלא נתגלגלו ציוני קבורתם אל מחוזות הגליל, והעם היושב בציון קבע כאן את מקום משכבם האחרון. שניים מהם נטמנו בפרס, אחד לא ביקר מעולם בארץ, וצדיק אחד הופיע רק בחלום.


נוכחים נפקדים – ציון קברם של מרדכי ואסתר, שסיפורם התחולל בפרס, הלא היא איראן של ימינו | צילום: עדי אדר

מרדכי ואסתר
קרובי משפחה היו גיבורי המגילה מרדכי ואסתר, שסיפורם התחולל בפרס, היא איראן של היום. על פי המסורת, נמצא קברם בחדר מקושט צירופי אותיות עבריות עמוק במרתפו של מבנה אבן, בעיר האמאדאן, המזוהה עם שושן הבירה. מנהג היה ליהודי איראן, שהיו פוקדים את המקום בימי הילולת שושן פורים וקוראים במגילה.

אבל במרומי הגליל העליון, בסבך נחל ובקצה שביל מטיילים צר ומפותל בלב שמורת יער ברעם, נמצא מקום שבו טמונים מרדכי ואסתר על פי מסורת "חדשה". מדובר במבנה אבן הרוס, מרחק עשר דקות הליכה בחורש אלונים ותיק וצפוף, שמסורת מימי הביניים וספרי מסעות רואים בו את מקום קבורתם של השניים. קבוצת יהודים מצפת שהגיעה למקום בפורים תש"ט קראה את המגילה על פי מסורת הדורות הקודמים והכשירה את המקום.

איך מגיעים: נוסעים בכביש 899 מצומת חירם צפונה, 250 מטר לפני צומת ברעם פונים ימינה בדרך עפר (יש שילוט).
כמה הולכים ברגל: קילומטר
כמה לוקח על השעון: כעשרים דקות
עונה מומלצת: כל השנה
גישה לנכים: אין
עלות: ללא תשלום


קברו של רבי בחיי בן-אשר, שמעולם לא זכה להגיע לארץ הקודש | צילום: עדי אדר

רבי בחיי בן-אשר
בשולי כביש 65, מול נוף הרים ותעלת המוביל הארצי הפתוחה, מצוי על פי המסורת מקום מנוחתו של רבי בחיי בן-אשר, פרשן ומקובל ספרדי יליד סרגוסה, בן למשפחת חלוואה, שהעמידה לאורך הדורות מקובלים, פייטנים ופרשני מקרא. פעילותו של רבי בחיי בשלהי המאה השלוש עשרה בספרד זכתה לפרסום רב, והשפעתו על קהל ישראל בעת ההיא היתה עמוקה, בין השאר חיבורו "כד הקמח", שהוא אוסף דרשות מוסר ואמונה, ובעיקר פירושו הגדול לתורה, בו שילב דרשות של חכמי תלמוד ודברי חוכמה של פילוסופים ומקובלים.

משפחתו נמנתה עם מתיישבי טבריה במאה התשע עשרה, אך רבי בחיי לא זכה מעולם להגיע לארץ הקודש. חייו עברו עליו בספרד, שם נולד, שם פעל ושם גם נקבר. המסורת, כאמור, מצביעה על קברו בגליל התחתון במבנה אבן המכוסה כיפה כחולה, ועליו כתוב: מערת רבנו בחיי ותלמידיו.

איפה: בכביש 65, במקום שבו עובר הכביש מעל תעלת המוביל הארצי, בשכנות לקבר חבקוק הנביא הטמון גם הוא באתר (יש שילוט).
סוד קטן: מעברו השני של הכביש (ממזרח), יורדת דרך עפר קצרה אל חורש עצי שיזף גדולי עפאים, שביניהם מסתתר לו מעיין קטן, הוא עין חוקוק. הטובל במימיו, אפשר שיזכה בחסדי הצדיק, והמהדרין אינם מתנגבים.
כמה הולכים ברגל: כלום
כמה לוקח על השעון: הרף עין
עונה מומלצת: כל השנה
גישה לנכים: מוגבלת
עלות: ללא תשלום


הכיפות הכחולות של קבר רבי בחיי וקבר חבקוק הנביא
| צילום: עדי אדר

דוד ומשה אחד הם
זכות גדולה היתה לו לאברהם בן חיים, עובד קק"ל, הגר בעיר הקודש צפת, שהיה שרוע במיטתו, נים ולא נים עד שנתגלה לו הצדיק דוד ומשה בחלום. "איש לבוש לבן וזיו פניו כמלאך, פנה אלי בחלום […] ", מספר בן חיים על מפגשו הלילי, ומאותו רגע ממש התחילה סאגה מרתקת שעניינה הצדיק דוד ומשה, שמקום קברו בהרי האטלס ליד הכפרים תמזירת ותמסתינת, וההחלטה של בן חיים לתת לו כבוד בביתו הצנוע בשכונת כנען במרום הרי צפת הפכה את ביתו לאתר
עלייה לרגל.

נסים ונפלאות נקשרו לרגליו של הצדיק שמעולם לא הגיע לארץ ולא נטמן בה. מרפא חולים ומתיר אסורים, ואוסף נדחי ישראל מכל קצווי ארץ, שנקבצים להם יחדיו בחדר קטן וצנוע בבית משפחת בן חיים ובתוכו לוח שיש, נרות נשמה וספרי קודש אחדים. ונקבע יום ההילולה בליל ראש חודש חשוון, ויש לבוא באהבה ובלבב שלם ולהקפיד להיות נקי בגוף ובנפש ומומלץ להדליק נר ולתרום ככל אשר תחפצו.

איפה: שיכון כנען 172, צפת. בית רבי דוד ומשה זיע"א. חניה במקום, כולל הכנסת אורחים נעימה ואפילו תה על חשבון הבעל הבית.
כמה הולכים ברגל: כלום
כמה לוקח על השעון: הרף עין
עונה מומלצת: כל השנה
גישה לנכים: אין
עלות: תרומה לפי הרצון

אמנון גופר – מורה דרך וחוקר התרבות הגלילית. מתוך ספרו "חמש דקות מהצימר" בהוצאת עם עובד


צמחי המדבר - הצמחים הכי מתוחכמים בארץ

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מגליל עליון ועמק החולה

צפת לקראת פסטיבל הכלייזמרים: יופי של סודות
צפת לקראת פסטיבל הכלייזמרים: יופי של סודות

הסמטאות של צפת מתמלאות בימים אלה בנגנים חדשים וותיקים, נגנים אשר גומעים קילומטרים רבים בסמטאות העיר ועושים שמח. אולם פסטיבל הכלייזמרים, לדברי המדריך, "הוא לא רק קשור לנגינה. יש בו מסר של פשטות. כולנו מוזמנים להגיע, לפשוט מעלינו ...

מהמולת "מחניודה" לאירוח אינטימי בראש פינה
מהמולת "מחניודה" לאירוח אינטימי בראש פינה

סמטה מוצלת מובילה אל הבית המוקף בבוסתן המשתלב בגינת ירק ועשבי תיבול שהשף קוטף ומלקט מהם היישר למטבח. נוף פנורמי גלילי והחרמון באופק. בבית שני חדרי אוכל מרווחים. החללים והקירות משמשים רקע לאוסף חפצי אמנות וטעם משובח. השף ...

מבוא לנדודים 48: מערות ברכס פקיעין
מבוא לנדודים 48: מערות ברכס פקיעין

"בעיצומו של קיץ, בחום יולי אוגוסט עליתי מהגליל התחתון אל הגליל העליון. הובלתי את הקרוואן בכביש הצר המטפס דרך הכפר ראמה, חלפתי על פני בית ג'אן וחרשים, ונכנסתי אל פקיעין". רונן רז חונה בגליל העליון, מכיר שכנים יהודים ...