תפריט עמוד

מתחמים משופצים – לקנות ולבלות

בשנים האחרונות יש פריחה של מתחמים עירוניים בעלי ערך היסטורי, שמשלבים קניות, מסעדות ובילויים לכל המשפחה. מירושלים ועד עכו - כמה מתחמים משופצים ששווה לבקר בהם

בשנים האחרונות, עם העלייה במודעות לחשיבותו של השימור, יותר ויותר רשויות מקומיות משקיעות בשימורם של מבנים בעלי ערך היסטורי והפיכתם למרכזים של בילוי ופנאי. מתחם התחנה בתל אביב היה הסנונית הראשונה, ומאז שופצו עוד כמה מתחמים, שבה נפתחו בתי קפה, מסעדות, חנויות ייחודיות וגלריות. לצד קניות ואוכל, מרבית המתחמים מתאימים לכל המשפחה, כשבסופי שבוע ובחופשות מתקיימים בהם אירועים ופעילויות לילדים. 

מתחם 21, חיפה
העיר התחתית של חיפה, שמאז סוף שנות השבעים ידעה הזנחה, נמצאת בשנים האחרונות בפריחה. בהתחלה היתה זו המושבה הגרמנית שבתיה עברו שיפוץ ונפתחו בה המון מסעדות ומקומות בילוי. עכשיו הגיע תורו של אזור השוק התורכי, בין רחוב הנמל לשדרות המגינים. בשונה ממתחמים אחרים, המתחם הזה מתפרש על כמה רחובות, שהפכו למעין רובע אמנים ומעצבים. עיריית חיפה מקצה לאמנים ומעצבים נבחרים חללים לעבודה, ללא תשלום שכר דירה למשך שנתיים, והחללים מוקדשים לסטודיו ליצירה, גלריות, חנויות שבהן מוכרים את עבודות האמנים וגם חללים בהם מתקיימים אירועים שונים.

יש במקום מעצבי אופנה, צורפים, אמני זכוכית וויטראז', ציירים, סטודיו לצילום, סטודיו לאמנות תעשייתית, מרכז לתיאטרון בובות ועוד. יש גם מוזיקאים שעובדים במקום, כמו אסף אמדרוסקי ומיכה שטרית.
לצד כל אלה משובצים באזור פאבים, בתי קפה ומסעדות. מפעם לפעם מתקיימים במתחם אירועים והופעות. כדאי במיוחד לטייל במקום בימי חמישי בערב, אז המתחם פתוח עד 23:00 בלילה.


אחת מהחנויות במתחם 21 | צילום: צבי רוגר

מה לקנות? עיקר המתחם הוא חנויות המעצבים ובאמת שלא חסר כאן מה לקנות. הנה כמה המלצות: בחנות של סמדר ואיתמר (צייד הספרים), "ספרים וחפצים", תוכלו למצוא ספרים של פעם שתמיד חיפשתם, תקליטים וחפצים לבית. אצל נינה ארט גלאס אפשר למצוא עבודות זכוכית מרהיבות של האמנית נינה חנין. בחנות של אדי כאלב אפשר למצוא נעליים ותיקים מעור בעבודת יד. בסטודיו ALT NEU MADE מוכרת הילה שמש בגדי וינטג' לצד פרטי לבוש חדשים.

מה לאכול? באזור המתחם יש הרבה מסעדות ומקומות בילוי, חלקם מוסדות וותיקים שהיו פה גם כשהמקום לא היה בשיא זוהרו, וחלקם מקומות חדשים ואופנתיים. מעיין הבירה הוא מוסד חיפאי ותיק, מסעדת פועלים קטנה שמתמחה בכבד קצוץ, גפילטע פיש ו-22 סוגי בירה מהחבית. מוסד נוסף הוא ג'קו מאכלי ים, מסעדת הדגים ופירות הים הוותיקה שיש לה כבר סניפים בכל הארץ. אחת מהמסעדות הכי מצליחות באזור היא הנמל 24, מסעדת שף עטורת שבחים שנפתחה לפני שנים ספורות והפכה לאד מסמלי ההתחדשות של האזור.

הבזאר התורכי, עכו
העיר העתיקה של עכו עברה בשנים האחרונות תהליך של התחדשות ואם עוד לא הייתם שם, ממש שווה לקפוץ לביקור. אחד מהחידושים האחרונים הוא שיפוצו של הבזאר התורכי, ששוכן בסמוך לנמל. מדובר במתחם יפהפה המקורה בקשתות אבן. המתחם קטן למדי, כ-100 מטר אורכו בסך הכל, אבל הוא מלא בהפתעות, בעיקר קולינריות. לצד מסעדות מצוינות וחנויות של אמנות ומזכרות יש בו גם גלריות לאמנות. אם אתם כבר פה כדאי גם למסגד אל ג'זאר, לחמאם התורכי, לכנסיית סנט ג'והן ועוד.


הבזאר התורכי בעכו. קטן אך מלא בהפתעות | צילום: אריק סאלין

מה לקנות? אופיו של הבזאר תיירותי והחנויות בו מוכרות מזכרות לתיירים, עבודות יד, תכשיטים ומוצרי קוסמטיקה מים המלח.

מה לאכול? בשטח הקטן של הבזאר מרוכזים כמה מקומות אוכל נפלאים. יש שם דוכנים של אוכל, כמו דוכן המיצים של אוקטביו סוזה, או דוכן גבינות העזים של משק גלילי. יש כמה מסעדות נפלאות, כמו מסעדת הדגים ופירות הים סבידה, מסעדה זעירה ומלאת אווירה שהמנות בה טעימות להפליא, או בר האוכל קוקושקה, שמציע טאפאס ואוכל רחוב אירופי, כמו נקניקיות בעבודת יד או פיש אנד צי'פס. ויש גם גלידרייה מופלאה, גלידה אליס, לקינוח.

מתחם התחנה בתל אביב
הסנונית הראשונה במתחמי הבילוי המשוחזרים היא מתחם התחנה בתל אביב, שנפתח לקהל הרחב ב-2010. המתחם שוכן בין חוף הים לבין השכונות נווה צדק ומנשייה, במקום בו פעלה, בין 1948-1892 תחנת הרכבת בקו יפו-ירושלים. ב-1902 הקים הטמפלרי הוגו וילנד, בסמוך לתחנת הרכבת, בית חרושת לייצור מרצפות מצוירות, על מנת שיוכל לשנע את הסחורה בקלות לירושלים. המתחם היום כולל את מבני תחנת הרכבת ההיסטורית וגם את מפעל המרצפות של משפחת וילנד ואת בית המשפחה.


בית וילנד במתחם התחנה בתל אביב | צילום: צביקה גולן

כמה מהאטרקציות במקום קשורות להיסטוריה של המקום, כמו קרון הרכבת הישן שבו אפשר לצפות במיצג חווייתי שמספר את סיפורו של קו הרכבת הראשון בין תל אביב לירושלים. בנוסף, מוצגות בתחנה תערוכות שונות. בסופי שבוע המקום רוחש פעילות: בימי שישי בבוקר מתקיים במתחם מנטה מרקט, שוק בריאות עם דוכנים של ירקות ופירות, אוכל טבעוני, סדנאות של בישול בריא ואפייה בריאה, מיצים, טיפולים אלטרנטיביים, שיעורי טאי צ'י וצ'י קונג (בחינם) ועוד. בשבתות מתקיימים במתחם מופעי תיאטרון רחוב, קרקס ואקרובטיקה לכל המשפחה.

מה קונים? במתחם יש בוטיקים, חנויות מעצבים וחנויות ייחודיות. בין היתר יש פה חנויות של המעצבים נעמה בצלאל, רונן חן, מיכל נגרין והגר סתת, לצד חנויות קונספט כמו חנות משחקי החשיבה המקסימים של גאיה, צומת ספרים בחנות שמתמקדת בספרי אמנות, עיצוב ואדריכלות, ו-Made in TLV, חנות מזכרות שכל הפריטים בה מוקדשים לתל אביב.


מתחם התחנה. היסטוריה תל אביבית, קניות ואוכל | צילום: צביקה גולן

מה אוכלים? במתחם התחנה יש כמה בתי קפה ומסעדות כמו איטלקייה בתחנה, קפה גרג ומסעדת רג'ינה הכשרה. המלצת המערכת היא לשבת בחצר של הטאפאס בר ויקי כריסטינה, תחת עץ הפיקוס העתיק, ליהנות מארוחת טאפאס עם מוזיקה ספרדית ברקע ולקנח בגלידה המצוינת של גלידרייה וניליה.

מתחם התחנה הראשונה בירושלים
בקצה השני של קו הרכבת יפו-ירושלים עומדת תחנת הרכבת הראשונה של ירושלים, שהוקמה ב-1892 ונפתחה במאי 2013 לאחר שיפוץ ושימור מקיף. המיקום של מתחם התחנה הירושלמי אטרקטיבי במיוחד, בין המושבה הגרמנית לבין ימין משה, מה שמאפשר לשלב ביקור במקום ביום טיול ירושלמי. המתחם לא גדול, קטן יותר מאחיו התל אביבי, אבל יש פה הרבה מה לעשות. בנוסף לכמה חנויות ייחודיות ולהיצע קולינרי מרשים במיוחד, יש במקום מרכז מבקרים ממנו יוצאים סיורי הליכה, אופניים וסגוויי באזור, גלריה עם תערוכות מתחלפות, וירידים שמתקיימים כמה פעמים בשבוע.  


מתחם התחנה הראשונה בירושלים | צילום: דודי סעד

כמו במתחם התל אביבי, גם כאן יש אירועים והפעלות – הופעות, הקרנות סרטים ואפילו אירועי ספורט כמו שיעורי יוגה וזומבה שמתקיימים על בסיס שבועי. יש גם הרצאות וסדנאות, בחינם, כמו שיעורי אילוף כלבים. משפחות ייהנו בסלון הילדים, שבו אפשר להפריח בועות סבון ענקיות, לשחק במשחקי הרכבה ללא תשלום, להשתעשע בג'ימבורי להשכיר רכבי פדלים ועוד. בסמוך לסלון הילדים נמצא ג'ונגל הילדים, עם המון פעילויות יצירה מקסימות לילדים. אחת מנקודות הזכות של המתחם היא העובדה שהוא פתוח בשבתות, לא עניין של מה בכך בירושלים. 

מה קונים? אין כאן היצע גדול של חנויות כמו במתחמים אחרים, אבל כל החנויות במקום הן חנויות קונספט מתמחות, כמו גאיה משחקי חשיבה וחנות הספורט של Saucony. חובבי הקניות ייהנו מהירידים שמתקיימים כאן כמה פעמים בשבוע, ובעיקר בחמישי ושישי, כמו יריד מעצבי האופנה D station, יריד יוצרים בתחנה בו מוצגות עבודות יד של יוצרים ומעצבים, ויריד צ'יק צ'יק צ'ק שמציע בגדי ילדים, צעצועים, משחקים ועוד.


יריד במתחם התחנה הראשונה בירושלים | צילום: דודי סעד

מה אוכלים? ההיצע הקולינרי במתחם הירושלמי רחב במיוחד. במקום יש כמה מסעדות, כמו מסעדת אדום, שכבר הפכה למוסד ירושלמי, מסעדת הטאפאס פינ'צו, בר המיצים Re:Bar, סניף של קפה לנדוור, סניף של גלידה וניליה ועוד. אנחנו ממליצים דווקא על ארוחה בבזאר הקולינרי, במיוחד אם מגיעים בהרכב גדול כשכל אחד מחברי הקבוצה רוצה משהו אחר. מדובר בשוק מקורה שבו כ-15 דוכנים קבועים ומתחלפים – מדוכנים של ירקות ופירות אורגניים או גבינות משובחות, דרך דוכן שמוכר את השוקולדים המצוינים של דסקלידס ועד לדוכנים של פיצה, פלאפל, מאכלים ביתיים ועוד.

 

 

אביב בישראל - ממעוף הציפור

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מישראל

סופשבוע בשדה בוקר: גן עדן מדברי
סופשבוע בשדה בוקר: גן עדן מדברי

שדה בוקר ומדרשת בן גוריון מציעים כל מה שצריך לסופשבוע מדברי גדוש בנופים, טבע, הרפתקאות ואפילו קצת היסטוריה. הצעה לסופשבוע קצר עם תצפיות נוף, טיולים רגליים, טיםוס קירות, ספארי לילה, אוכל טוב והמון יעלים

טעם מקומי – חופשה קולינרית בהרי ירושלים
טעם מקומי – חופשה קולינרית בהרי ירושלים

החופשה הקולינרית "טעם מקומי" מתקיימת בסוף השבוע האחרון של כל חודש (ימי רביעי וחמישי). היא מתחילה בארוחת שף מופלאה בערב רביעי, ששמה על הבמה חומרי גלם של היצרנים המקומיים, בכל ארוחה במה ליצרן אחר, ולמחרת ממשיכה בבראנץ' עשיר ...

חוזרים לאילת: להירגע מול הים
חוזרים לאילת: להירגע מול הים

אחרי שאירחה מפונים בכמות הזהה למספר תושביה, אילת מנסה לחזור לשגרה ומייחלת לשובם של הנופשים. עם מיזם תיירותי חדש, שנקרא לוקאלס, ומקומות מושלמים להירגע, לאכול טוב ולמלא מצברים, העיר הדרומית היא המקום הנכון בימים אלו