תפריט עמוד

במעבה היער – יערות קסומים באירופה

אירופה, שבעבר היתה מכוסה ביערות עבותים, שינתה עם השנים את פניה, ואת מקומם של העצים תפסו כבישים, ערים וכפרים. לא פשוט למצוא בימינו יערות בתוליים באירופה, ובכל זאת הנה כמה יערות שבהם תרגישו כאילו נכנסתם לתוך סיפור אגדה

כשמטיילים בין הגבעות הירוקות והכפרים הקטנים שביער השחור קשה להאמין שכיפה אדומה או עמי ותמי הלכו לאיבוד במעבה היער ממש באזור הזה. את היער הראשוני והקדמוני שכיסה פעם את מרביתה של אירופה החליפו אזורים מיושבים, כבישים, מסילות ברזל, כרמים ושדות. אבל פה ושם אפשר עדיין למצוא יערות מהאגדות, שהמטייל בהם ירגיש קטנטן לעומת העצים האדירים. הנה כמה יערות אירופים יפים במיוחד:

יער ביאלובייסקה, פולין ובלרוס
השריד הגדול ביותר, ואחד האחרונים, של יער ראשוני עצום, שכיסה בעבר חלקים נרחבים של אירופה – מרכס הפירנאים במערב ועד הרי אורל במזרח. רוב-רובו של היער הזה, שפירוש שמו בפולנית הוא "מגדל לבן", נמצא בבלרוס, וחלקו הקטן, כמאה קמ"ר – בפולין. בלבו של היער עובר הגבול בין שתי המדינות, ומטיילים ורוכבי אופניים יכולים לחצות מצד לצד דרך מעבר גבול הנמצא אף הוא ביער.


יער ביאלובייסקה. השריד הגדול ביותר ליער הראשוני שכיסה בעבר את אירופה

לבו של היער הזה הוכרז כאתר מורשת עולמית ובין עציו יש לא מעט אלונים קשישים וגדולי ממדים, שכמה מהם אפילו זכו לשם משלהם (קיסר הצפון, הצלב הדרומי הם רק שניים מהם). המטיילים ביער יכולים לפגוש בעלי חיים שונים, בהם ביזונים אירופים, בעלי חיים אדירי מימדים ומרשימים במיוחד – בביאלובייסקה חיים כמה מאות ביזונים.


ביזון אירופי בסביבתו הטבעית. ביער ביאלובייסקה חיים כ-800 פרטים

ביוגרדסקה גורה, מונטנגרו
שמורת ביוגרדסקה גורה, במרכז מונטנגרו, מכילה את כל האלמנטים הנדרשים כדי להרגיש בתוך סיפור אגדה: יער בתולי, הרים נישאים ושישה אגמים קרחוניים. כמאה מיני עצים, חלקם בני מאות שנים, צומחים ביער העבות, אחד יערות הבתוליים האחרונים באירופה. בין השאר צומחים כאן עצי אשור, אשוח, אלון ואורן, שמגיעים לגבהים מרשימים ביותר. זהו גם מקום מחייה של 150 מיני ציפורים וכעשרה מיני יונקים.


אחד האגמים האלפיניים בלבה של שמורת ביוגרדסקה גורה | צילומים: NP Biogradska gora


שביל בביוגרדסקה גורה. עצים בני מאות שנים תורמים לתחושה שאתם מטיילים ביער מהאגדות

הפארק הלאומי קילרני, אירלנד
כשמטיילים ביערות מלא הקסם שבפארק הלאומי קילרני (Killarney), בדרום-מערב אירלנד, בין העצים מכוסי הטחב, אפשר בנקל להרגיש שבכל רגע יצוצו להם פיות, גנדים או לפריקונים, ועוד כמה מיצורי היער שמככבים בסיפורי העם האיריים. בשטח הפארק יש אגמים, הרים וכ-120 קמ"ר של יערות אלונים, טקסוס (עץ מחטני ירוק עד) ואלמון. יערות האלונים מכסים שטח נרחב במיוחד של הפארק ומהווים את השריד הגדול ביותר של יערות האלונים שכיסו פעם את אירלנד. רבים מהעצים מכוסים טחב, שתורם לתחושת המסתורין ששורה במקום, וביניהם גדלים שרכים.


עצים מכוסי טחב בפארק הלאומי קילרני

היערות של הפארק מהווים בית לבעלי חיים שונים ובהם איילים וכ-140 מינים של ציפורים. בנוסף לאגמים שמהווים חלק משטח הפארק, בתוך היערות יש אגמים ופלגי מים. למרות שאחת הדרכים המעניינות ביותר לגלות את היער היא בטיול רגלי בין שביליו, אפשר לטייל ברחבי הפארק באופניים ואפילו בעגלה רתומה לסוס.


מפל טורק בפארק הלאומי קילרני

הפארק הלאומי אולנקה, פינלנד
פינלנד היא המדינה המיוערת ביותר באירופה, ומרבית שטחה של המדינה מכוסה ביערות. ברגע שיוצאים מן הערים הגדולות, אפשר למצוא יער כמעט בכל מקום אליו מגיעים. אבל אם צריך לבחור במקום אחד בעל ייחוד, הרי שזהו הפארק הלאומי אולנקה (Oulanka National Park), שמשתרע על שטח של 270 קמ"ר בצפון-מזרח המדינה, בסמוך לגבול עם רוסיה. בשטח הפארק יש נהרות ויערות מחטניים עצומים, כשאלה נותרו עדיין בתוליים ולא נגועים. מרבית העצים ביער הם עצי אורן, וביניהם, על הקרקע, אפשר לראות פטריות ושיחים של גרגירי יער מכל הסוגים.

בשל מיקומו של הפארק והקרקע העשירה שבו גדלים בו מינים רבים של צמחים, רבים מהם נדירים. לצד היערות האינסופיים, גולת הכותרת של הפארק היא הנהרות, הנחלים ופלגי המים. ניתן לשכור סירות ולשוט בנהר, ולעשות טיולים רגליים בשבילי ההליכה הרבים שברחבי הפארק. בחורף, כשהפארק מתכסה בשמיכה עבה של שלג, המראה שלו מלבב במיוחד.


הפארק הלאומי אולנקה. בחורף, כשהיער מכוסה שלג, המראה מלבב במיוחד


פטריות ביער בפארק הלאומי אולנקה

קלרוואלד, גרמניה
גרמניה אמנם מפורסמת במיוחד ביער השחור, אבל יש בה עוד יערות רבים, מרשימים לא פחות (ואולי אף יותר), ובהם חמישה יערות אשור עתיקים שפזורים בצפון גרמניה וזכו בתואר אתרי מורשת עולמית של אונסק"ו (ביחד עם יערות הבראשית של עצי האשור בהרי הקרפטים). הגדול מכולם הוא יער קלרוואלד (Kellerwald) שבמדינת הסן.


עץ ביער קלרוואלד


יער קלרוואלד בשלכת

בעבר שימש היער כאזור ציד, אך חלקים רבים ממנו נותרו עדיין, במידה רבה, בתוליים. למעלה משלושים אחוזים מן העצים ביער הם עצים עתיקים, שגילם עולה על 140 שנה. בנוסף לאשורים, שמהווים את מרבית העצים ביער, יש בו גם אלונים וכן מינים רבים של פרחים וצמחים כמו חבצלות וסחלבים מסוגים שונים. היער מהווה חלק מהפארק הלאומי Kellerwald-Edersee והוא אידיאלי לטיולי הליכה ולרכיבה על אופניים. ניתן גם לשכור אופניים חשמליות במקום לטיול ביער או באגם שבשטח הפארק.

__

בתמונה הפותחת: שמורת ביוגרדסקה גורה במונטנגרו, צילום: Snežana Trifunović, cc-by-sa 3.0
צילומים בכתבה: אייסטוק, Ralf Lotys, cc-by-sa 3.0, פליקר – purplespace, rosipaw, Martin Liebermann

 

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

  1. אנחנו נוסעים לגרמניה כל שנתיים בערך, הפעם יצא לנו לבקר ביער Kellrerwald (ירידה מכביש 3 אם מגיעים מצפון). משפחה אספה אותנו בברלין ואז נסיעה ל- Halle שם חיכה לנו הרכב מיורופקאר, ויצאנו לכיוון פרנקפורט דרך Kassel ( כביש יפה), היער ממש יפה ומסביבו הרבה כפרים קטנים ומקומות לינה חמודים. למעט הרכב והמלון בפראנקפורט שהזמנו מהארץ השאר מצאנו על הדרך ויש הרבה באיזור. ממש כדאי לבקר.

  2. היערות ויעדי הטבע המקסימים האלו נפלאים ובאמת הכי כיף שיש לנחות במקום שהוא יחסית פחות תיירותי כמו פולין או פרברי גרמניה ופשוט להנות מהדרך! בפעם האחרונה השכרנו אוטו מיורפקאר וחרשנו את פורטוגל בעצמנו והיה פשוט מקסים. לפעמים כשהולכים לאיבוד בדרכים מגלים דברים נפלאים!

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.