תפריט עמוד

נחל כזיב עליון: ואדי חביז

הפעם נצא לטיול קליל בוואדי חביז (הוא נחל כזיב עליון), במסלול שופע מים וצמחייה, שעובר בין הכפרים הדרוזים באזור הר מירון. המסלול מתחיל על כביש 89, בגשר אלקוש, ומסתיים בכפר הדרוזי חורפיש. דרושות שלוש שעות כדי לסיים אותו וכיוון שאינו מעגלי יש להשאיר רכב בנקודת הסיום. ניתן גם לעשות את המסלול בכיוון השני – להתחיל מחורפיש ולסיים בגשר אלקוש. אפשרות נוספת היא להתחיל מרחבת הקבר של נבי סבלן שממוקמת בהר זבול (כניסה מתוך חורפיש), לרדת בשביל שחור כשעה ואז לפנות שמאלה לשביל ירוק. בפיצול שבילים יש לפנות שמאלה לשביל הכחול, מה שיביא אתכם בחזרה לחורפיש ויהפוך את המסלול למעגלי (כשעתיים).

אורך המסלול:
5 ק"מ

משך הטיול:
כ-3 שעות

עונה מומלצת:
יפה כאן כל השנה. בקיץ המעיינות מרעננים, בחורף ובאביב צבעי הפריחה מקשטים את המסלול

מפה:
מפת סימון שבילים מס' 2 – הגליל העליון

איך מגיעים:
בצומת נהריה בכביש 4 פונים ימינה (לבאים מדרום) אל כביש 89. לאחר כ-20 ק"מ תראו שלט ימינה אל נחל כזיב, ניתן לחנות את הרכב בירידה מתחת לגשר. אפשר גם להגיע בתחבורה ציבורית: קווים 367, 361 ו-40 מתחנה המרכזית בנהריה.


תחילת המסלול. כבר מהצעדים הראשונים מרגישים באווירה המיוחדת של האזור

מיד כשתתחילו לצעוד בעקבות הסימון הירוק מגשר אלקוש תחושו באווירה המיוחדת של המקום. בחורף הירוק שולט בנחל, ואת דרככם ילוו עצי אלון תבור גבוהים, שיחי אשחר צפופים וקיסוסית מטפסת בעלת עלים בצורת לב, שמוסיפים לאווירה הרומנטית. לאחר כמה דקות הליכה תראו מצד שמאל מערה, שנוצרה באופן טבעי כתוצאה מחלחול מים בסלעי הגיר והדולומיט הקשים של הרי הגליל. האגדה מספרת שהמערה מגיעה עד לקיבוץ סאסא. בימי קדם היו הגברים מהאזור מאתגרים אחד את השני במבחני אומץ, ורק הנועזים ביותר היו מעיזים להיכנס אל תוך המערה החשוכה והעמוקה.


המסלול שופע מים ובדרך נתקלים במעיינות, בריכות ומפלונים

לאחר כ-1.5 ק"מ תצאו מתוך הסבך ותגיעו אל אחת הנקודות היפות במסלול – מעין עין רטט. לפניכם יתגלה נוף ציורי ממש: גבעות ירוקות שסלעי טרשים מבצבצים מתוכן, כמה בריכות עם מים זורמים ופרות שנועצות בכם מבטים המומים. רק ציוצי הציפורים מסביב מפירים את השקט הפסטורלי. ניתן לטבול רגליים במים, אך לא מומלץ להיכנס, שכן לצערנו הרב המים מזוהמים מביוב שנשפך אליהם מאחד הכפרים הסמוכים. מתחת למפל תוכלו למצוא ריכוז של נענע משובלת, שרק מחכה להיכנס לפינג'אן ולהפוך לתה משובח.


פרה ליד עין רטט

בהמשך תפגשו שביל שחור שעולה אל הר זבול ואל המתחם הקדוש לדרוזים של נבי סבלאן, אחד מחמשת מפיצי העדה הדרוזית. ניתן לקצר מכאן ולעלות לכפר חורפיש (כשעה). המשיכו עם השביל הירוק עוד כ-2 ק"מ, כשעצי זית מפותלי גזעים ניצבים לצידכם, עד שתגיעו למבנה שמתוכו נובע מעיין – עין חותם. המים בתוך המבנה צלולים, קפואים, מרעננים וטהורים. האזור הציורי מלא בשרידים של התיישבות: טרסות קדומות, שרידי חומות עתיקות ומערת קבורה עלומה.

 


אתנחתא קצרה לתה (עם נענע משובלת שמצאתם בדרך)

בין צעירים עם תרמיל עמוס, שעוברים פה במהלך טיול "מים אל ים" וקבוצה של דתיים אמריקאים שעושה את דרכה להר מירון, פגשתי כאן גם כמה דרוזים מהכפר הסמוך. הם סיפרו לי את האגדה, שמוכרת היטב בכפר, אודות נבי סבלאן. הנביא נרדף על ידי קנאים שלא רצו שיפיץ את הדת הדרוזית החדשה. בייאושו פנה לאלוהים, התפלל לנס ותפילתו צלחה: אלוהים סכר את ערוץ הנחל, ומי המעיין נאגרו ויצרו בריכה שהטביעה את הרודפים. משום כך ניתן לנחל שמו – חביז, שפירושו בערבית סכר או כלא.


עין חותם. מי המעיין, שבתוך המבנה, צלולים וקרים מאוד

בעין חותם עומדות בפניכם שלוש אפשרויות: תוכלו להמשיך עם השביל הירוק ותגיעו לבסוף, דרך נחל מורן, לבית ספר שדה הר מירון. ניתן להמשיך עם השביל הכחול ימינה אל חורבה עתיקה, ולחזור. האפשרות המומלצת היא לסיים את המסלול בשביל הכחול הפונה שמאלה, שיביא אתכם לכפר חורפיש. המסלול הזה ממשיך עוד כ-2 ק"מ, כשערוץ הנחל הזורם מתפתל לידכם. כשתגיעו לשורה של חביות צבעוניות – תדעו שאתם כבר מאוד קרובים לכפר.

את הטיול מומלץ לסיים באחת המסעדות הדרוזיות המצוינות בחורפיש. מעל צלחת של חומוס או סמבוסק תוכלו להסתכל אל עבר פסגות ההרים ולסכם את היום: ואדי חביז הוא מסלול מקסים, קצר וקליל, עם מעיינות נפלאים וסיפורים דרוזים מרתקים, שכל איש בכפר ישמח לחלוק איתכם. מומלץ בהחלט.


סמבוסק עם בשר כבש ב"סמבוסק הארז". סיום הולם לטיול

איפה לאכול?

המלצה אישית: מסעדת "סמבוסק הארז". את המסעדה פתח דרוזי, שהתאהב בסמבוסקים שאכל בזמן שירותו בלבנון, והחליט לייבא אותם לארץ. המסעדה מגישה אוכל לבנוני בטעם אותנטי משובח: סמבוסקים, לאפות, פיתות עם לבנה ובשרים. מנת הדגל היא סמבוסק בשר כבש מעולה. פתוח שבעה ימים בשבוע מ-9:30 ועד 23:00.

עוד מסעדות באיזור

עוד לטיול באזור: ראש הנקרה, הר מירון, נחל כזיב, צפת, הכפר הדרוזי פקיעין

מפת נחל כזיב עליון

המפה באדיבות עמוד ענן והמרכז למיפוי ישראל

להמשך מסלול נחל כזיב:

נחל כזיב: עין טמיר  - מצפה מונפורט
נחל כזיב: עין טמיר – מצפה מונפורט
מסלול טיול מוצל, שלאורכו מצפה לנו הפתעה נעימה: בריכות מים צוננות המתאימות
גם לטבילה ולשכשוך.
יותם יעקבסון | צילום: יותם יעקבסון

 

צמחי המדבר - הצמחים הכי מתוחכמים בארץ

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מגליל עליון ועמק החולה

צפת לקראת פסטיבל הכלייזמרים: יופי של סודות
צפת לקראת פסטיבל הכלייזמרים: יופי של סודות

הסמטאות של צפת מתמלאות בימים אלה בנגנים חדשים וותיקים, נגנים אשר גומעים קילומטרים רבים בסמטאות העיר ועושים שמח. אולם פסטיבל הכלייזמרים, לדברי המדריך, "הוא לא רק קשור לנגינה. יש בו מסר של פשטות. כולנו מוזמנים להגיע, לפשוט מעלינו ...

מהמולת "מחניודה" לאירוח אינטימי בראש פינה
מהמולת "מחניודה" לאירוח אינטימי בראש פינה

סמטה מוצלת מובילה אל הבית המוקף בבוסתן המשתלב בגינת ירק ועשבי תיבול שהשף קוטף ומלקט מהם היישר למטבח. נוף פנורמי גלילי והחרמון באופק. בבית שני חדרי אוכל מרווחים. החללים והקירות משמשים רקע לאוסף חפצי אמנות וטעם משובח. השף ...

מבוא לנדודים 48: מערות ברכס פקיעין
מבוא לנדודים 48: מערות ברכס פקיעין

"בעיצומו של קיץ, בחום יולי אוגוסט עליתי מהגליל התחתון אל הגליל העליון. הובלתי את הקרוואן בכביש הצר המטפס דרך הכפר ראמה, חלפתי על פני בית ג'אן וחרשים, ונכנסתי אל פקיעין". רונן רז חונה בגליל העליון, מכיר שכנים יהודים ...