תפריט עמוד

נחל ספונים – מסלול טיול

נחל ספונים שברכס הכרמל מציע כל מה שצריך לטיול מוצלח בחיק הטבע: חורש ים תיכוני, מערה פרהיסטורית, שרידים של בית בד עתיק, טיפוס לראש הר ותצפית מרהיבה. בחורף ובאביב, פריחה מקסימה מקשטת את המסלול

אין כמו לקום בשבת בבוקר ולגלות יום מקסים בחוץ. הרוח מלטפת, השמש מחממת ומזג האוויר כמו צועק אליכם – צאו לטייל! אתם מחפשים מסלול כיפי, שיתאים גם לכם וגם לילדים, שיהיה קצר מספיק בשביל שלא תסיימו בחשיכה ושיהיה קרוב למרכז. בין המוני המסלולים שמציעה ארצנו הקטנטונת שוכן מסלול יפהפה ברכס הכרמל, שעונה על כל הציפיות – נחל ספונים. זהו מסלול מעגלי, שאורך כשלוש עד ארבע שעות ויש בו הכל: חורש ים תיכוני יפהפה, מערה פרהיסטורית, שרידים של בית בד עתיק, טיפוס אל פסגת הר ותצפית מרהיבה.


כשכל היופי הזה מחכה לכם, איך אפשר להישאר ספונים בבית?

מידע כללי:

אורך המסלול: 4 קילומטרים

משך הטיול: כ-4-3 שעות

קושי: בינוני עד קשה, מתאים לילדים מגיל 8

עונה מומלצת: חורף, אביב. רוב המסלול חשוף לשמש

ציוד: נעלי הליכה טובות (חובה!), פנסים לביקור במערה, מספיק מים לכל מטייל (אין איפה למלא בדרך), כיוון שהמסלול בחלקו הגדול חשוף לשמש, יש להצטייד בכובעים.

מפת סימון שבילים: מס' 4 – הכרמל ורמות מנשה

איך מגיעים? נוסעים בכביש 4, לבאים מכיוון דרום – כ-15 דקות נסיעה אחרי צומת פרדיס, לבאים מצפון – כ-10 דקות נסיעה מטירת הכרמל. חפשו את הקילומטר 194, שם מתחיל המסלול. ניתן לחנות את הרכב בצד הכביש (שימו לב, עמוס כאן מאוד בסופי שבוע) או לחנות בתוך מושב מגדים הסמוך.


תחילת המסלול. דרך עפר שלצידה מטעים ועצי ברוש

פירוט המסלול

אחרי שמצאתם את סימון השבילים האדום, התקדמו ישר בדרך עפר, שלצידכם מטעים ועצי ברוש. בחורף תוכלו לראות פריחה מדהימה כבר מתחילת המסלול, כשהכלניות האדומות בולטות בצבען החזק. אחרי שתעברו שער, תגיעו לפיצול שבילים – אדום וכחול. לפניכם שלוש אפשרויות טיול: ניתן לפנות ימינה אל השביל הכחול, למי שחפץ בעלייה אתגרית יותר. השביל מטפס אל המצוק בתלילות ומתחבר בסוף לשביל האדום, שיוריד אתכם אל המערה ודרך ערוץ הנחל (כארבע שעות). ניתן להמשיך בשביל האדום, להגיע למערה ולחזור (כשעה וחצי הלוך-חזור). האופציה המומלצת, זאת שאני מעדיף, היא להתחיל בשביל אדום, להתחבר בהמשך לשביל הכחול, ולחזור איתו (שלוש עד ארבע שעות).

השביל האדום יוביל אתכם לשרידי מחצבה עתיקה. שימו לב לסלעים, עם קצת מזל אולי תזכו לראות שפן סלע. לאחר מכן תתחילו לטפס בתוך אפיק הנחל. מסביבכם תוכלו לראות עצי אלון, אורן ירושלים, ער אציל, שיחי אלת המסטיק ובעונה – רקפות בהירות שמנקדות את גושי האבן שעליהם תטפסו.


כלנית בשיא פריחתה. בחורף ובאביב מלווה את המסלול פריחה עונתית מקסימה

לאחר כקילומטר מגיעים לשלט ירוק וסימון המפנה ימינה אל מערת ספונים. זוהי מערה קארסטית, שנוצרה כתוצאה מהמסה של סלע הגיר הקשה. המערה היא צוואר הבקבוק של המסלול – כאן מתכנסים כל המטיילים לנוח, לשתות קפה ולחקור את נפלאות המערה. קבוצה של תלמידות מכפר סבא, שחוגגות את סיום המבחן בהיסטוריה, קבוצת חברים מחולון שאוהבים את השטח, משפחה מפרדסיה שיצאה לפיקניק בחיק הטבע – כולם מגיעים לכאן.

במערה, שהתגלו בה שרידי התיישבות של האדם הקדמון, יש נטיפים, זקיפים והמון עטלפים. אתם מוזמנים להצטייד בפנסים ולהיכנס פנימה ולחקור אותה, אבל זכרו: הכניסה למערה אסורה בין החודשים נובמבר עד אפריל, כדי לא להפריע לעטלפים בשנת החורף שלהם. אין להאיר עליהם או להעיר אותם, שכן כל הפרעה עלולה להביא למותם.


מבט החוצה מתוך מערת ספונים. נא לא להעיר את העטלפים משנתם!

אחרי המערה תגיעו לפיצול שבילים – כאן השביל האדום ממשיך לכיוון בית אורן, אתם ממשיכים ימינה אל השביל הכחול. פה מתחיל הטיפוס אל מצוק מגדים. בין צעד לצעד, בין טיפת זיעה אחת לשנייה, יתגלה לכם הנוף המרהיב: שדות חקלאיים, שחממות מנצנצות בתוכם, מדשאות בירוק שוויצרי ועצי ברוש תמירים שמקיפים אותם, ומעבר להם החוף והים האינסופי. אם תגיעו קרוב לשקיעה – הרווחתם. על המצוק מחכה לכם הליכה מישורית בין רקפות, עיריות, חבצלות, סירה קוצנית, כלניות ובקבוקון מקומט, שפורח בצהוב יפהפה. בדרך יש סיכוי גדול שתפגשו פרות משוטטות.

המשיכו עם המסלול הכחול, שיורד מעט בתלילות על הצד המערבי של המצוק. ממזרחה לכם תוכלו לראות את טירת הכרמל ואפילו את חיפה. בדרך פינות צל רבות תחת עצים לעצירה ומנוחה. באמצע הירידה יש עץ חרוב גדול ומתחתיו מסתתרת מערה קטנה – מקום מושלם לשבת, לשתות קפה ולאכול משהו. בדרככם למטה תגלו שרידים של גת עתיקה, שייצרו בה יין בישוב ביזנטי עתיק ששכן באזור. בהמשך ניתן לראות שרידים של בית בד ששימש לייצור שמן זית. המסלול מסתיים בחזרה בפיצול השבילים אדום וכחול. זה הזמן לחזור עם השביל האדום אל האוטו, עייפים ומרוצים.


מבט מהשביל לעבר טירת הכרמל

בסביבה

כשסיימתי את הטיול בחומוס מצוין בפוריידיס, שאלתי את המלצרית אם היא עשתה את המסלול הזה. "אני עשיתי הכל פה", היא אמרה. "טבע זה המקור של האדם. זה מה שהכי מרגיע אותי מכל הצרות". כששאלתי אותה מה מקור השם "ספונים", היא לא ידעה להשיב.

אז אולי זה בשל המערה שספונה תחת סלעי ענק, אולי בשל שרידי ההתיישבות מתקופות שונות שמסתתרים במהלך המסלול ואולי כי המסלול עצמו ספון לו אי שם בין זכרון יעקב לחיפה, אבל מכיל בחובו יופי של טיול ויופי של חוויה. אם אתם מוכנים טיפה לאמץ את הרגליים – זה בהחלט שווה את זה.


רגע לפני שהולכים לאכול חומוס מצוין בפוריידיס, תמונה אחרונה מהמסלול – למזכרת

איפה לאכול? מומלץ לסיים את הטיול באחת המסעדות המצוינות בפוריידיס, שנמצא ממש על כביש 4. המלצה אישית: מסעדת אבו עלי, מצד ימין כשבאים מצפון. יש כאן חומוס ביתי משובח, קבב כבש ועגל שהם מגדלים בעצמם ודגים טריים מהחוף הסמוך. טעים מאוד והשירות מצוין. פתוח מ-10:00 עד חצות, שבעה ימים בשבוע.

אתרים נוספים באזור: נחל מערות, מערת אצבע, מוזיאון ההעפלה בעתלית, בית התותחן בזיכרון יעקב, גני הנדיב

מפת נחל ספונים:

מפת נחל ספונים, באדיבות עמוד ענן והמרכז למיפוי

מפת נחל ספונים, באדיבות עמוד ענן והמרכז למיפוי

 

צמחי המדבר - הצמחים הכי מתוחכמים בארץ

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.