תפריט עמוד

הגולן – לאבד את הצפון, למצוא את הרוח

טיול ברמת הגולן לוקח אתכם למחוזות אחרים. לא רק שהנופים כאן ייחודיים, גם התופעות שתיתקלו בהן במהלך הטיול יגרמו לכם להרים גבה… 

המצפן מאבד את הצפון: הפארק הוולקני בגולן
באים עם מצפן מהבית ומגלים שהצפון עבר למקום אחר…. תופעת המגנטיות ההפוכה היא תופעה גיאולוגית, שאת טיבה תבינו לכשתיקחו מצפן, תצמידו לסלע ותגלו להפתעתכם שהצפון עבר מזרחה והמחט איננה מוצאת מרגוע ולו לרגע.

האתר בו זה קורה נקרא הפארק הוולקני, וההסבר לעניין הוא מגנטיות כדור הארץ שהיתה בעבר הפוכה ופריצת הלבה מבטן האדמה הביאה אל פני השטח את המגנטיזם של התקופה "ההיא". באתר שלט המסביר את תופעת המגנטיות ההפוכה, ואתם חפשו לכם סלע ותאבדו את הצפון. 

כדאי לדעת: האדם משתמש בשדה המגנטי לניווט בעזרת מצפן, וחוקרים טוענים שגם עופות נודדים מנווטים דרכם באמצעות מגנטיות כדור הארץ.

איך מגיעים: על כביש 959, כשני ק"מ מצפון לצומת האמיר (וואסט), משמאל לדרך (יש שילוט).

טחנות הרוח של מחשבתך: טורבינות רוח באלוני הבשן
על קו הזינוק התייצבו שני מתחרים: הרוח והשמש. שניהם מביאים את בשורת מקור האנרגיה החליפית. האחת, טורבינות סובבות ברוח והשנייה, לוחות סולאריים הפונים לשמש. מי ינצח בעתיד, לא ברור, אבל מי כבר זכה בכבוד אין ספק. טיול אל טחנות הרוח ברכס בשנית הוא חוויה ייחודית.

את שמי צפון רמת הגולן קורעות טחנות הרוח שעל השלוחה המזרחית והארוכה בגבול ישראל-סוריה. כמו בתמונה סוריאליסטית הן נטועות בשורה וכנפיהן סובבות, כאילו קוראות לדון קישוטים ועוזריהם שיבואו ויסתערו עליהן להכניען. 10 הטורבינות המתנשאות לגובה 30 מטר, שאורך להביהן 18 מטר, הן גרסה מודרנית לטחנות הרוח שבעבר שמשו לטחינת חיטה. היום מספקות הטחנות את צריכת החשמל של חלק מיישובי רמת הגולן ומשרד האנרגיה מתכנן בניית שדות אנרגיית רוח נוספים באזור.

נהלך בין ענקי הרוח האלה, נאזין לרעש הכנפיים החותכות בשמים הכחולים ונתבונן בנופים הנשקפים מזרחה לעבר מרחבי החורן שבסוריה ומערבה למרחבי הגולן – לא צריך יותר מזה.

איך מגיעים: מכביש 98, כחמישה ק"מ מצפון לאלוני הבשן, נפנה לדרך כורכר לבנה המוליכה עד לענקים המסתובבים ברוח (יש שילוט).

____

אמנון גופר – מורה דרך וחוקר התרבות הגלילית. מתוך ספרו "חמש דקות מהצימר" בהוצאת עם עובד

 

 

אביב בישראל - ממעוף הציפור

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מגולן וחרמון

עין קינייא: כפר המעיינות הנסתר
עין קינייא: כפר המעיינות הנסתר

מבין ארבעת הכפרים הדרוזיים בגולן, עין קנייא הוא הפחות מוכר. יואב יעקובי ממליץ לא לוותר, ולהתרשם מזרימת נחל סער (בחורף), מהטראסות החקלאיות (בזמן הפריחה), מהגראפיטי הצבעוניים ופסלי האבן, ומהאתרים הרבים סביב הכפר. בתכנון בקרוב: שביל המעיינות, בין התצפיות ...

מבוא לנדודים 61: הקיקלופים באים הרפאים באים
מבוא לנדודים 61: הקיקלופים באים הרפאים באים

"מתחת לחורשה המשקיפה לכנרת בה חונה הקרוואן שלי כבר חמישה חודשים תמימים, לא רחוק מעין תאנה ומעל נחל סמך, מתנוססת גבעה זעירה חסרת שם, מוקפת בחומה קיקלופית קדומה, שורה של אבני שדה גדולות, עד שלושה נדבכים גובהה. הקיקלופים ...

מצפה השלום – נוף בלי סוף
מצפה השלום – נוף בלי סוף

כפר הנופש מצפה השלום מציע את הנוף הכי יפה בארץ, מסלולי טיול במרחק הליכה מהבקתה, ארוחות מפנקות וטיפולי מים מרגיעים להשלמת חוויה. באמת שלא צריך יותר מזה לחופשה רגועה