תפריט עמוד

טרמז – אלכסנדריה של אוזבקיסטן

טיול בדרום אוזבקיסטן, בעיר טרמז ובעמק האמו דריה שעל הגבול עם אפגניסטן, מוביל למחוזות נידחים, לא מוכרים ולא מתוירים, בעקבותיה של ממלכה עתיקה ומשגשגת

מחקר ארכיאולוגי מהשנים האחרונות חושף עקבות מפתיעות של ממלכה יוונית אדירה בלב אסיה, ממלכה עם ערים מתוכנות בקפידה ויותר ממיליון תושבים, שדיברו יוונית. הטיול בדרום אוזבקיסטן, על הגבול עם אפגניסטן, לוקח אותנו למסע לא רק במחוזות לא מוכרים, אלא גם להיסטוריה מרתקת.

במסעו של אלכסנדר מוקדון לכיבוש המזרח הוא התעכב כשנתיים במרכז אסיה ויצר בריתות חזקות עם שתי ממלכות עתיקות שהתקיימו במרחב, האחת היא סוגודוניה – שבירתה היתה סמרקנד של היום, והשנייה היא בקטריה, שהשתרעה באזורים פוריים גדולים של עמק נהר האמו דריה, שבימי קדם נקרא אוקסוס. הבריתות של אלכסנדר עם אנשי האזור התבטאו גם בכך שהוא נשא לאישה את רוקסנה, נסיכה בקטרית, שהיתה לאשתו הקרובה ביותר. גם חיילים אחרים מצבאו נשאו נשים מקומיות, וכך כשהמשיך המחנה הגדול בדרכו דרומה, אל הודו, נשארו אלפי אנשים מאחור, בערים וביישובים שבהם שהו אלכסנדר וצבאו, וביחד עם האצולה המקומית שהעריצה את התרבות היוונית יצרו אליטה שלטת בעלת אוריינטציה הלנית. עם מותו של אלכסנדר ולאחר התפוררות האימפריה, נוסדה במרכז אסיה ממלכה יוונית עצמאית בשלטון צאצאי החיילים היוונים.

מדריך מסע אחר לאוזבקיסטן


נהר האמו דריה, שנקרא ביוונית עתיקה אוקסוס | צילום: joepyrek

נהר האוקסוס הוא נהר גדול מאוד בסגנון הנילוס, הפרת והחידקל. הוא יורד מהרי פמיר ומגיע לימת ארל, רוחבו לאחר שהוא יורד מההרים מגיע ליותר מקילומטר וניתן היה לשוט בו בימי קדם לאורך 1,500 ק"מ. לאחר שהנהר יוצא מהרי פמיר מצטרפים אליו נהרות נוספים המגיעים מהרי הינדו כוש (אפגניסטן של היום), ויחד הם משקים שפלה גדולה מאוד לרגלי ההרים. זוהי הארץ הקדומה שנקראה בקטריה. גודלה היה כמה פעמים מדינת ישראל, אחד המרכזים שלה היה העיר טרמז (Termez), שנמצאת לגדות האמו דריה בדרום אוזבקיסטן, על גבול אפגניסטן.

הפתעות בעמק האמו דריה

טיול אל טרמז ועמק האמו דריה מגלה דברים מפתיעים. לא רחוק מטרמז נמצא אתר ארכיאולוגי גדול הנקרא kampir-tepa, שיש כאלו הטוענים שהוא "אלכסנדריה על האוקסוס". האתר מרשים ביותר על רקע שדות האורז שנמשכים עד הנהר ויש בו ממצאים רבים, שחלקם מוצגים במוזיאון של טרמז. כשמבקרים באתר kampir-tepaהמתנשא על גבעה מעל שפלת האוקסוס, ומתבוננים בכדים, בקירות חדרים, בכלי בית הפזורים בין החפירות, מתחשק לקחת את חפירה ולחפור.


קפיר טפה. האם זוהי אלכסנדריה על האוקסוס? | צילום: advantour.com

רוב החוקרים טוענים שזו עיר עתיקה אחרת, שגם היא יוונית במקורה. היוונים הקימו אותה בנקודת החציה הנוחה ביותר של הנהר, בתחילה כמצודה, שלאחר מכן הפכה לעיר, והתקיימה עד סוף התקופה הקושנית. בחפירות נמצאו כתבים ביוונית שהם העתיקים ביותר במרכז אסיה, וכן ממצאים וכתבים מהתקופה הקושנית בשפה הבקטרית, בשפת הברהמה ההודית ואף בשפה לא ידועה נוספת.

אנו יודעים ממקורות היסטוריים שאל בקטריה הוגלו כהנים יוונים ויתכן שהיו בה אוכלוסיות יווניות עוד לפני הגעתו של אלכסנדר, דבר המסביר את התעקשותו על כיבוש האזור. ביחד עם כיבושי אלכסנדר הגיעו גם פילוסופים ומדענים. אלא שלאחר מותו והתפוררות האימפריה מצאו עצמם היוונים במרכז אסיה מבודדים מהעולם ההלני, במיוחד עם עליית הפרתים. בשנים הרבות שהם היו עצמאים ודאי נוצרו קשרים בין הפילוסופים היוונים לבין הפילוסופים ההודים וההינדיים. מה מתחבא בעתיקות הערים היווניות? האם יתכן שבתי ספר למסתריות, כמו זה של פיתגורס, מצאו כאן בית?


חומות העיר העתיקה של טרמז | צילום: זאב בן אריה

בקטריה, שהונהגה בידי צאצאי היוונים ושפת הדיבור בה היתה יוונית, הכריזה על עצמאות ב-225 לפני הספירה והתחילה להתפשט אל עבר הודו, כשהיא כובשת חלקים גדולים מאסיה והודו. ההיסטוריון הסיני סימה קיאן (Sima Qian), שחי במאה ה-1 לפני הספירה מתאר ציוויליזציה עירונית בת יותר ממליון איש. ואולם האימפריה הזו התפוררה בגלל ריבים פנימיים, ובמאה ה-1 לספירה קמה אימפריה חדשה במקומה – האימפריה הקושנית.

הממלכה היוונית של בקטריה נפלה טרף למריבות פנימיות ופלגנות ונכבשה על ידי עם הודו אירופאי נוודי שהגיע משקע טרים. עם זה התערה באוכלוסיה והקים ממלכה אדירה. הדבר קרה במקביל להתבססות האימפריה הרומית והתפתחות הסחר עם סין לאורך דרכי המשי. היתה זו גם תקופת פריחה של שושלת האן הסינית. הסחר המפותח, לצד סיבות נוספות, הביא להיווצרות אימפריה גדולה במרכז אסיה, שחיברה בין העולם המערבי והמזרחי וכן בין תת היבשת ההודית לסין. מרכזי האימפריה היו באזור בקטריה וסוגודניה העתיקים (אזוריה הדרומיים של אוזבקיסטן כיום), הנטייה הדתית היתה לבודהיזם העולה, ובעקבות כך הגיעו מורים בודהיסטים לטרמז ונוסדו מנזרים גדולים ומרכזי עלייה לרגל. מבחינה היסטורית, האימפריה הקושנית מילאה תפקיד חשוב בהפצת הבודהיזם, וממנה הגיעו המיסיונרים הראשונים לסין. היא היתה החוליה המקשרת בין הודו, שהיתה בודהיסטית בזמנו, לבין סין – שם מצא הבודהיזם בית גם לאחר שהוא נעלם מתת היבשת ההודית. לפי מקורות היסטוריים, במאה ה-6 לספירה, בטרמז היו יותר מאלף נזירים בודהיסטים.


פסל בודהיסטי מאזור טרמז. בטרמז העתיקה היו עשרות מקדשים בודהיסטים | צילום: Tim Waters

שריד לכך ניתן למצוא בפסלים הענקיים של בודהא באפגניסטן, שהטליבן פגע בהם. שרידים בודהיסטים מעניינים לא פחות ניתן למצוא ליד העיר טרמז. בטרמז העתיקה היו עשרות מנזרים ומקדשים בודהיסטים. קילומטרים אחדים מחומות העיר העתיקה ניצב מנזר מהמאה ה-1 לספירה הנקרא fayaztepa. במרכזו יש חצר גדולה, שמסביבה חדרי לימוד, ולידה סטופה ענקית משוחזרת. במקום נמצאו פסלים, כתובות, מטבעות וציורים. לא רחוק ממנו ישנו מנזר נוסף, מה שהביא את החוקרים לחשוב כי היה זה מנזר נשים, בעוד שהמנזר הראשון היה מנזר גברים.

הביקור בטרמז

טרמז היא עיר לא גדולה, יפה ונידחת מאוד. ניתן להגיע אליה בנסיעה ארוכה (ויפה) דרך ההרים, או בטיסה. למרבה ההפתעה, יש בה מלון לא רע שמשרת בעיקר את אנשי האו"ם והכוח הבינלאומי העושים מלאכתם באפגניסטן. בטרמז נמצא "גשר השלום", המעבר העיקרי לאפגניסטן והמקום שממנו הגיעה האספקה לחזית הצפונית במהלך המלחמה. בנוסף לאתרים הבודהיסטים והיוונים שבאזור מומלץ לבקר בשרידי טרמז העתיקה. הנמצאים כמה קילומטר מהעיר המודרנית.


שוק בטרמז. עיר יפה, לא גדולה ונידחת מאוד | צילום: מאט לונקר, cc-by-2.0

העיר נהרסה בזמן הפלישה המונגולית ונבנתה מחדש באתר אחר, אולם על שרידי העיר העתיקה נבנה מאוזוליאום לאחד הקדושים המרכזים של מרכז אסיה – חכים טרמזי. המקום הוא אוסף של גנים מקסימים, מסגדים, מקדשי עלייה לרגל, לרקע חומות עתיקות ושרידים מהעבר. העיר הגיעה לשיאה לאחר הכיבוש הערבי של האזור ונהפכה למרכז של מלומדים ומיסטיקנים. ליד קברו של חכים טרמזי ישנו מוזיאון המתאר את תולדות טרמז העתיקה, ואולם ביקור במוזיאון זה לא פוטר את המטייל מלבקר גם במוזיאון הארכיאולוגי בעיר החדשה, שבו נמצאים אוספים חשובים של ממצאים מהתקופות השונות.


"גשר השלום", הסמוך לטרמז והמחבר בין אוזבקיסטן לאפגניסטן " צילום: USAF

הביקור בטרמז ועמק האמו דריה איננו מיועד למטייל העצמאי. האזור מרוחק, לא מאורגן מבחינה תיירותית ונערכות בו ביקורות משטרה רבות. בנוסף לכך, זהו האזור החם ביותר באוזבקיסטן ומומלץ להימנע ממנו בקיץ. ביקור באזור זה כחלק מטיול מאורגן באביב או בסתיו הוא חווייה אמיתית, וכשהדרכתי טיול כזה אמר לי המדריך המקומי בהתרגשות גדולה שאנחנו הישראלים הראשונים שהוא פגש.

The Best of Georgia - 4K

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.