תפריט עמוד

טיול בנחל זוויתן התחתון

בשונה ממדינות ברוכות במים, בהן יש שפע של נהרות ונחלים מכל עבר, ארצנו השחונה אינה משופעת בנחלי איתן. לכן נחמד כל כך לטייל לאורכו של נחל שופע מים בכל השנה, עם מפלונים קטנים ובריכות מים שאפשר לשכשך בהן. נחל הזוויתן, הקרוי כך על שום שהוא הזוויות החדות שהוא מבצע במסלולו, מציע כמה מסלולי טיול יפים בחלקו העליון ובחלקו התחתון. המסלול המוצע כאן הוא מסלול מעגלי בחלק התחתון של הנחל, ולמרות שהוא קצר וקל יותר מהמסלול הארוך בחלק העליון, גם הוא מיועד למיטיבי לכת (אפשרי למשפחות עם ילדים שיודעים ואוהבים ללכת). לאורך הדרך יש תצפיות יפות, צמחייה מרשימה, בריכות מים לטבילה ומעיין מקסים. כדאי גם להרים מבט לשמים לראות את העופות הדורסים.

אורך המסלול: חמישה ק"מ

משך הטיול: כשש שעות

למי מתאים? למשפחות מטיבות לכת

נקודת התחלה וסיום: חניון יהודיה

איך מגיעים? מצומת יהודה בצפון-מזרח הכנרת עולים בכביש 87 לכיוון קצרין. אחרי כ-7 קילומטרים יש פנייה שמאלה לחניון יהודיה (יש שילוט). כאן משאירים את הרכב (החנייה בתשלום) ויוצאים לדרך.

אופציה נוספת: אפשר להאריך את הטיול ולהוסיף לו את בריכת המשושים, אלא שאז המסלול אינו מעגלי ויש להשאיר רכב אחד בחניון שליד בריכת המשושים.

מפה: מפת סימון שבילים החרמון הגולן ואצבע הגליל (מס' 1)

שימו לב: הטיול עובר בשטח שמורת טבע והכניסה כרוכה בתשלום. השמורה פתוחה בשעות 16:00-8:00 בחורף ו-16:00-8:00 בקיץ, אפשר להיכנס לשמורה עד שעתיים לפני הסגירה.

יוצאים מהחניון לכיוון מערב, בשביל מסומן בסימון שבילים ירוק. השביל עובר דרך יער יהודיה המרשים. בסוף הקיץ פורחים פה חצבים, בסתיו פורחים כרכוכים, בחורף – כלניות, רקפות, נרקיסים ועוד. אבל גם מחוץ לעונת הפריחה יפה פה מאוד, ונופי הגליל הנפרשים ממול מרחיבים את הלב. ביער חיים גם בעלי חיים רבים, בהם חזירי בר, צבאים, תנים, שועלים ושפני סלע. גם אם לא תפגשו באחד מדיירי השמורה ההולכים על ארבע, חפשו את העקבות שלהם.


הזוויתן. שופע מים כל השנה, עם מפלים ובריכות | צילום: ויקישיתוף

לאחר הליכה של כקילומטר וחצי מגיעים לצומת שבילים. פונים ימינה אל השביל המסומן באדום. השביל עובר לאורך שפת הקניון ומגיע לנקודת תצפית מרשימה מעל הנחל. במקום הזה יש מפגש שבילים, אנחנו נבחר בשביל השחור היורד בירידה מתונה ואיטית אל ערוץ הנחל. השביל עובר לצד משטחי בזלת מרשימים ולכל אורכו אפשר ליהנות מפריחה ורודה של שיחי הרדוף הנחלים. הדרך עוברת לצד בריכות מים נאות, וביום חם מומלץ להיכנס לתוכן, אבל יש להשגיח על הילדים – המים עמוקים! אפשר גם לרבוץ סתם כך על סלעי הבזלת וליהנות מהאוויר הצלול.

לאחר הטבילה במים והמנוחה לצדם, ממשיכים בשביל השחור עד שהוא נפגש עם שביל מסומן אדום. הולכים בשביל האדום וחוצים איתו את הנחל אל הגדה השנייה. כ-200 מטרים מכאן מגיעים לנקודת חמד מקסימה, עין נטף (יש שילוט). המעיין הקטן זורם-מטפטף ממרומי הצוק אל הנחל ויוצר מעין וילון של רסיסי מים – ראו בסרטון:


עין נטף. וילון מקסים של רסיסי מים

מטיבי לכת, שכוחם עדיין במותנם, יכולים להמשיך מכאן עם השביל האדום עד לבריכת המשושים (בתנאי שהשארתם רכב אחד בחניון המשושים). גם מי שיחזור מכאן אל חניון יהודיה יזדקק לאתגר את שרירי הרגליים שכן השביל האדום עולה בעלייה תלולה ולא קלה עד שהוא מתחבר את השביל הירוק, שמוביל בחזרה לחניון.

טיולים נוספים בסביבה: נחל זוויתן העליון, בריכת המשושים, נחל ג'ילבון, נחל אל על, נחל יהודייה, שמורת נחל דליות.

מפת נחל זויתן
מפת נחל זוויתן
 

 


צמחי המדבר - הצמחים הכי מתוחכמים בארץ

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מגולן וחרמון

עין קינייא: כפר המעיינות הנסתר
עין קינייא: כפר המעיינות הנסתר

מבין ארבעת הכפרים הדרוזיים בגולן, עין קנייא הוא הפחות מוכר. יואב יעקובי ממליץ לא לוותר, ולהתרשם מזרימת נחל סער (בחורף), מהטראסות החקלאיות (בזמן הפריחה), מהגראפיטי הצבעוניים ופסלי האבן, ומהאתרים הרבים סביב הכפר. בתכנון בקרוב: שביל המעיינות, בין התצפיות ...

מבוא לנדודים 61: הקיקלופים באים הרפאים באים
מבוא לנדודים 61: הקיקלופים באים הרפאים באים

"מתחת לחורשה המשקיפה לכנרת בה חונה הקרוואן שלי כבר חמישה חודשים תמימים, לא רחוק מעין תאנה ומעל נחל סמך, מתנוססת גבעה זעירה חסרת שם, מוקפת בחומה קיקלופית קדומה, שורה של אבני שדה גדולות, עד שלושה נדבכים גובהה. הקיקלופים ...

מצפה השלום – נוף בלי סוף
מצפה השלום – נוף בלי סוף

כפר הנופש מצפה השלום מציע את הנוף הכי יפה בארץ, מסלולי טיול במרחק הליכה מהבקתה, ארוחות מפנקות וטיפולי מים מרגיעים להשלמת חוויה. באמת שלא צריך יותר מזה לחופשה רגועה