תפריט עמוד

מים חיים – מעיינות במרכז ובדרום

למרות שנדמה כי מרבית המעיינות בארץ מרוכזים בצפון, ובעיקר ברמת הגולן, גם במרכז יש ריכוז גדול של מעיינות, ואפילו בדרום אפשר ליהנות מטבילה מרעננת בימות הקיץ המים. חמישה מעיינות נפלאים

בצפון, ובעיקר ברמת הגולן, יש שפע של מעיינות ובריכות טבעיות לשכשך בהן גם בעיצומו של הקיץ. אבל גם במקומות אחרים בארץ, אפילו בדרום הרחוק, יש מעיינות נפלאים, וגם אם ההגעה אליהם לעיתים לא פשוטה, הרי שהמים המצפים בסוף הדרך שווים את המאמץ. הנה כמה מעיינות במרכז הארץ ובדרומה, שכיף לטבול בהם ביום קיץ חם:

• מעיינות סודיים בישראל
• מעיינות בגולן
• מעיינות בצפון
• מעיינות ברמות מנשה

עוד טיולים בישראל כאן

מים במדבר

עין עקב
עין עקב תחתון הוא אחד מאותם מעיינות שההגעה אליהם כרוכה במאמץ אך משתלמת בהחלט. זהו מעיין שכבה שנמצא בתוך סלעי הגיר של רמת עבדת, בנחל עקב. במורד הנחל נובעים המים למפל שממנו נופלים המים מגובה של כעשרה מטרים לבריכה טבעית יפה שקוטרה עשרה מטרים ועומקה שבעה מטרים. ליד הבריכה והמפל גדלים צמחי מים, כמו שערות שולמית וקנה מצוי. ההגעה למעיין היא חלק מהחוויה, והיא כרוכה בהליכה בתוך הואדי ולאורך ערוצו של נחל עקב, בנופים מדבריים יפים. בסוף ההליכה מצפה פיצוי הולם להולכים בחום, בדמות הבריכה שבה אפשר ליהנות מרחצה מרעננת. אם מגיעים למקום בשעות הבוקר המוקדמות או אחר הצהרים, אפשר לפגוש בבריכה בעלי חיים כמו יעלים שמגיעים לשתות בה מים, ואז החוויה מרגשת במיוחד.


הבריכה בעין עקב, פיצוי הולם על מאמץ ההליכה | צילום: פליקס ויצמן, פליקר

איך מגיעים? ממדרשת בן גוריון בשדה בוקר נוסעים לכיוון עין עבדת. בסוף הירידה רואים חניון גדול מצד שמאל. חונים וממשיכים ברגל מזרחה בשביל עפר המסומן אדום, ולאחר כשלושה קילומטרים מגיעים לשביל כחול ובו פונים ימינה לכיוון דרום. לאר כשני קילומטרים השביל הופך לנתיב להולכי רגל. ממשיכים ללכת בוואדי עד שמגיעים אל הבריכה. הנוסעים ברכב שטח יכולים לפנות בדרך לרכבי שטח כ-400 מטר לפני הכניסה למדרשת שדה בוקר מכיוון צפון, ולנסוע בעקבות השילוט לעין עקב. ממקום החנייה צריך להמשיך כ-300 מטר ברגל עד לבריכה.

הפתעה ליד אילת: עין נטפים
עין נטפים הוא מעיין מים מתוקים שנובע בהרי אילת, בערוץ נחל נטפים, בתתיתו של מפל נטפים. המעיין מרוחק כשבעה קילומטרים צפונית מאילת והוא המעיין היחיד באזור אילת שנובע כל השנה. חשוב להנמיך ציפיות – לא מדובר במעיין שופע או בבריכה גדולה, כי אם במעיין זעיר שקיבל את שמו בגלל שהוא נובע בטיפות. מי המעיין מתנקזים לתוך בריכת אבן קטנה, שלכל היותר אפשר לשעשך בה רגליים. למרות זאת מדובר במקום מיוחד, שמוקף בנופים יפים ומושך בעלי חיים רבים ובהם יעלים, עזים ושפנים, שמגיעים לשתות ממימיו.

שימו לב: עין נטפים שוכן בסמוך לגבול עם מצרים. עד להודעה חדשה, תנועת מטיילים במקום מותרת רק בין השעות 16:00-8:00, והנסיעה בכביש 12 מותרת רק בשעות 17:00-8:00.


הבריכה הקטנה בעין נטפים | צילום: ויקיפדיה עברית

איך מגיעים?
מאילת נוסעים מערבה בדרך יותם, שהופכת בשלב מסוים לכביש מס' 12, שבו עולים במעלה אילת. בראש המעלה, כ-9 ק"מ אחרי אילת, פונים שמאלה בעקבות השילוט לכביש שמוביל להר יואש. נוסעים כ-300 מטר עד לשלט לעין נטפים, ופונים צפונה לדרך עפר לג'יפים, שם מחנים את הרכב וממשיכים ברגל כקילומטר עד לנחל.

ירושלים והמרכז

מים מהסלע: עין חנדק
עין חנדק הוא מעיין שנובע בהרי ירושלים, על שביל המעיינות ביער עמינדב, לא רחוק מעין כרם. זהו אד המעיינות היפים והגדולים באזור, והוא נובע כל ימות השנה. הנביעה נמצאת בתוך בור חצוב בסלע, וממנה מימיו של המעיין זורמים בשתי נקבות חצובות שמתמשכות אל בטן ההר ומזרימות את המים לבריכת אגירה מאורכת. הנקבות נועדו להגדיל את הפתח דרכו זורמים המים, והיום אפשר ליהנות מטיול רטוב לאורכה של הנקבה הדרומית, שמתפצלת לשתי נקבות משנה שאורכה של את מהן כשלושים מטר. יש להצטייד בפנס. המים קרירים וצלולים ועומקם מגיע לכמטר וחצי. מסביב יש עצי זית, שקד, תאנים וגפנים. לתחזוקת המקום וניקיונו דואגים עובדי בית החולים הדסה עין כרם הסמוך.


הכניסה לנקבה בעין חנדק

איך מגיעים? ממחלף הראל פונים דרומה לכיוון בית החולים הדסה עין כרם. בכיכר הסטף פונים שמאלה, אל כביש 395, ממשיכים בו לעבר כיכר כרם בה פונים ימינה ואחר כך שמאלה לכיוון בית החולים הדסה. מחנים את הרכב ליד המחסום הצמוד לבית החולים. מן המחסום יורדים במורד הכביש המתפתל עד שמגיעים לשביל המסומן בירוק. הליכה קצרה על השביל מובילה למעיין.

עינות עוזי
שני מעיינות נוספים על שביל המעיינות, בסמוך לאבן ספיר. אחד מן המעיינות נובע כל השנה ומימיו זורמים לבריכה נאה ומטופחת עם מים קרירים שמזמינים לרחצה מרעננת. הבריכה מוצלת בעצי ערבה והיא משקיפה על הנוף היפה של אזור נחל שורק.

איך מגיעים? מבית החולים הדסה פונים לכיוון מושב אבן ספיר. בעיקול הכביש שלפני המושב פונים שמאלה בדרך עפר המסומנת בסימון שבילים אדום. אחרי כ-900 מטר יש עיקול ימינה ולצידו רחבת כורכר קטנה בה מחנים את הרכב. משם ממשיכים ברגל בשביל המסומן ירוק שמאלה, בעקבות השילוט לשביל המעיינות, ומגיעים לעינות עוזי כעבור כחמש דקות הליכה.


בריכת מים בעינות עוזי | צילום: ברוך גיאן

עין כפירה
עין כפירה הוא מעיין קטן שנמצא בנחל כפירה, לא רחוק מהישוב נטף. למעיין שתי נביעות – הנביעה התתונה נמצאת בסמול לקברו של השייח אחמד אל עומרי, ובדרך כלל היא יבשה בקיץ. הנביעה השנייה, השופעת יותר, מסתתרת מתת לעץ תאנה גדול שוהופך את המקום לפינת חמד מקסימה ומוצלת. המים נובעים לתוך בריכת אבן קטנה ויפה, שבה יכולים לשכשך כארבעה-חמישה מטיילים בו זמנית. מסביב יש עצי חרוב, תאנה, רימון וגפנים. ההגעה למעיין היא טיול בפני עצמו, והיא עוברת בשביל שחולף בין שרידי טרסות קדומות ועצי זית.

איך מגיעים? מאבו גוש פונים לכיוון היישוב נטף. כקילומטר לפני הכניסה ליישוב יש רחבת עפר מצד ימין ושלט גדול המציין את יער הזיכרון ליהדות פולין. חונים ברחבה, מתחילים לרדת בדרך המסומנת שחור וכעבור מטרים ספורים פונים לשביל צר המסומן בסימון שבילים ירוק. יורדים במורד השביל (כחצי שעה) עד משיגיעם לערוץ נחל כפירה, ממשיכים איתו מזרחה עד שנתקלים בסלעי ענק מסותתים ועץ חרוב ואז פונים ימינה לכיוון עץ התאנה.

לקריאה נוספת:

מעיינות בצפון: לצנן את הקיץ
בצל עצי אקליפטוס, לאורך כביש אחד בצפון, נמצאים מעיינות שופעים המציעים ביום קיץ חם מקום רגוע, קריר ורטוב. מומלץ להצטייד בפיקניק וליהנות מרגעים של שלווה מבורכת

 

 

אביב בישראל - ממעוף הציפור

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מנגב צפוני ומערבי

פריחת הכלניות: טיול בנגב הצפוני
פריחת הכלניות: טיול בנגב הצפוני

למרות הטלטלה שעברה על האזור, גם בחורף הזה הכלניות פורחות בשיא הדרן ועסקים קטנים מתחילים להיפתח מחדש. טיילנו בין יערות למרבדי פריחה, בין אמנים לבשלנים וגילינו כמה מרגוע יש כאן ללב ולנשמה. השנה, יותר מתמיד כדאי לטייל באזורים ...

מבוא לנדודים 56: החווה של דנדן ולילך
מבוא לנדודים 56: החווה של דנדן ולילך

בין נתיבות ואופקים פניתי אל דרך עפר שחצתה את המישור, התכנסה אל בין נחל גרר ויובלו נחל פטיש. הגעתי אל חוות בולוטין של דנדן ולילך, החבוקה בין שני קניוני הלס. דנדן הגיח מתוך כרם זיתים על גבי טרקטורון. ...

מבוא לנדודים 55: החולות בין עזה לעזוז
מבוא לנדודים 55: החולות בין עזה לעזוז

מדבר החולות המתחיל בדרך מעזוז אל עזה, נמצא גם בצפון סיני ובמצרים, והלאה אל לוב אלג'יר ומרוקו. חולות עגור נוגעים בחולות חלוצה שמשתלבים עם חולות נחל סכר, ותרבות של עמים שלמים, סוחרים חקלאים ורועים, מכוסה בשמיכת החול הגדולה. ...