תפריט עמוד

יוקטן – דברים שלא תרצו להחמיץ

חופים נפלאים, ערים קולוניאליות מקסימות, אתרים ארכיאולוגיים מרתקים - הנה כמה מקומות וחוויות שלא כדאי להחמיץ בחצי האי יוקטן שבדרום-מזרח מקסיקו

מדינת יוקטן (Yucatan) שבמזרח מקסיקו מציעה למבקרים בה חופים חלומיים שרב הפיתוי לבלות בהם את כל החופשה. אבל מי שייפרד לרגע מהערסל יגלה גם אתרים ארכיאולוגיים מרתקים, ערים קולוניליות מקסימות, מערות מדהימות שמזמינות לצלול בתוכן ועוד הרבה הפתעות. הנה כמה דברים שאסור להחמיץ במהלך טיול ביוקטן.

מרידה: עיר קטנה גדולה
בירת יוקטן היא עיר קטנה-גדולה, גדולה בשל מספרי תושביה שמתקרב למיליון, וקטנה בשל האווירה האינטימית והנינוחה שהיא מציעה לבאים בשעריה. מרידה לא שוכנת על החוף ולכן יש נופשים שמוותרים על הביקור בה, אבל זו טעות גדולה. מרידה היא עיר קולוניאלית יפהפייה שמצייעה עולם ומלואו: ארכיטקטורה נהדרת, מוזיאונים, גלריות, מסעדות מצוינת ושווקים צבעוניים. משך הנסיעה מקנקון הוא כארבע שעות, וכדאי להקדיש לעיר לפחות יומיים-שלושה כדי ליהנות מכל מה שיש לה להציע.


כנסייה בעיר מרידה, שמכונה גם העיר הלבנה

מרידה מכונה גם "העיר הלבנה", בשל הבתים הצבועים בלבן בוהק שמזוהים כל כך עם העיר. יש בה גם בתים בסגנון מורי עם חצרות פנימיות עטורות דקלים וכנסיות מרשימות וגדולות מימדים. בנוסךף לארכיטקטורה מעניינת מציעה מרידה גם כמה מוזיאונים מצוינים, כמו מוזיאון Macay שמוקדש לאמנות מקסיקנית מודרנית, מוזיאון לאנתרופולוגיה והיסטוריה, מוזיאון מוזיקה, מוזיאון לרכבת ועוד. יוקטן היא גם המקום הטוב ביותר לקנות בו מזכרות ועבודות יד, ובמיוחד ערסלים צבעוניים, שהם המומחיות המקומית. מרידה היא גם מקום מצוין ליהנות בו מהמטבח המקסיקני, גם במסעדו המקומיות וגם בדוני הרחוב. כדאי במיוחד להגיע לעיר בסופי שבוע, מכיוון שבימי ראשון בשעות אחה"צ והערב הכיכר המרכזית של מרידה שוקקת חיים, עם מופעי רחוב ודדוכנים שמציעים למכירה עבודות יד ומאכלים מקומיים.

אתרים ארכיאולוגיים: בחזרה למאיה
חצי האי יוקטן עשיר באתרים ארכיאולוגיים מרתקים, עדות לתרבות המאיה המפוארת ששגשגה בו בעבר, בעיקר במאה ה-3 עד המאה ה-9 לספירה. אתר המאיה החשוב ביותר במקסיקו הוא צ'יצ'ן איצה (Chichen Itza), עיר שנבנתה על ידי בני המאיה בתקופה הקדם קולומביאנית. למרות שהעיר התחילה כעיר מאיה, ניתן לראות שיש בה אזורים שנבנו בשלבים מאוחרים יותר בהשפעת תרבות הטולטק. את השילוב של שני הסגנונות ניתן לראות בפירמידה הגדולה, אל קסטיו, שהיא המבנה החשוב ביותר בעיר. מלבד הפירמידה כדאי לשים לב למקדשים ולרחבה העקית ששימש למשחקי כדור. צ'יצ'ן איצה נמצאת על הכביש שבין מרידה לקנקון, וניתן להגיע אליה במסגרת טיולי יום מאורגנים, אם כי מוטב להגיע באופן עצמאי גם להישאר לישון.


הפירמידה בצ'יצ'ן איצה, אתר המאיה החשוב ביותר במקסיקו

צ'יצ'ן איצה הוא האתר הארכיאולוגי מספר 1 ביוקטן, ואתר חובה למטיילים באזור, אבל יש ביוקטן עוד כמה אתרים ארכיאולוגיים שאסור להחמיץ. אחד מהם הוא אתר עתיקות טולום (Tulum), עם עתיקות מהמאה ה-13 ששוכנות בגובה 15 מטר מעל חוף יפהפה.העתיקות עצמן לא מאוד מרשימות אבל המיקןם, ליד חוף מרהיב ביופיו, מצדיק את המאמץ. באזור טולום נמצאים גם שרידי העיר קובה (Coba), עם מקדשים, פירמידות (שעל חלקן אפשר לטפס) ועמודי אבן. גולת הכותרת של האתר היא מיקומו, בלב ג'ונגל טרופי, כשהמבנים מציצים מתוך סבך העצים. האתר גדול מאוד ולכן כדאי לשכור אופניים ולדווש בין המבנים השונים.

לא רחוק ממרידה נמצאת עיר המאיה אושמאל (Uxmal), שבה מבנים מרשימים הבנויים בסגנונות אדריכליים שונים, ובהם פירמידת הקוסם, המנזר ומגרשמשחקי הכדור.

בטן-גב על החוף
החופים הם חלק בלתי נפרד מחוויית החופשה ביוקטן, אבל כדי ליהנות באמת ולספוג את האווירה המיוחדת של האזור עשו לעצמכם טובה והתרחקו מקנקון ההומה והממוסחרת. יש לא מעט ערי חוף בטולום שאמנם גם הן גדושות בתיירים אבל הן גדושות גם בהרבה קסם ואווירה.

פלאיה דל כרמן (Playa del Carmen) היא עיר נופש תוססת במרחק שבעים קילומטר מדרום לקנקון. אין בה מלונות ענק כמו בקנקון, מה שהופך את האווירה בה להרבה יותר נעימה. יש בעיר הרבה בתי מלון, חנויות, מסעדות וברים, כשמרכז העניינים נמצא באזור השדרה החמישית, הרחוב הראשי של העיר. בפלאיה דל כרמן יש חופים נהדרים, והיא מהווה בסיס טוב לטיולים באזור יוקטן.


ערסל על החוף ביוקטן

איסלה מוחרס, "אי הנשים", מרוחק רק שישה קילומטרים מקנקון, אבל נראה כאילו הוא מרוחק משם שנות אור. זוהי אלטרנטיבה זולה ורגועה לקנקון, עם חופים לבנים יפים ומים צלולים. האזור אידיאלי לצלילה ולשנירקול וניתן לצאת ממנו גם לשחייה עם דולפינים.

את החופים הכי יפים ביוקטן תמצאו בטולום – חופים בתוליים עם חול לבן רך ומי טורקיז צלולים. החופים האלו חביבים במיוחד על תרמילאים, בשל התנאים הבסיסיים והאווירה הקסומה – אין כאן מלונות גדולים אלא בעיקר בקתות פשוטות שנמצאות ממש על החוף, עם ערסל במרפסת ונרות במקום חשמל (מטעמים אקולוגיים). נכון, כדאי להצטייד בדוחה יתושים, כי הם נמצאים כאן בהמוניהם, אבל היקיצה בבוקר מול הים הקריבי ונדנוד על הערסל לעת שקיעה מפצים על כך.

צלילת מערות
חצי האי יוקטן הוא גן עדן לאוהבי צלילה, עם אתרי צלילה מרהיבים ביופיים בהם אפשר לפגוש אלפי סוגים של דגים צבעוניים לצד צבי ים ואפילו כרישים. אבל מה שמייחד באמת את יוקטן, יותר מהצלילה בים הפתוח, הוא האפשרות לצאת לצלילת מערות באחת הסנוטות (Cenote), בולענים שבהם התאספו מאגרי מים תת קרקעיים עם מים צלולים להפליא.


סנוטה. נטיפים ומים צלולים להפליא

בחלק מהמקרים הסנוטות מובילות למערכת של מערות נטיפים תת קרקעיות המוצפות במים, ואז המחזה מרהיב ממש. ברחבי יוקטן יש אלפי בולענים כאלה, חלקם גדולים מאוד, כמו הסנוטה הקדושה ליד צ'יצ'ן איצה, ואחרים קטנים וחבויות בלב יער גשם. כך או כך, מדובר בחווייה מדהימה. בכל אחד מן האתרים ניתן לשכור ציוד צלילה ושנורקלים, לחוויה מרגשת במיוחד, ומי שלא צולל יכול ליהנות משחייה מרעננת במים הקרירים.

לישון באסיינדה
ברחבי מקסיקו פזורות אלפי אסיינדות, אחוזות קולוניאליות מרשימות שבנו הכובשים הספרדיים במאה ה-16. לא כל האסיינדות פתוחות לקהל הרחב, אבל באלו שכן אפשר להתרשם מארכיטקטורה ייחודית, חצרות פנימיות וגני פרחים שמקיפים את האחוזות. חלק מהאסיינדות הוסבו למלונות בוטיק מפנקים, שבהם ניתן ליהנות מעיצוב מוקפד ושירות אישי. זה לא זול, אבל לרוב מדובר בחווייה ייחודית שמאפשרת לחוות זווית קצת אחרת של מקסיקו, הרחק ממלונות החוף הגדולים. בסמוך לצ'יצ'ן איצה נמצאת Hacienda Chichen, האסיינדה הוותיקה ביותר ביוקטן, שכוללת כשלושים קוטג'ים שפזורים בתוך גנים טרופיים. במרידה כדאי לבדוק את Hacienda Xcanatun, ששוכנת במבנה מקסים מהמאה ה-18, ומוקפת גם היא בגנים יפים עם בריכות מים קטנות. במקום יש גם מסעדת גורמה.

מפת יוקטן:


לחצו להגדלה

לקריאה נוספת:

טיול במקסיקו - בין עבר מפואר להווה מרתק
טיול במקסיקו – בין עבר מפואר להווה מרתק
הצעה לטיול בן שבועיים ממקסיקו סיטי ליוקטן – בין ערים ומקדשים, מוזיאונים וחופים זהובים. בסופו של המסלול מומלץ לנפוש בנחת ליד הים הקאריבי, לשחות ולצלול במים הצלולים ולקבל את פני השקיעה עם כוס מרגריטה או בירה מקומית מצוינת

מחול הקקאו, אגם אטיטלן, גואטמלה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.