תפריט עמוד

הכפרים הכי יפים באירופה

אירופה מצטיינת בכפרים מקסימים, שיושבים בלב הטבע הירוק. אבל למי שמחפש קצת יותר ממפגש עם עדר פרות באחו, הנה המלצות על כמה מהכפרים היפים באירופה, שבכל אחד מהם תמצאו לצד השלווה הכפרית, גם מקומות לינה טובים ומסעדות מוצלחות

טיול עירוני יכול להיות נפלא, אבל לפעמים מתחשק לנטוש את העיר הסואנת לטובת הקצב האיטי שבחיי הכפר השלווים. להשאיר מאחור את פקקי תנועה, החנויות ההומות, המדרכות הצפופות ורשתות המזון המהיר, ולהתמסר לאוויר הצח, לשקט ולתחושה שהזמן עצר מלכת. אבל לא פשוט לשהות בכפר שאין בו כל שירותי תיירות – אפילו לא מסעדה אחת לרפואה. כדי ליהנות מקסמם המיוחד של כפרים קטנים, ובה בעת להימנע ממצב שבו היצורים היחידים שתפגשו במהלך היום הם כמה פרות וכבשה או שתיים, בחרנו כמה כפרים יפים במיוחד, שכל אחד מהם מציע, מלבד שלווה כפרית ונופים ירוקים, גם מקומות לינה מצוינים ומסעדות טובות שבהן אפשר להתענג על התוצרת המקומית.

סנט סירק לאפופי, צרפת
צרפת מנוקדת בכפרים יפהפיים, וחלקם אף נושאים בגאווה את התואר באופן רשמי – 152 כפרים מופיעים ברשימת הכפרים היפים ביותר בצרפת (Les Plus Beaux Villages de France) לאחר שעמדו בקריטריונים מחמירים, בהם מספר תושבים שאינו עולה על 2,000 ולפחות שני אזורי שימור. סנט סירק לאפופי (Saint-Cyrq-Lapopie) הוא אחד מהכפרים הללו ויופיו הרב נובע, בין השאר, ממיקומו המרשים. הכפר, במחוז לוט בדרום-מערב צרפת, ממוקם על ראשו של צוק המתנשא 100 מ' מעל נהר לוט (Lot), בלבה של שמורת טבע. סמטאות צרות ומרוצפות אבן כמעט בלתי עבירות למכוניות ורק קומץ של אנשים גרים בבתי האבן היפים. מהכפר עצמו נשקפים נופים מקסימים של העמק והנהר, ומומלץ גם לטייל ברגל לאורך הנהר. למרות בידודו וגודלו הזעיר, הכפר רחוק מלהיות אנונימי, ומטיילים רבים נוהגים לעצור כאן במהלך טיול באזור.


סנט סירק לאפופי. הבתים משקיפים מהצוק אל נהר הלוט | צילום: zenithe, flickr

איך מגיעים? סנט סירק לאפופי נמצא כ-30 ק"מ ממזרח לקאור (Cahors), בירת מחוז לוט.
איפה לנים? בלב הכפר יש בית הארחה מקסים Auberge du Sombral שכולל שמונה חדרים פשוטים ונעימים ומסעדה מצוינת (Place Sombral, 46330 Saint-Cirq-Lapopie). למרגלות הכפר, בבניין מהמאה ה-16, תמצאו את מלון La Pellissaria שבו עשרה חדרים עם מיטות אפריון וסמוך לו מסעדה זעירה, L'Oustal, המגישה מנות צרפתיות קלאסיות.

קאסל קומב, אנגליה
קאסל קומב (Castle Combe), במחוז וילטשיר שבדרום-מערב אנגליה, הוא מה שהאנגלים מכנים "תמונה מושלמת" (picture perfect). ובאמת, הכל כאן נראה מושלם: הבתים העתיקים, חלקם מהמאה ה-14, הרחוב הראשי הנושק לנהר, הכנסייה הימי ביניימית ובה שעון מהמאה ה-15 שעדיין פועל. בכפר גרים כ-300 תושבים, וכשמשוטטים באחד משלושת רחובותיו התחושה היא שהזמן קפא מלכת. קאסל קומב מככב ברשימת 30 הכפרים היפים בבריטניה של הטיימס הלונדוני, וכל מי שטייל בין כפריה המקסימים של הממלכה המאוחדת יודע שההתמודדות על מקום ברשימה אינה קלה.


קאסל קומב, אחד הכפרים היפים בבריטניה על פי הלונדון טיימס | צילום: אייסטוק

איך מגיעים? הכפר נמצא כ-120 ק"מ מערבה מלונדון ואפשר לקחת רכבת משם לעיירה הסמוכה צ'יפנהם (Chippenham) ומשם במונית לקאסל קומב.
איפה לנים? לפינוק אמיתי (ויקר, יש להודות) הזמינו חדר ב- Manor House Hotel הממוקם בבית אחוזה מהמאה ה-14, מוקף בגנים נרחבים ועם מסעדת שף מצוינת (אתר אינטנרט). אפשרות אחרת, מוצלחת לא פחות: Fosse Farmfouse, חווה חקלאית שמציעה חדרי אירוח בגדלים שונים, ב-Nettleton הסמוכה.


קרופה, בלגיה
גם הכפר קרופה (Crupet), במחוז ואלוניה דובר הצרפתית שבדרום בלגיה, מתגאה בתואר רשמי המעיד על יופיו. הכפר הזעיר, שנמצא בלב עמק ירוק סמוך לנהר, מופיע ברשימת הכפרים היפים ביותר בוואלוניה (les plus beaux villages de wallonie). כדי להשתייך לרשימה הזאת על הכפר להיות ממוקם בלב הטבע, עם בניינים משומרים ואדריכלות מסורתית. כל אלה קיימים בכפר המקסים, שמוקף בגבעות המיוערות של הארדנים. בתי הכפר הם מהמאות ה-17 וה-18, וסמוך לו נמצאת טירה מהמאה ה-13. בלב הכפר ישנה מערה שנזירים בנו בתחילת המאה שעברה, ובה פסלים דתיים הקשורים לחייו של אנטוניו הקדוש מפדואה. האטרקציות המקומיות אולי מוגבלות משהו, אבל אפשר להתמקם במלון המקומי המצוין (ראו למטה) ולצאת מכאן לטיולים רגליים, באופניים או ברכב באזורי טבע מקסימים של הארדנים.


טירה עתיקה בכפר הזעיר קרופה בלב הארדנים
| צילום: Jean-Pol GRANDMONT

איך מגיעים?
הכפר נמצא כחמש דקות נסיעה על דרך כפרית מהעיירה Assesse וכחצי שעה נסיעה מהעיר Namur.
איפה לנים? Mill Ramiers, מלון משפחתי מצוין, ממוקם בבניין יפה מהמאה ה-18, ששימש כטחנת מים. כיאה לייעודו הקודם, המלון נמצא ממש על שפת המים והוא מציע חדרים נעימים ומרווחים במחירים נוחים. במרחק הליכה קצרצר יש מסעדה מצוינת – La Toquade. ביום יפה מומלץ לשבת על המרפסת בחוץ ולהתענג מהשלווה הכפרית ומאוכל גורמה משובח (תפריט בן שלוש מנות ב-35 אירו).

ארניס, גרמניה
מדינת שלזוויג-הולשטיין, בצפון גרמניה, פחות מוכרת לישראלים, והנופים שלה שונים מאוד ממה שתראו בדרום גרמניה. המטיילים כאן הרבה יותר קרובים – גאוגרפית ומנטלית – לדנמרק מאשר לבוואריה או לאזור היער השחור. החופים המפורצים, הפיורדים והאיים הקטנים הפזורים בים מציעים חווית ביקור מרתקת, וכך גם עצירה בכפר היפה ארניס (Arnis) – שהגרמנים מכנים "העיר הקטנה ביותר בגרמניה". הכפר ממוקם על לשון יבשה המוקפת משלושת עבריה בים, ורוב התושבים, כ-300 במספר, חיים כאן מדורי דורות, ולמעשה הם צאצאים של משפחות הדייגים ובוני הסירות שייסדו את ארניס ב-1667.


הרחוב הראשי (והיחיד) בכפר הגרמני ארניס | צילום: Robert Molinarus, flickr

משני צדדיו של הרחוב הראשי (והיחיד) בנויים בתי עץ צבעוניים המזכירים את בתי הדייגים של ניו אינגלנד, ובמימי המפרץ עוגנות סירות רבות המוסיפות למראה הציורי.

איך מגיעים? ארניס נמצא כ-130 ק"מ מצפון להמבורג.
איפה לנים? בכפר עצמו אין אפשרויות לינה, אבל כעשר דקות נסיעה משם, ב-Kappeln , יש כמה מלונות קטנים, חדרי אירוח ושתיים-שלוש מסעדות.


מעגן סירות בכפר ארניס. זכרונות מלונג איילנד

שוורצנברג, אוסטריה
יש אינספור כפרי סקי מצוחצחים ומטופחים במערב אוסטריה, אבל אף אחד מהם לא מגיע לקרסוליו של שוורצנברג (Schwarzenberg, "הר שחור" בגרמנית). מיקומו של הכפר יפהפה, בעמק ירוק למרגלות הרי Bregenzerwald המרשימים. מרכז הכפר, עם בתי עץ עתיקים, הוכרז כאזור שימור, ומכל עבר ניכרת ההיסטוריה החקלאית של המקום, עם בתי חווה מסורתיים, שחלקם מהם הוסבו לבתים פרטיים, תוך שילוב של אלמנטים מודרניים עם הבנייה המסורתית. אפשר לצאת מכאן לטיולי הליכה או רכיבה על אופניים בנופים אלפיניים מרהיבים, ויש גם היצע תרבותי נאה: פסטיבל Schubertiade הנודע למוזיקה קאמרית מתקיים פה בכל שנה ולפני שנים אחדות נפתח בכפר מוזיאון אנג'ליקה קאופמן, על שמה של ציירת בת המקום (1807-1741), שהיתה האישה הראשונה שהתקבלה לאקדמיה המלכותית לאמנויות בלונדון. אם התמזל מזלכם והגעתם לכאן בסוף הקיץ (לרוב בתחילת חודש ספטמבר, למרות שהתאריך המדויק משתנה משנה לשנה), תוכלו לצפות בפרות היורדות מההרים אל העמקים מתחת ועוברות דרך הכפר. רבים באים כדי לצפות במחזה, והפרות זוכות לחיבה רבה ולזרי פרחים הנתלים על צווארן. בזמן הזה מתקיים בכפר שוק ססגוני ומלא חן.


שוורצנברג. בתי עץ עתיקים, מוזיקה קאמרית ופרות שיורדות מן ההרים

איך מגיעים? הכפר נמצא כ-360 ק"מ ממערב לזלצבורג (כשלוש וחצי-ארבע שעות נסיעה)
איפה לנים? בכפר יש שני מלונות (אחד מהם, Gasthof Hirschen, ממוקם במבנה היסטורי מהמאה ה-18 ויש בו גם מסעדה המגישה מנות אוסטריות מסורתיות). אפשר גם לשכור דירות נופש או קוטג'ים בכפר ובסביבתו או ללון בחדרי אירוח בבתים פרטיים. פרטים נוספים באתר האינטרנט.

צ'ינקואה טרה, איטליה
למעשה, אין זה כפר אחד אלא חמישה כפרים כל כך קסומים עד שכמעט בלתי אפשרי לבחור אחד מהם כיפה ביותר. חמשת הכפרים המרכיבים את צ'ינקואה טרה (Cinque Terre, חמש אדמות באיטלקית) –
קורניליה (Corniglia), ורנאצה (Vernazza), מונטרוסו אל מארה (Monterosso al Mare), מאנארולה (Manarola) וריומג'ורה (Riomagiore) – בנויים במורד צוקים היורדים בתלילות אל קו החוף הסלעי של מחוז ליגוריה, בצפון איטליה.


ריומג'ורה, אחד הכפרים המרכיבים את צ'ינקואה טרה | צילום: chensiyuan, GFDL

המראה כל כך עוצר נשימה עד שקשה להחליט מה מרשים פה יותר: הבנייה התלולה באופן בלתי הגיוני ומבהיל, הצבעוניות המקסימה של הבתים או הנופים המדהימים שנשקפים מהכפרים. ארבעה מתוך חמשת הכפרים יורדים ממש עד קו המים, ואחד מהם, קורניליה, בנוי על מצוק כמאה מטרים מעל הים. הכפרים אינם מחוברים ביניהם בכבישים והדרך היחידה להגיע אליהם היא ברכבת, במעבורת או (האפשרות העדיפה) בהליכה בשביל מוסדר שחולף בין הכפרים ואשר נשקפים ממנו נופים עוצרי נשימה. האזור כולו, על הכפרים הציוריים, נחשב לשמורה לאומית, שאסור לבנות או לשנות בה דבר, וגם אונסק"ו הכריז עליו כעל אתר מורשת עולמית.


הכפר מאנארולה. קשה לדעת מה מדהים יותר בכפרי צ'ינקואה טרה: המיקום על קצה צוקים, צבעוניות הבתים או הנוף הנשקף מהם | צילום: אייסטוק

איך מגיעים? ברכבת מקומית המחברת את לה ספציה (La Spezia), עיר על חוף הים הליגורי, עם גנואה. רכבות intercity ממילאנו, טורינו, רומא וערים שונות בטוסקנה עוצרות אף הן בצ'ינקואה טרה.
איפה לנים? ייחודו של האזור מושך אליו תיירים רבים, ובהתאם – אפשר למצוא לא מעט אפשרויות לינה בכפרים. לחוויית לינה מיוחדת במינה נסו את La Scogliera בכפר ריומג'ורה (Riomagiore), מלון זעיר המציע חדר ודירה, שניהם תלויים מעל הים, כשרחש הגלים וקריאות השחפים משמשים פס קול מרגיע במיוחד (אתר אינטנרט).

גימלוואלד, שווייץ
1,363 מ' מעל פני הים, חבוק בלב האלפים הברניים, נמצא אחד הכפרים המקסימים ביותר בשווייץ – מדינה הידועה בכפרי הבונבוניירה שלה. כמה דברים מנעו את הפיכתו של הכפר הזעיר גימלוואלד ( Gimmelwald) לעיירת סקי עמוסת תיירים. ראשית, להגיע אליו אפשר רק באמצעות רכבל – הרכבל הארוך ביותר באלפים שמוביל אל פסגת השילטהורן (לגימלוואלד יש לרדת בתחנה הראשונה). העובדה שאין כניסה למכונית עוזרת לשמר את אופיו השליו והפסטורלי של הכפר, וההכרזה (השגויה, כפי שהתברר בדיעבד) שהוא נמצא באזור של מפולות שלגים הרחיקה ממנו את ההמון הסואן. מבקרים שמגיעים לכאן ייהנו מנופים מהמקסימים שאפשר לדמיין, מסלולי הליכה וטיפוס ואוויר צח כמו שרק יישוב באלפים ללא מכוניות יכול לספק. אם הגעתם עד לכאן, אל תחמיצו את העלייה לפסגת השילטהורן – שם צולמה סצינת השיא של הסרט "בשירות הוד מלכותה" מסדרת ג'יימס בונד. במסעדה המסתובבת, Piz Gloria, אפשר לצפות בקטעים מהסרט ובנופים שישאירו אתכם חסרי נשימה ונפעמים. בחזרה בכפר, אל תוותרו על הגבינות שמייצרים במחלבות המקומיות ושאפשר לקנות בחנות בכפר – צידה מושלמת לפיקניק בהרים.


גימלוואלד במבט מלמעלה. בלי כבישים, בלי מכוניות, רק קומץ בתים קטנים מפוזרים למרגלות ההר האדיר | צילום: vasile23, flickr

איך מגיעים? אפשר להגיע לכפר בהליכה ממורן (Muren) או ברכבל Stechelberg-Mürren-Schilthorn (LSMS) (גימלוואלד נמצא בתחנה הראשונה של הרכבל). יש רכבות ואוטובוסים מאינטרלקן לסטכלברג.
איפה לנים? בכפר יש מלון, פנסיון ושני צימרים. מלון Mittaghorn מצטיין באווירה ביתית ובאירוח לבבי, בפנסיון גימלוואלד יש מסעדה כפרית עם נופים מהחלומות. מי שרוצה לשדרג את הנוף לשיאים חדשים יטפס לפסגת השילטהורן לארוחה שכוללת פנורמה של 360 מעלות במסעדה המסתובבת Piz Gloria.

פאפינגו, יוון
תשכחו מכפרים יווניים עם בתים מסוידים בלבן ותיירים בבגדי ים וכפכפים, פאפינגו (Papingo) והכפר השכן מיקרו פאפינגו (Mikro Papingo, פאפינגו הקטן), נראים אחרת לגמרי. שני הכפרים, שכשלושה קילומטרים מפרידים ביניהם, נראים כאילו צמחו מתוך הטבע הפראי של חבל זגוריה, בצפון יוון. כחבריהם לחבל – 46 כפרים בסך הכל – גם כאן הבתים בנויים מאבנים אפורות לא מסותתות עם גגות צפחה שחורים. אפשר לשוטט בסמטאות מרוצפות אבן, להתפעל מהגפנים שמסוככות על החצרות ולהציץ לכנסיות העתיקות. הטבע מסביב לכפרים נותר בתולי ולא מופרע, ומומלץ ליהנות מיופיו הרב בטיולי הליכה בשבילי עזים ובדרכים עתיקות או בטרקים מאתגרים יותר בהרי גמילה (Gamila) ובקניון ויקוס (Vikos), הקניון העמוק והצר בעולם. בין הכפרים תגלו בריכות מים טבעיות, שביום חם כיף לשכשך בהן או להשתזף על הסלעים לידן.


ההרים משמשים תפאורה דרמטית לבתי האבן של פאפינגו | צילום: tripadvisor

איך מגיעים? כביש הררי מתפתל שיוצא מיואנינה (Ioannina) מוביל לכפרים, הנסיעה אורכת כ-45 דקות.
איפה לנים? בכפרים יש שני מלונות ועוד שני בתי הארחה. ראוי לציון מיוחד מלון Papaevangelou הממוקם במבנה מסורתי מאבן אפורה וצפחה, עם עיצוב שובה לב ונופים מדהימים של ההרים מסביב (אתר אינטרנט). אוכל אזורי מסורתי אפשר לאכול במסעדת Estiatorio בפאפינגו או ב-Dia במיקרו פאפינגו.

לקריאה נוספת:

אירופה - העיירות והכפרים הסודיים
אירופה – העיירות והכפרים הסודיים
גם באירופה, המתוירת להפליא, אפשר למצוא אוצרות חבויים: עיירות וכפרים ציוריים להפליא, שהתיירים כמעט לא מגיעים אליהם. הנה כמה מקומות שכמו יצאו מתוך גלויה, ועדיין נותרו שלווים ונסתרים



אזור האגמים באנגליה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.