נחל קינה – טיול בדרום מדבר יהודה

משך הטיול: 7-4 שעות

דרגת קושי: בינוני

למי מתאים: ליודעי לכת

עונה מומלצת: כל השנה (לא בחום הקיץ)

נקודת מוצא וסיום: מאהלו של מוסא אבו איאד, ליד ערד

מפת סימון שבילים: דרום מדבר יהודה וים המלח, מס' 11

נחל קינה. טיול הליכה בנופי מדבר | צילומים: ליאור גולגר, ויקישיתוף

הגעה לנקודת המוצא: מכביש 31 , ליד תחנת הדלק באזור התעשייה של ערד, פונים דרומה לרחוב שמיר. בכיכר ממשיכים דרומה אל רחוב דרך הגז, ומגיעים לאחר כ־ 2 ק"מ אל מנחת המטוסים הישן של ערד. כאן פונים ימינה (מערבה) לדרך עפר מסומנת כחול. הדרך עבירה לכל רכב, אך יש לנסוע בה בזהירות. נוסעים כ־ 3 ק"מ, עוברים את בית הספר פארעה, ובמסעף הדרכים שאחריו פונים שמאלה (דרומה). נוסעים 2 ק"מ עד למפגש שבילים – כחול וירוק. מימין נמצא מאהלו של מוסא אבו איאד. תמורת תשלום ישמרו לכם על הרכב, כדי שיהיה כאן גם כשתחזרו.

הערה: אפשר ללכת במסלול מקוצר ונעים, רק עד גב קינה ובחזרה (כ-5 ק"מ הלוך וחזור).

מפת המסלול המלא (אפשר להסתפק בהליכה עד נקודה 3 וחזרה)

מהמאהל של מוסא אבו איאד (מס' 1 במפה המצורפת, ראו למעלה). עולים דרומה בשביל מסומן כחול לכיוון החורבה הנראית בראש הגבעה ממול. אחרי כ־ 750 מטר מגיעים אל חורבת עוזה (2). החורבה מזוהה עם היישוב “קינה", המוזכר בספר יהושע טו כאחת מערי הגבול בין יהודה לאדום. ממשיכים בשביל הכחול במורד הגבעה התלולה, ואחרי כחצי ק"מ מגיעים אל בור מים פעיל (3). עדרי הצאן מגיעים לכאן ובעזרת הרועים שותים משקתות.

ממשיכים עוד 800 מטר במורד הערוץ, ומגיעים אל מפגש שבילים (4), כחול וירוק. השביל הכחול ממשיך לכיוון חורבת רדום. פונים שמאלה (דרומה) בשביל מסומן ירוק, הולכים במורד הערוץ, ולאחר 800 מטר מגיעים אל גב קינה (5). גב זה מלא מים כל השנה, ויש טוענים כי בקרקעיתו נובע מעיין קטן. צופים בגב מלמעלה ואז יורדים בזהירות דרך הגדה הימנית אל קרקעיתו.

התעלה המוליכה מים לבור המים, שנחצבה ככל הנראה בתקופה הנבטית

ממשיכים ללכת במורד הערוץ, שגדותיו המצוקיות יוצרות בו קניון. לאחר כ־1.5 ק"מ מגיעים אל מפגש ערוצים (6). נוטשים את הערוץ המרכזי, שהולך דרומה, ומטפסים בשביל הירוק שמאלה (צפון־מזרח). הולכים בתוך יובל מצוקי שמתחתר בסלעי הצור הקשים ויוצר סדרה של מפלים ומצוקים, שעליהם מטפסים בתלילות.
בהמשך נוטשים את הערוץ ומטפסים שמאלה עד שמגיעים אל מרומי גבעה (7).

הגבעה מתנשאת לגובה של 554 מטר מעל פני הים, ויש ממנה תצפית היקפית מרהיבה. ממשיכים צפונה בשביל הירוק, יורדים בתלילות מהרמה אל ערוצו העליון של נחל קינה, ואחרי 1.2 ק"מ מגיעים אל עץ שיזף ענק (8), מיוחד ביופיו ובבדידותו.

ממשיכים בשביל הירוק במעלה שלוחה סלעית תלולה, ולאחר 1.5 ק"מ מגיעים אל המאהל של מוסא אבו איאד, בו התחלנו את המסלול. כאן מסתיים הטיול.