תפריט עמוד

פריחת הדובדבן ביפן

בתקופה שבין סוף החורף לאביב מתחיל ביפן גל פריחה של עצי הדובדבן, שעובר מדרום לצפון וצובע את הכל בוורוד ולבן. זה הזמן שבו היפנים יוצאים בהמוניהם לגנים כדי "לשבת מתחת הפרחים"

כל פרסום תיירותי על יפן בתקופה שבין סוף החורף לאביב מתהדר בכותרת הכמעט בנאלית "פריחת הדובדבן", או לפעמים בשמה היפני – "סאקורה". ואכן, קל מאוד להתהדר בפריחה נאה שכזאת. אבל מעבר למראה המהפנט, כדאי לדעת שהיחס ביפן אל עצים בכלל ואל הדובדבן בפרט שונה ממה שאנחנו מכירים במקומות אחרים בעולם. התרבות היפנית לא רק מוקירה אלמנטים ויסודות מן הטבע, היא גם הצליחה להטמיע אותם בכל אספקט תרבותי, בעבר ובהווה.


פריחת הדובדבן ליד מקדש הכסף בקיוטו | צילום: אסטרונומי בלוג, פליקר

כשאני חושב על פריחת הדובדבן אני נזכר בציטוט מתוך מ"הדרך הצרה לאוקו" של הנזיר, המשורר והנוסע בן המאה ה-17 מאצואו באשו (בתרגומו הנפלא של יעקב רז): "כשיצאתי לדרך בעשרים ושבעה בחודש השלישי, היה ערפל בשמי השחר. הירח של הבוקר המוקדם איבד מאורו, ואפשר היה לראות במעורפל את פסגת הר פוג'י. פרחי הדובדבן שעל הענפים באואנו וביאנאקה הולידו בי מחשבות עגומות, ותהיתי מתי אראה אותם שוב".

יותר מ-80 אחוז משטחה של יפן מכוסה ביערות טבעיים ונטועים, ובארכיפלג היפני, הנמתח כל הדרך מהוקאידו הסוב-ארקטית שבצפון ועד אוקינאווה הסוב-טרופית בדרום, יש מגוון גדול מאוד של צומח. יפן לא רק שאיננה פוגעת בעציה, היא אף משמרת ומגוננת עליהם, עובדה מעניינת במיוחד כשלומדים שיפן היא אחת מצרכניות העץ הגדולות בעולם. הנה דוגמה אחת קטנה: מקלות האכילה ביפן עשויים מעץ, ולא מבמבוק או פלסטיק כמו ברוב דרום מזרח אסיה. אם לוקחים בחשבון שיפני ממוצע צורך שלושה או ארבעה סטים של מקלות אכילה בכל יום, מתקבלת כמות אדירה של עץ. אבל מקורו אינו ביפן והוא מיובא ממדינות אחרות, כמו אינדונזיה ואפילו פנמה.


היחס המיוחד של היפנים לעצים מגיע לשיאו בזמן פריחת הדובדבן | צילום: פול וג'וי, פליקר

כמה מהמינים הבולטים של עצים ביפן הם הסאקורה – הדובדבן; האומה – השזיף היפני; המומיג'י  – האדר היפני, מלך השלכת הסתווית, המשמש כעץ נוי כמעט בכל גן; המאטצו – האורן היפני, ירוק עד ומסמל אריכות ימים; הטאקה – הבמבוק, שיש לו שימושים רבים כל כך ביפן. יש כמובן מיני עצים נוספים, כמו הערבה ואחרים.

היחס המיוחד של היפנים אל העצים מגיע לשיאו בפריחת הדובדבן. הסאקורה מהווה ביטוי משולם של היחס האישי והציבורי אל העץ ופריחתו, המסמלת יופי, התחדשות, עוצמה, אבל גם עדות להיותם של החיים בני חלוף. פריחת הדובדבן, שמציינת את תחילת האביב, הפכה לאחד האירועים החשובים ביותר בלוח השנה היפני. ומאחר שביפן יש כמה אזורי אקלים, הפריחה מפוזרת על תקופה בת שבועות אחדים, והמטייל מדרום לצפון יכול לנוע במקביל לפריחה. ואיזו פריחה!


פריחת הדובדבן מסמלת התחדשות ועוצמה אבל גם מזכירה כי החיים הם בני חלוף | צילום: פול וג'וי, פליקר

בשיא הפריחה חוגגים בכל מקום את האנמי, התכנסות המונית תחת עצי דובדבן כדי "להתבונן תחת פרחים פורחים". בטוקיו של תחילת האביב הערבים קרים, אבל כבר משעות אחר הצהריים המאוחרות ראיתי כיצד בגן שליד מגדל טוקיו כל מקום פנוי נתפס על ידי מחצלות ויריעות ניילון שנפרשו על האדמה הקרה והלחה. המוני בני אדם החלו להתאסף מתחת לעצים הפורחים – זוגות, קבוצות של חברים, לפעמים כל עובדי המשרד. כולם אוכלים לא מעט ושותים הרבה, בעיקר בירה אבל גם סאקה, יושבים מתחת לעצים ונהנים מכל רגע.


האנמי, התכנסות המונת תחת עצי הדובדבן הפורחים

לקריאה נוספת:

פריחת הדובדבן: הקסם היפני
פריחת הדובדבן: הקסם היפני
כשמתחילה פריחת הדובדבן, ההתרגשות ביפן גדולה. מהדורות החדשות מדווחות על תחזיות פריחה והיפנים יוצאים לטבע בהמוניהם לחגוג את הלבן־ורוד המופלא הזה

יום בבית ספר ביפן

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מיפן

נגיעות: יפן, להתאהב עד אין קץ
נגיעות: יפן, להתאהב עד אין קץ

הטיול ביפן אינו דומה ואף לא מזכיר מדינה כלשהי בה דרכה כף רגלי. בכלל נדרשו לי ימים לא מועטים כדי להכיל גודלו של המסע. יפן הינה מדינת איים מבודדת. מציאות שחייבה את היפנים להקים תרבות מיוחדת האופיינית רק ...

מסע צילום באזורים הכפריים של יפן
מסע צילום באזורים הכפריים של יפן

זה לא היה הביקור הראשון שלנו ביפן, ובכל זאת, הביקור הזה היה אחר. בעוצמות, ברמת ההתרגשות, במפגשים הצילומיים שנוצרו, בטבע המופלא שקיבל את פנינו, בעומק החוויה ובאופן שבו הכל התחבר לכדי הטיול המושלם. רפי קורן ואורית גוטרבוים-פרטוק, זוג ...

יאקיטורי, מטבח ההפתעות
יאקיטורי, מטבח ההפתעות

רעבים בטוקיו? מהיום כבר לא. אחרי עשרות שנים שהקדיש לצרפת, שגמלה לו באזרחות, הסתקרן אביטל ענבר לחוות עולם חדש. הספר "רעבים בטוקיו" הוא פרי התשוקה החדשה. במסעותיו לטוקיו גילה שהגסטרונומיה היפנית היא הטובה ביותר בעולם, שוות ערך למטבח ...