תפריט עמוד

קוסקו – מה כדאי לעשות

מטיילים רבים רואים בקוסקו שבפרו רק בסיס יציאה למאצ'ו פיצ'ו, אבל לעיר העתיקה הזאת יש עוד המון מה להציע: בניינים יפים, שווקים ומוזיאונים, וטרקים בסביבתה. הנה כמה דברים שכדאי לעשות בקוסקו

קוסקו, עיר הבירה העתיקה של בני האינקה, ששוכנת בגובה 3,360 מטר בעמק בתוך רכס האנדים, מהווה עבור המבקרים בה בראש ובראשונה נקודת מוצא לטיול במאצ'ו פיצ'ו ובאתרים הארכיאולוגיים הרבים שבאזור. אבל לקוסקו, היפה בערי פרו, יש עוד הרבה מה להציע, גם כשרוצים קצת הפוגה מגודש האתרים הארכיאולוגיים ומחפשים משהו קצת שונה. זוהי עיר תוססת עם ארכיטקטורה מרשימה, מוזיאונים מצוינים, שווקים ססגוניים, שפע של מקומות בילוי והרבה טבע מסביב. אספנו חמישה דברים נפלאים שאפשר לעשות בקוסקו ובסביבתה הקרובה, ואף מילה על אתרים ארכיאולוגיים.

טיפ קטן: בקוסקו אפשר להסתדר גם בלי לדעת ספרדית, אבל למרות זאת, כדאי מאוד ללמוד ספרדית בסיסית כדי לתקשר עם המקומיים ולהבין יותר את התרבות המקומית. ברחבי קוסקו יש בתי ספר רבים ללימוד ספרדית, בהם ניתן לקחת קורסים שנמשכים מספר ימים או שבועות אחדים. השתתפות בקורס כזה היא הזדמנות מצוינת ללמוד שפה חדשה ואולי גם לפגוש חברים חדשים להמשך הטיול.

1. סיור ארכיטקטוני
קוסקו נחשבת ליפה בערי פרו, ויש בה ארכיטקטורה מרשימה שמשלבת מבנים מתקופות היסטוריות שונות, מה שהעניק לעיר כולה מעמד אתר מורשת עולמית של אונסק"ו. הכיכר המרכזית של העיר, פלזה דה ארמס (Plaza de Armas), היא נקודת מוצא טובה לטיול בעיר. הכיכר שוכנת במקום בו עמד בעבר ארמונו של מלך האינקה. היום יש במרכז הכיכר מזרקה יפה, וסביבה מתגודדים תיירים רבים, תושבים מקומיים ורוכלים שמציעים ממרכולתם. בפינה הצפון-מזרחית של הכיכר נמצאת הקתדרלה של קוסקו. הקתדרלה נבנתה במאות ה-15 וה-16 בסגנון בארוקי. פנים הקתדרלה מרשים, עם קירות גבוהים ואוסף מרשים של אמנות קולוניאלית. כנסייה מעניינת נוספת בכיכר היא לה קומפניה (La Compania de Jesus), כנסייה יפה מהמאה ה-16 בסגנון בארוקי. מסביב לכיכר יש הרבה חנויות ומסעדות.

ברחבי העיר יש כנסיות מעניינות נוספות כמו כנסיית סנטו דומינגו הבארוקית, שניצבת באתר קוריקאנצ'ה (Qorikancha), שבו עמד בעבר המקדש העיקרי של האינקה בקוסקו. בחצר הפנימית של הכנסייה יש שרידים של מקדש האינקה.


בשווקים של קוסקו נתקלים באורח החיים המקומי | צילום: David Berkowitz, flickr

2. השווקים של קוסקו
קוסקו היא גן עדן לאוהבי קניות. זה אולי לא המקום לרכוש בו מותגי אופנה יוקרתיים, אבל מלבד זאת, בשווקים של קוסקו אפשר להשיג הכל – עבודות יד, בגדים מצמר אלפקה, כלי חרס, תכשיטים, כלי נגינה מעץ, כלי בית ועוד. זהו מקום אידיאלי להצטייד בו במזכרות, מתנות ופיצ'פקעס. השוק המרכזי של קוסקו נמצא ליד תחנת הרכת San Pedro בסוף אוונידה סול (Avenida El Sol). השוק הזה מורכב מהרבה שווקים – שוק עבודות יד, שוק חפצי עץ, שוק בגדים, שוק מוצרי אלקטרוניקה ועוד. במקום יש גם שוק אוכל שמציע למכירה תוצרת טרייה – ירקות, פירות, בשרים ונקניקים, גבינות ואפילו חלב טרי, היישר מהפרה. השוק מספק חוויה אנתרופולוגית מרתקת, וניתן ללמוד בו מקרוב על אורח החיים של המקומיים.


אריגים צבעוניים בשוק של פיסאק | צילום: אייסטוק

שוק נוסף, שכדאי מאוד לבקר בו גם אם אינכם מתכננים לקנות דבר (אם כי קשה לעמוד בפיתוי ורק מעטים יוצאים מהשוק בידיים ריקות), הוא שוק פיסאק (Pisac) ששוכן בעיירה הציורית פיסאק שבעמק הקדוש, מרחק נסיעה קצרה מהעיר. בימי ראשון הופכת הכיכר של העיירה לשוק צבעוני והומה, וכפריים מכל האזור מגיעים למכור וגם לקנות, כשהם לבושים בתלבושות מסורתיות. עבודות יד, תכשיטים, תבלינים, צמחי מרפא, מינרלים, אריגים צבעוניים, תיקים, כלי קרמיקה – כל אלה נמכרים בשוק לצד מעדנים מקומיים שמבטיחים שלא תישארו רעבים בזמן הסיור בשוק.

3. רובע האמנים סן בלאס
רובע סן בלאס (San Blas) הציורי הוא אחד המקומות הנעימים בעיר לשיטוט חסר מטרה או ליציאה לבילוי. הרובע, שתנועת המכוניות אסורה בו, שוכן במעלה גבעה ומתאפיין ברחובות צרים ומרוצפי אבן ובבתים קולוניאליים ייחודיים שחלקם משובצים באבני אינקה מסותתות. לא כדאי להחמיץ ביקור בכיכר המרכזית הנעימה, בה נמצאת כנסיית סן בלאס, שבנויה גם היא בחלקה מאבני אינקה, ובתוכה כדאי לשים לב לדוכן המטיף המגולף בעץ ולמזבח המרשים. ברובע מתגוררים אמנים רבים ויש בו אווירה בוהמיינית, ובניגוד לאזורים אחרים בעיר, הוא עדיין לא מוצף בתיירים. נעים להסתובב בסמטאות הרובע, להתרשם מהארכיטקטורה, להיכנס לגלריות ולחנויות המעצבים, לשבת בבתי הקפה ובמסעדות הרבות ולצאת בשעות הערב להופעה באחד מן הפאבים שבשכונה. בשבתות מתקיים ברובע יריד אמנים.


סמטה ברובע האמנים סן בלאס | צילום: Guerretto, flickr

4. ביקור במוזיאונים

בקוסקו יש כמה מוזיאונים מצוינים שמוקדשים לתרבות האינקה שבהם אפשר להעשיר את הידע בכל הקשור לתרבות המרתקת הזו ולהשלים את התמונה שמתקבלת מהביקור באתרים הארכיאולוגיים באזור. מוזיאון האינקה (Museo Inka) שוכן בבניין קולוניאלי יפהפה בכיכר האדמירלים. בתוך המבנה נמצא אחד האוספים המרשימים ביותר שמוקדשים לתרבות האינקה. התצוגות שבמוזיאון כוללות מומיות, עבודות יד, עבודות מתכת וזהב, כלי חרס ועוד פריטים מתקופת האינקה, לצד תצוגות שממחישות את ההתפתחות של התרבות במהלך השנים.
כתובת: Cuesta del Almirante, 103

מוזיאון מעניין נוסף הוא המוזיאון לאמנות פרה-קולומביאנית (Museo de Arte Precolombino) בכיכר דה לאס נאזארנאס (Plaza de las Nazarenas). זהו מוזיאון חדש ומודרני שבו מוצגות מאות עבודות מהשנים 1250 לפני הספירה ועד 1532 לספירה, כולל עבודות קדרות, עבודות עץ ותכשיטים של תרבות האינקה, תרבות הנאסקה, תרבות הצ'ימו, תרבות המוצ'ה ועוד. כתובת: Casa Cabrera, Plaza de las Nazarenas

כדאי לבקר גם במוזיאון הארכיאולוגי שבו יש חפצי אמנות מתקופת האינקה והתקופה הקולוניאלית; ובמוזיאון להיסטוריה אזורית שבו יצירות אמנות מתקופת קוסקו ומתקופות מאוחרות יותר.


הנוף אותו רואים המטיילים בטרק האזנגטה | צילום: Rick McCharles, flickr

5. טרקים וטיולי סוסים
קוסקו נחשבת לבירת הספורט האתגרי של פרו. הטבע שמחוץ לעיר מזמין למגוון פעילויות מגבירות אדרנלין – טרקים, רפטינג, רכיבה על סוסים, טיולי טרקטורונים, מצנחי רחיפה, טיפוס צוקים, קפיצות בנג'י, טיולי אופניים ועוד.
אחת מהפעילויות המרגשות ביותר באזור היא כמובן הטרק בדרך האינקה למאצ'ו פיצ'ו, אבל מקוסקו יוצאים עוד כמה טרקים נפלאים, כמו טרק האזנגטה (Ausangate), שרווי בנופי הרים מושלגים, או טרק הצ'וקקיראו המיוער. לא חייבים לטייל באזור קוסקו ברגל. רבים בוחרים לטייל באזור דווקא על גבו של סוס, ואחד הטיולים הפופולריים באזור הוא טיול סוסים בן כמה ימים סביב פסגת האזנגטה. מי שמחפש אתגרים רטובים יבוא על סיפוקו דווקא ברפטינג בנהר אורובמבה או בנהר אפורימק (Apurimac), שהשיט בו מיועד למטיילים נועזים בלבד.

טיול מקיף בפרו בכתבה הבאה:

מסלול בפרו: טיול באתרים המרכזיים
הטיול בפרו כולל ביקור בערים מרתקות, אתרים ארכיאולוגיים מהחשובים בעולם, יערות גשם, איים צפים וקווים מסתוריים. הצעה למסלול בן שלושה שבועות בין האתרים שאסור להחמיץ

קוסקו - טבורו של העולם

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.