תפריט עמוד

חמישה דברים שלא כדאי להחמיץ במקדוניה

נופש על אגם, ערים עתיקות ועיירות ציוריות, מנזרים. ואפילו סקי. מקדוניה קרובה, אבל הרבה פחות מוכרת משכנתה יוון. הנה כמה דברים שכדאי לעשות במקדוניה

מקדוניה מציעה למבקרים בה תמהיל אידיאלי של טבע ונופים, תרבות והיסטוריה וגם ערים יפות, כל זאת במדינה שעדיין לא התגלתה על ידי המוני התיירים ומצליחה לשמור על אופי שליו ואותנטי. הנה כמה מהחוויות שלא כדאי להחמיץ במקדוניה:

1. נופש באגם אוכריד
האטרקציה מס' 1 במקדוניה היא ללא ספק אגם אוכריד (Ohrid), שחלקו נמצא במקדוניה וחלקו באלבניה. זהו אחד האגמים הגדולים בעולם והאגם העמוק ביותר באזור הבלקן (עומקו מגיע ל-288 מטר). מימיו של האגם צלולים עד מאוד והוא מוקף בהרים, ויופיו הרב הופך אותו לאתר נופש פופולרי בקרב תושבי מקדוניה והמדינות השכנות. לאורך החופים יש הרבה בתי מלון קטנים ונעימים, ומסעדות מצוינות שמגישות דגים טריים מול נוף האגם. אחד החופים המומלצים ביותר באזור הוא חוף ליובניצה (Ljubaništa), בצד הדרום-מזרחי של האגם, בסמוך לגבול עם אלבניה. זהו חוף חולי ארוך ונקי עם מים צלולים ושקיעות מדהימות. אפשר גם לצאת לשייט באגם, לטיולים רגליים סביב האגם או לבקר בעיר אוכריד.

2. ארכיטקטורה, כנסיות ובילויים באוכריד
על צוק מעל אגם אוכריד שוכנת העיר שנושאת את אותו שם ונחשבת לאחת מהפנינים היפות במדינה. זוהי עיר מטופחת עם תשתיות תיירותיות מפותחות, בניגוד לסקופייה הבירה שעל אף שיש בה כמה מוקדי עניין לתיירים נותרה מוזנחת למדי.


אוכריד. בנויה על צוק מעל האגם | צילום: Jaime Pérez, flickr

לאוכריד יש היסטוריה ארוכה והיא שימשה כבירתו של הצאר סאמויל במאה העשירית לספירה. אוכריד כולה הוכרזה כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו, ויש בה הרבה כנסיות מרשימות, מנזרים חשובים, שרידים ארכיאולוגיים ופנינים ארכיטקטוניות. עם הכנסיות המעניינות בעיר ניתן למנות את כנסיית סט. סופיה; כנסיית סט. ג'ון, ששוכנת במיקום יפהפה בראש צוק; כנסיית ג'ובאן קנאו שנחשבת ליפה ביותר במקדוניה ועוד. אתרים מעניינים נוספים בעיר הם הביצורים שמסביב לעיר העתיקה, מבצר המלך סאמויל ממנו נשקף נוף נפלא של העיר, התיאטרון ההלינסטי העתיק, הבזאר הישן ועוד. במרכז העיר יש מדרחוב שוקק ובו שפע של חנויות, מסעדות, בתי קפה, ברים ומועדוני לילה.

3. ביקור במנזרים עתיקים
ברחבי מקדוניה יש אינספור מנזרים עתיקים שראויים לביקור, אם בשל חשיבותם ההיסטורית והארכיטקטורה המיוחדת שלהם ואם בשל המיקום המיוחד בו הם נמצאים. אחד המזרים החשובים והמעניינים במדינה הוא מנזר נחום הקדוש (Sveti Naum). המנזר שוכן במיקום נהדר לגדות אגם אוכריד, במרחק של כ-29 קילומטרים מהעיר ובסמוך לגבול עם אלבניה. המנזר הוקם ב-905 על ידי נחום הקדוש מאוכריד, והוא גם נקבר בו ב-910. המנזר שוכן על המעיינות שמזינים את אגם אוכריד ואפשר לשוט באגם הקטן שיוצרים המעיינות.


מנזר טרסקבץ' המבודד | צילום: vesna markovska, flickr

באזור פרילפ (Prilep), שליד ביטולה, העיר השנייה בגודלה במדינה, יש כמה מנזרים תלויים שבנויים על צוקים מבודדים. אחד המנזרים המעניינים באזור הוא מנזר טרסקבצץ' (Treskavec) ששוכן בהר זלטוברב (Zlatovrv), כשמונה קילומטרים מצפון לפרילפ (Preilep). זהו מנזר מהמאה ה-12, שבו חי היום נזיר אחד בלבד. בפנים המנזר יש פרסקאות מרשימים מהתקופה הביזנטית, ומבחוץ נשקף נוף מרהיב.

4. ביקור בכפרים ובעיירות הקטנות
במקדוניה יש לא מעט עיירות קטנות ומקסימות וכפרים ציוריים שנדמה שהזמן עצר בהם מלכת. בכפרים האלה ניתן להתרשם מהארכיטקטורה המקומית הייחודית ומאורח החיים המקדוני המסורתי, ולפגוש את המקומיים הלבביים ומסבירי הפנים.


העיירה קרוסבו. נוף, שלג ובתים עתיקים | צילום: Kristijan006, GFDL

אחת מהעיירות שכדאי מאוד להגיע אליהן היא העיירה קרוסבו (Krusevo), העיירה הגבוהה ביותר במקדוניה, ששוכנת בגובה של 1,350 מטר ומוקפת ביערות. . לעיירה יש חשיבות היסטורית רבה שכן היא היתה מרכז להתקוממות נגד השלטון העות'מאני בראשית המאה ה-20. כיום מדובר במקום שתענוג לטייל בו, בין בתי האבן העתיקים שבנויים בסגנון מקדוני מסורתי. בחורף, כשהעיירה מתכסה בשלג, המראה מלבב במיוחד. בעיירה יש כמה מוקדי עניין, כמו מוזיאון ההתקוממות של לינדן; הגלריה של ניקולה מרטינובסקי, בן קרוסובו שהפך לאחד האמנים המפורסמים ביותר במקדוניה; כנסייה יפה; שוק קטן וגם בתי מלאכה של אמנים מקומיים בהם אפשר להצטייד במזכרות.


נוף טיפוסי במברובו, אחד מאתרי הנופש הפופולריים במקדוניה | צילום: anica petkoska, flickr

5. סקי ונופש פעיל בפארק הלאומי מאברובו
מקדוניה אולי לא מציעה אתרי סקי נוצצים כמו בהרי האלפים, אבל מי שמחפש סקי משובח, נוף טבעי מרהיב, אווירה טובה ומחירים זולים, בהחלט יבוא כאן על סיפוקו. אתרי הסקי המוביל במדינה נמצא בפארק הלאומי מאברובו (Mavrovo) שבמערב מקדוניה. בחודשי הקיץ, כשהשלג נמס, המקום הופך לגן עדן לחובבי הטבע, עם הרים, יערות, נהרות, אגמים קרחוניים וכפרים ציוריים. כל אלה מזמינים לשלל פעילויות בחיק הטבע, כמו הליכה, רכיבה על אופניים, שייט ודיג.

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.