תפריט עמוד

נס ציונה – גן השבעים ושלושה

גן ציבורי תוסס ומלא חיים מנציח את זכרם של 73 הלוחמים שנהרגו באסון המסוקים בשנת 1997. אריה רוזנברג, שבנו שחר היה בין הנספים, מספר על מפעל ההנצחה בעירו נס ציונה

בצפון מזרח נס ציונה, במפגש הרחובות מרגולין ונחשון, נחבא לו גן ציבורי. זהו גן השבעים ושלושה, שהוקם כהנצחה בידי עיריית נס ציונה, לזכר 73 לוחמים שנפלו בהתרסקות שני מסוקי יסעור בגליל ב-1997.

וזה סיפור המעשה: ב-4 בפברואר 1997 חגו שני מסוקי יסעור, שעל סיפונם 73 לוחמים ואנשי צוות אוויר, מעל שמי צפון הארץ, באזור המכונה "ארץ פלגי מים", מעל קיבוץ דפנה ומושב שאר ישוב. המסוקים המתינו לאישור הבקרה האווירית כדי להטיס את החיילים למוצבים באזור הביטחון בדרום לבנון. הלילה היה סוער, גשמי עוז ורוחות שנשבו במהירות רבה הקשו על טיסת המסוקים. שתי דקות לפני השעה 19:00 התנגשו המסוקים והתרסקו, וכל 73 החיילים שהיו עליהם נספו.


גן השבעים ושלושה

נדלג 16 שנים קדימה, ואנו עומדים בפתחו של הגן. פינת ישיבה ולצידה תורן עם דגל ישראל, ובסמוך לוח שיש לבן עליו חקוקים שמותיהם של הנופלים, בראש הרשימה מודגשים שמותיהם של גיל איזן ושחר רוזנברג, בני נס ציונה וחיילי פלח"ן נח"ל.

ניכנס פנימה אל ליבו של הגן ונלך על מדרכה סלולה העוקפת בדרכה משטח המיועד להחלקה על גלגיליות. נמשיך הלאה לעבר גבעה קטנה עליה ניצב סלע בזלת גדול שהובא מרמת הגולן, לא הרחק ממקום נפילת המסוקים. על הסלע חקוקים סמל היחידה בה שירתו השניים ומתחת לשמותיהם פסוק משירו של ח.נ. ביאליק, על איילת השחר: "לא יכבה אורו ולא יכהה רשפו".


הגלעד לזכר גיל איזן ושחר רוזנברג, בני נס ציונה שנספו באסון המסוקים

ביום השנה ה-16 לאסון המסוקים נשא דברים בפני קבוצה של חיילי נח"ל: "…לפני יותר מ-16 שנים רווה יובל הדן בדם לוחמים, נוזל החיים נמהל ביובל החיים. לפני יותר מ-16 שנים עץ אלה זקן נשרף ועמו נגדעו הרבה חיים צעירים. כמה סמלי הדבר, עונת האביב העומדת בפתחנו, המסמלת את התחדשות הטבע, העלים והענפים של העץ הזקן במרכז שאר ישוב מלבלבים כאשר לידם עשרות נרות נשמה דולקים. מי יובל הדן זורמים במשובה נערית כחלק מהפשרת השלגים בטבע. גם כאן, בגן ה-73 בנס ציונה, הטבע בשלו, פורח, מלבלב, זורם ומתחדש. גן זה המלא בכרי דשא מוריקים, ומגוון עצים מסוגים שונים, זית אירופי, תות עץ, מכנף נאה, מילה ירוקת עד, עץ תמר המשויך למשפחת הדקליים, פנסית דו-נוצתית ואפילו עץ שקמה זקן שראה רבות בחייו".

גן ה-73 הוא גן פעיל, וברחביו משתובבים ילדים עם אמותיהם, בני נוער מתגלגלים במשטח הגלגיליות. מבעד לצלילי הצחוק ומשובת הנעורים, נשמע קולו של אחד הילדים השואל את אמו, "אמא, למה הגן נקרא גן ה-73?", והאם מביטה בבנה בעיניים נוגות ובקול מרוסק משיבה, "לזכרם של 73 לוחמים שיצאו למשימתם ולא שבו".


שחר רוזנברג (מימין) וגיל איזן


איך מגיעים? לבאים מצפון: חולפים על פני ראשון לציון בכביש מספר 412 לכיוון נס ציונה עד לפנייה שמאלה ברמזור מספר 1, לכיוון באר יעקב בכביש מספר 4313. לבאים מדרום: מגיעים בכביש מספר 412 ליציאה הצפונית של נס ציונה וברמזור מספר 1 פונים ימינה לבאר יעקב בכביש מספר 4313.


צמחי המדבר - הצמחים הכי מתוחכמים בארץ

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מישראל

חוזרים לאילת: להירגע מול הים
חוזרים לאילת: להירגע מול הים

אחרי שאירחה מפונים בכמות הזהה למספר תושביה, אילת מנסה לחזור לשגרה ומייחלת לשובם של הנופשים. עם מיזם תיירותי חדש, שנקרא לוקאלס, ומקומות מושלמים להירגע, לאכול טוב ולמלא מצברים, העיר הדרומית היא המקום הנכון בימים אלו

מבוא לנדודים 64: הגברת של הטאבון
מבוא לנדודים 64: הגברת של הטאבון

רונן רז חונה על הכרמל הגשום והסוער, ומרגיש בבית. הוא מזדהה עם הקדמונים הפרהיסטוריים שאהבו לחיות בהר ובחוף הכרמל, אשר להם שפע מכל טוב - אדמה פוריה וגשם רב שהניבו צמחי מאכל, פירות ופטריות, יערות שהזינו את האש, ...

עין קינייא: כפר המעיינות הנסתר
עין קינייא: כפר המעיינות הנסתר

מבין ארבעת הכפרים הדרוזיים בגולן, עין קנייא הוא הפחות מוכר. יואב יעקובי ממליץ לא לוותר, ולהתרשם מזרימת נחל סער (בחורף), מהטראסות החקלאיות (בזמן הפריחה), מהגראפיטי הצבעוניים ופסלי האבן, ומהאתרים הרבים סביב הכפר. בתכנון בקרוב: שביל המעיינות, בין התצפיות ...