תפריט עמוד

הונג קונג – כל מה שרציתם לדעת

הונג קונג מפתיעה ומבלבלת: תערובת של מסורת סינית ותרבות מערבית, יופי טבעי רב לצד גושי בניינים מעוררי מחלוקת. הצעה לטיול בין חופים, מקדשים וגנים בהונג קונג, לנאטו וקואלון. ויש גם המלצות לינה, אוכל ובילויים

לא קל לעמוד על אופייה ומורכבותה של הונג קונג בביקור אחד. השילוב של מסורת סינית, היסטוריה קולוניאלית וטכנולוגיות מתקדמות של המאה ה-21 הופך אותה למקום דחוס עד להתפקע, דינמי עד אגרסיבי. האנשים חסרי מנוחה, ממהרים, ולא ברור לאן בהתחשב בגודלה הקטן. הדברים, שהיו נכונים לפני חזרתה של הונג קונג לשלטון הסיני ב-1997, נכונים גם היום, ואולי יותר מתמיד. המיקום של הונג קונג, על פי מפרץ והרים, רב יופי, והארכיטקטורה שלה מרתקת, מעוררת מחלוקת אבל גם השתאות.

בעבר מושבה בריטית, וכיום אזור מנהלי מיוחד של סין, אחד משני אזורים שכאלה (השני הוא מקאו), הונג קונג כוללת יותר מ-200 איים וחצי אי אחד. החלקים המרכזיים הם האיים הונג קונג ולנטאו (Lantau), חצי האי קאולון (Kowloon) והטריטוריות החדשות ביבשת. הקיץ ארוך, חם ולח עם גשמים כבדים, והתקופה הנעימה ביותר לבקר כאן היא מאוקטובר עד סוף דצמבר. לאנגלית ולקנטונזית יש מעמד רשמי שווה, אם כי באופן מפתיע הרבה מאוד סינים, אפילו נהגי מוניות, אינם מבינים אנגלית.


המראה הנשקף מפסגת ויקטוריה בלילה: קו הרקיע המואר של אזור הסנטרל באי הונג קונג ומעבר למפרץ – גורדי השחקים של קאולון | צילום: Base64, GFDL

כבישיה של הונג קונג צפופים מאוד, ולא אחת הדרך המהירה ביותר היא ללכת ברגל. אבל שימו לב: הרבה מבנים באזור סנטראל שבאי הונג קונג קשורים במעברים עיליים, וכך גם כמה גושים בקאולון, וזכות הקדימה היא תמיד למכוניות (פרט למעברי חצייה רחבים). עוד דבר שכדאי לדעת – כתובת יכולה להיות לא רק שם רחוב, אלא גם שם של מבנה או מכלול מבנים. במפה של משרד התיירות האתרים המרכזיים מסומנים בצורה בולטת, וקל להיעזר בה.

מה לראות ולאן לטייל?

טיול באי הונג קונג
סנטרל (Central): הלב הפיננסי והעסקי של הונג קונג. המראה מעל הגשרים העיליים מדהים – אוסף גדול של גורדי שחקים, שבמשך שנים עורר מחלוקת ארכיטקטוניות וציבוריות, ולמרות הבעייתיות, הוא מרתק. בין המבנים הבולטים נציין את בנק הונג קונג ושנחאי, אולי הבניין המעניין באי, ובניין בנק אוף צ'יינה הבנוי פרקים-פרקים כמו קנה במבוק ומתנשא לגובה של 70 קומות.

בית פלגסטאף (Flagstaff House): מבנה קולוניאלי נאה, בעבר שימש מגורים לכוחות הצבא הבריטי באי, כיום נמצא כאן מוזיאון תה (Museum of Tea Ware), אגף של מוזיאון הונג קונג לאמנות.


תצוגה במוזיאון התה השוכן בבית פלגסטאף | צילום: istolethetv, flickr

הגנים הבוטנים והזואולוגים (Hong Kong Zoological and Botanical Gardens): הגנים נוצרו על צלע ההר ומכילים צמחייה טרופית רבה, אוסף גדול של ציפורים ובעלי חיים נוספים. מפלט, ולו לזמן קצר, מההמולה העירונית.

ויקטוריה פיק (Victoria Peak): הנקודה הגבוהה ביותר בהונג קונג, שאפשר להגיע אליה בטראם המטפס לאטו במעלה ההר, בזווית שנראית בלתי אפשרית. מהפסגה יש מראה מרשים של גורדי השחקים ושל המפרץ – אפשר לראות כאן את הטריטוריות החדשות, והאיים לאמה ולנטאו.

מקדש מאן מו (Man Mo Temple): נמצא בדרך הוליווד, רחוב העתיקות. המקדש בנוי בסגנון דרום סין ונקרא על שם אל הספרות מאן צ'אונג ואל המלחמה מו קואן קונג.


בתוך מקדש מאן מו, על שם אל המלחמה ואל הספרות | צילום: mezmet, flickr

אברדין (Aberdeen): נמל הדיג הישן ההולך ודועך. אמנם התיירים עדיין מגיעים, אבל מספר הג'ונקות – ספינות העץ המסורתיות הגדולות – הולך וקטן וחלקן עברו הסבה ליאכטות מהודרות.

ריפאלס ביי (Repulse Bay) והעיירה סטנלי (Stanley): המפרץ והעיירה שלידו נמצאים בחלקו הדרומי של האי. על חוף הים יש מקדש עם פסלי האלים גואן יין וטין האו. לאורך החוף יש טיילת ובתי קפה ויש גם שוק שגרתי.

אושן פארק (Ocean Park): פארק שעשועים גדול סמוך לאברדין, מכיל את "עולם הים" – אקווריום, מופעי דולפינים ואריות ים, ו"הממלכה התיכונה" – מבט על ההיסטוריה הסינית.

טיול בקאולון
דרך נתן (Nathan Road): הרחוב המרכזי של קאולון המוביל עד המפרץ, ובו חנויות רבות, בהן חנויות אלקטרוניקה, מסעדות ועוד.


חנויות אלקטרוניקה בדרך נתן, הרחוב המרכזי של קאולון | צילום: Robert C. Abraham, flickr

טיילת המפרץ ומגדל השעון, שהוא השריד היחיד לתחנת הרכבת הישנה. בין השאר, על הטיילת נמצא המרכז התרבותי ומוזיאון החלל.

מוזיאון האמנות (Hong Kong Museum of Art): המוזיאון, הממוקם בדרום קאולון, סמוך לנמל ויקטוריה, כולל ליטוגרפיות ורישומים של הונג קונג הישנה ואמנות סינית.

שוק הג'ייד (Jade Market): נמצא בהצטלבות רחובות קאנסו ובאטרי. מעניין להסתובב בשוק ולהיווכח בתאווה הסינית לאבן הג'ייד (ירקן).


דוכן בשוק הג'ייד. התאווה הסינית לאבן הירקן | צילום: Paul Arps, flickr


שוק הלילה (Night Market): השוק נמצא ברחוב טמפל (Temple) ופועל, כפי ששמו מעיד, החל משקיעת החמה. בחלקו המרכזי אפשר למצוא מסעדות של מאכלי ים. בשוק תמצאו דוכנים של מגידי עתידות, מוכרי שיקויים והופעות חובבניות של אופרה סינית. כל השאר – דוכני שוק רגילים.

הטריטוריות החדשות
למרות ניסיונות העיור, רוב שטחן של הטריטוריות החדשות נותר כפרי. אפשר לראות כאן מקדשים מעניינים, כמו מקדש מאן פ'אט ומקדש ריבוא הבודהות וכן מוזיאון לאי צ'ונג-אוק הנמצא בתוך קבר מתקופת האן.

האי לנטאו
הגדול מבין 235 האיים של הונג קונג, לנטאו הוא אי יפה של הרים (לנטאו פיק, הפסגה הגבוהה באי, מיתמרת לגובה של 934 מ' מעל פני הים), חופים ומנזרים. כדאי לעלות אל מנזר פו לין, (Po Lin, "מקדש הלוטוס היקר") ובו פסל בודהא הגדול ביותר בדרום-מזרח אסיה. בסמוך, מומלץ לבקר בגני התה של לאנטאו, חווה המייצרת את התה היחידי של הונג קונג, וואן מו צ'ה – התה של העננים והערפל.


מקדש פו לין באי לנטאו | צילום: ames sf, flickr

חגים ומועדים
בהונג קונג יש ארבעה פסטיבלים עיקריים, המחולקים לפי עונות השנה. בחורף – ראש השנה הסינית, הזמן לבקר קרובים וחברים. החג חל בדרך כלל בסוף ינואר או תחילת פברואר, מומלץ להזמין כרטיסי טיסה מספיק זמן מראש. באביב – חג המנורות והפנסים, הנקרא גם יום ולנטיין הסיני. בקיץ – חג הבתולות, או שבע האחיות, שבו נשים צעירות מדליקות קטורות ומניחות מנחות בעיקר על גגות הבתים. בסתיו – חג אל הקוף, תזכורת לרומן הסיני המופלא המתאר את עלילותיו האמיתיות והדמיוניות של הנזיר בודהיסטי בן המאה ה-8 במסעו להודו וחזרה כדי להביא כתבים בודהיסטיים. אל הקוף התלווה אליו במסעותיו והפך לתלמידו המושיע.


ילדים חוגגים את ראש השנה הסינית בקאולון

איפה לנים?
הונג קונג אינה זולה, וגם חדר במלון בינוני יכול לעלות 100-80 דולר ויותר. בין המלונות היקרים והיוקרתיים באי הונג קונג: קונראד (נוף נהדר) האייט, הילטון ומנדרין אוריינטאל הידוע במרחצאות המצוינים שלו. בקאולון תמצאו את הפנינסולה, אחד המלונות המפוארים והמפורסמים בהונג קונג (ובעולם), ואת מגדלי שרתון. מלונות טובים של ארבעה כוכבים: באי – צ'יינה הארבור וויו (China Harbor View); בקאולון – מיראמאר, אמבסדור, אימפריאל, קימברלי. לכולם מיקום נוח בסביבות דרך נתן.

למטיילים בתקציב מוגבל – צ'ונגקינג מנסיין בקאולון, מעוזם של התרמילאים וגם הימק"א, שחודש לאחרונה, ממוקם היטב.

איפה אוכלים?
מקדונלדס, פיצה האט ודומיהם מציצים מכל פינה, אבל הונג קונג היא גם מקום נפלא לאוכל סיני. זה בעיקר עניין של תקציב וטעם. אני לא מציין פה מסעדות בינלאומיות, שצצות ונעלמות, וגם בין המוסדות הסיניים יש כאלו שדועכים, כמו למשל המסעדות הצפות. אפילו ג'ומבו הידועה באברדין דועכת, לפחות ברמה.


דוכן של אוכל רחוב. לצד המטבח הסיני, הונג קונג מציעה שלל מסעדות בינלאומיות | צילום: BrokenSphere, GFDL

מי שבכל זאת מחפש אוכל אחר, יכול למצוא גם לצד מסעדות מערביות גם מסעדות הודיות (India Today), נפאלית (Nepal Restaurant), מונגולית (Kublai), יפניות (Tokio Joe), קוריאניות (Secret Garden) ועוד. למרות שמה, המסעדה האמריקאית (American Restaurant) בדרך לוקהרט 20, היא מסעדה סינית משובחת בנוסח פקין. כדאי לשבת בחלק האדום-ירוק האותנטי יותר. בית התה של לוק יו (Luk Yu Tea House), ברחוב סטנלי 42 בסנטרל הוא מקום יפה ששמר על סגנון שנות העשרים. טוב לבוא הנה בצהרים לתה ודים סאם.

איפה מבלים?
הונג קונג מציעה מועדוני לילה וברים מכל הסוגים. כדי לדעת מה קורה, כדאי להסתכל במגזין HK שאפשר למצאו במסעדות, ברים, בתי מלון וכדומה. המקומות בהם קורה משהו בשעות הלילה הם סוהו, וואן צ'אי ולאן קוואי פונג. האזורים לא השתנו רק מקומות חדשים צצו וותיקים יותר נעלמו. באי הונג קונג, המועדונים נמצאים בעיקר באיזור וונצ'אי, ובמיוחד סביב דרך לוקהארט ובסמטת לאן קוואי פונג וברחוב ד'אגילאר הסמוך.


לילה שטוף אורות ניאון בהונג קונג | צילום:
Paul Arps, flickr

קניות: אפשר למצוא בהונג קונג הכל מכל – ממוצרי איכות ועד חיקויים זולים. כלל חשוב: החוק בהונג קונג אומר שלאחר התשלום המוכר אינו חייב להחזיר כסף או להחליף מוצר כלשהו, ולכן כדאי לדעת מה בדיוק אתם מחפשים ולבדוק היטב מה כלול במחיר הסופי. במפה הגדולה של משרד התיירות יש רשימה של טיפים לקניות, וכפי שכתוב שם: "כדאי להשקיע כמה דקות בקריאה".

בסרטון – הצד הפראי של הונג קונג:

 

סין של פעם: הכפר שאשי במחוז יונאן

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

  1. כשאתם בהונג קונג מומלץ להוריד אפליקציה בשם BoBuy,
    זו אפליקציה שתחסוך לכם כסף! אתם יכולים למצוא מלא דילים בעיר היקרה בטירוף הזו,
    אפשר למצוא שם מסאגים, שיעורי ספורט, מנוי יומי לחדר כושר וכו'
    שווה לנסות אותה שם ! תחסכו כסף וגם תהנו..

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מהונג קונג

סיפורו של בנק אוף צ'יינה בהונג קונג
סיפורו של בנק אוף צ'יינה בהונג קונג

לכאורה, בניין בנק אוף צ'יינה הוא עוד גורד שחקים בקו הרקיע של הונג קונג, אבל מאחורי תכנון הבניין ובנייתו מסתתר סיפור מרתק, עמוס בניגודים בין מזרח למערב, בין עבר לעתיד, בין מודרניות למסורת, בין תקווה לחופש למציאות העכשווית

עסקים בהונג קונג: בין שקט לסערה
עסקים בהונג קונג: בין שקט לסערה

הונג קונג עומדת בסוף 2019 בצומת דרכים: הממשל הסיני מפעיל סיפוח זוחל שלה והצעירים מציפים את הרחובות בהפגנות ובאלימות ובעיקר בפחד רב מפני הבאות. זהו עדיין מרכז פיננסי ועסקי בינלאומי, עם הזדמנויות עסקיות עצומות, אבל העתיד לוט בערפל. ...

טיול בהונג קונג: טיפים והמלצות
טיול בהונג קונג: טיפים והמלצות

גם אם הונג קונג היא רק נקודת עצירה בטיסה שלכם למזרח אסיה, מומלץ בחום לשהות בה לפחות יומיים לפני שתמשיכו הלאה. אז מה עושים באי עם קו הרקיע האייקוני, תרבות סינית ואנגלית שמתערבבות זו בזו ויותר שווקים ומרכזי ...