תפריט עמוד

עונת הקרנבלים – קרנבלי החורף הגדולים

מהקרנבל של ריו, דרך המארדי גרא בניו אורלינס ועד קרנבל המסכות של ונציה - החורף הוא זמנם של הקרנבלים הסוערים ברחבי העולם. לפניכם כמה מהקרנבלים הגדולים שיחממו לכם את החורף

 

החורף הוא שעתם של הקרנבלים הגדולים. בכל העולם הקתולי, בעיקר באירופה ובאמריקה הדרומית, מתקיימים קרנבלים לפני צום הלנט – ארבעים הימים שלפני חג הפסחא בהם נמנעים הקתולים מאכילת בשר ומחגיגות. היום הראשון של הצום הוא "יום רביעי של האפר", והיום שלפניו, היום האחרון שבו מותר לאכול בשר, הוא "יום שלישי השמן" (המארדי גרא).

הקרנבלים, שמתקיימים רגע לפני הצום, מעניקים למשתתפים בהם כמה ימים של שכרון חושים, בהם אפשר לחגוג, לרקוד, להשתולל, לקרוא תיגר על הסדר החברתי הקיים וגם לשתות עד אבדן ההכרה. במהלך השנים הפכו הקרנבלים למוקד משיכה לתיירים. הקרנבל של ריו, למשל, מושך מאות אלפי תיירים מדי שנה, וגם הפסטיבלים הנוספים מהווים אטרקציה אטרקטיבית שתיירים רבים מתכננים את מועד נסיעתם לפיה. הנה כמה אזורים ברחבי העולם בהם אפשר ליהנות מריכוז גבוה של פסטיבלי חורף נפלאים:

קרנבלים בברזיל

כשחושבים על קרנבל חושבים על ברזיל, ארץ הקרנבלים, שבה מתקיים הקרנבל המפורסם והנוצץ ביותר בעולם – הקרנבל של ריו דה ז'ניירו. ריקוד הסמבה הוא לב לבו של הקרנבל של ריו, שנמשך ארבעה ימים רוויי יצרים ואלכוהול, שבמהלכם מתקיימות תהלוכות של מיטב בתי הספר לסמבה בעיר.

תהלוכה של בית ספר לסמבה בקרנבל של ריו

תהלוכה של בית ספר לסמבה בקרנבל של ריו | צילום: StanislavBeloglazov / Shutterstock.com

התהלוכות כוללות רקדניות בלבוש מינימלי, תלבושות גרנדיוזיות ומעוטרות בנוצות, פלטפורמות תצוגה ססגוניות והרבה מוזיקה שכוללת בשנים האחרונות לצד הסמבה גם לא מעט להיטי דאנס עכשוויים. לצד התהלוכות מתקיימות בימי הפסטיבל מאות מסיבות ברחבי העיר – באולמות מפוארים, במועדונים וגם ברחובות. שיאו של הקרנבל הוא מצעד המנצחות שמתקיים באצטדיון הסמבודרומו, ובו מופיעות הלהקות שזכו להצלחה הגדולה ביותר בקרנבל.

בעוד שהקרנבל של ריו הוא המפורסם ביותר, הקרנבל של סלבדור דה באיה הוא הגדול מכולם, לא רק בברזיל אלא בעולם כולו. הקרנבל של  סלבדור אולי פחות נוצץ מהקרנבל של ריו, אך הוא יותר עממי ואותנטי, והשורשים האפריקאיים של בני העיר ניכרים היטב בפסטיבל. הקרנבל נמשך שבוע וכולל מסיבות ריקודים על החוף, תהלוכות צבעוניות של משאיות עמוסות ברקדניות, כוכבי זמר באהיאיניים (טריוס אלקטריקוס) ולהקות אפריקאיות שמנגנות מוזיקה קצבית.

רקדניות בקרנבל של אולינדה

רקדניות בקרנבל של אולינדה | צילום: MesquitaFMS / Shutterstock.com

רקדניות צעירות בקרנבל של אולינדה | צילום: Prefeitura de Olinda מי שמעוניין בחגיגה קצת פחות המונית והרבה יותר אותנטית, מוזמן לעיר רסיפה, שם כך מספרים יודעי דבר, צאצאי העבדים האפריקנים שחיים בעיר מעניקים לקרנבל אופי אפריקאי מיוחד ואותנטי. קרנבלים נוספים מתקייימים באולינדה (שם לקרנבל יש אופי הרבה יותר אינטימי), בסאו פאולו ובפאראטי, בו מתקיימת תהלוכת תחפושות מיוחדת.

עוד קרנבלים באמריקה הלטינית

לא רק בברזיל אלא באמריקה הלטינית כולה מתקיימים קרנבלים רבים במהלך החורף. אחד הקרנבלים הבולטים הוא קרנבל השטן (Diablada), שמתקיים מדי שנה בעיר הכורים אורורו (Oruru) שבבוליביה, ונחשב לאחד הקרנבלים הכי אותנטיים בדרום אמריקה. לא במקרה זכה הקרנבל, ששורשיו נעוצים במאה ה-16, לשמו האפל – הכורים המקומיים שעבדו ימים ארוכים בתנאי פרך מתחת לאדמה, אימצו להם אל מעולם השאול שלו הם סגדו על מנת שיגן עליהם מתחת לאדמה. עם הזמן יצא פולחן השטן מן המנהרות אל הרחובות והתמזג עם החגיגות הנוצריות שמתקיימות בתקופה שלפני צום הלנט ברחבי העולם.

קרנבל השטן באורורו, בוליביה. מוטיבים נוצרים מעורבים

קרנבל השטן באורורו. מוטיבים נוצרים מעורבים בפולחנים אינדיאנים | צילום: gary yim / Shutterstock.com

היום זהו פסטיבל ססגוני עם אלמנטים מהנצרות ומהתרבות האינדיאנית. מסיכות עם דמותו של השטן ואשת השטן, תחפושות של מכשפות, רופאי אליל, מפלצות ושדים, רקדנים שלבושים כעבדים שהובאו על ידי הספרדים כדי לעבוד במכרות הכסף, תהלוכות רחוב, מחזות המציגים את הכיבוש הספרדי וניצחון המלאך מיכאל על השטן, מדורות ענק והמון שירה, ריקודים, מוזיקה עממית ובירה – כל אלה הם חלק מהחגיגות שנמשכות שלושה ימים ולילות.

רקדנים בתחפושת של להבות אש בקרנבל של טרינידד

רקדנים בתחפושת של להבות אש בקרנבל של טרינידד | צילום: Blacqbook / Shutterstock.com

קרנבל פופולרי נוסף שמושך המוני תיירים הוא הקרנבל של טרינידד. הקרנבל מתקיים בבירת האי הקריבי, פורט אוף ספיין, ונמשך רק יומיים, אבל כמו קרנבלים אחרים מסוגו, ההכנות לו נמשכות חודשים ארוכים בהם עומלים על הכנת התפאורה והתלבושות. למעשה, אווירת הקרנבל מורגשת בעיר הרבה לפני תחילת הקרנבל, והמבקר בעיר בתקופה זו מרגיש שהגיע למסיבת רחוב ענקית. התפריט כולל מוזיקת סוקה וקליפסו שמתנגנת ברחובות, נגני רחוב ותזמורות ענק של כלי הקשה, רבים מהם מאולתרים, תהלוכות ססגוניות עם תחפושות מרהיבות ובעיקר הרבה שמחת חיים.

קרנבלים בצפון אמריקה

מבחר הקרנבלים בצפון אמריקה לא מסעיר כמו זה שבחלקה הדרומי של היבשת, ובכל זאת מתקיימים בה במהלך החורף כמה קרנבלים נפלאים, השונים מאוד זה מזה.

המארדי גרא (Mardi Gras) האגדי של ניו אורלינס הוא אחד הקרנבלים הטובים בעולם, שמזכיר ברוחו את הקרנבלים של דרום אמריקה, עם תהלוכות ססגוניות, תחפושות ומסכות, מוזיקה, אוכל טוב והרבה אלכוהול – ניו אורלינס היא העיר היחידה בארצות הברית בה ניתן לשתות אלכוהול ברחובות, מה שבא לידי ביטוי באווירה פרועה במיוחד ברחובות הרובע הצרפתי, ובעיקר ברחוב בורבון, ובמיוחד במארדי גרא.

צופים בחגיגות המרדי גרא ברובע הצרפתי

צופים בחגיגות המרדי גרא ברובע הצרפתי  | צילום: gary yim / Shutterstock.com

הקרנבל מתחיל בליל ה-12, חג הההתגלות (Epiphany), והחגיגות הגדולות נמשכות עד חצות של יום המארדי גרא, היום שלפני יום רביעי של האפר. ביום המארדי גרא נערכות שתי התהלוכות העיקריות והגדולות של הקרנבל לאורכו של רחוב צ'רלס. במהלך הקרנבל מתקיימות מסיבות פרועות בכל המועדונים הנחשבים של העיר, אבל המסיבה הכי גדולה וחסרת מעצורים מתקיימת ברחוב בורבון.

קרנבל החורף של קוויבק שונה מאוד מהקרנבלים הלטינים הסוערים. כאן, בעיר הקנדית, הטמפרטורות צונחות הרבה מתחת לאפס ואת הלבוש החשוף מחליפים מעילים וצעיפים, אבל הדבר לא פוגם בהנאה או בשמחה הכללית.

תחרות חתירה בנהר הקפוא בפסטיבל החורף של קוויבק

תחרות חתירה בנהר הקפוא בפסטיבל החורף של קוויבק | צילום: Vlad G / Shutterstock.com

מדי שנה נבנה מחדש ברובע העתיק של קוויבק ארמון קרח עצום, והטיול בין חדרי הקרח, הטיפוס על מגדל הקרח והגלישה ממגלשת הקרח הם חלק מהחוויה, ולא רק לילדים. ברחבי העיר פזורים פסלי קרח ושלג שעוצבו על ידי מיטב האומנים, והפעילות המרכזית מורכבת משלל תחרויות ומשחקי ספורט קפואים, כמו סקי, מרוץ מזחלות, החלקה על הקרח, מרוץ סירות בנהר קפוא למחצה ועוד. גם הסממנים של כל קרנבל אחר לא נעדרים מהקרנבל של קוויבק – בשעות הערב מתקיימות תהלוכות חגיגיות עם במות נעות, תזמורות מצעד, ליצנים, רקדנים ועוד. ברים שעשויים מקרח מגישים אלכוהול שמחמם את הגוף ותורם לאווירה השמחה.

קרנבלים בשווייץ

לשווייץ יש תדמית מכופתרת, אבל הקרנבלים הסוערים שמתקיימים בה מדי חורף פרועים לא פחות מאלה של אמריקה הדרומית והם מלווים במוזיקה, תחפושות, מסכות והרבה אלכוהול, שאחראי, כך נראה, לאווירת השחרור. למרות שהקרנבלים של שווייץ מהווים מוקד משיכה לתיירים, אלו חגיגות אותנטיות ולא ממוסחרות שבהן משתתפים בעיקר בני המקום.

נגנים מחופשים בפאסנאכט בקרנבל של באזל

נגנים מחופשים בתהלוכה בפאסנאכט של באזל | צילום: Kobby Dagan / Shutterstock.com

הקרנבל השוויצרי המפורסם ביותר הוא הפאסנאכט של באזל, שמתקיים כבר יותר מ-700 שנה. במהלכו מתקיימות תהלוכות ססגוניות, שמשתתפיהן עוטים מסכות גרוטסקיות ונושאים בידיהם פנסי נייר. במהלך הקרנבל כל בתי העסק בבאזל סגורים, למעט בתי הקפה והמסעדות, בהם נערכים קברטים מוזיקליים סאטיריים שעוסקים בהווי הפוליטי המקומי. המוזיקה המלווה את התהלוכות אינה שגרתית: המשתתפים מנגנים רק בתופים ובפיקולו, ורק מי שלמד לנגן במשך שלוש שנים רשאי לנגן בקרנבל. כדי להתחמם בקור השוויצרי האלכוהול זורם כמים בפסטיבל, מה שהופך את החגיגה כולה לשמחה במיוחד.

תהלוכה בפאסטנאכט של לוצרן

תהלוכה בפאסטנאכט של לוצרן | צילום: gevision / Shutterstock.com

קצת פחות מפורסם מהקרנבל של באזל, אך סוער עוד יותר, הוא הפאסנאכט של לוצרן. על פי המסורת של הקרנבל, שמתקיים מאז המאה ה-15, בכל שנה ב"יום חמישי המלוכלך" בשעה חמש בבוקר יוצא האיכר פריצי (בובה גדולה ומכוערת במיוחד) בלוויית חבר מרעיו אל מרפסת בניין העירייה במרכז העיר העתיקה ומכריז על תחילת החגיגות, שכוללות תהלוכות גדולות של בובות ענק, תזמורות גדולות שמתמחות במוזיקה מסורתית ואלפי חוגגים ששותים אלכוהול כאילו אין מחר. החגיגות מגיעות לשיאן כמה ימים לאחר מכן, בימים שני ושלישי, ואז הן כוללות גם תהלוכות לפידים.
קרנבלים נוספים מתקיימים בערים נוספות ברחבי שווייץ, כמו צריך וברן.

קרנבלים באיטליה

הקרנבל שמזוהה יותר מכל איטליה הוא קרנבל המסכות של ונציה שמתקיים בעיר מדי חורף ומושך תיירים רבים מכל העולם. שורשיו נעוצים בימי הביניים, אז השתמשו במסכות כדי לטשטש את ההבדלים בין המעמדות. ב-1797 הקרנבל הופסק, והוא חזר להתקיים רק ב-1979 ומאז הפך לאירוע פופולרי ולדעת רבים גם מסחרי משהו. אל תתנו לזה לפגום לכם בהנאה. ההשתתפות בפסטיבל היא חוויה שאין שנייה לה. במשך כשבועיים הרחובות של ונציה הקסומה משמשים זירה לשלל תהלוכות ומצעדים שהמשתתפים בהם עוטים תלבושות ססגוניות ומושקעות ושלל מסכות, שמרביתן נטולות תווי פנים והבעה. בנוסף מתקיימים מופעים וחגיגות רחוב, ויש גם נשפים מפוארים בסגנון נשפי המסכות של המאה ה-18 (ואליהם צריך לרכוש כרטיסים מראש).

קרנבל המסכות של ונציה

קרנבל המסכות של ונציה | צילום: שאטרסטוק

קרנבל שונה בתכלית הוא הקרנבל של איבריאה (Ivrea). אם בקרנבל המסכות של ונציה הנוכחים מקפידים לשמור היטב על תלבושותיהם היקרות פן יתלכלכו, אחרי שבקרנבל של איבריאה המטרה היא להתלכלך כמה שיותר, מה שהופך את האווירה בו למשוחררת ועליזה במיוחד. הקרנבל מחיה אירוע (אמיתי או בדיוני) מימי הביניים: מרד שהובילה בת הטוחן כנגד הברון ששלט בעיר והתאכזר לתושבים. במהלך הקרנבל מתקיימות תהלוכות ססגוניות שממחישות את הסיפור עם דמויות רכובות על סוסים שמחופשות לברון, לבת הטוחן, לפשוטי העם ועוד. שיאו של הקרנבל הוא קרבות תפוזים שמתקיימים בין הקבוצה שמייצגת את האבירים וחבריה נוסים בכרכרות רתומות לסוסים וחובשים מסכות, לבין קבוצת המוני העם שחבריה הולכים ברגל כשגופם חשוף לעיסת התפוזים הדביקה שמוטחת בהם. גם התיירים שמבקרים בעיר מוזמנים לתמוך בקבוצת המוני העם ולקחת חלק בקרבות.

תפוזים מתעופפים לכל עבר בקרנבל של איביראה

תפוזים מתעופפים לכל עבר בקרנבל של איביראה | צילום: Stefano Guidi / Shutterstock.com

קרנבל פופולרי נוסף הוא קרנבל ויארג'יו (Viareggio) שמתקיים במהלך ארבעה סופי שבוע במהלך פברואר ולעיתים גם במרץ. הקרנבל נולד ב-1873 כשקבוצה של תושבי המקום יצאה לרחובות במסכות כדי למחות על המיסים הגבוהים. מאז הפכה התהלוכה לאירוע שנתי שקיומו הופסק רק במהלך מלחמות העולם. עם השנים התהלוכה השתכללה, והמארגנים החלו להשקיע בבובות ענק סטיריות, שרבות מהן הן של דמויות מפורסמות, פוליטיקאים, שחקנים ועוד. הבובות מובלות על פלטפורמות מונעות בכמה תהלוכות גרנדיוזיות. בנוסף לתהלוכות העיר כולה עוטה אווירת קרנבל עם נשפי מסכות, מופעים, יריד גסטרונומי וזיקוקי די נור.

קרנבלים בספרד

גם לספרד יש מסורת ארוכה של קרנבלי חורף. הם אמנם לא מפורסמים כמו אחיהם באיטליה או בשווייץ, אבל הם מלאים בשמחה אותנטית.

רקדנים בתחפושת בקרנבל של טרנריף

רקדנים בתחפושת בקרנבל של טרנריף | צילום: Ninafotoart / Shutterstock.com

הקרנבל הספרדי הגדול והמפורסם ביותר הוא הקרנבל של טנריף, שמתקיים במשך השבוע שקודם ליום רביעי של האפר בבירה סנטה קרוז. האירועים נפתחים עם בחירת מלכת הקרנבל, וממשיכים בתהלוכת סוסים וסוף שבוע שלם של מסיבות רחוב מטורפות. אחד משיאי הקרנבל הוא בערב בו הקהל כולו מופיע לבוש בבגדי המין השני. הקרנבל מסתיים בטקס המסורתי של קבורת הסרדין. בעבר, על פי מסורת עתיקה, נהגו לקבור שומן חזיר כטקס הפרידה מהבשר ותחילת צום הלנט. היום מחליף את המסורת הזו המנהג המשעשע שכולל תהלוכת לוויה שבראשה נישאת בובה ענקית של סרדין, ואחריה צועדים המקוננים ונשים המחופשות לאלמנות בוכיות. הטקס מסמל את סיום חגיגות הקרנבל ולאחריו גודשים תושבי טנריף את הכנסיות כדי לבקש סליחה על החטאים שביצעו במהלך הקרנבל (ויש לא מעט כאלה).

קרנבלים בולטים נוספים בספרד הם הקרנבל של מדריד, עם תהלוכות חגיגיות ברחובות העיר העתיקה והגרסה המקומית לטקס קבורת הסרדין, הקרנבל של קאדיז, אחד המרשימים בספרד עם עשרה ימים של תהלוכות ססגוניות, מופעי תיאטרון ומופעים מוזיקליים, והקרנבל של סיטג'ס, שחביב במיוחד על קהילת הגייז ומפורסם במופעי הדראג המדהימים שלו.

בתמונה הפותחת: רקדנית בקרנבל של ריו | צילום: שאטרסטוק
לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.