תפריט עמוד

טיול בעקבות עצים: בין אלה ואלון ליד טבעון

אורך המסלול: כ-4.5 ק"מ

משך הטיול: כשעתיים

למי מתאים? המסלול נוח מאוד ומתאים לכל המשפחה

איך מגיעים? נוסעים בכביש 722 לצומת השומרים ופונים שמאלה. ברמזור השני נכנסים ימינה לרחוב אלונים, הרחוב הראשי של קרית טבעון. נוסעים כ-300 מטר ולפני תחנת הדלק "פז" פונים ימינה ברחוב בורוכוב. נוסעים ברחוב כ-100 מטר וחונים במפרצי החניה שבמפגש עם רחוב רמז. רכב 4X4 יכול להגיע עד לקרבת האלון, כפי שמתואר במסלול ההליכה.
הבאים מכיוון צומת העמקים ימשיכו עד לרמזור הראשון ויפנו שמאלה לרחוב אלונים. ההמשך כפי שתואר קודם.

צועדים במורד רחוב רמז כ-40 מטר. תמרור אין כניסה מסמן לנוסעים ברכב שטח ובמקרה הזה גם להולכי הרגל שיש לפנות ימינה. תחילה צועדים בדרך סלולה העוברת בין עצי אלון תבור ובין הבתים שבקצה קרית טבעון. לאחר כ-250 מטר הדרך הסלולה הופכת לדרך עפר העוברת בצד שדה מעובד. מעבר לשדה יש גבעה נמוכה מכוסה בחורש טבעי ומוקפת בגדר בקר. האלון הגדול צומח מעבר לפשפש בשער גדר הבקר. עד כה צעדנו כ-900 מטר.

האלון הגדול
נופו של אלון התבור הזה, יש להודות, מדולדל למדי. לפני שנים רבות, כך אפשר לשער, היה לו נוף הרבה יותר מרשים, אבל מכובד השנים קרסו הבדים הגדולים של העץ ואינם. רק ענף גדול אחד עודנו מתנשא לגובה כ-10 מטר.


גזעו המרשים של האלון הגדול

מה שמרשים בעץ הוא הגזע העצום שלו, שהיקפו עולה על חמישה מטרים והוא מלא בליטות ומהמורות ומסוקס היטב, כיאה לעץ שבע ימים. בין סדקי קליפתו, בצד הפונה צפונה, חיים טחבים בשפע, החוסים בצל הגזע ואינם סובלים מהשמש.

הגזע של העץ כמעט חלול. משפחת גבאי מקרית טבעון הפכה את העץ, בסיוע קק"ל, לאתר הנצחה לבנם אילן, קצין צנחנים שנפל במלחמת לבנון (אוגוסט 2006). החלל הפנימי של העץ עבר עישון כדי לשמור עליו מפני טפילים. בתחתית החלל הפעור בגזע נקבעו צינורות, המנקזים את מי הגשם החוצה כדי להפחית את הריקבון. הבד הבודד זכה לעמוד תמך. השיחים שצמחו מסביב לעץ נכרתו כדי לפנות מקום לארבעה ספסלי עץ.


אתר ההנצחה למרגלות האלון הגדול

יוצאים לדרך
מצפון לעץ מתחיל שביל מסומן כחול העולה בחורש פתוח של אלון תבור. מלווים אותו שיחי אשחר ארצישראלי וקידה שעירה. קיסוסית מטפסת על עצי היער, ובאביב פוצחים כאן הצמחים העונתיים בחגיגה של פריחה. שימו לב לכך שהמטיילים חולקים את השטח עם עדר פרות.

השביל עולה ומגיע, לאחר כ-350 מטר, לשורת ברושים ולשדה פתוח. ייתכן שכאן טמונים שרידי טבעון הקדומה, יישוב שנזכר במשנה. בתלמוד נרשמה הדרת טבעונים. מכיוון שתושבי טבעון לא הבדילו בהגייתם בין ה"א וחי"ת ובין עי"ן ואל"ף, העדיפו שלא יתפללו כשליחי ציבור, אלא אם הוכיחו שיש בידיהם להגות את העיצורים כהלכה: "אין מעבירין לפני התיבה לא חיפנין ולא בישנין ולא טבעונין מפני שהן עושין היהין חיתין ועיינין אלפין. אם היה לשונו ערוך – מותר" (בבלי, מגילה כ"ד ב).

מהברושים השביל יורד במדרון מתון ומגיע לאחר כ-150 מטר למפגש עם שביל מסומן ירוק. עוד נשוב אליו. בינתיים, נמשיך היישר לפנים בשביל המסומן בכחול ונגיע חיש קל אל האלה הגדולה.


האלה הגדולה, שגזעה בוקע מתוך הסלע

העץ שהיה לשכונה
עץ האלה האטלנטית הוא פשוט חוויה. גזעו הענק בקע את הסלע שממנו הוא צומח. בעבר היו לאלה הקשישה הזו שלושה בדים ענקיים. אחד מהם מת בשיבה טובה והותיר אחריו גדם מכובד. כנראה בצעירותו התאחד עם בסיסו של בד אחר והשניים צמחו יחדיו והתעבו עד כי הרווח שביניהם הפך לחלון קטן, שמוסיף עניין וייחוד לעץ היפהפה.

האלה הזו קשורה בתולדותיה של קרית טבעון. בראשית שנות ה-50, בימי הפילוג הגדול בתנועה הקיבוצית, התארגנו כ-15 משפחות לעזיבת קיבוץ אלונים. באותם ימים הדבר היה כרוך במבוכה רבה, שלא לומר בושה גדולה. לפיכך, הפורשים חיפשו מקום מבודד שבו יוכלו לפרוש את תכניותיהם מבלי ששאר חברי הקיבוץ ידעו על כך. הם עשו זאת בצל האלה הגדולה, השוכנת מעט ממערב לקיבוץ. כשהתכניות הבשילו לכלל מעשה, קמו, עזבו את אלונים והמשיכו לחיות כקומונה סמוך לטבעון. במשך חמש שנים הם ניהלו קופה משותפת ואורח חיים של קיבוץ. לאחר שצברו מעט כסף, רכשו חלקת אדמה בטבעון ובנו 15 בתים זהים (בכל זאת, קיבוצניקים). לשכונה החדשה קראו "שיכון אלה", על שם האלה ששמעה את כל סודותיהם, אך לא גילתה אותם לאיש. רבקה אופנבך, בת למשפחה שייסדה את שכונת אלה, גילתה לנו את הסיפור הזה.


שלט בכניסה לשיכון אלה. כבוד לעץ ששמר סוד

הדרך חזרה
נשוב לשביל המסומן ירוק. השביל פונה דרומה ועובר תחילה בחורש פתוח של עצי אלון תבור. מתחת לאחד העצים מוצב ספסל הצופה לעבר עמק יזרעאל. מעט אחר כך השביל נכנס לתוך חורש סגור, ממשיך בו עוד כ-200 מטר, מתעקל חדות ימינה ויורד לאלון הגדול. מכאן שבים לנקודת המוצא ברחוב רמז באותה דרך שבה באנו.

מפת טבעון ואלוני אבא (לחצו עליה להגדלה):


באדיבות "עמוד ענן" והמרכז למיפוי ישראל. לחצו על המפה להגדלה

____

יעקב שקולניק – עוסק בתכנון שילוט תיירותי, מחבר הספר "מסע אל 101 עצים מופלאים בישראל", שראה אור בהוצאת עם עובד.

לטייל עם אופניים בנגב

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מהגליל התחתון

מבוא לנדודים 47: ערבים רוקדים
מבוא לנדודים 47: ערבים רוקדים

צעדים ספורים מובילים מבית הקרוואן שלי בחצרה של עדינה אל המצפור של הר כמון, הגבוה בהרי הגליל התחתון. במבט דרומה אני צופה אל בקעת סכנין. נוף ירוק של חורש ים תיכוני עוטף את הבקעה ואת הגבעות התמירות שבה. ...

מבוא לנדודים 46: גליל תחתון – חלק ראשון
מבוא לנדודים 46: גליל תחתון – חלק ראשון

בשלהי האביב הגיע רונן רז עם הג'יפ והקרוואן אל היישוב כמון השוכן על הפסגה הגבוהה ביותר של רכסי הגליל התחתון. "הגעתי עם כוונה להכיר את הגליל התחתון על הרכסים והבקעות שביניהם", הוא מספר. בדרך בין הנופים והכפרים חיפש ...

נצרת וציפורי – טיול גלילי רב קסם
נצרת וציפורי – טיול גלילי רב קסם

נצרת מספקת למטיילים בה אינספור חוויות, מפגשים מרתקים, טעמים נהדרים ומקומות לינה ייחודיים. ואחרי הטיול העירוני, אפשר לקפוץ למושב ציפורי הסמוך, ולהירגע עם יין מיקב בוטיק, שמני זית איכותיים מבית בד אורגני או טיול סוסים על גבעות ירוקות. ...