תפריט עמוד

שייט תעלות ונהרות – כל מה שרציתם לדעת

שייט עצמי בתעלות ונהרות הוא דרך נפלאה ושונה לבלות חופשה רגועה עם הרבה טבע ונוף, אבל כדי להפיק ממנו את המקסימום כדאי להתכונן היטב. כל מה שצריך לדעת לפני שיוצאים לשיט עצמי בתעלות ונהרות

 

"אין שום דבר, פשוט שום דבר, שאפשר בכלל להשוות עם סתם שיטוט בסירה", כך אומר עכברוש המים לחפרפר בספרו של קנת גרהם, "הרוח בערבי הנחל". בשנים האחרונות, כשמספרם של האנשים שיוצאים לחופשות שייט בנהיגה עצמית עולה בהתמדה, יותר ויותר אנשים מסכימים עם הקביעה הזו. ואכן, חופשת שייט בתעלה או בנהר נראית כמו החופשה האולטימטיבית: שייט נינוח בנופים פסטורליים ביחד עם האנשים שהכי אוהבים, בלי פקקי תנועה, בלי למהר לשום מקום ובלי לסמן וי על שום דבר. עצירה ספונטנית בכפרים שלאורך הדרך, האכלת הברווזים שמלווים את הסירה בפירורי לחם, ארוחות טובות במסעדות הגורמה שבדרך או פיקניק לגדות הנהר, דיווש באופניים, שיחות נפש ארוכות עם בן הזוג וערבים של משחקי קופסה עם כל המשפחה. היש חופש גדול מזה?

ובכל זאת, חופשה מהנה על המים היא לא דבר מובן מאליו. לא מעט דברים יכולים להשתבש – החל מחופשה לחוצה מדי עקב תכנון לקוי של הזמן, דרך צפיפות גדולה מדי ועד לילדים שמושכים בשרוול ואומרים: "אמא, משעמם לי!" בדיוק בשביל להימנע מהמצבים האלה וכדי להפוך חופשה נחמדה למושלמת, ריכזנו כמה טיפים ודברים שחשוב לדעת לפני שיוצאים לשייט תעלות.


שיט בנהר התמזה. מתאים במיוחד לחופשה משפחתית

למי זה מתאים?
בגדול, השייט מתאים לכולם. כל אחד יכול להשיט את הסירה, ובמרבית היעדים אין צורך ברישיון מיוחד להשטת הסירה או בניסיון קודם. חופשת שייט עצמי בתעלות מתאימה כמעט לכולם – לזוגות שמעוניינים בחופשה שלווה וצמודה במיוחד, למשפחות שמעוניינות בזמן איכות משפחתי וגם למטיילים מבוגרים שקצב הטיול הנינוח מתאים להם. עם זאת, יש לקחת בחשבון שתי הסתייגויות. ראשית, השייט עשוי לא להתאים למטיילים תזזיתיים במיוחד, כאלה שמרגישים שהם צריכים לסמן וי ולהספיק לראות כמה שיותר. זה גם לא סגנון החופשה המועדף על בליינים וכאלה שזקוקים להמולת העיר ולחיי לילה סוערים. שנית, למרות שלעיתים נדמה ששייט התעלות מתמצה בהתרווחות על הסיפון ובהייה בנופים עם כוס יין ביד, כדאי לזכור שחופשת שייט, למרות התדמית הרגועה שלה, היא חופשה פעילה. חשוב שיהיו בסירה לפחות שני אנשים בעלי כושר סביר על מנת לעבור בתאי השייט (לוקים). בנוסף, כדי למצות מהחופשה את המקסימום כדאי להיות בעלי כושר מינימלי שמאפשר רכיבה על אופניים, הליכה לכפרים הסמוכים וכדומה.

בחירת היעד
לפני שיוצאים לשייט, כדאי להקדיש מחשבה לבחירת יעד הטיול המבוקש. ישנם כמה יעדים פופולריים במיוחד לשייט תעלות ונהרות, והבחירה בהם צריכה להיעשות לפי שיקולי זמן, תקציב, שפה, הגעה, הרכב הקבוצה, וכמובן הנופים והאטרקציות שלאורך הדרך. הנה כמה מהיעדים הפופולריים:


תעלת מידי, אחת התעלות היפות בצרפת

צרפת – צרפת היא אחד מהיעדים הפופולריים ביותר לשייט תעלות ונהרות. יש במדינה לא מעט אזורים ומסלולים לשוט בהם, אבל המשותף לכולם הוא האפשרות ליהנות מתחושת "החיים הטובים" שצרפת יודעת לספק כל כך טוב: הדרך רצופה במסעדות עטורות כוכבי מישלן, יקבים משפחתיים ולא מעט מקומות שאפשר להצטייד בהם בבאגטים טריים וגבינות משובחות. כל אלה הופכים את השייט מתאים במיוחד לחופשה רומנטית ולנוסעים שיידעו להעריך את הפנינים הקולינריות שבדרך.

אחת התעלות הפופולריות בצרפת היא תעלת מידי (Canal du Midi), שמחברת בין הים התיכון לבין תעלה נוספת, שמגיעה לנהר ג'ארון (Garonne), הנשפך לאוקיינוס האטלנטי. לגדות תעלת מידי, שהיא אחת מהעתיקות בתעלות אירופה ואף הוכרזה כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו, נטועים עצי דולב, והנוסעים נהנים מנופים ציוריים. באזור יש גם יקבים רבים, עיירות מקסימות עם שווקים מקומיים, וערים עתיקות מרשימות כמו קרקסון (Carcassonne). מסלולי שייט פופולריים נוספים בצרפת אפשר למצוא בבורגונדי, בנהר הלוט, בבריטאני, באלזס ובעמק הלואר.

אנגליה – גם בריטניה מציעה לא מעט מסלולי שייט, שלאורכם יש עיירות טיפוסיות מקסימות, מוזיאונים מיוחדים, חנויות לממכר עתיקות, פונדקים כפריים, גנים אנגליים מרהיבים ביופיים, כרי מרעה וגבעות מוריקות. אחד מהמסלולים הפופולריים ביותר בבריטניה הוא נהר התמזה, שזורם בדרום אנגליה. השייט בנהר היווה השראה ללא מעט ספרים, כמו "הרוח בערבי הנחל" ו"שלושה בסירה אחת". האזור שופע לא מעט אתרים אטרקטיביים, כמו העיר האוניברסיטאית אוקספורד, וינדזור בה אפשר לבקר בארמון וינדזור ואם אתם מלווים בילדים – בפארק לגולנד, העיירה הנפלאה הנלי און תמז ועוד. ריבוי האטרקציות המשפחתיות באזור הופך אותו לאידיאלי כשמטיילים עם ילדים. אחד היתרונות הגדולים של השייט בתמזה הוא הקִרבה ללונדון, כך שבסיום השייט אפשר לבלות כמה ימים מהנים בעיר הגדולה. שימו לב: הסירות בבריטניה נמוכות יותר מאשר במדינות אחרות.


עיירת התעלות חיטהורן בהולנד

הולנד – הולנד נחשבת יעד אידיאלי לטיולים משפחתיים, וזה נכון גם כשיוצאים לשייט תעלות. כפרים ציוריים עם בתים מצועצעים, גשרים מתרוממים, ברבורים וברווזים ושפע של טחנות רוח הם חלק מהנוף שילווה אתכם במהלך השייט. לכך יש להוסיף את שווקי הגבינות המקומיים, הפארקים הירוקים, פינות החי וגני השעשועים, שמהווים אטרקציה מושכת לילדים. באזור מערב הולנד יש כמה מסלולי שייט נהדרים, שיתרונם הבולט הוא שכולם עוברים באמסטרדם. במקום להצטרף לשייט מודרך בספינת תיירים בתעלות העיר, אפשר לשוט באופן עצמאי בתעלות, להתרשם מהארכיטקטורה, לעצור כשרוצים ולקפוץ לכיכר דאם או לרובע יורדן. מעבר לאמסטרדם, השייט באזור הזה של הולנד מאפשר לבקר בלא מעט אתרי תיירות פופולריים, בהתאם למסלול בו בוחרים: ערים כמו אוטרכט וליידן, הכפר אדם, כפר הדייגים וולנדם, אלקמר בה מתקיים בימי שישי שוק הגבינות המפורסם, המוזיאון הפתוח זאנסה סכאנס ועוד.

גרמניה – השייט בגרמניה מציע נופים מרהיבים של יערות עבותים, אגמים, שמורות טבע וטירות עתיקות. מסלול השייט הפופולרי ביותר בגרמניה הוא בנהר הריין, בקטע שבין הערים קובלנץ (Koblenz) ובינגן (Bingen). הנופים שתראו בדרך כוללים בין היתר טירות מרשימות שניצבות על צוקים שחולשים על הנהר. אחת היפות שבהן היא טירת Pfalzgrafenstein ששוכנת על אי זעיר בלב הנהר, ליד קאוב (Kaub), באמצע הדרך בין קובלנץ ובינגן. בנוסף לטירות, לאורך נתיב השייט פזורות ערים עתיקות ועיירות מקסימות. מסלולים נוספים נמצאים גם באזור ברדנבורג, והם מאפשרים לגוון את הטבע הירוק בנוף העירוני של ברלין. כדאי לשים לב שחלק מהמסלולים בגרמניה דורשים רישיון משיט.

יעדים נוספים בהם מקובל לעשות שייט תעלות הם סקוטלנד, ויילס, אירלנד, איטליה (בה ניתן לשוט באזור ונציה), בלגיה וצ'כיה.


נוף טיפוסי לאורך נהר הריין בגרמניה

עונה
עונת השייט המקובלת היא מאפריל ועד סוף אוקטובר, אולם יש חברות המשכירות סירות במשך כל ימות השנה (כדאי לבדוק מראש האם התעלה בה אתם מתכוונים לשוט פתוחה). בתחילת עונת השייט ובסופה מזג האוויר יכול להיות הפכפך, ויש סיכויים גדולים יותר לקור וגשם. עם זאת, בשיא העונה (יולי-אוגוסט), העומס בתעלות רב, מחירי ההשכרה בשיאם, וייתכן שדגם הסירה שאתם רוצים לא יהיה זמין. בכל מקרה, רצוי להזמין סירה כמה חודשים מראש. ואם כבר הזכרנו הזמנת סירה, כדאי לדעת שאפשר לשכור סירה דרך חברות בארץ או בחו"ל.

כדאי לזכור שבאירופה יש סיכויים גדולים לגשם גם ביולי-אוגוסט. אל תיתנו לעובדה הזו להרוס לכם את החופשה, פשוט הצטיידו בהתאם. בתוספת תשלום ניתן לשכור סירה עם מערכת היגוי כפולה, אחת חיצונית ואחת בתוך חלל הסירה, מה שמאפשר מחסה מפני הגשם.

משך ההפלגה ותכנון הזמן
משך ההפלגה האופטימלי הוא שבוע. מאחר שמהירות ההפלגה איטית (כשישה עד שמונה קילומטרים לשעה בממוצע), ולא כדאי להפליג יותר מחמש שעות ביום, על מנת שניתן יהיה לעצור ולטייל לאורך הדרך אין טעם לשכור סירה לתקופה קצרה יותר. בנוסף, חברות רבות, בייחוד בשיא העונה, לא משכירות סירות לימים בודדים. עם זאת, כדאי לקחת בחשבון שגם להפלגה ארוכה מדי יש חסרונות. היא עלולה להיות מעייפת ומשעממת, בעיקר כשנוסעים עם ילדים קטנים, והשהות הצפופה מאוד עם הפרטנרים להפלגה, אהובים ככל שיהיו, עשויה להיות מתישה ככל שההפלגה מתמשכת.

חשוב גם להיות ריאליים בנוגע לכמות הקילומטרים שרוצים ומסוגלים להפליג בכל יום. החופשה הכי רגועה בעולם יכולה להפוך ללחוצה במיוחד אם לא מתכננים נכון את הזמן וצריך לעמוד בדד ליין של החזרת הסירה בזמן. חשוב לתכנן את המסלול כך שיאפשר מספיק עצירות וטיולים ספונטניים או מתוכננים לאורך הדרך. להפליג מהזריחה ועד השקיעה זה רעיון לא מוצלח, ולכן כדאי להגביל את מספר שעות ההפלגה ביום כך שלא יעלה על חמש שעות.


ילד משתעשע מחוץ לסירה. כדאי להשאיר זמן לעצירות לא מתוכננות

איך בוחרים סירה
יש דגמים רבים של סירות להשכרה, וכל שייט יוכל לבחור בדגם שיתאים לצרכיו ובהתאם לנתיב השייט. כשבוחרים סירה כדאי לקחת בחשבון כמה גורמים, כמו מספר המפליגים, התקופה בה יוצאים לשייט, וכמובן אילוצים כלכליים.

הגורם החשוב ביותר שיש להביא בחשבון הוא גודל הסירה. כדאי לבחור בסירה בה כל הקבוצה תוכל ללון בנוחיות, ובדרך כלל מומלץ לשכור סירה שגודלה מתאים למספר האנשים בקבוצה + 1. כך תבטיחו מספיק מרווח מחיה לכולם, ויהיה מקום נוסף לאחסון החפצים והמזוודות. אם אינכם חוששים מצפיפות ואתם רוצים לחסוך בעלויות, תוכלו לבחור בסירה בה ניתן להסב את פינה הישיבה בסלון למיטה וכך להרוויח מקום נוסף לשינה.

כדאי לקחת בחשבון גם את אזור ההפלגה ואת התקופה בה מפליגים. אם הסיכויים למזג אוויר גשום גבוהים בתקופת ההפלגה, כדאי לשקול שכירת סירה עם מערכת היגוי כפולה שמאפשרת לנווט גם בפנים הסירה. אם נוסעים בשיא הקיץ לאזור חמים, כדאי לשקול שכירת סירה עם מיזוג עם אוויר, סירה עם גג נפתח או עם משטח שיזוף על הגג, מה שמבטיח הנאה בימים שטופי שמש.

אם אתם חוששים מהניווט בסירה, ניתן לשכור סירה עם חרטומן (Bow thrusters), מה שמאפשר ניווט קל יותר.

הסירות נבדלות ביניהן גם ברמת האבזור והפינוקים שהן מציעות. יש סירות בסיסיות, שמספקות את כל מה שדרוש להפלגה נוחה אך לא מעבר לכך, ויש סירות מפנקות במיוחד, שמאובזרות כמו חדר בבית מלון יוקרתי, עם מסך טלוויזיה שטוח, די.וי.די, נגן דיסקים, מדיח כלים, מיקרוגל, ואפילו מקלחת ושירותים פרטיים לכל קבינה. כמובן, שככל שעולה רמת האבזור, כך עולה גם המחיר.

תפעול הסירה ושמירה על כללי השייט
הסירות קלות לתפעול, המים הם לרוב רגועים ומהירות ההפלגה נמוכה. יחד עם זאת, הסירה היא לא מכונית, וייקח מעט זמן עד שתסתגלו לתפעולה. לפני היציאה לשייט מקבלים הדרכה מחברת ההשכרה. כדאי לעשות שיעורי בית ולברר מראש את כללי השייט הנהוגים ביעד (על כך בהמשך), וכן לברר מראש את הזמנים שבהם פתוחים הסכרים.

המעבר דרך תאי השייט (הלוקים) הוא אחד מהאתגרים הגדולים שעומדים בפני המשיטים. תא השייט הוא קטע של נתיב השייט שחסום משני צידיו בשערים ונועד לאפשר לסירות לעבור למרות הבדלי גובה בין הצדדים. כאשר הסירה נכנסת לתוך הלוק, השער התחתון נסגר מאחוריה ומים מוזרמים אל התא דרך פתחים בשער העליון. כשמפלס המים בתא שווה למפלס המים בחלק העליון, השער העליון נפתח והסירה ממשיכה בדרכה. בדרך כלל אחרי מעבר בלוֹק אחד או שניים לומדים את המיומנות וכל העניין הופך לחוויה מהנה ומגבשת, שמאפשרת לכל נוסעי הסירה לקחת חלק פעיל בשייט.


לוק בנהר באנגליה. המעבר בתאי השיט מאתגר אך מהנה

גם כדי לעגון דרוש שיתוף פעולה של שני מבוגרים לפחות. מתקרבים לגדה בשייט איטי, נגד הזרם. כשהסירה מגיעה לעצירה מוחלטת, בצמוד לגדה, קופץ אחד מהם עם חבל לגדה. את המנוע מכבים רק אחרי שהסירה קשורה. בדרך כלל ניתן לעגון בכל מקום לאורך הנהר, אלא אם יש שילוט שמורה אחרת. העגינה היא לרוב ללא תשלום, פרט לאזורים פופולריים במיוחד.

הכללים בנתיבי השייט שונים ממדינה למדינה, ויש לברר אותם מראש. עם זאת, ישנם כמה כללים שתמיד צריך לשמור עליהם, כמו הקפדה שלא לחרוג ממהירות השייט המרבית המותרת, שמצוינת על שלטים לאורך נתיבי השייט; מתן זכות קדימה לכלי שייט גדולים יותר, שאינם יכולים לשנות את כיוון התנועה שלהם בקלות, והימנעות מהפלגה בשעות החשיכה.

ציוד – מה כלול בציוד הסירה ומה כדאי להביא?
הסירות מצוידות בכל הדרוש להפלגה ולעגינה. הסירות מגיעות עם מיכל דלק מלא, שמספיק לרוב לכל תקופת ההפלגה (עד עשרה ימים), וכן מיכל מים שמספיק לימי ההפלגה הראשונים. הסירות מהוות בית על המים, ויש בהן כל מה שצריך למגורים נוחים – שירותים ומקלחת, סלון, תאי שינה עם מיטות, מצעים, מגבות ומערכת חימום. בנוסף, במרבית הסירות יש מטבח מאובזר עם כיריים של גז, תנור ומקרר. גם כלי המטבח הם חלק מהחבילה. כאמור, ככל שמחיר הסירה עולה, כך גם רמת האבזור והפינוקים שבה.

כדאי להביא: הכי חשוב להצטייד בכסף מזומן. לא תמיד תמצאו כספומט בכפרים הקטנים שלאורך הדרך, ולא תמיד המסעדות ובתי העסק שבכפרים מכבדים כרטיסי אשראי. חשוב להביא מזון בסיסי, גם אם בכוונתכם לסעוד במסעדות שלאורך הדרך. לחם, פירות, ירקות, גבינות, נקניקים וחטיפים יכולים להשביע את הרעב במהלך ההפלגה, ולהתגלות כבסיס נהדר לפיקניק שכשתמצאו פינת חמד לעצור בה במהלך ההפלגה. גם קפה, תה וסוכר הם מוצרים חיוניים. במרבית הסירות יש ערכת עזרה ראשונה, אבל כדאי להביא מהבית תרופות לשיכוך כאבים ולהורדת חום, פלסטרים ועוד, כי אין לדעת היכן יימצא בית המרקחת הקרוב. מאחר שהסירה הופכת לבית שלכם למשך שבוע לפחות, כדאי להביא ציוד שינעים את השהייה הממושכת, כמו ספרים, דיסקים, סרטי די.וי.די, משחקים וצעצועים לילדים. עם זאת, זכרו ששטח האחסון בסירה מצומצם ואל תביאו איתכם את כל הבית.

בטיחות
בנוסף לציוד שהוזכר למעלה, הסירות מגיעות מצוידות במטף לכיבוי אש, ערכת עזרה ראשונה וחליפות הצלה בהתאם למספר הנוסעים. מומלץ שהילדים יחגרו את חליפות ההצלה במשך כל ההפלגה. בנוסף, מומלץ לנעול נעליים על סוליות גומי בזמן שנמצאים על הסיפון על מנת למנוע החלקה.


כדאי לשכור אופניים שמאפשרים לחלץ עצמות אחרי השהות בסירה

בילוי נעים
השייט עצמו הוא חוויה נהדרת, ורבים, בעיקר המבוגרים שבינינו, יפיקו הנאה מרובה מהשקט, השלווה והנופים שלאורך הדרך. ילדים, לעומת זאת, עשויים להשתעמם אחרי זמן קצר, ולכן חשוב לספק להם אפשרויות תעסוקה. השייט מאפשר ליהנות מזמן איכות משפחתי, ואפשר לנצל אותו לפעילויות שמזמן לא עשיתם, כמו האכלת ברווזים, ציור או ערב של משחקי קופסה.

וכמובן, כדאי לעצור מפעם לפעם את הסירה ולצאת לטייל בסביבה. מומלץ להצטייד מראש במפה של האזור ולקרוא על האטרקציות, מסלולי הטיול, המסעדות ושאר אפשרויות הבילוי באזור. חברות השכרה רבות מספקות חוברות עם כל המידע שצריך לדעת על האזור בו מפליגים, ופעמים רבות נציגי החברה ישמחו לעזור להמליץ לכם על מסלולי טיול, פינות חמד ומסעדות. מרבית חברות ההשכרה של הסירות משכירות, בתוספת תשלום, גם אופניים. מעבר להיותם אמצעי תחבורה מצוין שמאפשר להתנייד בקלות באזורים הכפריים, אופניים מאפשרים לחלץ עצמות אחרי השהות הממושכת בסירה.

 

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.